reklama - zainteresowany?

Mikroekonomia dla bystrzaków - Onepress

Mikroekonomia dla bystrzaków
Autor: Lynne Pepall, Peter Antonioni, Manzur Rashid
Tytuł oryginału: Microeconomics For Dummies
Tłumaczenie: Przemysław Janicki
ISBN: 978-83-283-3385-7
stron: 352, Format: 170x230, okładka: miękka
Data wydania: 2017-11-13
Księgarnia: Onepress

Cena książki: 11,90 zł (poprzednio: 39,67 zł)
Oszczędzasz: 70% (-27,77 zł)

Dodaj do koszyka Mikroekonomia dla bystrzaków

Tagi: Ekonomia

Najważniejsze koncepcje mikroekonomii

Mikroekonomia nie jest nauką dla osób o słabym sercu. Ale nie martw się! Ta książka pomoże Ci przebrnąć przez wszystkie jej tajemnice bez najmniejszych komplikacji. Wyjaśniamy w niej trudniejsze pojęcia i omawiamy mnóstwo przykładów z życia, by pomóc Ci lepiej zrozumieć, jak osoby takie jak Ty oraz zarządzający firmami wykorzystują mikroekonomię do analizy rynków od A do Z — nawet jeśli nie zdają sobie z tego sprawy.

W książce:

  • Małe podmioty tworzą wielkie rynki
  • Konsument to także Ty
  • Firmy to centra decyzyjne
  • Dobro społeczeństwa to także wartość
  • Warto myśleć strategicznie

Dr Lynne Pepall jest wykładowcą ekonomii w Tuft University. Od 1987 roku naucza mikroekonomii na studiach magisterskich i podyplomowych.

Peter Antonioni jest starszym wykładowcą na wydziale nauk o zarządzaniu i innowacji w University College w Londynie i współautorem drugiego wydania Ekonomii dla bystrzaków.

Dr Manzur Rashid pracuje w New College of the Humanities, gdzie wykłada mikro- i makroekonomię.

Dodaj do koszyka Mikroekonomia dla bystrzaków

Spis treści

Mikroekonomia dla bystrzakw -- spis treci

O autorach (13)

Podzikowania od autorów (15)

Wstp (17)

  • O ksice (18)
  • Naiwne zaoenia (18)
  • Ikony uyte w ksice (19)
  • Nie tylko ksika (20)
  • Co dalej (20)

CZʦ I: ZACZYNAMY PRZYGOD Z MIKROEKONOMI (21)

Rozdzia 1: Dlaczego mikroekonomia to wielka sprawa (23)

  • Ekonomia czstek elementarnych (24)
  • Decyzje, decyzje i jeszcze raz decyzje! (25)
    • Jak róni uczestnicy rynku podejmuj decyzje (26)
    • Gdy decyzje zaczynaj tworzy rynek (27)
  • Problem konkurencji i kooperacji (29)
    • Dlaczego wadze reguluj konkurencj (30)
    • Przepisy antymonopolowe (31)
  • Kiedy i dlaczego rynki mog zawodzi (32)

Rozdzia 2: Wybory konsumenta. Dlaczego ekonomici uwaaj Ci za fascynujc osob (33)

  • Analiza uytecznoci: dlaczego ludzie wybieraj jedno, a nie drugie (34)
    • Poznajemy koncepcj uytecznoci (34)
    • Dwie koncepcje uytecznoci (35)
  • Kim s agenci w modelach zachowa konsumentów (37)
    • Racjonalne dziaanie wedug ekonomistów: ujcie matematyczne (37)
    • Na ile reprezentatywny jest nasz agent (38)
  • Preferencje a obojtno (39)
    • Nie bdmy obojtni wobec krzywych obojtnoci (40)
    • Dlaczego wolimy krzywe wypuke (42)
    • Monotoniczno krzywej (44)
    • Sabsze strony modelu preferencji (45)

Rozdzia 3: Rzut oka na przedsibiorstwo. Czym jest i co robi? (47)

  • Czym jest przedsibiorstwo (48)
    • Dlaczego zyski s tak istotne (48)
    • Poznajemy inne rodzaje firm (49)
  • Firma jako czarna skrzynka (50)
    • Dlaczego ekonomici myl tak, a nie inaczej (50)
    • Zagldamy do czarnej skrzynki: technologia (51)
    • Minimalizacja kosztów (54)
    • Maksymalizacja zysków (54)
  • Od przedsibiorcy do korporacji, czyli dlaczego ludzie tworz spóki kapitaowe (55)

CZʦ II: WYCISKAMY Z YCIA, ILE SI DA. TEORIA KONSUMENTA (59)

Rozdzia 4: Gdy wiedziemy ycie bez adnych ogranicze (61)

  • Jemy, a rozbol nas brzuchy: zakadamy, e wicej oznacza zawsze lepiej (62)
    • Dokonujemy wyboru: koszyk konsumpcyjny (63)
    • Inne spojrzenie na uyteczno: koszyki dopuszczalne (64)
    • Wykrelamy funkcj uytecznoci (65)
  • Decydujemy, jak daleko si posuniemy: uyteczno kracowa (67)
    • Ostatni bd pierwszymi, czyli o przyrocie kracowym (67)
    • Troch matematyki (69)

Rozdzia 5: Ograniczenie budetowe, czyli kiedy trzeba opanowa sztuk wyboru (73)

  • Ograniczenie budetowe (74)
    • Linia ograniczenia budetowego (75)
    • Gdzie przesunie si linia, gdy otrzymasz podwyk (76)
    • Obrót krzywej, czyli gdy zmieni si cena jednego z dóbr (77)
    • Uyteczno konsumenta a ograniczenie budetowe (78)
  • Wyciskamy, ile si da (80)
    • Analizujemy ceny relatywne za pomoc numeraire (80)
    • Linia budetu a podatki i dotacje (81)
  • Próba generalna: model uytecznoci w akcji (85)

Rozdzia 6: Dymy do optimum pomimo ogranicze (87)

  • Jak zmiany cen i dochodów wpywaj na optimum konsumenta (88)
  • Kiedy zmienia si cena jednego z dóbr (89)
    • Obracamy lini ograniczenia budetowego (90)
    • Efekt substytucyjny w praktyce (91)
    • Wczamy efekt dochodowy (93)
    • Efekt efektowi nierówny (94)
  • Tropimy preferencje konsumenta (95)
  • Dekomponujemy efekt substytucyjny i dochodowy (97)
    • Efekt zmiany ceny dla koszyka dwóch dóbr (98)
    • Dostajemy to, czego chcemy (99)
    • Efekt substytucyjny na przykadzie liczbowym (99)
    • Obliczamy wielko efektu substytucyjnego na podstawie funkcji popytu (100)
    • Dodajemy efekt dochodowy (102)
    • Efekt substytucyjny i dochodowy a równanie Suckiego (103)

CZʦ III: ODKRYWAMY TAJEMNICE NAKADÓW I PRODUKCJI W PRZEDSIBIORSTWACH (105)

Rozdzia 7: Poznajemy koszty i krzywe kosztów (107)

  • Dlaczego ksigowi i ekonomici inaczej rozumiej koszty (108)
  • Struktura kosztów w przedsibiorstwie (109)
    • Koszty cakowite, czyli szersza perspektywa (110)
    • Koszty przecitne, czyli koszty w przeliczeniu na jednostk (111)
    • Koszt kracowy, czyli ile kosztuje wytworzenie dodatkowej jednostki produktu (114)
    • Zbieramy wszystko do kupy, czyli o strukturze kosztów przedsibiorstwa (116)
  • Zwizek midzy struktur kosztów a zyskami (119)
    • Skd si bior przychody (119)
    • Osigamy magiczn granic, czyli kiedy MC = MR (120)
    • Zyski i straty (121)
    • Kontynuowa dziaalno czy zamkn interes (123)

Rozdzia 8: Wyciskamy zyski do ostatniej kropli (125)

  • Sprawdzamy, czy firma rzeczywicie maksymalizuje zyski (126)
    • Efektywno w krótkim i dugim okresie (127)
  • Maksymalizuj zyski, a bdziesz wielki! (131)
    • Czym jest funkcja produkcji (131)
    • Maksymalizacja zysku w dugim okresie (134)
  • Zrzucamy balast, czyli o minimalizacji kosztów (135)

Rozdzia 9: Popyt i poda rynkowa (139)

  • Wytwarzamy z myl o sprzeday, czyli kilka sów o krzywej poday (140)
    • Od kosztów kracowych do poday w przedsibiorstwie (140)
    • Agregacja krzywych, czyli od przedsibiorstwa do caego rynku (142)
  • Dajemy ludziom to, czego pragn, czyli o krzywej popytu (144)
    • Od preferencji do popytu (145)
    • Jak wyglda krzywa popytu (147)
  • Gdy poda spotyka popyt (151)
    • Punkt równowagi, czyli wszystko dobre, co si dobrze koczy (151)
    • Przychody a krzywa popytu (153)
    • Sumujemy zyski producentów i konsumentów, czyli sowo o dobrobycie (154)
    • Testujemy wraliwo popytu za pomoc elastycznoci (156)

Rozdzia 10: Konkurencja doskonaa, czyli o czym marz konsumenci (161)

  • Co oznacza, e rynek jest "doskonay" (162)
    • Czym jest konkurencja doskonaa (162)
    • Kiedy mówimy o konkurencji doskonaej (163)
  • Rynki doskonale konkurencyjne w warunkach równowagi (165)
    • Analizujemy stron podaow (165)
    • Doczamy stron popytow (168)
    • Powrót do równowagi w warunkach konkurencji doskonaej (169)
  • Konkurencja doskonaa a kwestia efektywnoci (171)
    • Konkurencja doskonaa to przypadek szczególny (172)
    • Doskonaa konkurencja w (mniej doskonaym) wiecie (173)

CZʦ IV: RYNKI I PRZYPADKI, KIEDY ZAWODZ. CZYM JEST EKONOMIA DOBROBYTU (175)

Rozdzia 11: Uwzgldniamy realia, czyli o oligopolu i konkurencji niedoskonaej (177)

  • Czym jest oligopol (178)
  • Trzy róne modele oligopolu (180)
    • Jak funkcjonuje duopol (180)
    • Model Cournota, czyli konkurencja ilociowa (181)
    • Naladujemy lidera, czyli model Stackelberga (184)
    • Model Bertranda, czyli konkurencja cenowa (186)
    • Produkt i cena w trzech modelach oligopolu (187)
  • Jak wyróni si na tle konkurencji (188)
    • Ograniczanie skutków konkurencji bezporedniej (188)
    • Konkurujemy mark w modelu konkurencji monopolistycznej (190)
    • Jak konkuruj ze sob marki (191)
    • Ile kosztuje rónorodno, czyli konkurencja monopolistyczna oczami konsumentów (192)
    • Teoria medianowego wyborcy, czyli do czego zmierza indywidualizacja (193)

Rozdzia 12: Poznajemy podstawowe twierdzenia ekonomii dobrobytu (195)

  • Dobrobyt a ekonomia dobrobytu (197)
    • Dwie funkcje dobrobytu spoecznego (197)
  • Dlaczego równowaga czstkowa nie wystarcza (198)
    • Podzia dóbr a skrzynka Edgewortha (199)
    • Oceniamy efektywno w rozumieniu Pareto (200)
  • Podstawowe twierdzenia, czyli jak osign optimum Pareto (201)
    • Wystawiamy równowag ogóln na licytacj (201)
    • Dochodzenie do optimum, czyli jak rynki ustalaj ceny na drodze tâttonement (203)
    • Twierdzenie pierwsze: wolny rynek prowadzi do optimum (203)
    • Twierdzenie drugie: optimum Pareto wyznacza stan równowagi (205)
    • Skadamy dwa twierdzenia do kupy, czyli sprawiedliwy podzia a podzia optymalny (206)
    • Dlaczego rynki zmierzaj ku jednej cenie (207)

Rozdzia 13: Gra w monopol (209)

  • Wkraczamy do wiata monopoli (210)
    • Monopol a konkurencja, czyli przypadek znikajcej krzywej poday (210)
    • "To jest moje, wszystko moje... Ha, ha, ha!", czyli mylimy jak monopolista (212)
    • Gdy popyt nie jest elastyczny (215)
  • Koszty zwizane z monopolem (216)
    • Zbdne straty spoeczne (216)
    • Trzy stopnie dyskryminacji cenowej w monopolu (218)
    • Rónicowanie produktu (221)
    • Zabawa z czasem i przestrzeni (221)
  • Monopole a rzeczywisto (222)
    • Jak zoony jest to problem? (222)
    • Jak to widzi wymiar sprawiedliwoci (223)
  • Dziki tobie czuj si jak rasowy monopolista (224)

Rozdzia 14: Kiedy rynek zawodzi. Zanieczyszczenia i parki narodowe (227)

  • Zbyt duo niechcianych rzeczy, czyli o efektach zewntrznych (228)
    • Ograniczanie efektów zewntrznych za pomoc podatków (229)
    • Rekompensata dla osób trzecich jako wynik negocjacji (231)
  • Dobra publiczne, czyli jak zmusi rynek, by dostarcza to, czego nie za bardzo chce (234)
    • Definiujemy dobra przez pryzmat ich dostpnoci (235)
    • Skutki uboczne, korzyci publiczne i róda pochodzenia dóbr publicznych (236)
    • Tragedia wspólnego pastwiska (237)
    • Blokowanie podanych inicjatyw, czyli o tragedii anticommons (239)

Rozdzia 15: Czym nam grozi asymetria informacji (241)

  • Skutki asymetrii informacji (242)
    • Kupujemy cytryny i winie (242)
    • Selekcja negatywna, czyli gdy zakup polisy sygnalizuje ryzyko (244)
  • Jak asymetria informacji wpywa na zmian zachowa (248)
    • Jak sobie radzi z pokusami (249)
    • Asymetria informacji w kontraktach menederskich (250)

CZʦ V: MYLIMY STRATEGICZNIE, CZYLI YCIE TO WIELKA GRA! (253)

Rozdzia 16: Podejmujemy gr z teori ekonomii (255)

  • Jak stworzy gr, czyli o projektowaniu mechanizmów (256)
  • Rozpracowujemy dylemat winia (257)
    • Typowy scenariusz dylematu winia (258)
    • Rozwizujemy dylemat winia za pomoc macierzy wypat (259)
    • Znajdujemy optymalne rozwizanie, czyli o równowadze Nasha (260)
    • Dylemat winia w ekonomii, czyli o problemie karteli (261)
    • Jak unikn dylematu winia (262)
  • Polowanie na jelenie, czyli o grach kooperacyjnych (264)
    • Mechanizm polowania na jelenie (264)
    • Polowanie na jelenie w akcji (266)
  • Jak zirytowa ludzi, czyli o grze w ultimatum (268)
  • Pozbywamy si dylematu, powtarzajc gr (269)
    • Analizujemy gry iteracyjne w formie ekstensywnej (269)
    • Wysyamy zmienne sygnay, czyli o strategiach mieszanych (270)

Rozdzia 17: Równowaga Nasha, czyli kiedy liczy si stabilizacja (273)

  • Nieformalna definicja równowagi Nasha (275)
  • Kiedy równowaga Nasha na pewno istnieje (276)
    • Równowaga Nasha musi istnie w grach opartych na strategiach mieszanych (277)
    • Znajdujemy równowag Nasha przez eliminacj (277)
    • Rozwizujemy gry sekwencyjne metod indukcji wstecznej (278)
  • Równowaga Nasha w ekonomii (280)
    • Toncy brzytwy si chwyta, czyli o sposobach na przetrwanie monopolisty (281)
    • Ekonomiczna analiza spoeczestwa (282)

Rozdzia 18: Wygrywamy aukcje (283)

  • Róne typy aukcji (284)
    • Zorientuj si, w jakiej aukcji bierzesz udzia (284)
    • Jak dobra rodzaj aukcji stosownie do celu (286)
  • Aukcje dla pocztkujcych (287)
    • Model prostej aukcji (288)
    • Licytacja na ostatni chwil, czyli o fenomenie aukcji internetowych (289)
    • Aukcja jako gra (290)
  • Czym jest przeklestwo zwycizcy (291)
    • Aukcja Vickreya jako lek na cae zo (292)
    • Przetargi publiczne a przeklestwo zwycizcy (294)

Rozdzia 19: Zrozumie zagrywki, czyli o sygnaach i grobach (297)

  • Zmieniamy definicj równowagi Nasha, by uwzgldni groby (298)
    • Znajdujemy doskona równowag Nasha metod eliminacji (299)
    • Gra w odstraszanie, czyli szukamy równowagi doskonaej (299)
    • Jak odstraszy konkurentów, czyli przewodnik po ciemnej stronie mocy (301)
    • Sygnalizujemy dobre intencje (302)
  • Odpowiadamy na pozytywne sygnay (303)
    • Analizujemy sygnay przy uyciu modelu (304)
    • Pierwsza posta modelu (304)
    • Znajdujemy równowag w modelu (305)
    • Oceniamy równowag w modelu sygnaów (306)

CZʦ VI: DEKALOGI (309)

Rozdzia 20: Poznajemy dziesiciu gigantów mikroekonomii (311)

  • Alfred Marshall (1842 - 1924) (312)
  • Joseph Alois Schumpeter (1883 - 1950) (312)
  • Gary S. Becker (1930 - 2014) (313)
  • Ronald Coase (1910 - 2013) (314)
  • Elinor Ostrom (1933 - 2012) (315)
  • William Vickrey (1914 - 1996) (316)
  • George Akerlof (ur. 1940) (316)
  • Joseph Stiglitz (ur. 1943) (317)
  • William Baumol (1922 - 2017) (317)
  • Arthur Cecil Pigou (1877 - 1959) (318)

Rozdzia 21: Dziesi najwaniejszych twierdze na wynos (319)

  • Respektowanie wyboru (320)
  • Wycena dóbr - zadanie trudne, ale wykonalne (320)
  • Konkurencja cenowa i konkurencja jakociowa (321)
  • Poszukiwanie unikalnych cech rzeczywistych rynków (322)
  • Pokonanie rynku w dugim okresie jest bardzo trudne (322)
  • wiadomo, e zwykle istnieje potrzeba pójcia na kompromis (323)
  • Spór o rozwizanie prawie idealne (324)
  • Korzystanie z rynku nie zawsze jest darmowe (325)
  • Wiara w to, e konkurencja jest na ogó czym dobrym (326)
  • Wspópraca i organizacja w wiecie (327)

DODATKI (329)

Sowniczek (331)

Skorowidz (339)

Dodaj do koszyka Mikroekonomia dla bystrzaków

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2022 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.