reklama - zainteresowany?

Socjologia muzyki - Onepress

Socjologia muzyki
ebook
Autor: Barbara Jabłońska
ISBN: 978-8-3738-3715-7
stron: 256, Format: ebook
Data wydania: 2016-05-06
Księgarnia: Onepress

Cena książki: 28,00 zł (poprzednio: 35,00 zł)
Oszczędzasz: 20% (-7,00 zł)

Dodaj do koszyka Socjologia muzyki

Tagi: Ekonomia

Pierwsze w literaturze polskiej, a nowatorskie także na tle Å›wiatowym, caÅ‚oÅ›ciowe ujÄ™cie socjologii muzyki. To nie tylko wykÅ‚ad uniwersytecki, ale i autorski punkt widzenia, który polecam zarówno studentom, jak i melomanom, twórcom oraz animatorom życia muzycznego.
Piotr Sztompka
Profesor Uniwersytetu JagielloÅ„skiego  i czÅ‚onek rzeczywisty PAN

Socjologia muzyki to monografia naukowa o muzycznym wymiarze życia spoÅ‚ecznego ludzi oraz o refleksji socjologicznej na jego temat. Pierwsza część pracy poÅ›wiÄ™cona zostaÅ‚a teoretyczno-metodologicznym zagadnieniom zwiÄ…zanym z muzykÄ… i spoÅ‚eczeÅ„stwem. Jest to część, w której na nowo ukonstytuowane zostaÅ‚y fundamenty socjologii muzyki, pojmowanej jako odrÄ™bna subdyscyplina wiedzy naukowej. Druga część książki odnosi siÄ™ do takich zagadnieÅ„, jak muzyka i edukacja, muzyka i polityka, muzyka i religia, czy też muzyka i nowe technologie. Socjologia muzyki to praca, która ma na celu wskrzeszenie dyskursu naukowego na temat ludzkich praktyk nakierowanych na muzykÄ™ oraz ożywienie tradycji badaÅ„ nad muzykÄ… i spoÅ‚eczeÅ„stwem.
Z pewnoÅ›ciÄ… książka ta zainteresuje socjologów, kulturoznawców, muzykologów oraz wszystkich tych, dla których sztuka dźwiÄ™ków jest ważnym elementem codziennoÅ›ci.

Barbara JabÅ‚oÅ„ska jest adiunktem na Uniwersytecie JagielloÅ„skim w ZakÅ‚adzie Socjologii Teoretycznej Instytutu Socjologii. Jej zainteresowania naukowe koncentrujÄ… siÄ™ wokóÅ‚ socjologii teoretycznej, teorii kultury i komunikacji, socjologii sztuki oraz metodologii badaÅ„ jakoÅ›ciowych. W szczególnoÅ›ci zajmuje siÄ™ problematykÄ… socjologii muzyki, sfery publicznej oraz analizÄ… dyskursu. Jest autorkÄ… prac z zakresu krytycznej analizy dyskursu – w tym książki pt. O dyskursie politycznym na tematy europejskie [2009] – oraz artykuÅ‚ów poÅ›wiÄ™conych muzycznemu wymiarowi życia spoÅ‚ecznego. CzÅ‚onkini Polskiego Towarzystwa Socjologicznego (PTS) oraz MiÄ™dzynarodowego Stowarzyszenia Socjologicznego (ISA). Autorka polskojÄ™zycznego przekÅ‚adu pism Alfreda Schütza O wieloÅ›ci Å›wiatów. Szkice z socjologii fenomenologicznej [2008] oraz dwóch esejów Jeana Baudrillarda Iluzja nie stanowi opozycji wobec rzeczywistoÅ›ci [2012] i Fotografia, czyli Å›wietlny zapis [2012].

Dodaj do koszyka Socjologia muzyki

 

Osoby które kupowały "Socjologia muzyki", wybierały także:

  • Projekty restrukturyzacyjne
  • Rozw
  • Metody ilo
  • ABC wsp
  • Mikroekonomia dla bystrzaków

Dodaj do koszyka Socjologia muzyki

Spis treści

Socjologia muzyki eBook -- spis treści

Wprowadzenie   9
Inspiracje 9
Cele pracy 11
Struktura książki  12
RozdziaÅ‚ 1. Muzyka i spoÅ‚eczeÅ„stwo  15
1.1. Kultura sÅ‚yszenia: dźwiÄ™k w życiu czÅ‚owieka  15
1.2. Czym jest muzyka?  18
1.3. Czy istnieje muzyczny jÄ™zyk?  21
1.4. SpoÅ‚eczny wymiar muzyki  27
1.5. Funkcje muzyki w spoÅ‚eczeÅ„stwie  31
1.6. Dysfunkcjonalne aspekty muzyki w spoÅ‚eczeÅ„stwie  44
1.7. Instytucje muzyczne  45
1.8. Podsumowanie  47
RozdziaÅ‚ 2. Muzyka w myÅ›li filozoficzno-spoÅ‚ecznej  49
2.1. Muzyka i filozofia   49
2.2. Pitagorejska wizja muzyki i wszechÅ›wiata  53
2.3. Platon i Arystoteles o muzyce i wychowaniu   53
2.4. ÅšwiÄ™tego Augustyna teocentryczno-matematyczna wizja muzyki  57
2.5. Nowożytne kontynuacje: Bacon, Kartezjusz, Leibniz – matematyczne
rozumienie muzyki  59
2.6. Jean-Jacques Rousseau: polityczno-kulturowe rozumienie muzyki   60
2.7. Herder – muzyka jako prabyt  62
2.8. Immanuel Kant o muzyce i wÅ‚adzy sÄ…dzenia  63
2.9. Hegel o Duchu i muzyce   65
2.10. Muzyka jako rytm u Schellinga  68
2.11. Schopenhauer – muzyka jako wola  69
2.12. Nietzsche – muzyka apolliÅ„ska i dionizyjska   71
2.13. Ortega y Gasset – niepopularność „nowej muzyki”   74
2.14. Ingarden – ontologia dzieÅ‚a muzycznego i rozumienie muzyki  75
2.15. Podsumowanie   77
RozdziaÅ‚ 3. Socjologowie o muzyce  78
3.1. Muzyka w myÅ›li socjologicznej  78
3.2. Herbert Spencer: muzyka, system spoÅ‚eczny i ewolucja  81
3.3. Simmel – muzyka, komunikacja i tożsamość   84
3.4. Max Weber – muzyka i racjonalność  87
03.5. Alfred Schütz – muzyka w relacjach spoÅ‚ecznych  92
03.6. StanisÅ‚aw Ossowski – muzyka jako „sztuka myÅ›lenia dźwiÄ™kami”   97
03.7. Pitirim Sorokin – muzyka ideacyjna i zmysÅ‚owa  101
03.8. Norbert Elias – muzyka i spoÅ‚eczeÅ„stwo w ujÄ™ciu figuracyjnym  105
03.9. Pierre Bourdieu – gust muzyczny i pole sztuki  109
3.10. Theodor Adorno – nowa muzyka, regresja sÅ‚uchania i przemysÅ‚
muzyczny  113
3.11. Podsumowanie   117
RozdziaÅ‚ 4. Socjologia muzyki jako odrÄ™bna subdyscyplina nauki   119
4.1. Muzyka w refleksji socjologicznej   119
4.2. Socjologia muzyki jako nauka interdyscyplinarna   120
4.3. Co z polskÄ… socjologiÄ… muzyki?  122
4.4. Socjologia muzyki a socjologia sztuki  125
4.5. W poszukiwaniu definicji socjologii muzyki  126
4.6. Socjologia muzyki jako nauka badajÄ…ca muzyczne praktyki  129
4.7. Wymiary i obszary badawcze socjologii muzyki  132
4.8. Stare i nowe problemy badawcze socjologii muzyki  134
4.9. Metody badawcze w socjologii muzyki  137
4.10. Program dla socjologii muzyki  141
4.11. Podsumowanie  143
RozdziaÅ‚ 5. Muzyka i edukacja  145
5.1. Edukacyjne walory muzyki  145
5.2. Edukacja muzyczna w Polsce   149
5.3. GÅ‚uche spoÅ‚eczeÅ„stwo? O kompetencjach muzycznych Polaków  151
5.4. Podsumowanie  158
RozdziaÅ‚ 6. Muzyka i polityka  160
6.1. Muzyka w polityce i polityka w muzyce  160
6.2. Integracyjno-obywatelska moc muzyki w polityce  161
6.3. Dekoracyjno-okolicznoÅ›ciowy charakter muzyki w polityce  164
6.4. Propagandowo-opresyjny charakter muzyki w polityce 166
6.5. Buntowniczo-wyzwoleÅ„cza rola muzyki  171
6.6. Wizerunkowo-marketingowa rola muzyki w polityce  177
6.7. Podsumowanie  183
RozdziaÅ‚ 7. Muzyka i religia  184
7.1. ZwiÄ…zki muzyki z religiÄ…  184
7.2. Muzyka w sferze sacrum (w kontekÅ›cie liturgicznym)  186
7.3. Muzyka poza kontekstem liturgicznym  192
7.4. Podsumowanie  196
RozdziaÅ‚ 8. Muzyka, globalny rynek i nowe technologie   197
8.1. WspóÅ‚czesne czasy i muzyka  197
8.2. Od muzyki analogowej do cyfrowej – rewolucja w kulturze
audialnej   199
8.3. ZmieniajÄ…cy siÄ™ charakter przemysÅ‚u muzycznego  201
8.4. Nowe praktyki muzyczne w zglobalizowanym i zdigitalizowanym
świecie 205
8.4.1. Relacje zapoÅ›redniczone dźwiÄ™kowo: nadawca (twórca) –
dzieÅ‚o – odbiorca  205
8.4.2. DźwiÄ™kosfera publiczna, czyli „umeblowanie”
Å›wiata muzykÄ…  207
8.4.3. DźwiÄ™kosfera prywatna, czyli sÅ‚uchawki na uszach  211
8.4.4. Dzielenie siÄ™ muzykÄ… w zdigitalizowanym Å›wiecie  215
8.5. Muzyka jako towar we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie  217
8.6. Think global: muzyka Å›wiata i nowy muzyczny globalizm  218
8.7. Podsumowanie  219
Coda   222
Bibliografia   225
Indeks nazwisk   243

Dodaj do koszyka Socjologia muzyki

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.