Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju - Onepress
ISBN: 978-8-3796-9388-7
stron: 212, Format: ebook
Data wydania: 2014-12-19
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 14,54 zł (poprzednio: 16,91 zł)
Oszczędzasz: 14% (-2,37 zł)
Celem książki jest uporzÄ…dkowanie i analiza wspóÅ‚czesnych koncepcji rozwoju terytorialnego, czynników, które decydujÄ… o dynamice tego rozwoju oraz pokazanie sposobów ich wÅ‚Ä…czania siÄ™ w szybki i skomplikowany proces globalizacji. Innymi sÅ‚owy chodzi o pytania, co warunkuje fakt, że pewne regiony rozwijajÄ… siÄ™ i sÄ… regionami „wygrywajÄ…cymi”, a inne, mimo pozornie sprzyjajÄ…cych okolicznoÅ›ci, nie mogÄ… wyjść z kryzysu. Odpowiedzi na tak postawione pytania szukano przede wszystkim w teorii, analizujÄ…c skÅ‚adowe procesu konstrukcji terytorium. W centrum uwagi znalazÅ‚y siÄ™ mechanizmy i sposoby rozwoju lokalnego jako metody rozwoju regionalnego, co w konsekwencji prowadziÅ‚o do analizy dwóch zbiorów – terytorium i przedsiÄ™biorstw oraz warunków, w których rozwój jednego przyczynia siÄ™ jednoczeÅ›nie do rozwoju drugiego. Wzajemne przenikanie siÄ™ tych zbiorów znajduje wyraz w różnych strategiach i przestrzennych formach organizacji
Osoby które kupowały "Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju", wybierały także:
- Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami. Wydanie II rozszerzone 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Oprogramowanie szyte na miarę. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce. Wydanie II rozszerzone 53,75 zł, (12,90 zł -76%)
- Laptopowy Milioner. Jak zerwać z pracą na etacie i zacząć zarabiać w sieci 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Szef, którego szukamy. Rzecz o odpowiedzialności 57,74 zł, (17,90 zł -69%)
- MS Project 2013 dla bystrzaków 48,06 zł, (14,90 zł -69%)
Spis treści
Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju eBook -- spis treści
Wstęp ---5
I. Rewolucja technologiczna i nowy paradygmat rozwoju ---9
1. Globalizacja ---9
1.1. Istota globalizacji ---9
1.2. Od gospodarki międzynarodowej do globalnej ---11
1.3. Czynniki i mechanizmy globalizacji ---16
1.4. Społeczne i gospodarcze konsekwencje globalizacji ---22
2. Globalizacja a rozwój regionalny ---30
2.1. Organizacja w sieci ---30
2.2. Glokalizacja - łącznik między globalnym i lokalnym wymiarem rozwoju ---36
2.3. Procesy terytorializacji ---41
2.4. Metropolizacja ---45
II. Terytorium - koncepcje i charakterystyka ---55
1. Koncepcja rozwoju lokalnego - geneza i istota ---55
1.1. Geneza rozwoju lokalnego ---55
1.2. Istota rozwoju lokalnego ---58
2. Terytorialny charakter rozwoju ---63
3. Wymiar i skala rozwoju terytorialnego ---66
4. Od przestrzeni „miejsca” do terytorium „aktora” ---69
III. Terytorialne formy organizacji produkcji ---72
1. Ramy koncepcji i typologie ---72
2. Dystrykty przemysłowe ---75
2.1. Marshallowskie dystrykty przemysłowe ---75
2.2. Włoskie dystrykty przemysłowe ---77
2.3. Nowe dystrykty przemysłowe ---80
3. Technopole i technopolie ---86
4. Skupiska przemysłowe (clusters) ---89
5. Terytorialne systemy produkcyjne ---90
6. Rodzaje przestrzennych form organizacji produkcji, atuty i ograniczenia ---94
IV. Procesy konstrukcji terytorium ---101
1. Zmiana podejÅ›cia do relacji terytorium → firma ---101
2. Konkurencja i konkurencyjność terytoriów ---102
2.1. Istota konkurencji i konkurencyjności ---102
2.2. Czynniki konkurencji terytorialnej ---104
3. KapitaÅ‚ relacyjny (spoÅ‚eczny) i „governance” (regulacja) ---118
3.1. Kapitał relacyjny (społeczny) ---119
3.2. „Govemance” ---122
4. Strategie i trajektorie rozwoju terytorium ---129
4.1. Proces tworzenia skupisk (aglomeracja) ---130
4.2. Proces tworzenia siÄ™ specjalizacji ---131
4.3. Budowa specyficzności terytorium ---133
5. Koncepcja terytoriów „uczÄ…cych siÄ™” ---134
V. Innowacje i środowiska przedsiębiorczości ---139
1. Proces innowacji ---139
2. Organizacja procesu innowacji i transferu technologii ---144
3. Środowiska innowacyjne i umiędzynarodawiąjące ---147
4. Typologia Å›rodowisk - próba syntezy ---153
VI. Åšrodowiska przedsiÄ™biorczoÅ›ci czy „przedsiÄ™biorczość rozproszona” (Budowanie sieci powiÄ…zaÅ„ i ukÅ‚adów partnerskich w regionie Å‚ódzkim. Studium przypadku) ---157
1. Gospodarka regionu Å‚ódzkiego i jej przemiany ---158
1.1. Specyfika procesu transformacji ---158
1.2. Przedsiębiorstwa, ich cechy i problemy rozwoju ---162
1.3. Innowacje i strategie rozwoju przedsiębiorstw ---168
2. Instytucje, ich rozwój i strategie dziaÅ‚ania ---173
2.1. Instytucje w gospodarce regionu ---173
2.2. Rodzaje działalności i dostępność usług ---176
2.3. Finansowanie i kompetencje ---179
3. Region Å‚ódzki - Å›rodowiska „w trakcie powstawania” ---180
3.1. Relacje między przedsiębiorstwami ---180
3.2. Relacje między przedsiębiorstwami a ich instytucjonalnym otoczeniem ---186
3.3. Rola władz lokalnych w tworzeniu środowisk i budowaniu kapitału relacyjnego (społecznego) ---192
Zakończenie ---195
Bibliografia ---201