reklama - zainteresowany?

Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych - Onepress

Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych
Autor: Piotr Wr贸blewski
ISBN: 978-83-283-6654-1
Format: 158x235, ok艂adka: mi臋kka
Data wydania: 2020-04-01
Ksi臋garnia: Onepress

Cena ksi膮偶ki: 53,40 z艂 (poprzednio: 89,00 z艂)
Oszcz臋dzasz: 40% (-35,60 z艂)

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych

Tagi: Zarz膮dzanie projektami

Poznaj najskuteczniejsze metody zarz膮dzania projektami

  • Dowiedz si臋, na czym polega project management
  • Opanuj zwinne metodyki zarz膮dzania projektami
  • Naucz si臋 zarz膮dza膰 wymaganiami, zmianami, bud偶etem i ryzykiem
  • Si臋gnij po najlepsze narz臋dzia wspomagaj膮ce prac臋 PM-a

Zarz膮dzanie projektami to rozleg艂a i skomplikowana dziedzina wiedzy. Dobry kierownik projektu powinien by膰 osob膮 kompetentn膮, komunikatywn膮, zdyscyplinowan膮, wszechstronn膮 i do艣wiadczon膮, 艂膮cz膮c膮 zdolno艣ci techniczne z marketingowymi, a nawet psychologicznymi. Dobry PM to zdolny dyrygent, pod którego kierunkiem zespó艂 deweloperski sprawnie osi膮ga wyznaczone cele i szybko realizuje powierzone mu zadania - gra bez fa艂szu, niczym 艣wietnie zestrojona orkiestra.

W ostatnich latach metodyki zwinne przebojem wkroczy艂y do firm informatycznych. Rewolucyjnie zmieni艂y sposób wytwarzania oprogramowania, przenosz膮c akcent z planowania i bud偶etowania na dostarczanie warto艣ci biznesowej oraz zaspokajanie biznesowych potrzeb klienta. Rewolucja ta sprawi艂a, 偶e deweloperzy nie s膮 ju偶 postrzegani wy艂膮cznie w kategorii kosztów, zespo艂om oddaje si臋 wi臋cej inicjatywy, a efekty ich pracy mo偶na znacznie szybciej skonfrontowa膰 z oczekiwaniami.

Nie ka偶dy 艂atwo odnajduje si臋 w tej nowej rzeczywisto艣ci. Pomo偶e w tym praktyczny poradnik napisany przez do艣wiadczonego kierownika projektów. Krótko, zwi臋藕le i rzeczowo, bez nudnej teorii, krok po kroku wprowadzi Ci臋 we wspó艂czesny 艣wiat zarz膮dzania projektami i poka偶e, jak radzi膰 sobie z codziennymi wyzwaniami. Je艣li chcesz zacz膮膰 przygod臋 z project managementem, chcesz od艣wie偶y膰 swoj膮 wiedz臋 lub wzbogaci膰 j膮 o znajomo艣膰 metodyk Agile, jeste艣 na w艂a艣ciwym tropie!

  • Koncepcje zarz膮dzania projektami
  • W艂a艣ciwe uruchamianie projektu
  • Zarz膮dzanie zespo艂em i komunikacja
  • Planowanie i tworzenie harmonogramów
  • Zbieranie wymaga艅 u偶ytkownika
  • Realizacja i metody kontroli prac
  • Zarz膮dzanie ryzykiem i zmianami
  • Zarz膮dzanie jako艣ci膮 i bud偶etem
  • Dokumentacja projektowa i raportowanie
  • Profesjonalne ko艅czenie projektu
  • Zwinne metodyki wytwarzania oprogramowania
  • Darmowe oprogramowanie do zarz膮dzania projektami

Zosta艅 takim kierownikiem projektu, z jakim zawsze chcia艂e艣 pracowa膰!

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych

 

Osoby kt贸re kupowa艂y "Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych", wybiera艂y tak偶e:

  • Scrum. O zwinnym zarz膮dzaniu projektami. Wydanie II rozszerzone
  • Oprogramowanie szyte na miar臋. Jak rozmawia膰 z klientem, kt贸ry nie wie, czego chce. Wydanie II rozszerzone
  • Laptopowy Milioner. Jak zerwa膰 z prac膮 na etacie i zacz膮膰 zarabia膰 w sieci
  • MS Project 2013 dla bystrzak贸w
  • Plan B. Otw贸rz si臋 na nowe, lepsze perspektywy dla Twojego biznesu

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych

Spis tre艣ci

Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych -- spis tre艣ci


Wst臋p 11

CZ臉艢膯 I. NIEZB臉DNIK KIEROWNIKA PROJEKTU 17

Rozdzia艂 1. Poj臋cia podstawowe 19

  • Czym jest, a czym NIE JEST projekt? 21
    • Realia organizacyjne 23
    • W stron臋 organizacji zorientowanej projektowo 26
    • Portfele i programy 27
  • Ewolucja project managementu 28
  • Cykl 偶ycia projektu 28
  • Zróbmy to po swojemu 30
  • Narz臋dzia 30
  • Nie艂atwa ocena sukcesu projektu 31
    • Triada projektowa 31
    • Zgubne dziedzictwo b艂臋dów planowania 32
    • By艂 sukces czy nie? 33
  • Zarz膮dzanie i zespó艂 34
  • Zastosowanie zarz膮dzania projektami 35
  • Pytania kontrolne 37

Rozdzia艂 2. Uruchamianie projektu 39

  • Proste trudnego pocz膮tki 39
  • Karta projektu 40
  • Jak dobrze zainicjowa膰 projekt? 42
  • Plan projektu: budowa i utrzymanie 45
    • Zakres prac 46
    • Uczestnicy projektu 48
    • Struktury pozaprojektowe 49
    • Procedury 50
    • Szkolenia 52
    • Infrastruktura 52
    • Harmonogram prac 52
    • Bud偶et 53
  • Plan projektu zmienia si臋 w czasie! 53
  • Pytania kontrolne 53

Rozdzia艂 3. Zespó艂... mitów i zalet 55

  • Praktyki budowania zespo艂ów projektowych 55
    • Pozyskiwanie zasobów osobowych 56
    • Razem czy osobno? 58
    • Utrzymanie zespo艂u 59
  • Budowanie autorytetu kierownika 63
  • Role w zespole, czyli optymalne ludzi dopasowanie 65
    • Klasyfikacja dr. Belbina 65
    • Typologia MTR-i(tm) 66
  • Ludzie s膮 ró偶ni, czyli model typów osobowo艣ci Myers-Briggs 67
    • Poj臋cia podstawowe 68
    • Typy Myers-Briggs w pigu艂ce 69
  • Role i typy osobowo艣ci - konkluzja 70
  • Zarz膮dzanie konfliktami 71
  • Pytania kontrolne 72

Rozdzia艂 4. Od WBS do harmonogramu 73

  • Dualizm projektowy 73
  • Struktura podzia艂u prac (WBS) 74
  • Tworzenie WBS 78
  • Rola WBS w kontroli zakresu projektu 80
  • Pytania kontrolne 81

Rozdzia艂 5. Zarz膮dzanie zmianami 83

  • Proces zarz膮dzania zmianami 83
  • Role w procesie zarz膮dzania zmianami 85
  • Wp艂yw zmian na tzw. wydania produktu 86
  • Pytania kontrolne (bardzo trudne!) 88

Rozdzia艂 6. Sztuka zarz膮dzania wymaganiami u偶ytkownika 89

  • U偶ytkownicy i udzia艂owcy 90
    • Niezrozumienie wymaga艅 u偶ytkownika 90
    • 艢rodowisko "upolitycznione" 91
    • Niestabilne wymagania u偶ytkownika 92
    • Mapa polityczna projektu 93
  • Specyfika wymaga艅 informatycznych 94
    • Typologia wymaga艅 informatycznych 95
    • Jako艣膰 wymaga艅 99
  • Skuteczne zbieranie wymaga艅 100
    • Standardy i specyfikacje bran偶owe jako 藕ród艂o wymaga艅 100
    • Identyfikacja uczestników procesu zbierania wymaga艅 101
    • Praca z klientem 104
    • Wizualizacja wymaga艅 104
    • Praca z przysz艂ymi u偶ytkownikami 106
    • Wzorce WBS i rejestry produktów 107
    • Joint Application Design 107
  • Pytania kontrolne 109

Rozdzia艂 7. Zarz膮dzanie ryzykiem 111

  • Poj臋cia podstawowe 112
  • Odkrywanie ryzyk projektowych 115
  • Rodzaje ryzyka 116
    • Podzia艂 wed艂ug pochodzenia 117
    • Podzia艂 wed艂ug natury ryzyka 117
  • Materializacja ryzyka i jego wp艂yw na projekt 119
  • Szablon dokumentowania ryzyka 120
  • Mapa ryzyka 121
  • Pytania kontrolne 121

Rozdzia艂 8. Harmonogram doskona艂y, czyli jak planowa膰, aby si臋 uda艂o 123

  • Planowanie kontra chaos 123
  • Zale偶no艣ci pomi臋dzy zadaniami 125
    • Zwi膮zek "zako艅cz - rozpocznij" (ang. Finish-Start) 126
    • Zwi膮zek "zako艅cz - zako艅cz" (ang. Finish-Finish) 126
    • Relacja "rozpocznij - rozpocznij" (ang. Start-Start) 127
    • Relacja "rozpocznij - zako艅cz" (ang. Start-Finish) 127
    • Wprowadzanie opó藕nie艅 lub przyspiesze艅 zada艅 127
  • 艢cie偶ka krytyczna 128
  • Szacowanie pracoch艂onno艣ci i kosztów prac 129
  • Przypisywanie zasobów zadaniom 131
    • Planowanie zada艅 w trybie "effort-driven" 131
    • Planowanie zada艅 z wy艂膮czonym trybem "effort-driven" 136
  • Sztuka wymy艣lania i uk艂adania zada艅 136
  • Optymalizacja obci膮偶enia zasobów projektowych 137
  • Przekazywanie zada艅 cz艂onkom zespo艂u 139
  • Kompresja harmonogramu 141
  • Pytania kontrolne 142

Rozdzia艂 9. Zarz膮dzanie bud偶etem w projekcie informatycznym 143

  • Op艂acalno艣膰 projektu w kontek艣cie organizacji 144
  • Elementy analizy bud偶etowej w projekcie 145
  • Koszty w艂asne w projekcie 147
  • Koszty zewn臋trzne w projekcie 148
  • Planowanie wykorzystania zasobów 149
  • Kontrolowanie czy raportowanie czasu pracy? 150
  • Pytania kontrolne 151

Rozdzia艂 10. 艢ledzenie post臋pów i metoda Earned Value 153

  • Poj臋cie wersji bazowej harmonogramu 153
  • Rejestrowanie danych o post臋pie prac 155
    • Uproszczone odznaczanie realizacji zada艅 155
    • Pe艂na rejestracja stanu realizacji prac 156
  • Metoda warto艣ci wypracowanej (Earned Value) 158
    • BAC - bud偶et 159
    • BCWS - planowany koszt planowanej pracy 159
    • BCWP - planowany koszt wykonanej pracy (Earned Value) 159
    • ACWP- rzeczywisty koszt wykonanej pracy 159
    • EAC - przewidywany bud偶et ca艂kowity 160
    • Wska藕niki wydajno艣ci i realizacji 160
  • Earned Value na przyk艂adach 161
    • Porównanie metody klasycznej z Earned Value 161
    • Praca z harmonogramem 164
    • Symulowanie post臋pu prac 165
  • Pytania kontrolne 166

Rozdzia艂 11. Dokumentacja projektowa w fazie wytwórczej 167

  • Raportowanie stanu projektu 167
  • Dziennik projektu 169
    • Zespó艂 projektowy 170
    • Produkty 170
    • 艢rodowisko sprz臋towe i programowe 171
    • Nota wydania (ang. Release notes) 172
    • Baza wiedzy 172
    • Lista ryzyk projektowych 173
    • Sprawy bie偶膮ce, problemy 173
    • Zdarzenia projektowe 174
    • Historia zmian w wymaganiach 174
  • Dokumentowanie spotka艅 175
  • Pytania kontrolne 176

Rozdzia艂 12. Skuteczna komunikacja 177

  • Sztuka sprawnej komunikacji 177
    • Komunikacja elektroniczna 180
    • Poufno艣膰 i ochrona informacji projektowej 180
    • Wymiana informacji w projektach 181
    • Spotkania, czyli jak si臋 nie zagada膰 na 艣mier膰 182
  • Pytania kontrolne 184

Rozdzia艂 13. Zarz膮dzanie jako艣ci膮 w projekcie informatycznym 185

  • Normy ISO serii 9001 186
  • Model CMM 189
  • Testowanie oprogramowania 190
    • Ogólne rodzaje testów 191
    • Testy niefunkcjonalne 192
    • Testy z zakresu bezpiecze艅stwa 192
    • Organizacja metod testowania 193
  • Ci膮g艂a integracja i kontrola konfiguracji 195
  • Pytania kontrolne 197

Rozdzia艂 14. Dostawa i zamkni臋cie projektu 199

  • Dostawa produktu 199
  • Strategie wdra偶ania z艂o偶onych systemów informatycznych 201
  • Szkolenia u偶ytkowników 201
  • Zamkni臋cie prac w projekcie 202
  • Gwarancja i konserwacja 204
  • Pytania kontrolne 205

Rozdzia艂 15. Podwykonawstwo i u偶ywanie darmowego oprogramowania 207

  • Outsourcing, czyli kupujemy zamiast wytwarza膰 207
    • Proces nabywania us艂ug lub towarów 208
  • Modele OEM i ODM 212
    • Zabezpieczenia depozytowe (ang. escrow agreement) 214
  • Jak si臋 odnale藕膰 w g膮szczu open source 214
    • Prawa w艂asno艣ci intelektualnej 214
    • Klasyfikacja licencji FOSS 215
  • Pytania kontrolne 217

Rozdzia艂 16. Certyfikacja project management 219

  • Certyfikacje PMI 220
    • PMBOK (Project Management Body of Knowledge) 220
    • PMP (Project Management Professional) 220
    • PMI-ACP (PMI Agile Certified Practitioner) 223
  • Metodyka i certyfikacja PRINCE2 224
    • Co wyró偶nia PRINCE2? 224
  • Szkolenia i certyfikacja PRINCE2 226
    • PRINCE2 Foundation 227
    • PRINCE2 Practitioner 227
    • PRINCE2 Agile Foundation 227
    • PRINCE2 Agile Practitioner 228
  • AgilePM (Agile Project Management) 228
    • AgilePM Foundation 228
    • AgilePM Practitioner 229
  • Pytania kontrolne 229

CZ臉艢膯 II. ZWINNE REWOLUCJE I PRAKTYKI PM 231

Rozdzia艂 17. W kierunku zwinnych metod wytwórczych 233

  • Proces ex machina, czyli próby uporz膮dkowania rzeczywisto艣ci 233
    • Radosna twórczo艣膰 234
    • Normy i standardy 234
    • Nowoczesne praktyki zarz膮dzania 236
  • A mo偶e zróbmy to inaczej? 236
    • Crystal Clear 236
    • Programowanie ekstremalne (XP) 238
    • Feature-Driven Development (FDD) 240
  • Pytania kontrolne 242

Rozdzia艂 18. Usprawni膰 produkcj臋! 243

  • Lean Manufacturing, czyli eliminacja strat 243
  • Lean Software Development 247
    • Odwzorowanie poj臋膰 Lean Manufacturing 247
    • Zasady Lean czy zasady Agile? 249
    • Praktyczne zasady Lean Software Development 250
  • Cykl Deminga (PDCA) 253

Rozdzia艂 19. Kanban, czyli zrozumie膰 i ujarzmi膰 flow 255

  • Kanban w systemach produkcji klasycznej 255
  • Tablice Kanban 258
    • Struktura tablicy Kanban 259
    • Limity WIP 261
    • Kanban w Agile 261

Rozdzia艂 20. Od iteracji do Agile 263

  • Zaplanujmy lepsze jutro! 263
  • (Nieco) lepszy rodzaj planowania 264
  • 35 lat min臋艂o jak jeden dzie艅... 266
  • Z艂o偶one systemy adaptacyjne 269
  • Manifest Agile, czyli "przykazania" ogólne 271
  • Zasady Agile, czyli "katechizm" na co dzie艅 272
  • Rodzina metodyk Agile 273

Rozdzia艂 21. Agile w wydaniu DSDM 275

  • Geneza DSDM 275
  • Cykl 偶ycia projektu w DSDM 279
  • Zespó艂 i role w DSDM 281
  • MoSCoW, czyli zarz膮dzanie priorytetami 283
  • Demonstracja wykonanej pracy 284
  • Komunikacja 285
    • Umiej臋tno艣ci mi臋kkie 285
    • Nienadu偶ywanie komunikacji elektronicznej 285
    • Praktyka wymiany informacji 286
  • Sztuka definiowania wymaga艅 287
  • Rola Kierownika Projektu w DSDM 288
  • Planowanie i 艣ledzenie post臋pu 288
  • Podsumowanie 289

Rozdzia艂 22. Scrum w pigu艂ce 291

  • Zasady gry Scrum 292
  • Flow sterowany wymaganiami 293
  • Organizacja pracy 294
  • Spotkania w Scrumie 295
    • Planowanie sprintu 295
    • Codzienny Scrum, czyli tzw. daily scrum 295
    • Backlog grooming 295
    • Przegl膮d sprintu 296
    • Retrospekcja sprintu 296
  • Post臋p prac w Scrumie 296

Rozdzia艂 23. Porównanie Agile z metodami tradycyjnymi 297

  • Triada projektowa raz jeszcze 297
  • Wed艂ug planu czy na luzie? 299
  • Dokumentacja i zarz膮dzanie wiedz膮 302
  • Metody szacowania Agile 304
    • A mo偶e nie szacujmy? 304
  • Planning Poker 304

Rozdzia艂 24. Jak raportowa膰 post臋p projektu zwinnego? 307

  • Kanban w Agile 307
  • Rejestr Sprintu 308
  • Wykresy spalania 309
  • Kumulacyjny diagram przep艂ywu 311
  • Earned Value w Agile 314

Rozdzia艂 25. Wdra偶anie Agile 317

  • Pierwsze koty za p艂oty 317
  • Wymagania u偶ytkownika 319
    • Historyjki u偶ytkownika, czyli eliminacja rzeczy zb臋dnych 319
    • Mapowanie historyjek u偶ytkownika, czyli punkt widzenia u偶ytkownika 321
  • U偶ycie WBS w metodach zwinnych? 322
  • Jaki Agile? 323
    • SAFe(r), czyli skalowalny Agile 323
    • Large-scale Scrum (LeSS) 326
    • Disciplined Agile Delivery (DAD) 328
    • Nexus 330
  • Pytania kontrolne 330

CZ臉艢膯 III. DARMOWE OPROGRAMOWANIE DO ZARZ膭DZANIA PROJEKTAMI 331

Rozdzia艂 26. Przegl膮d darmowego oprogramowania do zarz膮dzania projektami 333

  • Projekty pomini臋te w ksi膮偶ce 334
    • dotproject 334
    • Maven 335
    • Odoo 336
    • Planner 336
    • RT: Request Tracker 336
    • Trac 337
    • Wekan 337
    • ZenTao 338

Rozdzia艂 27. GanttProject, czyli proste harmonogramowanie 339

  • Rozpoczynamy nowy projekt 340
    • WBS 341
    • Szybkie wprowadzanie parametrów zada艅 343
    • Praca przy u偶yciu myszy 343
  • Zale偶no艣ci i inne atrybuty zada艅 344
  • Zaawansowane atrybuty zada艅 345
  • Zasoby 346
  • Wygl膮d wykresu 347
  • Analiza projektu 348
  • Zaawansowane opcje programu 348

Rozdzia艂 28. ProjectLibre, czyli prawie jak Microsoft Project 349

  • Rozpoczynamy nowy projekt 350
    • WBS 352
    • Tworzenie i edycja parametrów zada艅 353
    • Zale偶no艣ci i inne atrybuty zada艅 355
  • Zasoby 356
  • Wygl膮d wykresu 357
  • Widoki 359
  • Kalendarze niestandardowe 363
  • Analiza i raportowanie projektu 364

Literatura 367

Spis rysunków 369

Spis tabel 373

Skorowidz 375

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2025 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe nale偶膮 do wydawnictwa Helion S.A.