reklama - zainteresowany?

Usługi biznesowe oparte na wiedzy. Wpływ na konkurencyjność gospodarki na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej - Onepress

Usługi biznesowe oparte na wiedzy. Wpływ na konkurencyjność gospodarki na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej
ebook
Autor: Joanna Wyszkowska-Kuna
ISBN: 978-8-3796-9798-4
stron: 294, Format: ebook
Data wydania: 2016-06-09
Księgarnia: Onepress

Cena książki: 20,78 zł (poprzednio: 24,45 zł)
Oszczędzasz: 15% (-3,67 zł)

Dodaj do koszyka Usługi biznesowe oparte na wiedzy. Wpływ na konkurencyjność gospodarki na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej

Tagi: Ekonomia | ZarzÄ…dzanie

PostÄ™p techniczny sprawiÅ‚ jednak, że wspóÅ‚czesne gospodarki zaczęły przeksztaÅ‚cać siÄ™ w gospodarki oparte na wiedzy, innowacjach i nowych technologiach, a towarzyszyÅ‚ temu wzrost zapotrzebowania na usÅ‚ugi wspierajÄ…ce procesy produkcyjne, w szczególnoÅ›ci te charakteryzujÄ…ce siÄ™ wysokim stopniem powiÄ…zania z technologiÄ… i wiedzÄ…. Efektem tego byÅ‚ dynamiczny rozwój grupy usÅ‚ug okreÅ›lonej jako usÅ‚ugi biznesowe oparte na wiedzy (knowledge-intensive business services – KIBS) i towarzyszÄ…ce temu przeobrażenia strukturalne w kierunku nowego modelu gospodarki usÅ‚ugowej, okreÅ›lanego jako „gospodarka usÅ‚ug”, w którym kluczowÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… KIBS. W pracy zbadano w sposób kompleksowy wpÅ‚ywu KIBS na konkurencyjność dziaÅ‚ów wykorzystujÄ…cych te usÅ‚ugi oraz na konkurencyjność caÅ‚ej gospodarki. UwzglÄ™dniono dwa gÅ‚ówne kanaÅ‚y podnoszenia konkurencyjnoÅ›ci – wzrost produktywnoÅ›ci oraz poziom innowacyjnoÅ›ci. Ponadto przedmiotem badania uczyniono wpÅ‚yw intensywnoÅ›ci wykorzystania KIBS w gospodarce na konkurencyjność miÄ™dzynarodowÄ… dziaÅ‚ów Å›wiadczÄ…cych KIBS. Odniesiono siÄ™ też do gospodarki Polski, a także porównano znaczenie KIBS i ich wpÅ‚yw na konkurencyjność w wybranych krajach „starej” UE oraz w grupie krajów przyjÄ™tych do UE w 2004 r., które przeszÅ‚y podobnÄ… Å›cieżkÄ™ transformacji i integracji z UE. 

Dodaj do koszyka Usługi biznesowe oparte na wiedzy. Wpływ na konkurencyjność gospodarki na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej

 

Osoby które kupowały "Usługi biznesowe oparte na wiedzy. Wpływ na konkurencyjność gospodarki na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej", wybierały także:

  • Projekty restrukturyzacyjne
  • Rozw
  • Metody ilo
  • ABC wsp
  • O współczesnych praktykach genderyzacji ciaÅ‚a

Dodaj do koszyka Usługi biznesowe oparte na wiedzy. Wpływ na konkurencyjność gospodarki na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej

Spis treści

Usługi biznesowe oparte na wiedzy. Wpływ na konkurencyjność gospodarki na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej eBook -- spis treści

Wstęp 9

RozdziaÅ‚ 1. Rozwój i charakterystyka nowego modelu „gospodarki usÅ‚ug” na przykÅ‚adzie wybranych krajów Unii Europejskiej 17
1.1. Wprowadzenie 17
1.2. Mikro- i makroekonomiczne definicje usług i sektora usług 18
1.2.1. Podejście makroekonomiczne 19
1.2.2. Podejście mikroekonomiczne 22
1.2.3. Usługi pośrednie i finalne. Klasyfikacja usług pośrednich i produkcyjnych 24
1.3. Stan badań na temat rozwoju usług w gospodarce 28
1.3.1. Trzysektorowy model rozwoju gospodarki 28
1.3.2. Znaczenie usług produkcyjnych w rozwoju gospodarki usługowej i w rozwoju gospodarczym 30
1.3.3. Koncepcja „gospodarki usÅ‚ug” 33
1.4. Empiryczna ilustracja stopnia zaawansowania rozwoju gospodarki usÅ‚ugowej i „gospodarki usÅ‚ug” w wybranych krajach Unii Europejskiej 35
1.4.1. Poziom rozwoju gospodarki usługowej 35
1.4.2. Przekształcenia strukturalne wewnątrz sektora usług 39
1.4.3. Poziom rozwoju „gospodarki usÅ‚ug” 41
1.5. Wzrost znaczenia usług produkcyjnych. Czynniki sprawcze 45
1.5.1. PostÄ™p techniczny – rewolucja informatyczna i rozwój gospodarki opartej na wiedzy 45
1.5.2. Zmiany w sposobie zarządzania przedsiębiorstwami 49
1.5.3. Outsourcing funkcji i procesów usÅ‚ugowych 51
1.5.4. MiÄ™dzynarodowy outsourcing funkcji i procesów usÅ‚ugowych 53
1.6. Efekty wzrostu wykorzystania usług w działalności gospodarczej 56
1.6.1. Zacieranie siÄ™ granicy miÄ™dzy dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… usÅ‚ugowÄ… i przetwórczÄ… 56
1.6.2. Wzrost znaczenia powiÄ…zaÅ„ miÄ™dzy sektorem przetwórczym i usÅ‚ugowym 59
1.7. Podsumowanie 61

Rozdział 2. Usługi biznesowe oparte na wiedzy w wybranych krajach Unii Europejskiej 65
2.1. Wprowadzenie 65
2.2. Znaczenie wiedzy w kontekÅ›cie procesów Å›wiadczenia usÅ‚ug biznesowych opartych na wiedzy 66
2.3. Teoretyczne ujęcie usług biznesowych opartych na wiedzy 69
2.3.1. Próby teoretycznej analizy usÅ‚ug biznesowych opartych na wiedzy 69
2.3.2. Cechy charakteryzujące usługi biznesowe oparte na wiedzy 73
2.3.3. Klasyfikacja usług biznesowych opartych na wiedzy 75
2.3.4. Statystyczna klasyfikacja dziaÅ‚ów wedÅ‚ug stopnia zaawansowania technologicznego i oparcia na wiedzy 78
2.3.5. Statystyczne klasyfikacje dziaÅ‚ów zaliczanych do sektora usÅ‚ug biznesowych opartych na wiedzy 81
2.4. Analiza empiryczna usług biznesowych opartych na wiedzy w krajach objętych badaniem 83
2.4.1. Wartość dodana i zatrudnienie w sektorze usług biznesowych opartych na wiedzy 83
2.4.2. Znaczenie usług biznesowych opartych na wiedzy jako wkładu w procesy produkcyjne 86
2.5. Podsumowanie 90

RozdziaÅ‚ 3. WpÅ‚yw usÅ‚ug biznesowych opartych na wiedzy na innowacyjność gospodarki – przeglÄ…d badaÅ„ i analiza empiryczna na przykÅ‚adzie wybranych krajów Unii Europejskiej 93
3.1. Wprowadzenie 93
3.2. Przegląd badań na temat wpływu usług biznesowych opar-
tych na wiedzy na innowacyjność 94
3.2.1. Ewolucja podejścia do roli usług w systemach innowacji 94
3.2.2. Rola usług biznesowych opartych na wiedzy w systemach innowacji 95
3.2.3. Klasyfikacje działalności gospodarczych według ich
roli w systemach innowacji 104
3.2.4. Rola usług biznesowych opartych na wiedzy w działal- ności innowacyjnej przedsiębiorstw wykorzystujących
te usługi 111
3.3. WpÅ‚yw usÅ‚ug biznesowych opartych na wiedzy na efekty dziaÅ‚alnoÅ›ci innowacyjnej – analiza empiryczna na przykÅ‚adzie krajów objÄ™tych badaniem 117
3.3.1. Mierniki efektów dziaÅ‚alnoÅ›ci innowacyjnej 118
3.3.2. ŹródÅ‚o danych wykorzystanych w badaniu 120
3.3.3. WpÅ‚yw wielkoÅ›ci wydatków na usÅ‚ugi biznesowe opar-
te na wiedzy na efekty działalności innowacyjnej 121
3.4. Podsumowanie 126

RozdziaÅ‚ 4. WpÅ‚yw usÅ‚ug biznesowych opartych na wiedzy na wzrost produktywnoÅ›ci i produkcji w gospodarce – stan badaÅ„ i opis
metody badawczej zastosowanej w pracy 129
4.1. Wprowadzenie 129
4.2. Mierzenie zmian w produktywności 130
4.3. Czynniki determinujÄ…ce Å‚Ä…cznÄ… produktywność czynników produkcji 134
4.4. WpÅ‚yw usÅ‚ug biznesowych opartych na wiedzy na wzrost produktywnoÅ›ci i produkcji – przeglÄ…d badaÅ„ 136
4.4.1. Mechanizmy wzmacniania produktywności przedsiębiorstw poprzez wykorzystanie usług biznesowych opartych na wiedzy 136
4.4.2. Wpływ usług biznesowych opartych na wiedzy na produktywność 137
4.4.3. Wpływ usług biznesowych opartych na wiedzy na wzrost gospodarczy 150
4.5. Metoda badawcza wykorzystana do zbadania wpływu usług biznesowych opartych na wiedzy na wzrost produktywności i produkcji 154
4.5.1. Uzasadnienie wyboru metody badawczej 154
4.5.2. Opis metody badawczej 155
4.5.3. ŹródÅ‚o danych wykorzystanych w badaniu 158
4.6. Podsumowanie 161

RozdziaÅ‚ 5. WpÅ‚yw usÅ‚ug biznesowych opartych na wiedzy na wzrost produktywnoÅ›ci i produkcji w gospodarce – analiza empiryczna na przykÅ‚adzie wybranych krajów Unii Europejskiej 163
5.1. Wprowadzenie 163
5.2. Dynamika wydatków na usÅ‚ugi biznesowe oparte na wiedzy w porównaniu z dynamikÄ… pozostaÅ‚ych nakÅ‚adów wykorzystywanych w produkcji 165
5.3. Wyniki dekompozycji wzrostu produkcji w krajach objętych badaniem 169
5.4. Wydatki na usÅ‚ugi biznesowe oparte na wiedzy a zmiany w produktywnoÅ›ci – analiza porównawcza miÄ™dzy krajami 179
5.5. Wydatki na usÅ‚ugi biznesowe oparte na wiedzy i wzrost produktywnoÅ›ci jako źródÅ‚a wzrostu produkcji w poszczególnych dziaÅ‚ach 184
5.6. Wydatki na usÅ‚ugi biznesowe oparte na wiedzy a zmiany w produktywnoÅ›ci – analiza porównawcza miÄ™dzy dziaÅ‚ami 189
5.7. Wydatki na usÅ‚ugi biznesowe oparte na wiedzy a zmiany w produktywnoÅ›ci i produkcji – analiza porównawcza miÄ™dzy grupami dziaÅ‚ów wyróżnionych z uwagi na stopieÅ„ zaawansowania technologicznego i oparcia na wiedzy 191
5.8. WpÅ‚yw wydatków na usÅ‚ugi biznesowe oparte na wiedzy na wzrost produktywnoÅ›ci i produkcji 197
5.9. Stopień zaawansowania przeobrażeń strukturalnych w kierunku nowego modelu produkcyjnego w krajach objętych badaniem 201
5.10. Wpływ stopnia zaawansowania przeobrażeń strukturalnych na produktywność gospodarki w krajach objętych badaniem 203
5.11. Podsumowanie 207

RozdziaÅ‚ 6. Intensywność wykorzystania w gospodarce krajowych usÅ‚ug biznesowych opartych na wiedzy a ich konkurencyjność miÄ™dzynarodowa na przykÅ‚adzie wybranych krajów Unii Europejskiej 211
6.1. Wprowadzenie 211
6.2. Międzynarodowy handel usługami biznesowymi opartymi na wiedzy w świetle statystyk bilansu płatniczego 213
6.3. Przegląd badań dotyczących konkurencyjności w eksporcie usług opartych na wiedzy 215
6.4. Mierniki konkurencyjności w eksporcie usług 218
6.5. Konkurencyjność w eksporcie usług biznesowych opartych na wiedzy w krajach objętych badaniem 220
6.6. Czynniki determinujące konkurencyjność w eksporcie usług biznesowych opartych na wiedzy 225
6.6.1. Intensywność wykorzystania w gospodarce krajowych usług biznesowych opartych na wiedzy jako czynnik determinujący ich konkurencyjność międzynarodową 226
6.6.2. Czynniki determinujÄ…ce konkurencyjność w eksporcie usÅ‚ug biznesowych opartych na wiedzy – analiza empiryczna na przykÅ‚adzie krajów objÄ™tych badaniem 228
6.6.2.1. ZaÅ‚ożenia modelu i źródÅ‚o danych wykorzystanych w modelu 229
6.6.2.2. Wyniki estymacji modelu ekonometrycznego 230
6.7. Podsumowanie 236

Zakończenie 239
Bibliografia 247
Wykaz skrótów 269
Załączniki 271
Spis tabel, wykresów i zaÅ‚Ä…czników 285
Summary 291
Od Redakcji 293

Dodaj do koszyka Usługi biznesowe oparte na wiedzy. Wpływ na konkurencyjność gospodarki na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.