Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w mikro-, małych i średnich przedsiębiorstwach sektora kreatywnego - Onepress
ISBN: 978-83-8220-532-9
stron: 314, Format: ebook
Data wydania: 2021-05-11
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 24,95 zł
Sektor kreatywny zaliczyć można do jednego z najbardziej obiecujących sektorów gospodarki na świecie. W obszarze jego zainteresowań jest wiele różnych rodzajów działalności, które charakteryzują się innowacyjnością i wysokim potencjałem pracy twórczej, z których korzysta tradycyjny biznes. Niewątpliwie sektor kreatywny wiedzie prym i wskazuje drogę rozwoju innym, mniej dynamicznie rozwijającym się gałęziom gospodarki. Cechuje go kreatywne wykorzystanie wiedzy, zdolność i chęć adaptacji nietypowych rozwiązań i zastosowania nowych technologii, tworzenie nowych modeli biznesowych, jak również otwartość na zmianę i chęć do partnerskiej współpracy. Rosnące znaczenie i przewodnia rola sektora kreatywnego ujawniają się nie tylko w jego wartości ekonomicznej, lecz także w coraz szerszym wpływie na społeczeństwo i kulturę.
Warto zaznaczyć, że sektor kreatywny coraz częściej wytycza nowe wzorce zachowań biznesowych i działań, które inne sektory gospodarki powinny naśladować, szczególnie, gdy chcą dalej istnieć na rynku, prężnie się rozwijać i osiągać sukces. Dodajmy do tego dynamicznie rozwijające się technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT), które stworzyły niespotykane dotąd warunki wykorzystania przez przedsiębiorców sektora kreatywnego takich narzędzi, jak komputer, urządzenia mobilne i sieć internetowa.
W prezentowanej monografii poddano analizie wpływ wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) na konkurencyjność oraz rozwój MSP sektora kreatywnego, a także ukazano zależności między charakterystyką właścicieli i cechami przedsiębiorstwa a używaniem tych narzędzi.
Osoby które kupowały "Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w mikro-, małych i średnich przedsiębiorstwach sektora kreatywnego", wybierały także:
- Układ wielkości organizacyjnych. Koncepcja metodologiczna badania rzeczywistości organizacyjnej 38,33 zł, (6,90 zł -82%)
- Etyka pracy. Przekonania wartościujące pracę a zaangażowanie pracowników 38,33 zł, (6,90 zł -82%)
- Kompendium zarządzania szkoleniami 14,50 zł, (2,90 zł -80%)
- Od hierarchii do turkusu, czyli jak zarządzać w XXI wieku 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Firma jako CAŁOŚĆ. Porządkowanie chaosu korporacyjnego/Corporate Global Thinking 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
Spis treści
Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w mikro-, małych i średnich przedsiębiorstwach sektora kreatywnego eBook -- spis treści
Wprowadzenie 9
- Sektor kreatywny 17
- Przegląd definicji pojęcia sektor kreatywny 17
- Koncepcje sektora kreatywnego 26
- Gospodarka kreatywna 27
- Branża kreatywna 33
- Klasa kreatywna 35
- Kreatywne miasto 39
- Kreatywność, twórczość, innowacyjność – różnice i podobieństwa pojęć 43
- Kreatywność i twórczość 43
- Kreatywność i innowacyjność 47
- Determinanty rozwoju sektora kreatywnego i czynniki stymulujące jego wzrost 52
- Małe i średnie przedsiębiorstwa w sektorze kreatywnym 59
- Pojęcie i specyfika małych i średnich przedsiębiorstw 59
- Specyfika MSP w sektorze kreatywnym 65
- Przedsiębiorczość w MSP sektora kreatywnego 68
- Przedsiębiorca w MSP sektora kreatywnego 73
- Zarządzanie przedsiębiorstwem w sektorze kreatywnym 77
- Konkurencja i konkurencyjność przedsiębiorstw sektora kreatywnego 82
- Technologie informacyjno-komunikacyjne w MSP sektora kreatywnego 87
- Rola i znaczenie technologii informacyjno-komunikacyjnych 87
- Związek między technologią a sektorem kreatywnym 90
- Narzędzia e-marketingu w MSP sektora kreatywnego 94
- Strona internetowa 101
- Obecność w mediach społecznościowych 105
- E-handel w MSP sektora kreatywnego 118
- Sfery elektronicznej aktywności MSP sektora kreatywnego 123
- Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w MSP sektora kreatywnego. Wyniki badań ilościowych 129
- Procedura badawcza i metody badawcze 129
- Charakterystyka próby badawczej w badaniach ilościowych 134
- Charakterystyka badanych przedsiębiorstw 135
- Charakterystyka właścicieli badanych przedsiębiorstw 140
- Zastosowanie technologii ICT w poszczególnych obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa 145
4.5.1. Projektowanie i tworzenie produktów 147
4.5.2. Sprzedaż 149
4.5.3. Zakupy 154
4.5.4. Wspomaganie zarządzania przedsiębiorstwem 157
4.5.5. Zbieranie informacji rynkowej 160
4.5.6. Promocja 161
4.5.7. Profile subsektorowe 166
-
- Wpływ doradztwa i wsparcia finansowego na wdrożenie technologii informacyjno-komunikacyjnych w badanych przedsiębiorstwach 175
- Wpływ zastosowanych technologii na konkurencyjność i rozwój przedsiębiorstwa 178
5. Zależności między badanymi czynnikami. Wyniki badań ilościowych 183
5.1. Charakterystyka właścicieli przedsiębiorstw a inne czynniki 183
5.1.1. Charakterystyka właścicieli przedsiębiorstw a zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych 185
5.1.2. Charakterystyka właścicieli przedsiębiorstw a konkurencyjność 189
5.1.3. Charakterystyka właścicieli przedsiębiorstw a zróżnicowanie wzrostu wielkości sprzedaży 190
-
- Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w badanych przedsiębiorstwach a inne czynniki 198
- Cechy przedsiębiorstw a zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych 198
- Cechy przedsiębiorstw a zróżnicowanie wzrostu wielkości sprzedaży 200
- Prawdopodobieństwo wystąpienia wzrostu sprzedaży przez internet 209
- Prawdopodobieństwo wprowadzenia w przedsiębiorstwie nowości z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych 215
- Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w badanych przedsiębiorstwach a inne czynniki 198
- Typologia przedsiębiorstw z sektora kreatywnego wykorzystujących nowe technologie. Wyniki badań jakościowych 221
- Badania jakościowe 221
- Dobór próby badawczej w badaniach jakościowych 222
- Typ 1 – „wysoce twórczy i wysoce sprawny technologicznie” 224
- Typ 2 – „wysoce twórczy i umiarkowanie sprawny technologicznie” 232
- Typ 3 – „sprawny realizator ICT” 238
- Typ 4 – „przeciętny w wymiarze ICT i kreatywności” 241
Podsumowanie 245
Bibliografia 263
Załącznik 1. Rodzaje branż sektora kreatywnego według klasyfikacji PKD 2007 283
Załącznik 2. Kwestionariusz ankiety „Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w MSP sektora kreatywnego” 287
Załącznik 3. Tabele do profilu sektorowego 303
Spis rysunków 307
Spis tabel 309
Spis wykresów 313