reklama - zainteresowany?

Instytucjonalne determinanty wzrostu gospodarczego - Onepress

Instytucjonalne determinanty wzrostu gospodarczego
ebook
Autor: Andrzej Kacprzyk
ISBN: 978-83-796-9766-3
stron: 147, Format: ebook
Data wydania: 2015-07-06
Księgarnia: Onepress

Cena książki: 22,00 zł

Dodaj do koszyka Instytucjonalne determinanty wzrostu gospodarczego

Tagi: Zarządzanie

Przyczyną zainteresowania wzrostem gospodarczym jest fakt, że jest on kluczowym czynnikiem mającym zasadniczy wpływ na poziom i jakość życia ludności. W książce opisano problem instytucjonalnych uwarunkowań wzrostu gospodarczego. Zbadano też związek otoczenia instytucjonalnego ze wzrostem gospodarczym. W części teoretycznej poprzez swobodne wykorzystanie modeli teoretycznych, przedstawiono i dokonano krytycznej analizy tradycyjnych czynników wzrostu gospodarczego oraz pokazano ewolucję teorii wzrostu, która pociągnęła za sobą zmianę roli poszczególnych czynników wzrostu. Opisano, jak zainteresowanie badaczy przesunęło się od tego, co Robert Lucas nazwał mechaniką wzrostu, do jego pierwotnych, fundamentalnych przyczyn. Wykorzystując zaproponowany przez Darona Acemoglu podział czynników fundamentalnych na cztery grupy, związane z hipotezami: szczęścia, geografii, kultury i instytucji, pokazane zostały obszary wspólne i rozbieżności wynikające z tych hipotez. W publikacji zwrócono szczególną uwagę na hipotezę instytucjonalną i komplementarność charakteru teorii instytucjonalnej i teorii neoklasycznej, który umożliwił powiązanie teorii wzrostu gospodarczego z zagadnieniem instytucji i włączenie czynników instytucjonalnych w zakres analizy wzrostu.
W części empirycznej ekonometrycznie zbadano związek jakości otoczenia instytucjonalnego ze wzrostem gospodarczym dla kilkudziesięciu gospodarek świata w latach 1980–2005 z zastosowaniem panelowych modeli regresji wzrostu.

Dodaj do koszyka Instytucjonalne determinanty wzrostu gospodarczego

 

Osoby które kupowały "Instytucjonalne determinanty wzrostu gospodarczego", wybierały także:

  • Od hierarchii do turkusu, czyli jak zarządzać w XXI wieku
  • Firma jako CAŁOŚĆ. Porządkowanie chaosu korporacyjnego/Corporate Global Thinking
  • Szef, który myśli, bo warto i się opłaca
  • Psychologia szefa 3. Zrozumieć zespół. Fenomen małej grupy
  • Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi

Dodaj do koszyka Instytucjonalne determinanty wzrostu gospodarczego

Spis treści

Instytucjonalne determinanty wzrostu gospodarczego eBook -- spis treści

WSTĘP 7

ROZDZIAŁ 1. WZROST GOSPODARCZY I INSTYTUCJE – ASPEKTY POJĘCIOWE 11
1.1. Wprowadzenie 11
1.2. Rozwój gospodarczy i wzrost gospodarczy – charakterystyka, sposoby pomiaru 12
1.3. Nierówności w rozkładzie dochodów 22
1.4. Pojęcie instytucji i geneza instytucjonalizmu 27
1.5. Podsumowanie 33

ROZDZIAŁ 2. MODELE WZROSTU GOSPODARCZEGO 35
2.1. Wprowadzenie 35
2.2. Wybrane modele wzrostu 35
2.2.1. Modele egzogeniczne 36
2.2.1.1. Model Solowa 36
2.2.1.2. Model Ramseya-Cassa-Koopmansa 45
2.2.1.3. Model Mankiwa-Romera-Weila 49
2.2.2. Modele endogeniczne 52
2.2.2.1. Model AK 53
2.2.2.2. Model Lucasa 55
2.2.2.3. Model Romera 59
2.3. Przegląd badań empirycznych 66
2.4. Ocena modeli egzo- i endogenicznych. Implikacje dla badań nad instytucjami 74
2.5. Podsumowanie 77

ROZDZIAŁ 3. WPŁYW INSTYTUCJI NA WZROST GOSPODARCZY W ŚWIETLE TEORII EKONOMII I BADAŃ EMPIRYCZNYCH 79
3.1. Wprowadzenie 79
3.2. Fundamentalne determinanty wzrostu gospodarczego 79
3.3. Wybrane teorie instytucjonalne 85
3.4. Mierniki jakości otoczenia instytucjonalnego 95
3.5. Związek instytucji ze wzrostem w świetle wyników badań empirycznych 96
3.6. Podsumowanie 107

ROZDZIAŁ 4. ANALIZA EMPIRYCZNA ZALEŻNOŚCI MIĘDZY JAKOŚCIĄ INSTYTUCJI A WZROSTEM GOSPODARCZYM 111
4.1. Wprowadzenie 111
4.2. Modele panelowe 111
4.3. Dobór zmiennych i źródła danych 113
4.4. Model wzrostu PKB per capita i wyniki estymacji 116
4.5. Podsumowanie 125

ZAKOŃCZENIE 127
ANEKS. WYNIKI DODATKOWYCH ESTYMACJI I TESTÓW 131
BIBLIOGRAFIA 137

Dodaj do koszyka Instytucjonalne determinanty wzrostu gospodarczego

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.