Finansowanie uczelni teatralnych w Polsce - Onepress
ISBN: 978-83-8142-460-8
stron: 176, Format: ebook
Data wydania: 2019-11-20
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 17,90 zł (poprzednio: 22,38 zł)
Oszczędzasz: 20% (-4,48 zł)
Główną przesłanką do podjęcia tematu tej książki była potrzeba zidentyfikowania możliwości finansowania działalności kulturalnej teatralnych uczelni publicznych. Określenie efektywnego sposobu pozyskiwania środków pozabudżetowych jest istotne z punktu widzenia rozwoju zarówno badanych podmiotów, jak i szeroko pojętej sztuki teatralnej. Działalność uczelni teatralnych ma wpływ na realizację polityki kulturalnej w kraju i regionie, przyczynia się do poszerzania oferty artystycznej oraz stwarza możliwość asymilacji społeczeństwa z kulturą.
Publikacja jest adresowana do przedstawicieli wielu dyscyplin akademickich: ekonomii, kulturoznawstwa, teatrologii, zarządzania, ale także do managerów kultury, decydentów związanych z publicznym i prywatnym sektorem finansowania kultury oraz studentów kierunków ekonomicznych i humanistycznych.
Osoby które kupowały "Finansowanie uczelni teatralnych w Polsce", wybierały także:
- Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami. Wydanie II rozszerzone 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Oprogramowanie szyte na miarę. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce. Wydanie II rozszerzone 53,75 zł, (12,90 zł -76%)
- Laptopowy Milioner. Jak zerwać z pracą na etacie i zacząć zarabiać w sieci 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Szef, którego szukamy. Rzecz o odpowiedzialności 57,74 zł, (17,90 zł -69%)
- MS Project 2013 dla bystrzaków 48,06 zł, (14,90 zł -69%)
Spis treści
Finansowanie uczelni teatralnych w Polsce eBook -- spis treści
Wprowadzenie 9
1. Kultura i jej finansowanie we współczesnej Polsce 15
1.1. Funkcje i gospodarcze znaczenie kultury 15
1.2. Zmiany w podejściu do finansowania kultury w Polsce 19
1.3. Polityka kulturalna 24
1.3.1. Funkcje i znaczenie polityki kulturalnej 24
1.3.2. Instrumenty polityki kulturalnej 26
1.3.3. Ponadnarodowe akty prawne regulujące funkcjonowanie kultury w Polsce 28
1.4. Kwestia mecenatu i sponsoringu w kulturze 30
2. Krajowe i zagraniczne źródła finansowania projektów kulturalnych i ich znaczenie dla rozwoju kultury w Polsce 33
2.1. Finansowanie projektów kulturalnych ze źródeł krajowych w latach 2007–2015 33
2.1.1. Finansowanie publiczne szczebla centralnego 34
2.1.2. Finansowanie ze środków jednostek samorządu terytorialnego 39
2.1.3. Finansowanie prywatne 40
2.1.4. Rola organizacji non profit w finansowaniu projektów kulturalnych 42
2.2. Zagraniczne źródła finansowania kultury 42
2.2.1. Perspektywa finansowa 2007–2013 44
2.2.2. Zagraniczne źródła finansowania kultury w latach 2014–2020 56
2.3. Absorpcja i znaczenie zagranicznych środków pomocowych dla finansowania kultury w Polsce 58
3. Publiczne uczelnie teatralne w Polsce i ich funkcje kulturotwórcze 61
3.1. Kulturotwórcze funkcje teatrów i szkolnictwa teatralnego 61
3.1.1. Teatr i jego rola 61
3.1.2. Wpływ szkolnictwa teatralnego na edukację kulturalną społeczeństwa 62
3.2. Uczelnie teatralne w powojennej Polsce 65
3.2.1. Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie 66
3.2.2. Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie 69
3.2.3. Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi 71
3.3. Specyfika funkcjonowania uczelni teatralnych 74
3.4. Próba oceny znaczenia uczelni teatralnych dla kultury polskiej 77
4. Źródła finansowania uczelni teatralnych 81
4.1. Mechanizmy finansowania publicznych uczelni teatralnych 81
4.2. Metodologia badania, konstrukcja narzędzia badawczego 85
4.3. Charakterystyka badanych podmiotów 88
4.3.1. Sposób kształcenia studentów w uczelniach teatralnych 89
4.3.2. Działalność teatrów studyjnych 90
4.3.3. Organizacja pozyskiwania i rozliczania środków pozabudżetowych w badanych podmiotach 93
4.4. Analiza kosztów działalności operacyjnej 94
4.4.1. Poziom i dynamika kosztów działalności operacyjnej 94
4.4.2. Struktura kosztów działalności operacyjnej 96
4.4.3. Analiza porównawcza kosztów przypadających na kształcenie studenta 98
4.5. Analiza źródeł finansowania projektów kulturalnych realizowanych przez badane podmioty 101
4.5.1. Ilość zrealizowanych projektów w latach 2010-2012 w uczelniach teatralnych 101
4.5.2. Wartość zrealizowanych projektów w latach 2010-2012 w uczelniach teatralnych 103
4.5.3. Źródła finansowania zrealizowanych projektów 103
4.6. Charakterystyka i analiza realizowanych projektów w badanych podmiotach 107
4.6.1. Projekty inwestycyjne 107
4.6.2. Projekty nieinwestycyjne 109
4.6.3. Dyplomy – projekt kulturalny czy dydaktyczny? 110
4.6.4. Uczestnictwo w przeglądach i festiwalach 111
4.7. Analiza wybranych projektów – case study 112
4.7.1. PWSFTviT – Festiwal Szkół Teatralnych 112
4.7.2. AT Warszawa – Międzynarodowy Festiwal Szkół Teatralnych 116
4.7.3. Akademia Teatralna w Warszawie filia w Białymstoku – Międzynarodowy Festiwal Szkół Lalkarskich „Lalka-nie-lalka” 118
4.7.4. AST Kraków – Forum Młodej Reżyserii 119
4.7.5. AST Kraków Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu – Międzynarodowe Spotkania Szkół Lalkarskich 121
4.8. Problem montażu finansowego realizowanych projektów 121
4.8.1. Trudności w pozyskiwaniu środków na działalność kulturalną 123
4.8.2. Problem kosztów niekwalifikowanych i kosztów przygotowania projektu 123
4.8.3. Znaczenie organizacji pozarządowych działających przy uczelniach teatralnych 124
4.9. Próba oceny znaczenia strategii finansowania projektów dla badanych podmiotów i kultury w Polsce 126
4.9.1. Strategie uczelni teatralnych na finansowanie działalności kulturalnej 126
4.9.2. Prezentacja wyników oceny aktywności kulturalnej publicznych uczelni teatralnych 127
4.9.3. Próba oceny zależności pomiędzy aktywnością kulturalną uczelni teatralnych a finansowaniem pozabudżetowym 129
5. Kierunki przebudowy modelu funkcjonowania i finansowania publicznych uczelni teatralnych 131
5.1. Ocena funkcjonującego mechanizmu finansowania uczelni teatralnych i jego wpływ na podejmowaną działalność kulturalną 131
5.1.1. Mechanizm budżetowy 131
5.1.2. Dylematy związane z subsydiowaniem organizacji kulturalnych 133
5.1.3. Próba oceny obecnego mechanizmu finansowania publicznych uczelni teatralnych 136
5.2. Próba stworzenia modelu kumulacji różnych źródeł finansowania projektów działalności kulturalnej publicznych uczelni teatralnych 138
5.3. Implikacje dla menedżerów kultury w uczelniach teatralnych i osób mających wpływ na politykę kulturalną państwa/regionu oraz finansowanie kultury 145
5.3.1. Implikacje dla uczelni teatralnych 146
5.3.2. Rekomendacje dla organów dystrybuujących środki na kulturę 148
Zakończenie 157
Wykaz literatury 161
Wykaz innych źródeł 165
Spis tabel 167
Spis wykresów 169
Załączniki 171