reklama - zainteresowany?

Systemy antyterrorystyczne państw Unii Europejskiej - Onepress

Systemy antyterrorystyczne państw Unii Europejskiej
ebook
Autor: Gen. bryg. rez. dr inż. Tomasz Bąk
ISBN: 978-83-642-8626-1
stron: 400, Format: ebook
Data wydania: 2016-10-15
Księgarnia: Onepress

Cena książki: 25,61 zł

Dodaj do koszyka Systemy antyterrorystyczne państw Unii Europejskiej

Tagi: Ekonomia | ZarzÄ…dzanie

Tytuł monografii naukowej: Systemy antyterrorystyczne państw Unii Europejskiej
Autor: Gen. bryg. rez. dr inż. Tomasz Bąk
Recenzent naukowy:
Prof. dr hab. Grzegorz Sobolewski – Akademia Obrony Narodowej, WydziaÅ‚ BezpieczeÅ„stwa Narodowego
Dr hab. Tomasz R. Aleksandrowicz – Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora
Projekt okładki: Magdalena Fudali-Mazurek
Komitet Naukowy: Prof. UG dr hab. Sylwia Pangsy-Kania, Prof. dr hab. WÅ‚odzimierz Szpringer, Prof. zw. dr hab. Jerzy Kisielnicki, Prof. UW dr hab. Grzegorz Karasiewicz, Prof. UZ dr hab. Arkadiusz Åšwiadek
Wydawcy:
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie
ul. Sucharskiego 2 35-225 Rzeszów
www.wsiz.rzeszow.pl www.ksiegarnia.wsiz.pl email:wsiz@wsiz.rzeszow.pl
Naukowe Wydawnictwo IVG www.wydawnictwoivg.pl
Miejsce i Rok Wydania: Szczecin 2015 rok
ISBN 978-83-64286-26-1 ebook

Ilość stron 400
Spis treści: Systemy antyterrorystyczne państw Unii Europejskiej

Publikacja została sfinansowana przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie
"" ""
"Systemy

Od czasu pamiÄ™tnych zamachów z 11 wrzeÅ›nia 2001 roku w USA, a szczególnie od terrorystycznego zamachu bombowego, który zabiÅ‚ 191 osób w Madrycie w marcu 2004 roku, politycy Unii Europejskiej jednogÅ‚oÅ›nie wypowiadajÄ… siÄ™ na temat wspólnej miÄ™dzynarodowej współpracy w walce z terroryzmem. ZakÅ‚adajÄ…c hipotetycznie, terroryÅ›ci w Unii Europejskiej mogÄ… siÄ™ swobodnie przemieszczać i bez wiÄ™kszego problemu przekraczać granice paÅ„stw czÅ‚onkowskich, zwÅ‚aszcza tych funkcjonujÄ…cych w ramach systemu Schengen. BiorÄ…c pod uwagÄ™ globalny charakter, takich organizacji jak Al – Kaida, należy liczyć siÄ™ z faktem, że mogÄ… one uderzyć w dowolnym miejscu Europy, na dużo wiÄ™kszÄ… skalÄ™ niż do tej pory dziaÅ‚ajÄ…ce na terenie naszego kontynentu ETA, IRA czy inne organizacje terrorystyczne.

Oczywiście należy zdawać sobie sprawę z faktu, że międzynarodowy terroryzm, to nie jedyne wyzwanie dla Unii Europejskiej w zakresie problematyki bezpieczeństwa. Państwa członkowskie aktywnie uczestniczyły i uczestniczą w działaniach pokojowych (między innymi szkolenie sił bezpieczeństwa, pomoc humanitarna, etc.) w Iraku, Afganistanie, na Bałkanach czy w Afryce Północnej. Próbują przekonać Iran do zaniechania budowy broni nuklearnej. Rządy państw członkowskich angażują się w pomoc państwom upadłym, takim jak: Sudan czy Kongo, jak również problematykę transgranicznej przestępczości zorganizowanej. W ostatnim okresie czasu, z wielką troską, państwa Unii Europejskiej zwracają się ku Ukrainie i niestabilnej sytuacji w tym państwie ze szczególnym uwzględnieniem negatywnej roli Rosji w tym konflikcie. Nie ulega, jednak wątpliwości, że szczególnie zamach w Madrycie oraz w Londynie i ten najnowszy ze stycznia 2015 r. w Paryżu, w sposób jednoznaczny pokazał, że terroryzm a zwłaszcza radykalne islamskie grupy terrorystyczne pozostają najpoważniejszym zagrożeniem dla Europy dzisiaj i w najbliższej przyszłości.

Wspólna polityka unijna wymaga szczególnej koordynacji i współpracy w zakresie zwalczania terroryzmu, choć nie jest z pewnoÅ›ciÄ… sprawÄ… prostÄ…. Istnieje swoisty paradoks w roli Unii Europejskiej w dziaÅ‚aniach antyterrorystycznych. Z jednej strony rzÄ…dy paÅ„stw czÅ‚onkowskich zgadzajÄ… siÄ™, że priorytetem powinna być współpraca w tym zakresie na poziomie unijnym, głównie ze wzglÄ™du na procedury dotyczÄ…ce przekraczania granic wewnÄ…trzunijnych a zagrożeÅ„ terro-rystycznych. Z drugiej, jednak strony powolne sÄ… w oddawaniu Unii siÅ‚ (takich jak: prowadzenie Å›ledztw i dziaÅ‚alność prokuratorów) i Å›rodków (takich jak: funkcjonariusze sÅ‚użb specjalnych i Å›rodki finansowe przeznaczone na tÄ… walkÄ™). Wynika to głównie z faktu, że polityka bezpieczeÅ„stwa – zwÅ‚aszcza, kiedy to dotyczy ochrony obywateli – Å›ciÅ›le wiąże siÄ™ z suwerennoÅ›ciÄ… narodowÄ… i rzÄ…dy sÄ… niechÄ™tne, by dać wÅ‚adze UE, która mogÅ‚aby przeszkadzać i mieszać w istniejÄ…cym systemie prawa i bezpieczeÅ„stwa narodowego4 . Unia Europejska stara siÄ™, aby w peÅ‚ni skoordynować narodowe polityki antyterrorystyczne, ale wymaga to przede wszystkim na wstÄ™pie usystematyzowania i ugruntowania wÅ‚asnej polityki przeciw terrorystycznej na poziomie unijnym.

W niniejszej publikacji zaprezentowano wyniki badań i obserwacji, gro-madzenia materiałów źródłowych, które prowadzone były przez autora przez kilka lat w dziedzinie organizacji i funkcjonowania systemów antyterrorystycznych państw członkowskich Unii Europejskiej. Część rezultatów, które wykorzystano w niniejszej publikacji, wcześniej publikowana była w monografiach i czaso-pismach naukowych.

Dostęp do materiałów źródłowych był różny. Autor korzystał oczywiście z całej gamy publikacji i monografii dotyczących wspomnianej problematyki, skorzystano z materiałów udostępnionych przez placówki dyplomatyczne państw UE, jak również materiały pozyskane podczas podróży zagranicznych, konferencji i seminariów.
Głównym celem prowadzonych badaÅ„ byÅ‚o dokonanie identyfikacji systemów antyterrorystycznych zarówno caÅ‚ej Unii Europejskiej jako organizacji, jak również poszczególnych – wszystkich jej 28 czÅ‚onków.
Systemy antyterrorystyczne państw Unii Europejskiej możemy podzielić na trzy grupy:
· posiadajÄ…ce centra antyterrorystyczne;
· posiadajÄ…ce powoÅ‚anych koordynatorów do zwalczania zagrożeÅ„ terrorysty-cznych;
· funkcjonujÄ…ce w ramach ciaÅ‚ kolegialnych, zespołów, komitetów czy nawet departamentów powoÅ‚ywanych lub zwoÅ‚ywanych w momencie pojawiania siÄ™ zagrożeÅ„.

Zdarza się również, tak jak to było w przypadku Polski, że system antyterrorystyczny ewoluuje z charakteru funkcjonowania Międzyresortowego Zespołu do spraw Zagrożeń Terrorystycznych do powołania Centrum Antyterro-rystycznego ABW (CAT).

W paÅ„stwach UE wiÄ™kszość systemów antyterrorystycznych opiera siÄ™ na podmiotach analizujÄ…cych i koordynujÄ…cych dziaÅ‚ania systemu na poziomie krajo-wym. SÄ… to przede wszystkim centra antyterrorystyczne i koordynator do walki z terroryzmem. DrugÄ… grupÄ™ stanowiÄ… gremia kolegialne – komitety i zespoÅ‚y. Natomiast w niektórych paÅ„stwach wciąż brak jest powoÅ‚anych, wyodrÄ™bnionych struktur do tego typu dziaÅ‚alnoÅ›ci. Funkcje przewodnie lub wykonawcze realizowane sÄ… za poÅ›rednictwem departamentów czy wydziałów funkcjonujÄ…cych w poszczególnych sÅ‚użbach, które w swoich obowiÄ…zkach posiadajÄ… zadania walki z terroryzmem.
Aby osiągnąć założony powyżej cel główny, konieczne było zrealizowanie następujących celów szczegółowych, w których należało:
1. OkreÅ›lić prawno–organizacyjne aspekty zwalczania terroryzmu w Unii Europejskiej.
2. Zbadać regulacje traktatowe UE w zakresie zwalczania terroryzmu.
3. Dokonać analizy UkÅ‚adu z Prüm i systemu informacji Schengen, jako instrumentów zwalczania i zapobiegania terroryzmu.
4. OkreÅ›lić rolÄ™ i zadania instytucji Unii Europejskiej, takich jak: Europejski Koordynator ds. Zwalczania Terroryzmu, Eurojust, Europol, Unijna Grupa Zadaniowa „ATLAS” w zakresie przeciwdziaÅ‚ania i zwalczania terroryzmu.
5. Prześledzić problematykę współpracy międzynarodowej Unii Europejskiej w zakresie zwalczania terroryzmu.
6. Dokonać analizy zamachów terrorystycznych na terenie Unii Europejskiej po 11.09.2001 roku i ich wpływu na kształtowanie systemów antyterrorystycznych państw członkowskich.
7. Zbadać systemy antyterrorystyczne w wybranych (28) państwach Unii Euro-pejskiej, a w tym:
· RozwiÄ…zania ustawowe,
· Struktury i jednostki powoÅ‚ane do walki z terroryzmem,
· Współpraca miÄ™dzynarodowa w zakresie przeciwdziaÅ‚ania terroryzmowi,
· Formy i metody walki z terroryzmem.

Przy tak sformułowanych w procesie badawczym celach, główny problem badawczy zawarto w postaci pytania: Jakie jest miejsce i rola systemów antyterrorystycznych państw Unii Europejskiej w przeciwdziałaniu i zwalczaniu terroryzmu?

Konsekwencją zaprezentowanego procesu badawczego było sformułowanie głównej hipotezy roboczej: Prawidłowo funkcjonujący system antyterrorystyczny państwa ma zasadnicze znaczenie dla odpowiedniego poziomu i funkcjonowania systemu bezpieczeństwa państwa.
Sformułowano także szczegółowe hipotezy robocze:
1. Terroryzm jest najpoważniejszym zagrożeniem dla państw Unii Europejskiej w XXI wieku.
2. Jednym z najistotniejszych elementów przeciwdziałania i zwalczania zagrożeń terrorystycznych jest zbudowanie i funkcjonowanie systemów antyterrory-stycznych poszczególnych państw członkowskich UE.
3. Międzynarodowa współpraca poszczególnych państw oraz wymiana do-świadczeń jest warunkiem koniecznym zbudowania właściwego systemu antyterrorystycznego Unii Europejskiej.
5 P. Chomentowski, Prawnokarne i organizacyjne elementy systemu antyterrorystycznego w Polsce – stan obecny i perspektywy doskonalenia, Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem naukowym prof. zw. dr. hab. Emila Walentego PÅ‚ywaczewskiego, BiaÅ‚ystok 2013.
4. Doświadczenia i wnioski z dokonanych zamachów terrorystycznych, stanowią cenne źródło wiedzy w procesie tworzenia systemów antyterrorystycznych.

Niniejsza monografia skÅ‚ada siÄ™ z trzech rozdziałów. RozdziaÅ‚ pierwszy odnosi siÄ™ do problematyki prawno–organizacyjnych aspektów zwalczania terroryzmu w Unii Europejskiej. RozdziaÅ‚ drugi prezentuje zamachy terrorystyczne na terenie Unii Europejskiej po 11.09.2001 roku. W rozdziale trzecim omówiono problematykÄ™ zwalczania terroryzmu we wszystkich 28 paÅ„stwach Unii Europejskiej.

Książka „Systemy antyterrorystyczne paÅ„stw Unii Europejskiej” nie powstaÅ‚aby, gdyby nie pomoc wielu osób. MajÄ…c powyższe chciaÅ‚bym podziÄ™kować PÅ‚k. rez. prof. dr hab. Jerzemu Kunikowskiemu za opiekÄ™ naukowÄ… i merytorycznÄ…, WÅ‚adzÄ… i Pracownikom WydziaÅ‚u BezpieczeÅ„stwa Narodowego Akademii Obrony Narodowej za koleżeÅ„skÄ… pomoc i wsparcie przy tworzeniu tej monografii. PodziÄ™kowania pragnÄ™ skierować do Przedstawicielstw Dyplomatycznych paÅ„stw czÅ‚onkowskich Unii Europejskiej, dziÄ™ki którym możliwe byÅ‚o zgromadzenie materiałów źródÅ‚owych. DziÄ™kujÄ™ również WÅ‚adzom i Pracownikom mojej macierzystej Uczelni – Wyższej SzkoÅ‚y Informatyki i ZarzÄ…dzania w Rzeszowie za przychylność i pomoc w wydaniu tej publikacji. Szczególne podziÄ™kowania skÅ‚adam mojej żonie Karolinie za stworzenie odpowiednich warunków, które pozwoliÅ‚y mi na przygotowanie i napisanie tej książki.

Dodaj do koszyka Systemy antyterrorystyczne państw Unii Europejskiej

 

Osoby które kupowały "Systemy antyterrorystyczne państw Unii Europejskiej", wybierały także:

  • Projekty restrukturyzacyjne
  • Rozw
  • Metody ilo
  • ABC wsp
  • Mikroekonomia dla bystrzaków

Dodaj do koszyka Systemy antyterrorystyczne państw Unii Europejskiej

Spis treści

Dodaj do koszyka Systemy antyterrorystyczne państw Unii Europejskiej

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.