Trener w rolach głównych - Onepress
ISBN: 9788301203191
stron: 444, Format: ebook
Data wydania: 2018-11-09
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 95,20 zł (poprzednio: 119,00 zł)
Oszczędzasz: 20% (-23,80 zł)
Praca trenera nie zaczyna się z wejściem na salę szkoleniową i nie kończy po rozejściu się uczestników. Obejmuje także wiele aktywności odbywających się poza miejscem szkolenia. Justyna Matras i Rafał Żak, doświadczeni trenerzy biznesu, prezentują kompleksowy podręcznik pracy trenera, którego role i zadania opisują według autorskiego modelu ról. Czytelnik dowie się z tej książki, jak powinien pracować trener jako: PROJEKTANT Jak na podstawie diagnozy potrzeb formułować cele rozwojowe? Jak projektować ustrukturyzowane sesje szkoleniowe skutecznie wspierające realizację celów szkoleniowych i celów służebnych? Jak projektować autorskie narzędzia precyzyjnie dostosowane do potrzeb grupy i organizacji? TRENER Jak wykorzystać narzędzia i sprawną komunikację, by zrealizować cele sesji szkoleniowych? Jak budować i podtrzymywać atmosferę pracy wspierającą grupowe uczenie się przez doświadczenie? W jaki sposób skutecznie reagować na zmieniające się potrzeby grupy? FACYLITATOR Jak zapewnić konstruktywny i bezpieczny przebieg procesów grupowych? Jak wspierać grupy w rozumieniu procesów grupowych? W jaki sposób facylitować procesy komunikacji wewnątrzgrupowej ukierunkowanej na cel? KONSULTANT Jak diagnozować potrzeby szkoleniowe i pozaszkoleniowe osób, grup i organizacji na podstawie dowodów? Jak edukować i wspierać klienta w wyborze adekwatnych do potrzeb, etycznych i skutecznych rozwiązań rozwojowych? Jak prowadzić ewaluację procesów rozwojowych? LIDER ROZWOJU Jak tworzyć i skutecznie realizować strategie rozwoju zasobów ludzkich w organizacjach? Jak projektować i rozwijać zintegrowane systemy zarządzania kompetencjami w organizacjach? Jak zarządzać złożonymi projektami i programami rozwojowymi w organizacji? Celem publikacji jest umożliwienie czytelnikom zdobycia lub poszerzenia kompetencji w zakresie prowadzenia działań rozwojowych. Autorzy dają wskazówki, jak kształtować współpracę z klientem usług rozwojowych od momentu dotarcia do niego do oceny efektów zrealizowanego projektu.
Osoby które kupowały "Trener w rolach głównych", wybierały także:
- Od hierarchii do turkusu, czyli jak zarządzać w XXI wieku 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Firma jako CAŁOŚĆ. Porządkowanie chaosu korporacyjnego/Corporate Global Thinking 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Szef, który myśli, bo warto i się opłaca 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Psychologia szefa 3. Zrozumieć zespół. Fenomen małej grupy 64,78 zł, (14,90 zł -77%)
- Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi 53,75 zł, (12,90 zł -76%)
Spis treści
Trener w rolach głównych eBook -- spis treści
- Wstęp
- Podziękowania
- 1. Zanim trener wejdzie w rolę
- Model ról trenera
- Szkolenia oparte na dowodach
- Na czym polega EBT?
- Jak stosować EBT?
- Proces szkoleniowy
- Psychologia uczenia się
- Uczenie się
- Społeczne uczenie się
- Pamięć
- Psychologia nauczania
- Zasady uczenia się dorosłych
- Cykl Kolba
- Strefa komfortu
- Koncepcje popularne choć wadliwe
- Etyka zawodu trenera
- 2. Trener w roli projektanta
- Proces projektowania szkoleń
- Punkt wyjścia
- Potrzeby
- Oczekiwania
- Grupa
- Ramy
- Wyznaczanie celów szkoleniowych
- Od rozumienia kompetencji do wyznaczania celów szkoleniowych
- Kompetencje twarde i miękkie
- Cele ogólne i szczegółowe
- Źródła celów szkoleniowych
- Formułowanie celów szkoleniowych
- Błędy w określaniu celów szkolenia
- Cele wspierające
- Uczenie uczenia się
- Motywowanie do uczenia się
- Budowanie poczucia bezpieczeństwa
- Integracja grupy
- Utrzymywanie optymalnego poziomu energii
- Energizery i inne
- Dobór treści szkolenia
- Struktura logiczna szkolenia
- Struktura: model
- Struktura: proces
- Struktura: Level up
- Struktura: drzewo decyzyjne
- Struktura: trening-informacja zwrotna
- Strukturyzowanie sesji szkoleniowych
- Narzędzia realizacji celów szkoleniowych
- Miniwykład
- Runda
- Studium przypadku
- Dyskusja
- Symulacja
- Trening oparty na odgrywaniu ról
- Gra szkoleniowa
- Praca w grupach
- Praca indywidualna
- Grywalizacja/gamifikacja (Radosław Czahajda)
- Grywalizacja, gryfikacja, gamifikacja
- Zastosowania gamifikacji
- Elementy gier
- Tworzenie zgamifikowanego procesu rozwojowego
- Rytuały szkoleniowe
- Rytuały startu szkolenia i ich funkcja
- Start drugiego (i każdego kolejnego) dnia
- Rytuały końcowe
- Poszerzanie czasu szkolenia, czyli działania przed i po
- Działania przygotowawcze i wprowadzające
- Kontynuacja procesu szkoleniowego
- Projektowanie procesu ewaluacji
- 3. Trener w roli trenera
- Komunikacja trenerska
- Kontraktowanie
- Praca pytaniami
- Przekazywanie instrukcji
- Opowiadanie historii, czyli storytelling
- Udzielanie rozwojowej informacji zwrotnej
- Przyjmowanie rozwojowej informacji zwrotnej
- Reagowanie na pytania
- Omawianie doświadczeń
- Prowadzenie sesji szkoleniowych
- Prowadzenie miniwykładów
- Prowadzenie rund
- Facylitowanie pracy w podgrupach
- Moderowanie dyskusji
- Prowadzenie symulacji
- Prowadzenie gier szkoleniowych
- Prowadzenie sesji opartych na odgrywaniu ról
- Prowadzenie sesji opartych na pracy indywidualnej uczestników
- Praca w parze trenerskiej
- Korzyści
- Przygotowanie
- Role w parze trenerskiej
- Przestrzeń
- Komunikacja w parze
- Przygotowanie do pracy w parze
- Informacja zwrotna
- Emisja głosu (Patrycja Obara)
- Tu boli, tam uwiera
- Od stóp do głów
- Kilka prostych technik
- Wiersz na rozgrzewkę
- Komunikacja trenerska
- 4. Trener w roli facylitatora
- Czym jest ten tajemniczy proces grupowy?
- Struktura grupy
- Model grupy
- Misja, cele i sposoby działania
- Normy
- Role grupowe
- Procesy grupowe
- Dlaczego relacje w grupie są takie ważne?
- Typologia relacji w grupie
- Dynamika relacji w grupie
- Realna integracja zespołów model: bliskość/zasoby/odpowiedzialność
- Bliskość
- Zasoby
- Odpowiedzialność
- Przywództwo i podążanie
- Nad i pod powierzchnią Waterline Model
- Opór
- Systemowe rozumienie grupy
- Model efektywności grupy
- Proces facylitacji
- Rama teoretyczna
- Obserwacja
- Wnioskowanie
- Decyzja
- Interwencja
- Facylitacja sesji kreatywnych (Arkadiusz Matras)
- Operacje poznawcze w procesie twórczym
- Abstrahowanie
- Dokonywanie skojarzeń
- Rozumowanie przez analogię
- Metaforyzowanie
- Rozumowanie dedukcyjne
- Transformowanie
- Bariery w twórczym myśleniu
- Zasady heurystyczne
- Strategie heurystyczne
- Struktura sesji kreatywnej
- Facylitacja sesji Action Learning (Tomasz Janiak)
- Czym jest Action Learning?
- Skąd się wziął Action Learning?
- Do czego służy Action Learning?
- Na czym polega Action Learning?
- Jak wygląda sesja Action Learning?
- Jak wykorzystać elementy Action Learning w pracy trenera?
- Podsumowanie
- Facylitacja pracy grupy coaching grupowy i zespołowy (Rafał Szewczak)
- Czym jest coaching grupowy, czym jest coaching zespołowy?
- Co ze szkoleń, co z coachingu?
- Coaching grupowy
- Coaching zespołowy
- Proces coachingu interwencyjnego
- Podsumowanie
- 5. Trener w roli konsultanta
- Szkoleniowy kwintet /sekstet / septet
- Przyczyny prowadzenia działań rozwojowych
- Trener w procesach zmiany (Tadeusz Reimus)
- Dlaczego zarządzanie zmianą organizacyjną jest takie trudne?
- Skąd pojawia się taka oporowa reakcja?
- Identyfikacja i analiza potrzeb rozwojowych
- Na czym polega identyfikacja i analiza?
- Mała i duża analiza potrzeb
- Wnioski z procesu analizy potrzeb
- Poziomy potrzeb organizacyjnych
- Kryteria doboru metod
- Proces identyfikacji i analizy potrzeb
- Kontrakt
- Gromadzenie danych
- Analiza danych
- Raport
- Mała analiza potrzeb
- Ewaluacja projektów rozwojowych
- Cele ewaluacji szkoleń
- Kryteria doboru metod
- Jak możemy mierzyć?
- Model Kirkpatricka
- Ocena wrażenia
- Ocena efektów uczenia się
- Ocena umiejętności
- Ocena postaw
- Ocena zachowań
- Ocena wskaźników organizacyjnych
- Zwrot z inwestycji
- Liczenie ROI raz jeszcze, tym razem błędnie
- Odpowiedzialność trenera za ewaluację
- 6. Trener w roli lidera rozwoju
- Metodyka ośrodka oceny
- Proces ośrodka rozwoju
- Model kompetencji
- Narzędzia
- Zasady doboru narzędzi
- Kluczowi ludzie w procesie DC
- Co to znaczy być dobrym asesorem?
- Rozwojowa informacja zwrotna
- Ocena 360 stopni
- Cel badania
- Profil kompetencji
- Skale oceny
- Perspektywy oceny
- Matryca oceniających
- Konfiguracja narzędzia
- Komunikacja projektu
- Raport i informacja zwrotna
- Zintegrowany system zarządzania wiedzą
- Czym jest zintegrowany system zarządzania wiedzą?
- Komponent kompetencyjny
- Komponent systemowy
- Narzędzia wspierające
- Programy rozwojowe w organizacjach
- Programy rozwoju menedżerów
- Rozwój talentów
- Wdrażanie do pracy
- Programy mentoringowe
- Rozwój kompetencji trenerów
- Metodyka ośrodka oceny
- 7. Trener rozwija siebie i swój biznes
- Czy to zawód dla Ciebie?
- Kariera trenera
- Rozwój kompetencji trenera
- Role trenerskie
- Kompetencje
- Zadania
- Metody rozwoju kompetencji trenera
- Godziny, godziny, godziny
- Szkoły trenerów
- Szkolenia doskonalące trenerów
- Metodyki i narzędzia
- Podpatrywanie innych
- Literatura
- Społeczności trenerów
- Superwizja
- Superwizja w pracy trenera
- Styl trenerski
- Certyfikacja
- Prowadzenie biznesu szkoleniowego
- Jak wygląda rynek?
- Docieranie do klienta
- Zdobywanie klienta
- Podwyższanie poziomu satysfakcji
- Pielęgnowanie relacji
- Bibliografia
- O autorach
- Współautorzy
- Przypisy