Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką - Onepress
ISBN: 978-83-246-6374-3
stron: 360, Format: ebook
Data wydania: 2012-10-29
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 43,45 zł (poprzednio: 77,59 zł)
Oszczędzasz: 44% (-34,14 zł)
Chcesz osiągnąć fotograficzne mistrzostwo?
Bez tej książki może Ci się nie udać!
- Poznaj czynniki mające wpływ na techniczną jakość zdjęć
- Naucz siÄ™ wykorzystywać w swoim warsztacie różne Å›rodki wyrazu
- Połącz talent z wiedzą i doświadczeniem, aby uzyskać najlepsze wyniki
Duża dostÄ™pność zaawansowanego sprzÄ™tu fotograficznego i coraz wiÄ™ksza Å‚atwość wykonywania technicznie poprawnych zdjęć tworzÄ… iluzjÄ™, że dosÅ‚ownie każdy, kto dysponuje odpowiednimi Å›rodkami finansowymi i ma trochÄ™ wprawy, może stać siÄ™ prawdziwym mistrzem fotografii. Jednak wcale tak nie jest - tysiÄ…ce nudnych, niemal identycznych zdjęć zalegajÄ… na twardych dyskach i w albumach posiadaczy mniej lub bardziej wyszukanych aparatów cyfrowych. Jak zatem osiÄ…gnąć naprawdÄ™ dobre rezultaty? Jak wspiąć siÄ™ na wyżyny? Jak sprawić, aby nasze zdjÄ™cia byÅ‚y nie tylko dobre, lecz wyróżniaÅ‚y siÄ™ na tle innych, a nawet zasÅ‚ugiwaÅ‚y na miano artystycznych?
Na te i wiele innych pytaÅ„ odpowiada książka "Kalejdoskop fotografii. MiÄ™dzy technikÄ… a sztukÄ…" . Jej autor, znany fotografik i doÅ›wiadczony pedagog, postawiÅ‚ sobie za cel gruntownÄ… i rzetelnÄ… prezentacjÄ™ wielu zagadnieÅ„ zwiÄ…zanych z warsztatem i technikami wykorzystywanymi w fotografii. Czytelnik znajdzie tu dokÅ‚adny opis zjawisk fizycznych, na których opiera siÄ™ fotografia, a także omówienie zasad dziaÅ‚ania wspóÅ‚czesnych aparatów i innego sprzÄ™tu fotograficznego. PodrÄ™cznik zawiera ponadto informacje i porady, jak kontrolować parametry zdjęć i wÅ‚aÅ›ciwie wykorzystywać oÅ›wietlenie, a także jakie Å›rodki wyrazu warto stosować dla otrzymania zamierzonego efektu. Autor nie koncentruje siÄ™ jednak wyÅ‚Ä…cznie na zagadnieniach technicznych - dużo uwagi poÅ›wiÄ™ca kwestiom dotyczÄ…cym estetyki i artystycznej strony zdjęć.
- Budowa i elementy składowe aparatu fotograficznego
- Dodatkowe wyposażenie i jego zastosowanie
- Zjawiska fizyczne leżące u podstaw fotografii
- Czynniki wpływające na jakość, formę i atrakcyjność obrazu
- Sposoby wykorzystania światła naturalnego i sztucznego
- Obszerne informacje na temat techniki fotografii barwnej i czarno-białej, tradycyjnej i cyfrowej
- Perspektywa, kompozycja, głębia ostrości i inne czynniki kształtowania obrazu
- Omówienie wielu zjawisk i faktów z dziedziny fotografii, jakich próżno szukać w innych książkach
- Historia rozwoju technologii fotograficznej
Dowiedz się, jak najlepiej wykorzystywać dostępne techniki, aby fotografować naprawdę świadomie.
Leszek Jerzy PÄ™kalski - z wyksztaÅ‚cenia fizyk teoretyk. Do 1979 roku byÅ‚ pracownikiem naukowo-dydaktycznym na Uniwersytecie GdaÅ„skim. Po odejÅ›ciu z uczelni zawodowo zajÄ…Å‚ siÄ™ fotografowaniem. W 1978 roku przyjÄ™ty do ZPAF. W swoim dorobku artystycznym ma wystawy indywidualne oraz ponad dwieÅ›cie wystaw zbiorowych w kraju i za granicÄ…. Jest też laureatem nagród i wyróżnieÅ„ oraz autorem licznych publikacji prasowych i książkowych. Przez wiele lat wykÅ‚adaÅ‚ w gdaÅ„skiej ASP oraz w kilku prywatnych szkoÅ‚ach fotografii w TrójmieÅ›cie. Rzeczoznawca MKiDN ds. fotografii artystycznej.
Osoby które kupowały "Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką", wybierały także:
- Schudnij z Kaizen 42,56 zł, (17,45 zł -59%)
- Terapia f**k it. Prosty sposób na szczęście 39,87 zł, (17,94 zł -55%)
- Szkatułka pełna Sahelu. Subsaharyjska ballada 44,89 zł, (20,20 zł -55%)
- Zjadłem Marco Polo. Kirgistan, Tadżykistan, Afganistan, Chiny 39,87 zł, (17,94 zł -55%)
- Everest. Góra Gór 39,87 zł, (17,94 zł -55%)
Spis treści
Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką eBook -- spis treści
I. Wstęp (6)
Podziękowania (8)
II. Aparat fotograficzny - Twoje narzędzie pracy (9)
- 1. Typy aparatów - od telefonu komórkowego do kamery wielkoformatowej (9)
- 2. Podstawy obsługi aparatu (16)
- 3. Jak obchodzić się, a jak nie obchodzić ze sprzętem (17)
- 4. Jak prawidłowo trzymać aparat (19)
- 5. Zdjęcia poruszone - zmora fotografa; najdłuższy bezpieczny czas ekspozycji z ręki - jak go jeszcze wydłużyć (20)
- 6. Jeśli nie statyw, to co? (21)
III. Sprzęt fotograficzny (23)
- 1. Obiektywy (23)
- 2. Osłona przeciwsłoneczna (23)
- 3. Filtry (24)
- 4. Światłomierze (32)
- 5. Pierścienie pośrednie i osprzęt do zdjęć z bliska (32)
- 6. Telekonwerter (33)
- 7. Statyw i monopod (34)
- 8. Wężyki spustowe (35)
- 9. Lampy błyskowe i fotowyzwalacze (36)
IV. Podstawowe elementy kontroli obrazu (37)
- 1. Migawka (37)
- 2. Przysłona (42)
V. Elementy optyki fotograficznej - zarys (49)
- 1. Natura światła (49)
- 2. Optyka falowa (49)
- 3. Optyka geometryczna (53)
- 4. Wady odwzorowania optycznego (56)
- 5. Obiektywy specjalne: tilt & shift, lustrzany, konstrukcje retrofokalne (68)
- 6. Zoomy (73)
- 7. Ogniskowa a perspektywa (74)
- 8. Ostre-nieostre (80)
- 9. Głębia ostrości, bokeh (81)
- 10. Hiperfokalna (82)
VI. Pomiar światła i ekspozycja (85)
- 1. Pomiar przez obiektyw (85)
- 2. Światłomierz ręczny (87)
- 3. Do czego służy światłomierz punktowy i jak się nim posługiwać (90)
- 4. Elementy systemu strefowego (91)
- 5. GÅ‚ówny wróg fotografa - nadmierny kontrast. Metody redukcji kontrastu (97)
- 6. Jak naświetlać bez światłomierza (reguła t = 1/ISO) (104)
- 7. Resumé (104)
VII. Rozumieć światło: oświetlenie (105)
- 1. Światło zastane (105)
- 2. Światło sztuczne (123)
- 3. Światło mieszane (124)
VIII. Fotografia barwna - podstawy (135)
- 1. Mechanizm widzenia barwnego (135)
- 2. Kaprysy koloru: co to znaczy, że przedmiot jest kolorowy. Jakość oświetlenia. metameryzm (137)
- 3. Trzy kolory to wszystkie kolory! Maxwella skrzynka kolorów. Mieszanie Å›wiateÅ‚ (139)
- 4. Dodawanie i odejmowanie świateł - arytmetyka barw. Metoda addytywna i subtraktywna (140)
- 5. Klasyfikacja i przestrzenie barw (144)
- 6. Tradycyjna fotografia barwna. WywoÅ‚ywanie barwotwórcze (146)
- 7. Negatyw i "odwrotka" (148)
- 8. Temperatura barwy (150)
IX. Fotografia czarno-biała (155)
- Negatyw (155)
- Pozytyw (174)
X. Język fotografii - środki wyrazu i zasady kompozycji (191)
- Wstęp (191)
- Estetyka i etyka (191)
- 1. Perspektywa (194)
- 2. GÅ‚Ä™bia ostroÅ›ci - wróg i przyjaciel (196)
- 3. Faktury (197)
- 4. Rysunek ostry czy miękki (198)
- 5. ZdjÄ™cie "ostre" czy tylko kontrastowe? SzczegóÅ‚y tonalne kontra ich brak (199)
- 6. Filtry: Jakie i kiedy? (209)
- 7. Ziarno/szum (210)
- 8. Poruszenie (211)
- 9. Kolor (212)
- 10. Kadrowanie (221)
- 11. Podstawy kompozycji (225)
- 12. Przetworzenia (235)
- 13. Zakończenie (236)
XI. Rewolucja: fotografia cyfrowa (237)
- 1. Krótki rys historyczny (237)
- 2. Wady i zalety (237)
- 3. Czujniki obrazowe - matryce (245)
- 4. Ile megapikseli? (248)
- 5. Na koniec jeszcze kilka uwag praktycznych (250)
XII. Fotografia hybrydowa - skanery i skanowanie (251)
XIII. Historia rozwoju technologii fotograficznych (255)
- Kalendarz ważniejszych wydarzeń (255)
- 1. Heliogram Niépce'a (257)
- 2. Dagerotypia (258)
- 3. Talbotypia (260)
- 4. Papier solny (261)
- 5. Hyppolyte Bayard i jego metoda (262)
- 6. Papier albuminowy i kolodionowy (263)
- 7. Negatyw z papieru woskowanego (264)
- 8. Mokra klisza kolodionowa i ambrotypia (264)
- 9. Sucha emulsja (266)
- 10. BÅ‚ona zwojowa (267)
- 11. Papiery dzienne i gazowe (267)
- 12. Błona małoobrazkowa - Leica (267)
- 13. PoczÄ…tki fotografii barwnej: Young-Helmholtz, Maxwell, Ducos du Hauron (267)
- 14. Autochrome (268)
- 15. WywoÅ‚ywanie barwotwórcze (270)
- 16. Kodachrome (270)
- 17. Metoda Kodaka a metoda Agfy (272)
- 18. Negatyw maskowany (272)
- 19. Cibachrome (273)
- 20. Technologia T-grain (274)
- 21. Komponenty DIR i DIAR (275)
- 22. Emulsja czterowarstwowa (276)
- 23. Materiały natychmiastowe (276)
- 24. Fotografia cyfrowa - poczÄ…tki (278)
XIV. SÅ‚owniczek (279)
XV. Aneks (285)
- A1. Ekspozycja. EV i zjawisko Schwarzschilda (285)
- A1.1. EV (285)
- A1.2. Zjawisko Schwarzschilda (Reciprocity Failure) (287)
- A2. Prawa optyki i co z nich wynika dla fotografii (288)
- A2.1. Przybliżenie optyki geometrycznej (288)
- A2.2. Prawo odbicia (288)
- A2.3. Załamanie światła - prawo Snelliusa; kąt graniczny, całkowite odbicie (289)
- A2.4. Reguła Fermata - czy światło ma duszę? (291)
- A2.5. Dziwne przypadki obrazu w soczewce wypukłej (292)
- A2.6. WspóÅ‚czynnik makro (297)
- A2.7. Głębia ostrości, odległość hiperfokalna (298)
- A2.8. Zjawiska falowe: dyfrakcja i interferencja światła (299)
- A2.9. Kamera otworkowa (302)
- A3. Światło spolaryzowane, filtr polaryzacyjny (305)
- A3.1. Polaryzacja światła (307)
- A4. Procedura testowania obiektywu (319)
- A5. Dlaczego w lustrzankach cyfrowych nadal stosuje siÄ™ migawkÄ™ mechanicznÄ… (323)
- A6. Kamera wielkoformatowa. Ruchy kamery (324)
- A7. Reguła Scheimpfluga (329)
- Dowód (329)
- A8. Fotografia srebrowa, uzupeÅ‚nienia - obraz utajony, proces obróbki, skÅ‚adniki wywoÅ‚ywacza (331)
- A8.1. Obraz utajony, proces wywoływania (331)
- A8.2. Utrwalacz (333)
- A8.3. Skład wywoływacza (334)
- A8.4. Wywoływanie bezbromkowe (337)
- A9. Fotografia srebrowa - specjalne rodzaje wywoływania (338)
- A9.1. Wywoływanie przewlekłe (338)
- A9.2. Wywoływanie dwukąpielowe (dwustopniowe) (339)
- A10. ParÄ™ receptur (341)
- Wywoływacze negatywowe (341)
- WywoÅ‚ywacze pozytywowe (do papierów) - ID-62, D-72, D-163 (344)
- Przerywacz (344)
- Utrwalacz (345)
- Sepiowanie (tonowanie siarkÄ…) (345)
- A11. Dlaczego emulsja niskoczuła jest bardziej kontrastowa niż wysokoczuła (346)
- A12. Negatyw maskowany (348)
- A13. Jednostki fotometryczne. Formuła Adamsa (351)
- A13.1. Prawo Lamberta (351)
- A13.2. Jednostki fotometryczne (352)
- A13.3. Reflektancje, luminancje (353)
- A13.4. Formuła Adamsa (353)
- A14. Krótka historia Å›wiatÅ‚omierza (355)
- A15. Szara kartka: dlaczego akurat 18%? (357)
- A16. Gęstość optyczna (358)
- A17. Między nauką a sztuką:złoty podział i liczby Fibonacciego (359)
- A17.1. Złoty podział odcinka (359)
- A17.2. Liczby Fibonacciego (359)
- A17.3. Przykład konstrukcji złotego podziału (360)