Zewnętrzne źródła finansowania samorządu terytorialnego. Teoria a praktyka - Onepress
ISBN: 978-8-3796-9288-0
stron: 311, Format: ebook
Data wydania: 2014-08-20
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 10,97 zł (poprzednio: 12,76 zł)
Oszczędzasz: 14% (-1,79 zł)
Finanse publiczne peÅ‚niÄ… w gospodarce rynkowej szczególnÄ… rolÄ™, determinujÄ…c zachowania zarówno indywidualnych podmiotów, jak i rozwój caÅ‚ej gospodarki. ZajmujÄ… siÄ™ nie tylko przepÅ‚ywem strumieni dochodów i wydatków publicznych, ale badajÄ… przyczyny oraz skutki zjawisk i procesów nimi wywoÅ‚anych. NieodÅ‚Ä…cznym elementem w systemie finansów publicznych jest samorzÄ…d terytorialny, bÄ™dÄ…cy wyrazem decentralizacji zadaÅ„ i finansów w paÅ„stwie. SamorzÄ…d terytorialny stanowi publicznoprawny zwiÄ…zek mieszkaÅ„ców danego obszaru, realizujÄ…cy zarzÄ…d sprawami danej wspólnoty.
Fenomen samorzÄ…du terytorialnego i jego finansów polega na tym, że z jednej strony majÄ… one żywotne znaczenie dla codziennej egzystencji każdego obywatela, z drugiej sÄ… elementem finansów paÅ„stwa jako caÅ‚oÅ›ci.
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie systemu zewnÄ™trznych źródeÅ‚ finansowania samorzÄ…du terytorialnego
zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i rozwiÄ…zaÅ„ praktycznych oraz funkcji speÅ‚nianych przez nie w finansach publicznych, tak z punktu widzenia paÅ„stwa jak i podmiotów komunalnych.
Osoby które kupowały "Zewnętrzne źródła finansowania samorządu terytorialnego. Teoria a praktyka", wybierały także:
- Projekty restrukturyzacyjne 0,00 zł
- Rozw 0,00 zł
- Metody ilo 0,00 zł
- ABC wsp 0,00 zł
- Mikroekonomia dla bystrzaków 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
Spis treści
Zewnętrzne źródła finansowania samorządu terytorialnego. Teoria a praktyka eBook -- spis treści
Wstęp 7
1. ŹródÅ‚a finansowania samorzÄ…du terytorialnego i ich znaczenie ekonomiczne --13
1.1. Koncepcje samorzÄ…du terytorialnego a źródÅ‚a jego finansowania --13
1.2. Teoretyczne aspekty podziaÅ‚u dochodów publicznoprawnych pomiÄ™dzy paÅ„stwo i samorzÄ…d terytorialny --28
1.2.1. PodziaÅ‚ zadaÅ„ i dochodów pomiÄ™dzy poszczególnymi szczeblami wÅ‚adz publicznych a pionowa i pozioma nierównowaga fiskalna --28
1.2.2. Formy podziaÅ‚u dochodów podatkowych i ich konsekwencje dla systemu zasilania zewnÄ™trznego --33
1.3. Problemy klasyfikacji źródeÅ‚ finansowania samorzÄ…du terytorialnego i ich treść ekonomiczna --36
1.4. Rola wewnÄ™trznych i zewnÄ™trznych źródeÅ‚ finansowania w ksztaÅ‚towaniu samodzielnoÅ›ci finansowej samorzÄ…du --47
1.5. Znaczenie zewnÄ™trznych źródeÅ‚ finansowania samorzÄ…du terytorialnego w polityce finansowej paÅ„stwa --54
1.5.1. Warunki skutecznej polityki finansowej władz państwowych --54
1.5.2. ZewnÄ™trzne źródÅ‚a finansowania a racjonalizacja gospodarki finansowej --59
1.5.3. Funkcje zewnÄ™trznych źródeÅ‚ finansowania samorzÄ…du terytorialnego --64
2. Transfery z budżetu paÅ„stwa jako zewnÄ™trzne źródÅ‚o finansowania budżetów samorzÄ…dowych --69
2.1. Teoretyczne konotacje subwencji i dotacji z budżetu państwa --69
2.1.1. Typologia transferów z budżetu paÅ„stwa do budżetów jednostek samorzÄ…du terytorialnego --69
2.1.2. Klasyczna analiza subwencji i dotacji --76
2.1.2.1. Dotacje dla samorzÄ…du terytorialnego w teorii federalizmu fiskalnego --76
2.1.2.2. Efekt dochodowy i substytucyjny a skuteczność transferów z budżetu paÅ„stwa --83
2.1.2.3. Konieczność subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego --89
2.1.3. Alternatywne formy programów dotowania a cele polityki dotowania --93
2.1.3.1. Udziały w podatkach państwowych --95
2.1.3.2. Alokacja dotacji na bazie algorytmów --95
2.1.3.3. Dotacje pokrywające określone koszty --96
2.1.3.4. Dotacje alokowane na podstawie decyzji uznaniowych --98
2.2. Polityczny i ekonomiczny model wpływu dotacji na politykę wydatkową samorządu terytorialnego --100
2.2.1. Hipotezy w modelu politycznym i ekonomicznym --100
2.2.1.1. Polityczne uwarunkowania dotacji dla samorzÄ…du terytorialnego --101
2.2.1.2. Ekonomiczne uwarunkowania dotacji dla samorzÄ…du terytorialnego --102
2.2.2. Wpływ instytucji demokracji bezpośredniej na system dotowania samorządu terytorialnego --105
2.3. Wybór polityki dotowania --109
2.4. Argumenty za i przeciw wyrównujÄ…cej funkcji dotacji --114
2.5. Motywacyjne i antymotywacyjne efekty transferów wyrównawczych --121
2.6. Zależność K. Wicksella a stabilizacyjna funkcja transferów w warunkach konkurencji i globalizacji --123
2.7. Ograniczenia w realizacji zasady subsydiarności --127
2.8. Problem i zakres zjawiska flypaper effect. Iluzja fiskalna --131
3. Charakterystyka dochodów zwrotnych i funduszy specjalnych --135
3.1. Istota, klasyfikacje i miejsce dochodów zwrotnych w budżetach jednostek samorzÄ…du terytorialnego --135
3.2. Instrumenty zadłużania się jednostek samorządu terytorialnego się na rynku finansowym --140
3.3. Preferencyjne źródÅ‚a dochodów zwrotnych i fundusze specjalne jako źródÅ‚o dochodów zewnÄ™trznych w gospodarce finansowej samorzÄ…du terytorialnego --144
3.4. Kryteria wyboru zwrotnych źródeÅ‚ finansowania --152
3.5. ZadÅ‚użanie samorzÄ…du terytorialnego a ewolucja „zÅ‚otej reguÅ‚y” budżetowej --159
3.6. Budżet bieżący i kapitałowy --162
3.7. Argumenty za i przeciw zadłużaniu się jednostek lokalnych --164
3.8. Ograniczenia w zadłużaniu się jednostek samorządu terytorialnego --168
3.8.1. Teoretyczne aspekty ograniczania i kontroli zadłużania się samorządu terytorialnego --168
3.8.2. Schematy rozwiązań praktycznych ograniczeń w zadłużaniu --174
3.9. Znaczenie zwrotnych źródeÅ‚ finansowania w gospodarce finansowej jednostek samorzÄ…du terytorialnego --178
4. ZewnÄ™trzne źródÅ‚a finansowania samorzÄ…du terytorialnego w Polsce i kierunki ich ewolucji --183
4.1. Ewolucja finansów gmin w latach 1990-1998 --183
4.2. System źródeÅ‚ finansowania samorzÄ…du terytorialnego w latach 1999-2003 i próby jego reformy --194
4.3. Aktualny system zewnÄ™trznych źródeÅ‚ finansowania gmin, powiatów i województw samorzÄ…dowych --202
4.3.1. Konstrukcja subwencji ogólnej i rodzaje dotacji celowych z budżetu paÅ„stwa --202
4.3.2. Ocena systemu subwencji i dotacji z budżetu państwa dla jednostek samorządu terytorialnego w Polsce w świetle zmian obowiązujących od 1 stycznia 2004 r. . --210
4.3.3. Udziały w podatkach państwowych jako forma transferu z budżetu państwa --212
4.3.4. Zwrotne źródÅ‚a finansowania budżetów jednostek samorzÄ…du terytorialnego i fundusze specjalne --214
4.4. Idea i gÅ‚ówne kierunki reformowania systemu dochodów zewnÄ™trznych w Polsce po 1990 roku --229
4.5. Pionowa i pozioma nierównowaga fiskalna w warunkach polskiej decentralizacji --232
5. ZewnÄ™trzne źródÅ‚a finansowania w warunkach decentralizacji finansów publicznych i cykli fiskalnych --243
5.1. Skutki decentralizacji finansów publicznych --243
5.2. Relacje fiskalne i problemy decentralizacji w świetle badań OECD --253
5.3. Polityczne cykle budżetowe --260
5.4. Rola zewnÄ™trznych źródeÅ‚ finansowania w miÄ™kkich i twardych ograniczeniach budżetowych --263
5.5. Dysfunkcje systemu zewnÄ™trznych źródeÅ‚ finansowania a polityka finansowa paÅ„stwa i samorzÄ…du --266
5.6. WpÅ‚yw cykli fiskalnych na wykorzystanie zewnÄ™trznych źródeÅ‚ finansowania samorzÄ…du terytorialnego --268
5.6.1. KsztaÅ‚towanie zewnÄ™trznych źródeÅ‚ finansowania w warunkach cykli fiskalnych --268
5.6.2. Pozytywne i negatywne szoki dochodowe --273
5.7. Zasady systemu zewnÄ™trznych źródeÅ‚ finansowania jednostek samorzÄ…du terytorialnego --276
5.8. WewnÄ™trzne a zewnÄ™trzne źródÅ‚a finansowania samorzÄ…du terytorialnego dylematy wyboru --281
Zakończenie --291
Bibliografia --295
Spis tabel i rysunków --309
Aneks 1. Wybrane wskaźniki finansowe krajów Unii Europejskiej i sektora finansów lokalnych --310
Od Redakcji --311