Mikroekonomia dla bystrzaków - Onepress

Tytuł oryginału: Microeconomics For Dummies
Tłumaczenie: Przemysław Janicki
ISBN: 978-83-283-3385-7
stron: 352, Format: 170x230, okładka: miękka
Data wydania: 2017-11-13
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 11,90 zł (poprzednio: 39,67 zł)
Oszczędzasz: 70% (-27,77 zł)
Najważniejsze koncepcje mikroekonomii
Mikroekonomia nie jest naukÄ… dla osób o sÅ‚abym sercu. Ale nie martw siÄ™! Ta książka pomoże Ci przebrnąć przez wszystkie jej tajemnice bez najmniejszych komplikacji. WyjaÅ›niamy w niej trudniejsze pojÄ™cia i omawiamy mnóstwo przykÅ‚adów z życia, by pomóc Ci lepiej zrozumieć, jak osoby takie jak Ty oraz zarzÄ…dzajÄ…cy firmami wykorzystujÄ… mikroekonomiÄ™ do analizy rynków od A do Z — nawet jeÅ›li nie zdajÄ… sobie z tego sprawy.
W książce:
- Małe podmioty tworzą wielkie rynki
- Konsument to także Ty
- Firmy to centra decyzyjne
- Dobro społeczeństwa to także wartość
- Warto myśleć strategicznie
Dr Lynne Pepall jest wykładowcą ekonomii w Tuft University. Od 1987 roku naucza mikroekonomii na studiach magisterskich i podyplomowych.
Peter Antonioni jest starszym wykładowcą na wydziale nauk o zarządzaniu i innowacji w University College w Londynie i współautorem drugiego wydania Ekonomii dla bystrzaków.
Dr Manzur Rashid pracuje w New College of the Humanities, gdzie wykłada mikro- i makroekonomię.
Osoby które kupowały "Mikroekonomia dla bystrzaków", wybierały także:
- Kapitalizm interesariuszy. Globalna gospodarka a post 57,31 zł, (14,90 zł -74%)
- Stwórz jednorożca. Od idei po startup wart miliony. Wydanie II rozszerzone 48,06 zł, (14,90 zł -69%)
- Oszukaj mnie, jeśli potrafisz. Proste sposoby przechytrzenia współczesnych kanciarzy 44,84 zł, (13,90 zł -69%)
- Bezpiecznie już było. Jak żyć w świecie sieci, terrorystów i ciągłej niepewności 39,09 zł, (12,90 zł -67%)
- Ekonomia dla bystrzaków. Wydanie III 43,82 zł, (14,90 zł -66%)
Spis treści
Mikroekonomia dla bystrzaków -- spis tre¶ci
O autorach (13)
Podziêkowania od autorów (15)
Wstêp (17)
- O ksi±¿ce (18)
- Naiwne za³o¿enia (18)
- Ikony u¿yte w ksi±¿ce (19)
- Nie tylko ksi±¿ka (20)
- Co dalej (20)
CZÊ¦Æ I: ZACZYNAMY PRZYGODÊ Z MIKROEKONOMI¡ (21)
Rozdzia³ 1: Dlaczego mikroekonomia to wielka sprawa (23)
- Ekonomia cz±stek elementarnych (24)
- Decyzje, decyzje i jeszcze raz decyzje! (25)
- Jak ró¿ni uczestnicy rynku podejmuj± decyzje (26)
- Gdy decyzje zaczynaj± tworzyæ rynek (27)
- Problem konkurencji i kooperacji (29)
- Dlaczego w³adze reguluj± konkurencjê (30)
- Przepisy antymonopolowe (31)
- Kiedy i dlaczego rynki mog± zawodziæ (32)
Rozdzia³ 2: Wybory konsumenta. Dlaczego ekonomi¶ci uwa¿aj± Ciê za fascynuj±c± osobê (33)
- Analiza u¿yteczno¶ci: dlaczego ludzie wybieraj± jedno, a nie drugie (34)
- Poznajemy koncepcjê u¿yteczno¶ci (34)
- Dwie koncepcje u¿yteczno¶ci (35)
- Kim s± agenci w modelach zachowañ konsumentów (37)
- Racjonalne dzia³anie wed³ug ekonomistów: ujêcie matematyczne (37)
- Na ile reprezentatywny jest nasz agent (38)
- Preferencje a obojêtno¶æ (39)
- Nie b±d¼my obojêtni wobec krzywych obojêtno¶ci (40)
- Dlaczego wolimy krzywe wypuk³e (42)
- Monotoniczno¶æ krzywej (44)
- S³absze strony modelu preferencji (45)
Rozdzia³ 3: Rzut oka na przedsiêbiorstwo. Czym jest i co robi? (47)
- Czym jest przedsiêbiorstwo (48)
- Dlaczego zyski s± tak istotne (48)
- Poznajemy inne rodzaje firm (49)
- Firma jako czarna skrzynka (50)
- Dlaczego ekonomi¶ci my¶l± tak, a nie inaczej (50)
- Zagl±damy do czarnej skrzynki: technologia (51)
- Minimalizacja kosztów (54)
- Maksymalizacja zysków (54)
- Od przedsiêbiorcy do korporacji, czyli dlaczego ludzie tworz± spó³ki kapita³owe (55)
CZÊ¦Æ II: WYCISKAMY Z ¯YCIA, ILE SIÊ DA. TEORIA KONSUMENTA (59)
Rozdzia³ 4: Gdy wiedziemy ¿ycie bez ¿adnych ograniczeñ (61)
- Jemy, a¿ rozbol± nas brzuchy: zak³adamy, ¿e wiêcej oznacza zawsze lepiej (62)
- Dokonujemy wyboru: koszyk konsumpcyjny (63)
- Inne spojrzenie na u¿yteczno¶æ: koszyki dopuszczalne (64)
- Wykre¶lamy funkcjê u¿yteczno¶ci (65)
- Decydujemy, jak daleko siê posuniemy: u¿yteczno¶æ krañcowa (67)
- Ostatni bêd± pierwszymi, czyli o przyro¶cie krañcowym (67)
- Trochê matematyki (69)
Rozdzia³ 5: Ograniczenie bud¿etowe, czyli kiedy trzeba opanowaæ sztukê wyboru (73)
- Ograniczenie bud¿etowe (74)
- Linia ograniczenia bud¿etowego (75)
- Gdzie przesunie siê linia, gdy otrzymasz podwy¿kê (76)
- Obrót krzywej, czyli gdy zmieni siê cena jednego z dóbr (77)
- U¿yteczno¶æ konsumenta a ograniczenie bud¿etowe (78)
- Wyciskamy, ile siê da (80)
- Analizujemy ceny relatywne za pomoc± numeraire (80)
- Linia bud¿etu a podatki i dotacje (81)
- Próba generalna: model u¿yteczno¶ci w akcji (85)
Rozdzia³ 6: D±¿ymy do optimum pomimo ograniczeñ (87)
- Jak zmiany cen i dochodów wp³ywaj± na optimum konsumenta (88)
- Kiedy zmienia siê cena jednego z dóbr (89)
- Obracamy liniê ograniczenia bud¿etowego (90)
- Efekt substytucyjny w praktyce (91)
- W³±czamy efekt dochodowy (93)
- Efekt efektowi nierówny (94)
- Tropimy preferencje konsumenta (95)
- Dekomponujemy efekt substytucyjny i dochodowy (97)
- Efekt zmiany ceny dla koszyka dwóch dóbr (98)
- Dostajemy to, czego chcemy (99)
- Efekt substytucyjny na przyk³adzie liczbowym (99)
- Obliczamy wielko¶æ efektu substytucyjnego na podstawie funkcji popytu (100)
- Dodajemy efekt dochodowy (102)
- Efekt substytucyjny i dochodowy a równanie S³uckiego (103)
CZÊ¦Æ III: ODKRYWAMY TAJEMNICE NAK£ADÓW I PRODUKCJI W PRZEDSIÊBIORSTWACH (105)
Rozdzia³ 7: Poznajemy koszty i krzywe kosztów (107)
- Dlaczego ksiêgowi i ekonomi¶ci inaczej rozumiej± koszty (108)
- Struktura kosztów w przedsiêbiorstwie (109)
- Koszty ca³kowite, czyli szersza perspektywa (110)
- Koszty przeciêtne, czyli koszty w przeliczeniu na jednostkê (111)
- Koszt krañcowy, czyli ile kosztuje wytworzenie dodatkowej jednostki produktu (114)
- Zbieramy wszystko do kupy, czyli o strukturze kosztów przedsiêbiorstwa (116)
- Zwi±zek miêdzy struktur± kosztów a zyskami (119)
- Sk±d siê bior± przychody (119)
- Osi±gamy magiczn± granicê, czyli kiedy MC = MR (120)
- Zyski i straty (121)
- Kontynuowaæ dzia³alno¶æ czy zamkn±æ interes (123)
Rozdzia³ 8: Wyciskamy zyski do ostatniej kropli (125)
- Sprawdzamy, czy firma rzeczywi¶cie maksymalizuje zyski (126)
- Efektywno¶æ w krótkim i d³ugim okresie (127)
- Maksymalizuj zyski, a bêdziesz wielki! (131)
- Czym jest funkcja produkcji (131)
- Maksymalizacja zysku w d³ugim okresie (134)
- Zrzucamy balast, czyli o minimalizacji kosztów (135)
Rozdzia³ 9: Popyt i poda¿ rynkowa (139)
- Wytwarzamy z my¶l± o sprzeda¿y, czyli kilka s³ów o krzywej poda¿y (140)
- Od kosztów krañcowych do poda¿y w przedsiêbiorstwie (140)
- Agregacja krzywych, czyli od przedsiêbiorstwa do ca³ego rynku (142)
- Dajemy ludziom to, czego pragn±, czyli o krzywej popytu (144)
- Od preferencji do popytu (145)
- Jak wygl±da krzywa popytu (147)
- Gdy poda¿ spotyka popyt (151)
- Punkt równowagi, czyli wszystko dobre, co siê dobrze koñczy (151)
- Przychody a krzywa popytu (153)
- Sumujemy zyski producentów i konsumentów, czyli s³owo o dobrobycie (154)
- Testujemy wra¿liwo¶æ popytu za pomoc± elastyczno¶ci (156)
Rozdzia³ 10: Konkurencja doskona³a, czyli o czym marz± konsumenci (161)
- Co oznacza, ¿e rynek jest "doskona³y" (162)
- Czym jest konkurencja doskona³a (162)
- Kiedy mówimy o konkurencji doskona³ej (163)
- Rynki doskonale konkurencyjne w warunkach równowagi (165)
- Analizujemy stronê poda¿ow± (165)
- Do³±czamy stronê popytow± (168)
- Powrót do równowagi w warunkach konkurencji doskona³ej (169)
- Konkurencja doskona³a a kwestia efektywno¶ci (171)
- Konkurencja doskona³a to przypadek szczególny (172)
- Doskona³a konkurencja w (mniej doskona³ym) ¶wiecie (173)
CZÊ¦Æ IV: RYNKI I PRZYPADKI, KIEDY ZAWODZ¡. CZYM JEST EKONOMIA DOBROBYTU (175)
Rozdzia³ 11: Uwzglêdniamy realia, czyli o oligopolu i konkurencji niedoskona³ej (177)
- Czym jest oligopol (178)
- Trzy ró¿ne modele oligopolu (180)
- Jak funkcjonuje duopol (180)
- Model Cournota, czyli konkurencja ilo¶ciowa (181)
- Na¶ladujemy lidera, czyli model Stackelberga (184)
- Model Bertranda, czyli konkurencja cenowa (186)
- Produkt i cena w trzech modelach oligopolu (187)
- Jak wyró¿niæ siê na tle konkurencji (188)
- Ograniczanie skutków konkurencji bezpo¶redniej (188)
- Konkurujemy mark± w modelu konkurencji monopolistycznej (190)
- Jak konkuruj± ze sob± marki (191)
- Ile kosztuje ró¿norodno¶æ, czyli konkurencja monopolistyczna oczami konsumentów (192)
- Teoria medianowego wyborcy, czyli do czego zmierza indywidualizacja (193)
Rozdzia³ 12: Poznajemy podstawowe twierdzenia ekonomii dobrobytu (195)
- Dobrobyt a ekonomia dobrobytu (197)
- Dwie funkcje dobrobytu spo³ecznego (197)
- Dlaczego równowaga cz±stkowa nie wystarcza (198)
- Podzia³ dóbr a skrzynka Edgewortha (199)
- Oceniamy efektywno¶æ w rozumieniu Pareto (200)
- Podstawowe twierdzenia, czyli jak osi±gn±æ optimum Pareto (201)
- Wystawiamy równowagê ogóln± na licytacjê (201)
- Dochodzenie do optimum, czyli jak rynki ustalaj± ceny na drodze tâttonement (203)
- Twierdzenie pierwsze: wolny rynek prowadzi do optimum (203)
- Twierdzenie drugie: optimum Pareto wyznacza stan równowagi (205)
- Sk³adamy dwa twierdzenia do kupy, czyli sprawiedliwy podzia³ a podzia³ optymalny (206)
- Dlaczego rynki zmierzaj± ku jednej cenie (207)
Rozdzia³ 13: Gra w monopol (209)
- Wkraczamy do ¶wiata monopoli (210)
- Monopol a konkurencja, czyli przypadek znikaj±cej krzywej poda¿y (210)
- "To jest moje, wszystko moje... Ha, ha, ha!", czyli my¶limy jak monopolista (212)
- Gdy popyt nie jest elastyczny (215)
- Koszty zwi±zane z monopolem (216)
- Zbêdne straty spo³eczne (216)
- Trzy stopnie dyskryminacji cenowej w monopolu (218)
- Ró¿nicowanie produktu (221)
- Zabawa z czasem i przestrzeni± (221)
- Monopole a rzeczywisto¶æ (222)
- Jak z³o¿ony jest to problem? (222)
- Jak to widzi wymiar sprawiedliwo¶ci (223)
- Dziêki tobie czujê siê jak rasowy monopolista (224)
Rozdzia³ 14: Kiedy rynek zawodzi. Zanieczyszczenia i parki narodowe (227)
- Zbyt du¿o niechcianych rzeczy, czyli o efektach zewnêtrznych (228)
- Ograniczanie efektów zewnêtrznych za pomoc± podatków (229)
- Rekompensata dla osób trzecich jako wynik negocjacji (231)
- Dobra publiczne, czyli jak zmusiæ rynek, by dostarcza³ to, czego nie za bardzo chce (234)
- Definiujemy dobra przez pryzmat ich dostêpno¶ci (235)
- Skutki uboczne, korzy¶ci publiczne i ¼ród³a pochodzenia dóbr publicznych (236)
- Tragedia wspólnego pastwiska (237)
- Blokowanie po¿±danych inicjatyw, czyli o tragedii anticommons (239)
Rozdzia³ 15: Czym nam grozi asymetria informacji (241)
- Skutki asymetrii informacji (242)
- Kupujemy cytryny i wi¶nie (242)
- Selekcja negatywna, czyli gdy zakup polisy sygnalizuje ryzyko (244)
- Jak asymetria informacji wp³ywa na zmianê zachowañ (248)
- Jak sobie radziæ z pokusami (249)
- Asymetria informacji w kontraktach mened¿erskich (250)
CZÊ¦Æ V: MY¦LIMY STRATEGICZNIE, CZYLI ¯YCIE TO WIELKA GRA! (253)
Rozdzia³ 16: Podejmujemy grê z teori± ekonomii (255)
- Jak stworzyæ grê, czyli o projektowaniu mechanizmów (256)
- Rozpracowujemy dylemat wiê¼nia (257)
- Typowy scenariusz dylematu wiê¼nia (258)
- Rozwi±zujemy dylemat wiê¼nia za pomoc± macierzy wyp³at (259)
- Znajdujemy optymalne rozwi±zanie, czyli o równowadze Nasha (260)
- Dylemat wiê¼nia w ekonomii, czyli o problemie karteli (261)
- Jak unikn±æ dylematu wiê¼nia (262)
- Polowanie na jelenie, czyli o grach kooperacyjnych (264)
- Mechanizm polowania na jelenie (264)
- Polowanie na jelenie w akcji (266)
- Jak zirytowaæ ludzi, czyli o grze w ultimatum (268)
- Pozbywamy siê dylematu, powtarzaj±c grê (269)
- Analizujemy gry iteracyjne w formie ekstensywnej (269)
- Wysy³amy zmienne sygna³y, czyli o strategiach mieszanych (270)
Rozdzia³ 17: Równowaga Nasha, czyli kiedy liczy siê stabilizacja (273)
- Nieformalna definicja równowagi Nasha (275)
- Kiedy równowaga Nasha na pewno istnieje (276)
- Równowaga Nasha musi istnieæ w grach opartych na strategiach mieszanych (277)
- Znajdujemy równowagê Nasha przez eliminacjê (277)
- Rozwi±zujemy gry sekwencyjne metod± indukcji wstecznej (278)
- Równowaga Nasha w ekonomii (280)
- Ton±cy brzytwy siê chwyta, czyli o sposobach na przetrwanie monopolisty (281)
- Ekonomiczna analiza spo³eczeñstwa (282)
Rozdzia³ 18: Wygrywamy aukcje (283)
- Ró¿ne typy aukcji (284)
- Zorientuj siê, w jakiej aukcji bierzesz udzia³ (284)
- Jak dobraæ rodzaj aukcji stosownie do celu (286)
- Aukcje dla pocz±tkuj±cych (287)
- Model prostej aukcji (288)
- Licytacja na ostatni± chwilê, czyli o fenomenie aukcji internetowych (289)
- Aukcja jako gra (290)
- Czym jest przekleñstwo zwyciêzcy (291)
- Aukcja Vickreya jako lek na ca³e z³o (292)
- Przetargi publiczne a przekleñstwo zwyciêzcy (294)
Rozdzia³ 19: Zrozumieæ zagrywki, czyli o sygna³ach i gro¼bach (297)
- Zmieniamy definicjê równowagi Nasha, by uwzglêdniæ gro¼by (298)
- Znajdujemy doskona³± równowagê Nasha metod± eliminacji (299)
- Gra w odstraszanie, czyli szukamy równowagi doskona³ej (299)
- Jak odstraszyæ konkurentów, czyli przewodnik po ciemnej stronie mocy (301)
- Sygnalizujemy dobre intencje (302)
- Odpowiadamy na pozytywne sygna³y (303)
- Analizujemy sygna³y przy u¿yciu modelu (304)
- Pierwsza postaæ modelu (304)
- Znajdujemy równowagê w modelu (305)
- Oceniamy równowagê w modelu sygna³ów (306)
CZÊ¦Æ VI: DEKALOGI (309)
Rozdzia³ 20: Poznajemy dziesiêciu gigantów mikroekonomii (311)
- Alfred Marshall (1842 - 1924) (312)
- Joseph Alois Schumpeter (1883 - 1950) (312)
- Gary S. Becker (1930 - 2014) (313)
- Ronald Coase (1910 - 2013) (314)
- Elinor Ostrom (1933 - 2012) (315)
- William Vickrey (1914 - 1996) (316)
- George Akerlof (ur. 1940) (316)
- Joseph Stiglitz (ur. 1943) (317)
- William Baumol (1922 - 2017) (317)
- Arthur Cecil Pigou (1877 - 1959) (318)
Rozdzia³ 21: Dziesiêæ najwa¿niejszych twierdzeñ na wynos (319)
- Respektowanie wyboru (320)
- Wycena dóbr - zadanie trudne, ale wykonalne (320)
- Konkurencja cenowa i konkurencja jako¶ciowa (321)
- Poszukiwanie unikalnych cech rzeczywistych rynków (322)
- Pokonanie rynku w d³ugim okresie jest bardzo trudne (322)
- ¦wiadomo¶æ, ¿e zwykle istnieje potrzeba pój¶cia na kompromis (323)
- Spór o rozwi±zanie prawie idealne (324)
- Korzystanie z rynku nie zawsze jest darmowe (325)
- Wiara w to, ¿e konkurencja jest na ogó³ czym¶ dobrym (326)
- Wspó³praca i organizacja w ¶wiecie (327)
DODATKI (329)
S³owniczek (331)
Skorowidz (339)