reklama - zainteresowany?

Mikroekonomia dla bystrzaków - Onepress

Mikroekonomia dla bystrzaków
Autor: Lynne Pepall, Peter Antonioni, Manzur Rashid
Tytuł oryginału: Microeconomics For Dummies
Tłumaczenie: Przemysław Janicki
ISBN: 978-83-283-3385-7
stron: 352, Format: 170x230, okładka: miękka
Data wydania: 2017-11-13
Księgarnia: Onepress

Cena książki: 11,90 zł (poprzednio: 39,67 zł)
Oszczędzasz: 70% (-27,77 zł)

Dodaj do koszyka Mikroekonomia dla bystrzaków

Tagi: Ekonomia

Najważniejsze koncepcje mikroekonomii

Mikroekonomia nie jest naukÄ… dla osób o sÅ‚abym sercu. Ale nie martw siÄ™! Ta książka pomoże Ci przebrnąć przez wszystkie jej tajemnice bez najmniejszych komplikacji. WyjaÅ›niamy w niej trudniejsze pojÄ™cia i omawiamy mnóstwo przykÅ‚adów z życia, by pomóc Ci lepiej zrozumieć, jak osoby takie jak Ty oraz zarzÄ…dzajÄ…cy firmami wykorzystujÄ… mikroekonomiÄ™ do analizy rynków od A do Z — nawet jeÅ›li nie zdajÄ… sobie z tego sprawy.

W książce:

  • MaÅ‚e podmioty tworzÄ… wielkie rynki
  • Konsument to także Ty
  • Firmy to centra decyzyjne
  • Dobro spoÅ‚eczeÅ„stwa to także wartość
  • Warto myÅ›leć strategicznie

Dr Lynne Pepall jest wykładowcą ekonomii w Tuft University. Od 1987 roku naucza mikroekonomii na studiach magisterskich i podyplomowych.

Peter Antonioni jest starszym wykładowcą na wydziale nauk o zarządzaniu i innowacji w University College w Londynie i współautorem drugiego wydania Ekonomii dla bystrzaków.

Dr Manzur Rashid pracuje w New College of the Humanities, gdzie wykłada mikro- i makroekonomię.

Dodaj do koszyka Mikroekonomia dla bystrzaków

 

Osoby które kupowały "Mikroekonomia dla bystrzaków", wybierały także:

  • Kapitalizm interesariuszy. Globalna gospodarka a post
  • Stwórz jednorożca. Od idei po startup wart miliony. Wydanie II rozszerzone
  • Oszukaj mnie, jeÅ›li potrafisz. Proste sposoby przechytrzenia współczesnych kanciarzy
  • Bezpiecznie już byÅ‚o. Jak żyć w Å›wiecie sieci, terrorystów i ciÄ…gÅ‚ej niepewnoÅ›ci
  • Ekonomia dla bystrzaków. Wydanie III

Dodaj do koszyka Mikroekonomia dla bystrzaków

Spis treści

Mikroekonomia dla bystrzaków -- spis tre¶ci

O autorach (13)

Podziêkowania od autorów (15)

Wstêp (17)

  • O ksi±¿ce (18)
  • Naiwne za³o¿enia (18)
  • Ikony u¿yte w ksi±¿ce (19)
  • Nie tylko ksi±¿ka (20)
  • Co dalej (20)

CZÊ¦Æ I: ZACZYNAMY PRZYGODÊ Z MIKROEKONOMI¡ (21)

Rozdzia³ 1: Dlaczego mikroekonomia to wielka sprawa (23)

  • Ekonomia cz±stek elementarnych (24)
  • Decyzje, decyzje i jeszcze raz decyzje! (25)
    • Jak ró¿ni uczestnicy rynku podejmuj± decyzje (26)
    • Gdy decyzje zaczynaj± tworzyæ rynek (27)
  • Problem konkurencji i kooperacji (29)
    • Dlaczego w³adze reguluj± konkurencjê (30)
    • Przepisy antymonopolowe (31)
  • Kiedy i dlaczego rynki mog± zawodziæ (32)

Rozdzia³ 2: Wybory konsumenta. Dlaczego ekonomi¶ci uwa¿aj± Ciê za fascynuj±c± osobê (33)

  • Analiza u¿yteczno¶ci: dlaczego ludzie wybieraj± jedno, a nie drugie (34)
    • Poznajemy koncepcjê u¿yteczno¶ci (34)
    • Dwie koncepcje u¿yteczno¶ci (35)
  • Kim s± agenci w modelach zachowañ konsumentów (37)
    • Racjonalne dzia³anie wed³ug ekonomistów: ujêcie matematyczne (37)
    • Na ile reprezentatywny jest nasz agent (38)
  • Preferencje a obojêtno¶æ (39)
    • Nie b±d¼my obojêtni wobec krzywych obojêtno¶ci (40)
    • Dlaczego wolimy krzywe wypuk³e (42)
    • Monotoniczno¶æ krzywej (44)
    • S³absze strony modelu preferencji (45)

Rozdzia³ 3: Rzut oka na przedsiêbiorstwo. Czym jest i co robi? (47)

  • Czym jest przedsiêbiorstwo (48)
    • Dlaczego zyski s± tak istotne (48)
    • Poznajemy inne rodzaje firm (49)
  • Firma jako czarna skrzynka (50)
    • Dlaczego ekonomi¶ci my¶l± tak, a nie inaczej (50)
    • Zagl±damy do czarnej skrzynki: technologia (51)
    • Minimalizacja kosztów (54)
    • Maksymalizacja zysków (54)
  • Od przedsiêbiorcy do korporacji, czyli dlaczego ludzie tworz± spó³ki kapita³owe (55)

CZÊ¦Æ II: WYCISKAMY Z ¯YCIA, ILE SIÊ DA. TEORIA KONSUMENTA (59)

Rozdzia³ 4: Gdy wiedziemy ¿ycie bez ¿adnych ograniczeñ (61)

  • Jemy, a¿ rozbol± nas brzuchy: zak³adamy, ¿e wiêcej oznacza zawsze lepiej (62)
    • Dokonujemy wyboru: koszyk konsumpcyjny (63)
    • Inne spojrzenie na u¿yteczno¶æ: koszyki dopuszczalne (64)
    • Wykre¶lamy funkcjê u¿yteczno¶ci (65)
  • Decydujemy, jak daleko siê posuniemy: u¿yteczno¶æ krañcowa (67)
    • Ostatni bêd± pierwszymi, czyli o przyro¶cie krañcowym (67)
    • Trochê matematyki (69)

Rozdzia³ 5: Ograniczenie bud¿etowe, czyli kiedy trzeba opanowaæ sztukê wyboru (73)

  • Ograniczenie bud¿etowe (74)
    • Linia ograniczenia bud¿etowego (75)
    • Gdzie przesunie siê linia, gdy otrzymasz podwy¿kê (76)
    • Obrót krzywej, czyli gdy zmieni siê cena jednego z dóbr (77)
    • U¿yteczno¶æ konsumenta a ograniczenie bud¿etowe (78)
  • Wyciskamy, ile siê da (80)
    • Analizujemy ceny relatywne za pomoc± numeraire (80)
    • Linia bud¿etu a podatki i dotacje (81)
  • Próba generalna: model u¿yteczno¶ci w akcji (85)

Rozdzia³ 6: D±¿ymy do optimum pomimo ograniczeñ (87)

  • Jak zmiany cen i dochodów wp³ywaj± na optimum konsumenta (88)
  • Kiedy zmienia siê cena jednego z dóbr (89)
    • Obracamy liniê ograniczenia bud¿etowego (90)
    • Efekt substytucyjny w praktyce (91)
    • W³±czamy efekt dochodowy (93)
    • Efekt efektowi nierówny (94)
  • Tropimy preferencje konsumenta (95)
  • Dekomponujemy efekt substytucyjny i dochodowy (97)
    • Efekt zmiany ceny dla koszyka dwóch dóbr (98)
    • Dostajemy to, czego chcemy (99)
    • Efekt substytucyjny na przyk³adzie liczbowym (99)
    • Obliczamy wielko¶æ efektu substytucyjnego na podstawie funkcji popytu (100)
    • Dodajemy efekt dochodowy (102)
    • Efekt substytucyjny i dochodowy a równanie S³uckiego (103)

CZÊ¦Æ III: ODKRYWAMY TAJEMNICE NAK£ADÓW I PRODUKCJI W PRZEDSIÊBIORSTWACH (105)

Rozdzia³ 7: Poznajemy koszty i krzywe kosztów (107)

  • Dlaczego ksiêgowi i ekonomi¶ci inaczej rozumiej± koszty (108)
  • Struktura kosztów w przedsiêbiorstwie (109)
    • Koszty ca³kowite, czyli szersza perspektywa (110)
    • Koszty przeciêtne, czyli koszty w przeliczeniu na jednostkê (111)
    • Koszt krañcowy, czyli ile kosztuje wytworzenie dodatkowej jednostki produktu (114)
    • Zbieramy wszystko do kupy, czyli o strukturze kosztów przedsiêbiorstwa (116)
  • Zwi±zek miêdzy struktur± kosztów a zyskami (119)
    • Sk±d siê bior± przychody (119)
    • Osi±gamy magiczn± granicê, czyli kiedy MC = MR (120)
    • Zyski i straty (121)
    • Kontynuowaæ dzia³alno¶æ czy zamkn±æ interes (123)

Rozdzia³ 8: Wyciskamy zyski do ostatniej kropli (125)

  • Sprawdzamy, czy firma rzeczywi¶cie maksymalizuje zyski (126)
    • Efektywno¶æ w krótkim i d³ugim okresie (127)
  • Maksymalizuj zyski, a bêdziesz wielki! (131)
    • Czym jest funkcja produkcji (131)
    • Maksymalizacja zysku w d³ugim okresie (134)
  • Zrzucamy balast, czyli o minimalizacji kosztów (135)

Rozdzia³ 9: Popyt i poda¿ rynkowa (139)

  • Wytwarzamy z my¶l± o sprzeda¿y, czyli kilka s³ów o krzywej poda¿y (140)
    • Od kosztów krañcowych do poda¿y w przedsiêbiorstwie (140)
    • Agregacja krzywych, czyli od przedsiêbiorstwa do ca³ego rynku (142)
  • Dajemy ludziom to, czego pragn±, czyli o krzywej popytu (144)
    • Od preferencji do popytu (145)
    • Jak wygl±da krzywa popytu (147)
  • Gdy poda¿ spotyka popyt (151)
    • Punkt równowagi, czyli wszystko dobre, co siê dobrze koñczy (151)
    • Przychody a krzywa popytu (153)
    • Sumujemy zyski producentów i konsumentów, czyli s³owo o dobrobycie (154)
    • Testujemy wra¿liwo¶æ popytu za pomoc± elastyczno¶ci (156)

Rozdzia³ 10: Konkurencja doskona³a, czyli o czym marz± konsumenci (161)

  • Co oznacza, ¿e rynek jest "doskona³y" (162)
    • Czym jest konkurencja doskona³a (162)
    • Kiedy mówimy o konkurencji doskona³ej (163)
  • Rynki doskonale konkurencyjne w warunkach równowagi (165)
    • Analizujemy stronê poda¿ow± (165)
    • Do³±czamy stronê popytow± (168)
    • Powrót do równowagi w warunkach konkurencji doskona³ej (169)
  • Konkurencja doskona³a a kwestia efektywno¶ci (171)
    • Konkurencja doskona³a to przypadek szczególny (172)
    • Doskona³a konkurencja w (mniej doskona³ym) ¶wiecie (173)

CZÊ¦Æ IV: RYNKI I PRZYPADKI, KIEDY ZAWODZ¡. CZYM JEST EKONOMIA DOBROBYTU (175)

Rozdzia³ 11: Uwzglêdniamy realia, czyli o oligopolu i konkurencji niedoskona³ej (177)

  • Czym jest oligopol (178)
  • Trzy ró¿ne modele oligopolu (180)
    • Jak funkcjonuje duopol (180)
    • Model Cournota, czyli konkurencja ilo¶ciowa (181)
    • Na¶ladujemy lidera, czyli model Stackelberga (184)
    • Model Bertranda, czyli konkurencja cenowa (186)
    • Produkt i cena w trzech modelach oligopolu (187)
  • Jak wyró¿niæ siê na tle konkurencji (188)
    • Ograniczanie skutków konkurencji bezpo¶redniej (188)
    • Konkurujemy mark± w modelu konkurencji monopolistycznej (190)
    • Jak konkuruj± ze sob± marki (191)
    • Ile kosztuje ró¿norodno¶æ, czyli konkurencja monopolistyczna oczami konsumentów (192)
    • Teoria medianowego wyborcy, czyli do czego zmierza indywidualizacja (193)

Rozdzia³ 12: Poznajemy podstawowe twierdzenia ekonomii dobrobytu (195)

  • Dobrobyt a ekonomia dobrobytu (197)
    • Dwie funkcje dobrobytu spo³ecznego (197)
  • Dlaczego równowaga cz±stkowa nie wystarcza (198)
    • Podzia³ dóbr a skrzynka Edgewortha (199)
    • Oceniamy efektywno¶æ w rozumieniu Pareto (200)
  • Podstawowe twierdzenia, czyli jak osi±gn±æ optimum Pareto (201)
    • Wystawiamy równowagê ogóln± na licytacjê (201)
    • Dochodzenie do optimum, czyli jak rynki ustalaj± ceny na drodze tâttonement (203)
    • Twierdzenie pierwsze: wolny rynek prowadzi do optimum (203)
    • Twierdzenie drugie: optimum Pareto wyznacza stan równowagi (205)
    • Sk³adamy dwa twierdzenia do kupy, czyli sprawiedliwy podzia³ a podzia³ optymalny (206)
    • Dlaczego rynki zmierzaj± ku jednej cenie (207)

Rozdzia³ 13: Gra w monopol (209)

  • Wkraczamy do ¶wiata monopoli (210)
    • Monopol a konkurencja, czyli przypadek znikaj±cej krzywej poda¿y (210)
    • "To jest moje, wszystko moje... Ha, ha, ha!", czyli my¶limy jak monopolista (212)
    • Gdy popyt nie jest elastyczny (215)
  • Koszty zwi±zane z monopolem (216)
    • Zbêdne straty spo³eczne (216)
    • Trzy stopnie dyskryminacji cenowej w monopolu (218)
    • Ró¿nicowanie produktu (221)
    • Zabawa z czasem i przestrzeni± (221)
  • Monopole a rzeczywisto¶æ (222)
    • Jak z³o¿ony jest to problem? (222)
    • Jak to widzi wymiar sprawiedliwo¶ci (223)
  • Dziêki tobie czujê siê jak rasowy monopolista (224)

Rozdzia³ 14: Kiedy rynek zawodzi. Zanieczyszczenia i parki narodowe (227)

  • Zbyt du¿o niechcianych rzeczy, czyli o efektach zewnêtrznych (228)
    • Ograniczanie efektów zewnêtrznych za pomoc± podatków (229)
    • Rekompensata dla osób trzecich jako wynik negocjacji (231)
  • Dobra publiczne, czyli jak zmusiæ rynek, by dostarcza³ to, czego nie za bardzo chce (234)
    • Definiujemy dobra przez pryzmat ich dostêpno¶ci (235)
    • Skutki uboczne, korzy¶ci publiczne i ¼ród³a pochodzenia dóbr publicznych (236)
    • Tragedia wspólnego pastwiska (237)
    • Blokowanie po¿±danych inicjatyw, czyli o tragedii anticommons (239)

Rozdzia³ 15: Czym nam grozi asymetria informacji (241)

  • Skutki asymetrii informacji (242)
    • Kupujemy cytryny i wi¶nie (242)
    • Selekcja negatywna, czyli gdy zakup polisy sygnalizuje ryzyko (244)
  • Jak asymetria informacji wp³ywa na zmianê zachowañ (248)
    • Jak sobie radziæ z pokusami (249)
    • Asymetria informacji w kontraktach mened¿erskich (250)

CZÊ¦Æ V: MY¦LIMY STRATEGICZNIE, CZYLI ¯YCIE TO WIELKA GRA! (253)

Rozdzia³ 16: Podejmujemy grê z teori± ekonomii (255)

  • Jak stworzyæ grê, czyli o projektowaniu mechanizmów (256)
  • Rozpracowujemy dylemat wiê¼nia (257)
    • Typowy scenariusz dylematu wiê¼nia (258)
    • Rozwi±zujemy dylemat wiê¼nia za pomoc± macierzy wyp³at (259)
    • Znajdujemy optymalne rozwi±zanie, czyli o równowadze Nasha (260)
    • Dylemat wiê¼nia w ekonomii, czyli o problemie karteli (261)
    • Jak unikn±æ dylematu wiê¼nia (262)
  • Polowanie na jelenie, czyli o grach kooperacyjnych (264)
    • Mechanizm polowania na jelenie (264)
    • Polowanie na jelenie w akcji (266)
  • Jak zirytowaæ ludzi, czyli o grze w ultimatum (268)
  • Pozbywamy siê dylematu, powtarzaj±c grê (269)
    • Analizujemy gry iteracyjne w formie ekstensywnej (269)
    • Wysy³amy zmienne sygna³y, czyli o strategiach mieszanych (270)

Rozdzia³ 17: Równowaga Nasha, czyli kiedy liczy siê stabilizacja (273)

  • Nieformalna definicja równowagi Nasha (275)
  • Kiedy równowaga Nasha na pewno istnieje (276)
    • Równowaga Nasha musi istnieæ w grach opartych na strategiach mieszanych (277)
    • Znajdujemy równowagê Nasha przez eliminacjê (277)
    • Rozwi±zujemy gry sekwencyjne metod± indukcji wstecznej (278)
  • Równowaga Nasha w ekonomii (280)
    • Ton±cy brzytwy siê chwyta, czyli o sposobach na przetrwanie monopolisty (281)
    • Ekonomiczna analiza spo³eczeñstwa (282)

Rozdzia³ 18: Wygrywamy aukcje (283)

  • Ró¿ne typy aukcji (284)
    • Zorientuj siê, w jakiej aukcji bierzesz udzia³ (284)
    • Jak dobraæ rodzaj aukcji stosownie do celu (286)
  • Aukcje dla pocz±tkuj±cych (287)
    • Model prostej aukcji (288)
    • Licytacja na ostatni± chwilê, czyli o fenomenie aukcji internetowych (289)
    • Aukcja jako gra (290)
  • Czym jest przekleñstwo zwyciêzcy (291)
    • Aukcja Vickreya jako lek na ca³e z³o (292)
    • Przetargi publiczne a przekleñstwo zwyciêzcy (294)

Rozdzia³ 19: Zrozumieæ zagrywki, czyli o sygna³ach i gro¼bach (297)

  • Zmieniamy definicjê równowagi Nasha, by uwzglêdniæ gro¼by (298)
    • Znajdujemy doskona³± równowagê Nasha metod± eliminacji (299)
    • Gra w odstraszanie, czyli szukamy równowagi doskona³ej (299)
    • Jak odstraszyæ konkurentów, czyli przewodnik po ciemnej stronie mocy (301)
    • Sygnalizujemy dobre intencje (302)
  • Odpowiadamy na pozytywne sygna³y (303)
    • Analizujemy sygna³y przy u¿yciu modelu (304)
    • Pierwsza postaæ modelu (304)
    • Znajdujemy równowagê w modelu (305)
    • Oceniamy równowagê w modelu sygna³ów (306)

CZÊ¦Æ VI: DEKALOGI (309)

Rozdzia³ 20: Poznajemy dziesiêciu gigantów mikroekonomii (311)

  • Alfred Marshall (1842 - 1924) (312)
  • Joseph Alois Schumpeter (1883 - 1950) (312)
  • Gary S. Becker (1930 - 2014) (313)
  • Ronald Coase (1910 - 2013) (314)
  • Elinor Ostrom (1933 - 2012) (315)
  • William Vickrey (1914 - 1996) (316)
  • George Akerlof (ur. 1940) (316)
  • Joseph Stiglitz (ur. 1943) (317)
  • William Baumol (1922 - 2017) (317)
  • Arthur Cecil Pigou (1877 - 1959) (318)

Rozdzia³ 21: Dziesiêæ najwa¿niejszych twierdzeñ na wynos (319)

  • Respektowanie wyboru (320)
  • Wycena dóbr - zadanie trudne, ale wykonalne (320)
  • Konkurencja cenowa i konkurencja jako¶ciowa (321)
  • Poszukiwanie unikalnych cech rzeczywistych rynków (322)
  • Pokonanie rynku w d³ugim okresie jest bardzo trudne (322)
  • ¦wiadomo¶æ, ¿e zwykle istnieje potrzeba pój¶cia na kompromis (323)
  • Spór o rozwi±zanie prawie idealne (324)
  • Korzystanie z rynku nie zawsze jest darmowe (325)
  • Wiara w to, ¿e konkurencja jest na ogó³ czym¶ dobrym (326)
  • Wspó³praca i organizacja w ¶wiecie (327)

DODATKI (329)

S³owniczek (331)

Skorowidz (339)

Dodaj do koszyka Mikroekonomia dla bystrzaków

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2022 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.