reklama - zainteresowany?

Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych - Onepress

Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych
ebook
Autor: Piotr Wróblewski
ISBN: 978-83-283-7212-2
stron: 376, Format: ebook
Data wydania: 2020-06-01
Księgarnia: Onepress

Cena książki: 44,50 zł (poprzednio: 89,00 zł)
Oszczędzasz: 50% (-44,50 zł)

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych

Tagi: Zarządzanie projektami

Poznaj najskuteczniejsze metody zarządzania projektami

  • Dowiedz się, na czym polega project management
  • Opanuj zwinne metodyki zarządzania projektami
  • Naucz się zarządzać wymaganiami, zmianami, budżetem i ryzykiem
  • Sięgnij po najlepsze narzędzia wspomagające pracę PM-a

Zarządzanie projektami to rozległa i skomplikowana dziedzina wiedzy. Dobry kierownik projektu powinien być osobą kompetentną, komunikatywną, zdyscyplinowaną, wszechstronną i doświadczoną, łączącą zdolności techniczne z marketingowymi, a nawet psychologicznymi. Dobry PM to zdolny dyrygent, pod którego kierunkiem zespół deweloperski sprawnie osiąga wyznaczone cele i szybko realizuje powierzone mu zadania - gra bez fałszu, niczym świetnie zestrojona orkiestra.

W ostatnich latach metodyki zwinne przebojem wkroczyły do firm informatycznych. Rewolucyjnie zmieniły sposób wytwarzania oprogramowania, przenosząc akcent z planowania i budżetowania na dostarczanie wartości biznesowej oraz zaspokajanie biznesowych potrzeb klienta. Rewolucja ta sprawiła, że deweloperzy nie są już postrzegani wyłącznie w kategorii kosztów, zespołom oddaje się więcej inicjatywy, a efekty ich pracy można znacznie szybciej skonfrontować z oczekiwaniami.

Nie każdy łatwo odnajduje się w tej nowej rzeczywistości. Pomoże w tym praktyczny poradnik napisany przez doświadczonego kierownika projektów. Krótko, zwięźle i rzeczowo, bez nudnej teorii, krok po kroku wprowadzi Cię we współczesny świat zarządzania projektami i pokaże, jak radzić sobie z codziennymi wyzwaniami. Jeśli chcesz zacząć przygodę z project managementem, chcesz odświeżyć swoją wiedzę lub wzbogacić ją o znajomość metodyk Agile, jesteś na właściwym tropie!

  • Koncepcje zarządzania projektami
  • Właściwe uruchamianie projektu
  • Zarządzanie zespołem i komunikacja
  • Planowanie i tworzenie harmonogramów
  • Zbieranie wymagań użytkownika
  • Realizacja i metody kontroli prac
  • Zarządzanie ryzykiem i zmianami
  • Zarządzanie jakością i budżetem
  • Dokumentacja projektowa i raportowanie
  • Profesjonalne kończenie projektu
  • Zwinne metodyki wytwarzania oprogramowania
  • Darmowe oprogramowanie do zarządzania projektami

Zostań takim kierownikiem projektu, z jakim zawsze chciałeś pracować!

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych

 

Osoby które kupowały "Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych", wybierały także:

  • Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami. Wydanie II rozszerzone
  • Oprogramowanie szyte na miarę. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce. Wydanie II rozszerzone
  • Laptopowy Milioner. Jak zerwać z pracą na etacie i zacząć zarabiać w sieci
  • MS Project 2013 dla bystrzaków
  • Plan B. Otwórz się na nowe, lepsze perspektywy dla Twojego biznesu

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych

Spis treści

Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych eBook -- spis treści


Wstęp 11

CZĘŚĆ I. NIEZBĘDNIK KIEROWNIKA PROJEKTU 17

Rozdział 1. Pojęcia podstawowe 19

  • Czym jest, a czym NIE JEST projekt? 21
    • Realia organizacyjne 23
    • W stronę organizacji zorientowanej projektowo 26
    • Portfele i programy 27
  • Ewolucja project managementu 28
  • Cykl życia projektu 28
  • Zróbmy to po swojemu 30
  • Narzędzia 30
  • Niełatwa ocena sukcesu projektu 31
    • Triada projektowa 31
    • Zgubne dziedzictwo błędów planowania 32
    • Był sukces czy nie? 33
  • Zarządzanie i zespół 34
  • Zastosowanie zarządzania projektami 35
  • Pytania kontrolne 37

Rozdział 2. Uruchamianie projektu 39

  • Proste trudnego początki 39
  • Karta projektu 40
  • Jak dobrze zainicjować projekt? 42
  • Plan projektu: budowa i utrzymanie 45
    • Zakres prac 46
    • Uczestnicy projektu 48
    • Struktury pozaprojektowe 49
    • Procedury 50
    • Szkolenia 52
    • Infrastruktura 52
    • Harmonogram prac 52
    • Budżet 53
  • Plan projektu zmienia się w czasie! 53
  • Pytania kontrolne 53

Rozdział 3. Zespół... mitów i zalet 55

  • Praktyki budowania zespołów projektowych 55
    • Pozyskiwanie zasobów osobowych 56
    • Razem czy osobno? 58
    • Utrzymanie zespołu 59
  • Budowanie autorytetu kierownika 63
  • Role w zespole, czyli optymalne ludzi dopasowanie 65
    • Klasyfikacja dr. Belbina 65
    • Typologia MTR-i(tm) 66
  • Ludzie są różni, czyli model typów osobowości Myers-Briggs 67
    • Pojęcia podstawowe 68
    • Typy Myers-Briggs w pigułce 69
  • Role i typy osobowości - konkluzja 70
  • Zarządzanie konfliktami 71
  • Pytania kontrolne 72

Rozdział 4. Od WBS do harmonogramu 73

  • Dualizm projektowy 73
  • Struktura podziału prac (WBS) 74
  • Tworzenie WBS 78
  • Rola WBS w kontroli zakresu projektu 80
  • Pytania kontrolne 81

Rozdział 5. Zarządzanie zmianami 83

  • Proces zarządzania zmianami 83
  • Role w procesie zarządzania zmianami 85
  • Wpływ zmian na tzw. wydania produktu 86
  • Pytania kontrolne (bardzo trudne!) 88

Rozdział 6. Sztuka zarządzania wymaganiami użytkownika 89

  • Użytkownicy i udziałowcy 90
    • Niezrozumienie wymagań użytkownika 90
    • Środowisko "upolitycznione" 91
    • Niestabilne wymagania użytkownika 92
    • Mapa polityczna projektu 93
  • Specyfika wymagań informatycznych 94
    • Typologia wymagań informatycznych 95
    • Jakość wymagań 99
  • Skuteczne zbieranie wymagań 100
    • Standardy i specyfikacje branżowe jako źródło wymagań 100
    • Identyfikacja uczestników procesu zbierania wymagań 101
    • Praca z klientem 104
    • Wizualizacja wymagań 104
    • Praca z przyszłymi użytkownikami 106
    • Wzorce WBS i rejestry produktów 107
    • Joint Application Design 107
  • Pytania kontrolne 109

Rozdział 7. Zarządzanie ryzykiem 111

  • Pojęcia podstawowe 112
  • Odkrywanie ryzyk projektowych 115
  • Rodzaje ryzyka 116
    • Podział według pochodzenia 117
    • Podział według natury ryzyka 117
  • Materializacja ryzyka i jego wpływ na projekt 119
  • Szablon dokumentowania ryzyka 120
  • Mapa ryzyka 121
  • Pytania kontrolne 121

Rozdział 8. Harmonogram doskonały, czyli jak planować, aby się udało 123

  • Planowanie kontra chaos 123
  • Zależności pomiędzy zadaniami 125
    • Związek "zakończ - rozpocznij" (ang. Finish-Start) 126
    • Związek "zakończ - zakończ" (ang. Finish-Finish) 126
    • Relacja "rozpocznij - rozpocznij" (ang. Start-Start) 127
    • Relacja "rozpocznij - zakończ" (ang. Start-Finish) 127
    • Wprowadzanie opóźnień lub przyspieszeń zadań 127
  • Ścieżka krytyczna 128
  • Szacowanie pracochłonności i kosztów prac 129
  • Przypisywanie zasobów zadaniom 131
    • Planowanie zadań w trybie "effort-driven" 131
    • Planowanie zadań z wyłączonym trybem "effort-driven" 136
  • Sztuka wymyślania i układania zadań 136
  • Optymalizacja obciążenia zasobów projektowych 137
  • Przekazywanie zadań członkom zespołu 139
  • Kompresja harmonogramu 141
  • Pytania kontrolne 142

Rozdział 9. Zarządzanie budżetem w projekcie informatycznym 143

  • Opłacalność projektu w kontekście organizacji 144
  • Elementy analizy budżetowej w projekcie 145
  • Koszty własne w projekcie 147
  • Koszty zewnętrzne w projekcie 148
  • Planowanie wykorzystania zasobów 149
  • Kontrolowanie czy raportowanie czasu pracy? 150
  • Pytania kontrolne 151

Rozdział 10. Śledzenie postępów i metoda Earned Value 153

  • Pojęcie wersji bazowej harmonogramu 153
  • Rejestrowanie danych o postępie prac 155
    • Uproszczone odznaczanie realizacji zadań 155
    • Pełna rejestracja stanu realizacji prac 156
  • Metoda wartości wypracowanej (Earned Value) 158
    • BAC - budżet 159
    • BCWS - planowany koszt planowanej pracy 159
    • BCWP - planowany koszt wykonanej pracy (Earned Value) 159
    • ACWP- rzeczywisty koszt wykonanej pracy 159
    • EAC - przewidywany budżet całkowity 160
    • Wskaźniki wydajności i realizacji 160
  • Earned Value na przykładach 161
    • Porównanie metody klasycznej z Earned Value 161
    • Praca z harmonogramem 164
    • Symulowanie postępu prac 165
  • Pytania kontrolne 166

Rozdział 11. Dokumentacja projektowa w fazie wytwórczej 167

  • Raportowanie stanu projektu 167
  • Dziennik projektu 169
    • Zespół projektowy 170
    • Produkty 170
    • Środowisko sprzętowe i programowe 171
    • Nota wydania (ang. Release notes) 172
    • Baza wiedzy 172
    • Lista ryzyk projektowych 173
    • Sprawy bieżące, problemy 173
    • Zdarzenia projektowe 174
    • Historia zmian w wymaganiach 174
  • Dokumentowanie spotkań 175
  • Pytania kontrolne 176

Rozdział 12. Skuteczna komunikacja 177

  • Sztuka sprawnej komunikacji 177
    • Komunikacja elektroniczna 180
    • Poufność i ochrona informacji projektowej 180
    • Wymiana informacji w projektach 181
    • Spotkania, czyli jak się nie zagadać na śmierć 182
  • Pytania kontrolne 184

Rozdział 13. Zarządzanie jakością w projekcie informatycznym 185

  • Normy ISO serii 9001 186
  • Model CMM 189
  • Testowanie oprogramowania 190
    • Ogólne rodzaje testów 191
    • Testy niefunkcjonalne 192
    • Testy z zakresu bezpieczeństwa 192
    • Organizacja metod testowania 193
  • Ciągła integracja i kontrola konfiguracji 195
  • Pytania kontrolne 197

Rozdział 14. Dostawa i zamknięcie projektu 199

  • Dostawa produktu 199
  • Strategie wdrażania złożonych systemów informatycznych 201
  • Szkolenia użytkowników 201
  • Zamknięcie prac w projekcie 202
  • Gwarancja i konserwacja 204
  • Pytania kontrolne 205

Rozdział 15. Podwykonawstwo i używanie darmowego oprogramowania 207

  • Outsourcing, czyli kupujemy zamiast wytwarzać 207
    • Proces nabywania usług lub towarów 208
  • Modele OEM i ODM 212
    • Zabezpieczenia depozytowe (ang. escrow agreement) 214
  • Jak się odnaleźć w gąszczu open source 214
    • Prawa własności intelektualnej 214
    • Klasyfikacja licencji FOSS 215
  • Pytania kontrolne 217

Rozdział 16. Certyfikacja project management 219

  • Certyfikacje PMI 220
    • PMBOK (Project Management Body of Knowledge) 220
    • PMP (Project Management Professional) 220
    • PMI-ACP (PMI Agile Certified Practitioner) 223
  • Metodyka i certyfikacja PRINCE2 224
    • Co wyróżnia PRINCE2? 224
  • Szkolenia i certyfikacja PRINCE2 226
    • PRINCE2 Foundation 227
    • PRINCE2 Practitioner 227
    • PRINCE2 Agile Foundation 227
    • PRINCE2 Agile Practitioner 228
  • AgilePM (Agile Project Management) 228
    • AgilePM Foundation 228
    • AgilePM Practitioner 229
  • Pytania kontrolne 229

CZĘŚĆ II. ZWINNE REWOLUCJE I PRAKTYKI PM 231

Rozdział 17. W kierunku zwinnych metod wytwórczych 233

  • Proces ex machina, czyli próby uporządkowania rzeczywistości 233
    • Radosna twórczość 234
    • Normy i standardy 234
    • Nowoczesne praktyki zarządzania 236
  • A może zróbmy to inaczej? 236
    • Crystal Clear 236
    • Programowanie ekstremalne (XP) 238
    • Feature-Driven Development (FDD) 240
  • Pytania kontrolne 242

Rozdział 18. Usprawnić produkcję! 243

  • Lean Manufacturing, czyli eliminacja strat 243
  • Lean Software Development 247
    • Odwzorowanie pojęć Lean Manufacturing 247
    • Zasady Lean czy zasady Agile? 249
    • Praktyczne zasady Lean Software Development 250
  • Cykl Deminga (PDCA) 253

Rozdział 19. Kanban, czyli zrozumieć i ujarzmić flow 255

  • Kanban w systemach produkcji klasycznej 255
  • Tablice Kanban 258
    • Struktura tablicy Kanban 259
    • Limity WIP 261
    • Kanban w Agile 261

Rozdział 20. Od iteracji do Agile 263

  • Zaplanujmy lepsze jutro! 263
  • (Nieco) lepszy rodzaj planowania 264
  • 35 lat minęło jak jeden dzień... 266
  • Złożone systemy adaptacyjne 269
  • Manifest Agile, czyli "przykazania" ogólne 271
  • Zasady Agile, czyli "katechizm" na co dzień 272
  • Rodzina metodyk Agile 273

Rozdział 21. Agile w wydaniu DSDM 275

  • Geneza DSDM 275
  • Cykl życia projektu w DSDM 279
  • Zespół i role w DSDM 281
  • MoSCoW, czyli zarządzanie priorytetami 283
  • Demonstracja wykonanej pracy 284
  • Komunikacja 285
    • Umiejętności miękkie 285
    • Nienadużywanie komunikacji elektronicznej 285
    • Praktyka wymiany informacji 286
  • Sztuka definiowania wymagań 287
  • Rola Kierownika Projektu w DSDM 288
  • Planowanie i śledzenie postępu 288
  • Podsumowanie 289

Rozdział 22. Scrum w pigułce 291

  • Zasady gry Scrum 292
  • Flow sterowany wymaganiami 293
  • Organizacja pracy 294
  • Spotkania w Scrumie 295
    • Planowanie sprintu 295
    • Codzienny Scrum, czyli tzw. daily scrum 295
    • Backlog grooming 295
    • Przegląd sprintu 296
    • Retrospekcja sprintu 296
  • Postęp prac w Scrumie 296

Rozdział 23. Porównanie Agile z metodami tradycyjnymi 297

  • Triada projektowa raz jeszcze 297
  • Według planu czy na luzie? 299
  • Dokumentacja i zarządzanie wiedzą 302
  • Metody szacowania Agile 304
    • A może nie szacujmy? 304
  • Planning Poker 304

Rozdział 24. Jak raportować postęp projektu zwinnego? 307

  • Kanban w Agile 307
  • Rejestr Sprintu 308
  • Wykresy spalania 309
  • Kumulacyjny diagram przepływu 311
  • Earned Value w Agile 314

Rozdział 25. Wdrażanie Agile 317

  • Pierwsze koty za płoty 317
  • Wymagania użytkownika 319
    • Historyjki użytkownika, czyli eliminacja rzeczy zbędnych 319
    • Mapowanie historyjek użytkownika, czyli punkt widzenia użytkownika 321
  • Użycie WBS w metodach zwinnych? 322
  • Jaki Agile? 323
    • SAFe(r), czyli skalowalny Agile 323
    • Large-scale Scrum (LeSS) 326
    • Disciplined Agile Delivery (DAD) 328
    • Nexus 330
  • Pytania kontrolne 330

CZĘŚĆ III. DARMOWE OPROGRAMOWANIE DO ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI 331

Rozdział 26. Przegląd darmowego oprogramowania do zarządzania projektami 333

  • Projekty pominięte w książce 334
    • dotproject 334
    • Maven 335
    • Odoo 336
    • Planner 336
    • RT: Request Tracker 336
    • Trac 337
    • Wekan 337
    • ZenTao 338

Rozdział 27. GanttProject, czyli proste harmonogramowanie 339

  • Rozpoczynamy nowy projekt 340
    • WBS 341
    • Szybkie wprowadzanie parametrów zadań 343
    • Praca przy użyciu myszy 343
  • Zależności i inne atrybuty zadań 344
  • Zaawansowane atrybuty zadań 345
  • Zasoby 346
  • Wygląd wykresu 347
  • Analiza projektu 348
  • Zaawansowane opcje programu 348

Rozdział 28. ProjectLibre, czyli prawie jak Microsoft Project 349

  • Rozpoczynamy nowy projekt 350
    • WBS 352
    • Tworzenie i edycja parametrów zadań 353
    • Zależności i inne atrybuty zadań 355
  • Zasoby 356
  • Wygląd wykresu 357
  • Widoki 359
  • Kalendarze niestandardowe 363
  • Analiza i raportowanie projektu 364

Literatura 367

Spis rysunków 369

Spis tabel 373

Skorowidz 375

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2025 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.