Akademicki spin off. Wiedza, zasoby i ścieżki rozwoju - Onepress
ISBN: 978-83-8142-560-5
stron: 308, Format: ebook
Data wydania: 2019-05-23
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 19,08 zł (poprzednio: 22,45 zł)
Oszczędzasz: 15% (-3,37 zł)
Akademickie spin offy to przedsiębiorstwa tworzone przez byłych lub obecnych pracowników instytucji naukowych iwykorzystujące elementy wiedzy naukowej do budowy swojej oferty rynkowej. Stanowią ważny składnik nowoczesnej gospodarki, tworząc jeden z kanałów transferu wiedzy naukowej do praktyki.
W publikacji zaprezentowano akademickie spin offy przez pryzmat intensywności wykorzystywania wiedzy naukowej i biznesowej, analizując konfigurację ich zasobów oraz strukturę oferty rynkowej. Dzięki wywiadom przeprowadzonym przez autora z właścicielami akademickich spin offów możliwe było przedstawienie tej zbiorowości w sposób realistyczny i odzwierciedlający różnorodność jej zachowań. W monografii zaproponowano kategoryzację akademickich spin offów, dokonano szczegółowego opisu i analizy każdej z kategorii oraz przedstawiono typowe ścieżki rozwojowe.
Uzyskany obraz akademickich spin offów jest daleki od wizerunku szybko rozwijających się na skalę globalną firm wywodzących się z wiodących uczelni światowych. Ukazuje on jednak złożoność postaw przedsiębiorców i ich działań. Wskazuje na zachodzące procesy uczenia się oraz pozyskiwania wiedzy z zewnątrz, a także na powiązanie wykorzystania wiedzy z procesem przedsiębiorczym.
Osoby które kupowały "Akademicki spin off. Wiedza, zasoby i ścieżki rozwoju", wybierały także:
- Od hierarchii do turkusu, czyli jak zarządzać w XXI wieku 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Firma jako CAŁOŚĆ. Porządkowanie chaosu korporacyjnego/Corporate Global Thinking 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Szef, który myśli, bo warto i się opłaca 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Psychologia szefa 3. Zrozumieć zespół. Fenomen małej grupy 64,78 zł, (14,90 zł -77%)
- Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi 53,75 zł, (12,90 zł -76%)
Spis treści
Akademicki spin off. Wiedza, zasoby i ścieżki rozwoju eBook -- spis treści
Wstęp 11
- Przedsiębiorczość akademicka – mechanizm komercjalizacji wiedzy naukowej 25
- Przedsiębiorczość, przedsiębiorca i zachowania przedsiębiorcze 25
- Orientacja przedsiębiorcza 29
- Zachowania przedsiębiorcze – ich kontekst oraz proces przedsiębiorczy 32
- Tworzenie i prowadzenie małej i średniej firmy 33
- Przedsiębiorczość organizacyjna 37
- Przedsiębiorczy sposób zarządzania 39
- Proces przedsiębiorczy – perspektywy jego postrzegania 42
- Komercjalizacja wiedzy jako podstawa procesów przedsiębiorczych w ramach uczelni wyższej 44
- Przedsiębiorczy uniwersytet 44
- Istota komercjalizacji wiedzy 46
- Komercjalizacja wiedzy jako zadanie uczelni wyższych 50
- Formy komercjalizacji wiedzy na uczelni wyższej 52
- Ograniczenia i bariery w odniesieniu do działań komercjalizacji wiedzy pochodzącej z uczelni wyższej 54
- Uwarunkowania wsparcia komercjalizacji wiedzy na uczelniach wyższych 56
- Przedsiębiorczość akademicka jako mechanizm transferu wiedzy naukowej do gospodarki 67
- Istota i formy przedsiębiorczości akademickiej 67
- Wsparcie przedsiębiorczości akademickiej 72
- Przedsiębiorczość technologiczna 74
- Przedsiębiorczość, przedsiębiorca i zachowania przedsiębiorcze 25
- Akademicki spin off w nowoczesnej gospodarce 77
- Firma spin off jako zjawisko gospodarcze 77
- Spin off – pojęcie i jego składowe 82
- Spin off w sektorze przedsiębiorstw 85
- Akademicki spin off – pojęcie i klasyfikacje 93
- Akademicki spin off – typologia 97
- Spin off a spin out – dyskusja 101
- Akademicki spin off – próby uchwycenia skali zjawiska 103
- Sektor B+R jako środowisko tworzenia się akademickiego spin offu 105
- Kontekst formalny – spółki spin off i spółki celowe 108
- Powstanie akademickiego spin offu – środowisko uczelni i instytucji badawczych oraz ich pracowników 112
- Firmy spin off w gospodarce polskiej – szacowanie skali zjawiska 115
- Firma spin off jako zjawisko gospodarcze 77
- Zasoby i czynniki powiązane jako determinanty powstawania i rozwoju przedsięwzięcia opartego na wiedzy 121
- Zasoby jako determinanty powstania i rozwoju akademickiego spin offu 121
- Zasoby jako czynnik zachowań strategicznych przedsiębiorstwa 121
- Podejście bazujące na zasobach jako jedna z płaszczyzn analizy akademickich spin offów w literaturze 128
- Zapotrzebowanie na zasoby materialne i niematerialne w tworzeniu firmy 132
- Wiedza i jej rodzaje jako szczególny rodzaj zasobu wykorzystywany w akademickim spin offie 138
- Cechy wiedzy jako zasobu 140
- Wiedza jawna oraz wiedza ukryta w odniesieniu do firm spin off 144
- Wiedza naukowa oraz wiedza biznesowa jako baza akademickiego spin offu 146
- Wiedza jako czynnik modyfikujący postrzeganie i wykorzystanie okazji rynkowych i zasobów – nowość i ryzyko 154
- Czynnik nowości jako kontekst powstawania firm spin off 154
- Ryzyko związane z zasobami jako element decyzji strategicznych 159
- Proces przedsiębiorczy i kształtowanie zasobów jako czynniki decyzji strategicznych 162
- Zasoby jako determinanty powstania i rozwoju akademickiego spin offu 121
- Wiedza jako czynnik powstania i rozwoju akademickiego spin offu 165
- Powstanie akademickiego spin offu 165
- Proces powstania i rozwoju akademickiego spin offu – modele etapowe 165
- Powstająca firma – podejście bazujące na powiązaniu procesu przedsiębiorczego z konfiguracją zasobów i formułowaniem oferty rynkowej 171
- Wiedza jako czynnik powstania i rozwoju nowej firmy 176
- Wykorzystanie wiedzy naukowej oraz wiedzy biznesowej w odniesieniu do konfiguracji zasobów powstającego akademickiego spin offu 180
- Uwarunkowania zasobów finansowych w powstającym akademickim spin offie 181
- Zastosowanie wiedzy biznesowej i naukowej a zasoby finansowe 187
- Uwarunkowania zasobów fizycznych w powstającym akademickim spin offie 190
- Zastosowanie wiedzy biznesowej i naukowej a zasoby fizyczne 192
- Uwarunkowania zasobów ludzkich w powstającym akademickim spin offie 193
- Zastosowanie wiedzy biznesowej i naukowej a zasoby ludzkie 196
- Uwarunkowania zasobów organizacyjnych w powstającym akademickim spin offie 197
- Zastosowanie wiedzy biznesowej i naukowej a zasoby organizacyjne 198
- Wykorzystanie wiedzy naukowej i biznesowej a budowa i rozwój oferty rynkowej akademickiego spin offu 200
- Proces komercjalizacji wiedzy naukowej a oferta rynkowa akademickiego spin offu 200
- Oferta rynkowa powstającego spin offu – znaczenie wiedzy w jej tworzeniu 204
- Założenia dotyczące analizy typologii akademickich spin offów – intensywność wykorzystania wiedzy naukowej i wiedzy biznesowej 206
- Powstanie akademickiego spin offu 165
- Typologia akademickich spin offów – wyniki badań empirycznych 209
- Proces badawczy, założenia oraz opis metodologiczny 209
- Zastosowane metody badawcze 211
- Charakterystyka populacji i dobór próby badawczej 212
- Uwarunkowania metodologiczne – analiza zastosowanych rodzajów wiedzy 215
- Typ 1 – mikroprzedsięwzięcia intensywnie wykorzystujące wiedzę z sektora nauki 218
- Ścieżki rozwojowe 224
- Ścieżka rozwojowa typu 1A – „uzupełnianie dochodów właściciela” 224
- Ścieżka rozwojowa typu 1B – „usprawnienia organizacyjne i odciążanie właściciela” 225
- Typ 2 – mikroprzedsięwzięcia o niewielkim wykorzystaniu wiedzy pochodzącej z sektora nauki oraz niewielkim wykorzystaniu wiedzy biznesowej 226
- Ścieżka rozwojowa typu 2 – stagnacja i drenowanie biznesu 231
- Typ 3 – przedsięwzięcia o umiarkowanym komponencie wiedzy pochodzącej z sektora nauki oraz o znaczącym wykorzystaniu wiedzy biznesowej 232
- Ścieżki rozwojowe 237
- Ścieżka rozwojowa typu 3A – „walka o przetrwanie” 238
- Ścieżka rozwoju typu 3B – „budowa stabilizacji finansowej oraz zmagania z wykorzystaniem wiedzy naukowej” 241
- Typ 4 – przedsięwzięcia o wysokim poziomie zastosowania wiedzy pochodzącej z sektora nauki oraz o wysokim poziomie wykorzystania wiedzy biznesowej 243
- Ścieżki rozwojowe 253
- Ścieżka rozwojowa typu 4A – „start-up z gotową ofertą rynkową” 253
- Ścieżka rozwojowa typu 4B – „stopniowy rozwój oferty rynkowej” 255
- Proces badawczy, założenia oraz opis metodologiczny 209
Podsumowanie 257
Bibliografia 273
Załącznik 1. Scenariusz wywiadu 293
Abstract 299
Spis rysunków 303
Spis tabel 305
Od Redakcji 307