reklama - zainteresowany?

Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości - Onepress

Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości
ebook
Autor: Renata Szczepanik
ISBN: 978-8-3796-9686-4
stron: 412, Format: ebook
Data wydania: 2015-12-07
Księgarnia: Onepress

Cena książki: 17,57 zł (poprzednio: 21,43 zł)
Oszczędzasz: 18% (-3,86 zł)

Dodaj do koszyka Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości

Tagi: Ekonomia

W książce zawarto zagadnienia z obszaru pedagogiki resocjalizacyjnej (wiÄ™ziennej) i podjÄ™to próbÄ™ odpowiedzi na pytanie o to, czy w karierze instytucjonalnej recydywisty istniejÄ… „punkty”, które pozwalajÄ… (jemu, spoÅ‚eczeÅ„stwu, systemowi) zapobiegać powrotowi do przestÄ™pczoÅ›ci. Przedmiotem analiz jest odkrywanie sposobów, w jaki recydywiÅ›ci interpretujÄ… wÅ‚asne doÅ›wiadczenia i w jaki przenoszÄ… te interpretacje na swojÄ… aktywność życiowÄ… (gÅ‚ównie w obrÄ™bie rzeczywistoÅ›ci izolacji wiÄ™ziennej). Gromadzenie oraz podążanie za danymi empirycznymi (metodologia teorii ugruntowanej) spowodowaÅ‚o wyÅ‚onienie siÄ™ obrazu doÅ›wiadczeÅ„ i dziaÅ‚aÅ„, które skÅ‚adajÄ… siÄ™ na wieloletni proces stawania siÄ™ recydywistÄ…, tj. bycia beneficjentem specyficznej kariery instytucjonalnej prawno-spoÅ‚ecznego systemu zapobiegania przestÄ™pczoÅ›ci. I to wÅ‚aÅ›nie proces ten stanowi zasadniczy przedmiot analiz i rozważaÅ„ niniejszego opracowania. PrzyjÄ™ta w nim perspektywa interakcyjna uÅ‚atwia spojrzenie na warunki, które rzutujÄ… na dynamikÄ™ „piÄ™cia siÄ™” przestÄ™pcy po kolejnych szczeblach instytucjonalnego systemu zapobiegania przestÄ™pczoÅ›ci i dokonujÄ…cy siÄ™ w jego obrÄ™bie proces ksztaÅ‚towania spoÅ‚ecznej tożsamoÅ›ci recydywisty. Zgodnie z ideÄ… symbolicznego interakcjonizmu, zamierzeniem autorki nie jest jednakże wyjaÅ›nienie procesu stawania siÄ™ recydywistÄ…, ile próba jego zrozumienia. 

Dodaj do koszyka Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości

 

Osoby które kupowały "Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości", wybierały także:

  • Projekty restrukturyzacyjne
  • Rozw
  • Metody ilo
  • ABC wsp
  • Mikroekonomia dla bystrzaków

Dodaj do koszyka Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości

Spis treści

Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości eBook -- spis treści

Wstęp 9

RozdziaÅ‚ I. Nauki prawne i spoÅ‚eczne wobec problemu osób powracajÄ…cych do przestÄ™pstwa 15
1.1. Przestępczość powrotna w ujęciu prawnym 17
1.2. SpoÅ‚eczno-demograficzna i kryminologiczna sylwetka osób powracajÄ…cych do przestÄ™pczoÅ›ci 24
1.3. Przeobrażenia wychowawczej funkcji kary pozbawienia wolnoÅ›ci. Dylematy polskiej „pedagogiki wiÄ™ziennej” 34

Rozdział II. Teoretyczno-metodologiczne podstawy badań procesu stawania się recydywistą 45
2.1. Rodowód jakoÅ›ciowych metod badaÅ„ nad przestÄ™pczoÅ›ciÄ… 49
2.2. Założenia paradygmatu interpretatywnego. Symboliczny interakcjonizm jako perspektywa teoretyczna 52
2.2.1. Podejście dramaturgiczne 56
2.2.2. Model rytuału interakcyjnego i interakcji strategicznej 58
2.3. Interakcyjne ujęcie procesu stawania się przestępcą 60
2.4. Metodologia teorii ugruntowanej w badaniu karier instytucjonalnych 67
2.4.1. Sposoby zbierania materiału empirycznego 73
2.4.2. Więzienie jako teren badań naukowych 87
2.4.2.1. Formalno-organizacyjne trudności prowadzenia badań w zakładzie karnym 88
2.4.2.2. Badanie jako osobiste doświadczenie 92
2.4.3. Opis Uczestników badaÅ„ 102

RozdziaÅ‚ III. Kariera instytucjonalna osób powracajÄ…cych do przestÄ™pstwa 107
3.1. Progresywny porządek doświadczania instytucji 108
3.1.1. Selekcyjny wymiar kariery instytucjonalnej 109
3.1.1.1. ReguÅ‚a „drugiej szansy” 116
3.1.1.2. Podwójna diagnoza 121
3.1.2. Dynamika izolacji społecznej 129
3.2. Partycypowanie na obrzeżach 136
3.2.1. Partycypujący poprzez środowisko 136
3.2.2. PartycypujÄ…cy utrzymujÄ…cy dystans 144
3.2.2.1. PartycypujÄ…cy-ofiara 144
3.2.2.2. PartycypujÄ…cy poprzez incydent 146
3.2.2.3. Partycypujący poprzez wytwarzanie środowiska 147
3.3. Karierowicze instytucjonalni i Partycypujący na obrzeżach w warunkach izolacji więziennej 147

Rozdział IV. Oswajanie więzienia 151
4.1. Pokonywanie miejsca 152
4.1.1. Emocje towarzyszące byciu umieszczonym w więzieniu po raz pierwszy 153
4.1.1.1. Lęk a cechy instytucji totalnej 154
4.1.1.2. Lęk w relacjach z innymi osadzonymi 156
4.1.1.3. Inne odczucia towarzyszące lękowi 157
4.1.2. Typy nowo przybyłych 158
4.1.3. Taktyki unikania opresji i wytwarzania środowiska opresji 162
4.1.3.1. Szukanie sojuszników (popleczników) 164
4.1.3.2. Otwarta konfrontacja 170
4.1.3.3. Wyczulenie 172
4.1.3.4. Autoagresja 174
4.1.3.5. Postawienie siÄ™ 174
4.1.3.6. Odnalezienie chłopca do bicia 177
4.1.3.7. Testowanie pozycji 179
4.1.3.8. Sterowanie uwagÄ… 181
4.1.3.9. „Grypsowanie” 183
4.1.4. (Re)negocjowanie swojego statusu 186
4.1.4.1. Eksponowanie atrybutów 187
4.1.4.2. Dzielenie siÄ™ 189
4.1.4.3. Wchodzenie w koalicje z „bardziej doÅ›wiadczonymi” 190
4.1.4.4. BÅ‚aznowanie 192
4.1.5. Taktyki wspierajÄ…ce 194
4.1.5.1. Agresywne zaczepki 195
4.1.5.2. Ekspresja złości 197
4.2. Pokonywanie czasu 198
4.2.1. Neutralizowanie 205
4.2.1.1. Unikanie 207
4.2.1.2. Uchylanie siÄ™ 208
4.2.1.3. Wymiana definicji 209
4.2.1.4. Kibicowanie 210
4.2.1.5. Przetrzymanie 211
4.2.1.6. Ustępowanie 212
4.2.1.7. Przeniesienie siÄ™ 213
4.2.1.8. Zarządzanie estymą podkultury więziennej 214
4.2.1.9. Szukanie sojuszników (kompanów) 214
4.2.2. PorzÄ…dkowanie 218
4.2.2.1. Szukanie sojuszników (wspólników) 219
4.2.2.2. Eksponowanie atrybutów 224
4.2.2.3. ZarzÄ…dzanie estymÄ… kultury grypsowania 230
4.3. Relacje PokonujÄ…cych 236
4.3.1. Relacja oparta na antagonizmach 237
4.3.2. Relacja „uczeÅ„ – mistrz” 238
4.3.3. Relacje oparte na respekcie 241

Rozdział V. Oswajanie wolności 245
5.1. Uwarunkowania przyjętego stylu życia w więzieniu 245
5.1.1. Życie życiem więziennym 246
5.1.2. Życie wizją życia na wolności 253
5.1.3. Punkt zwrotny w karierze instytucjonalnej Recydywistów 257
5.2. Autoprezentacja Zasługującego na wolność 261
5.2.1. Strategie autoprezentacji 268
5.2.1.1. Lokowanie siÄ™ w roli ofiary systemu 269
5.2.1.2. Odwoływanie się do wartości uznawalnych społecznie 272
5.2.1.3. Nawrócenie religijne 273
5.2.1.4. Zakotwiczenie na wolności 277
5.2.1.5. Definiowanie przestępczości przez pryzmat choroby 278
5.2.2. ZarzÄ…dzanie dowodami zmiany 278
5.2.2.1. Odcinanie przeszÅ‚oÅ›ci „grubÄ… kreskÄ…” 278
5.2.2.2. Realizacja wartości pożądanych społecznie 280
5.2.2.3. Demonstrowanie zaplecza na wolności 282
5.2.2.4. Zrywanie ze wspólnikami 283
5.2.2.5. Manifestowanie sukcesu pedagogicznego personelu 284
5.2.2.6. Eksponowanie nowych kompetencji 286
5.2.2.7. „KsiÄ™gowanie” zmiany 289
5.3. Strategie unikania i opóźniania powrotu do wiÄ™zienia 293
5.3.1. Koncepcje wolności 293
5.3.1.1. Brak planu 294
5.3.1.2. Posiadanie planu 297
5.3.2. Nadrabianie straconego czasu 310
5.4. Partnerki życiowe Recydywistów oraz ich rola w rozwoju i hamowaniu kariery instytucjonalnej mężczyzn powracajÄ…cych do przestÄ™pczoÅ›ci 314
5.4.1. Ratowniczka 315
5.4.2. Terapeutka 318
5.4.3. Resocjalizatorka 321
5.4.4. Ofiara wspóÅ‚czucia 322
5.4.5. Stabilizatorka 323
5.5.6. Zakładniczka 327
5.5.7. Wspólniczka 327
5.5.8. Facylitatorka 328
5.4.9. Destabilizatorka 329
5.4.10. Kobiety ze środowiska 329
5.4.11. ety wspóÅ‚uzależnione 332
5.4.12. Kobiety lojalne i „kolejnej szansy”. Kobiety porzucone 334
5.4.13. Rodzaje relacji z kobietÄ… w próbach zerwania z wizerunkiem Recydywisty 339
5.4.14. Rodzaje relacji z kobietÄ… w procesie rozwoju Recydywy 341

Rozdział VI. Kontekst pedagogiczny i resocjalizacyjny procesu stawania się recydywistą i kariery instytucjonalnej 345
6.1. Wzory karier instytucjonalnych recydywistów w perspektywie pedagogicznych przesÅ‚anek prawno-spoÅ‚ecznego systemu zapobiegania demoralizacji i przestÄ™pczoÅ›ci 345
6.2. Wizerunkowe gry Karierowiczów instytucjonalnych 356
6.2.1. Konstruowanie wizerunku Recydywisty w relacjach z innymi Karierowiczami w wymiarze problemów adaptacyjnych do warunków resocjalizacji wiÄ™ziennej i „drugiego życia” instytucji 357
6.2.2. ZarzÄ…dzanie „reguÅ‚ami gry” wiÄ™ziennej resocjalizacji 368
6.3. Strategie powstrzymywania siÄ™ Recydywistów przed powrotnoÅ›ciÄ… do przestÄ™pczoÅ›ci 373
6.4. „Kasowanie” tożsamoÅ›ci dewiacyjnej z perspektywy „nowej” pedagogiki resocjalizacyjnej 381

Zakończenie 387
Bibliografia 395
Od Redakcji 411

Dodaj do koszyka Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.