Reguły small biznesu. Własna firma w praktyce - Onepress

ISBN: 978-83-246-4361-5
stron: 304, Format: 140x208, okładka: miękka
Data wydania: 2012-08-27
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 49,00 zł
Własna firma bez reguł to tylko biznesowa partyzantka!
Sektor MSP, czyli małych i średnich przedsiębiorstw, ma prawie 47% udziału w tworzeniu polskiego produktu krajowego brutto. Co roku powstaje kilkaset tysięcy firm, z których zdecydowana większość nie przetrwa dziesięciu lat. Dlaczego tak się dzieje? Może odpowiedź znowu kryje się w statystyce: z tych firm, które przetrwały pierwszy, najtrudniejszy okres, jedynie 36% ma strategię rynkową, 17% planuje budowę kultury organizacji i opracowywanie wizji przedsiębiorstwa, 20% zdefiniowało role i funkcje poszczególnych działów firmy i aż 66% nie podejmuje działań zmierzających do podporządkowania procesów operacyjnych zdefiniowanym celom nadrzędnym.
Książka Zbigniewa Mendla odpowiada na pytanie, jak prowadzić firmę w sposób zwycięski - zarówno finansowo, jak i pod kątem osobistych przekonań czy wartości. Autor oprowadza czytelnika po świecie realnego biznesu, od momentu podjęcia decyzji o prowadzeniu firmy o konkretnym profilu działalności, przez pierwsze kluczowe decyzje, aż po ewentualną sprzedaż dobrze funkcjonującego przedsiębiorstwa. Porusza wszystkie aspekty istotne dla dobrego działania firmy: wybór siedziby, definiowanie klienta, identyfikację wizualną, proces planowania, relacje z pracownikami, konkurentami i lokalną społecznością. Wszystko to w oparciu o najlepszą wiedzę i doświadczenia - własne oraz właścicieli firm, którym od lat pomaga zmagać się z twardymi regułami obowiązującymi w świecie small biznesu.
Zbigniew Mendel jest doktorem nauk humanistycznych, absolwentem Uniwersytetu Śląskiego, Politechniki Śląskiej i SGH w Warszawie. Do 1998 roku był nauczycielem akademickim. W 1993 roku rozpoczął pracę w biznesie. Od piętnastu lat zajmuje kluczowe stanowiska (prezesa zarządu, dyrektora generalnego) w przedsiębiorstwach polskich i zagranicznych. Jest też prezesem i właścicielem firmy Mendel Company, podmiotu o szerokim spektrum działania. Pracuje jako konsultant i doradca strategiczny przedsiębiorstw oraz trener biznesu. Jest autorem wielu publikacji naukowych o współczesnej Francji i zarządzaniu.
Osoby które kupowały "Reguły small biznesu. Własna firma w praktyce", wybierały także:
- Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi 53,75 zł, (12,90 zł -76%)
 - Growth Hacker Marketing. O przyszłości PR, marketingu i reklamy. Wydanie rozszerzone 34,86 zł, (12,90 zł -63%)
 - GURU KULTU..RY 34,86 zł, (12,90 zł -63%)
 - Pułapki small biznesu. 133 mity, które niszczą Twoją firmę 29,32 zł, (12,90 zł -56%)
 - Inteligencja finansowa. Co kryją liczby. Przewodnik menedżera. Wydanie II 69,00 zł, (31,05 zł -55%)
 
Spis treści
Reguły small biznesu. Własna firma w praktyce -- spis treści
Wprowadzenie   (9)
 
Rozdział 1. Czy i kiedy oraz na jakich warunkach warto być właścicielem, a nie pracownikiem najemnym   (13)
 
- 1.1. Własny biznes - świadomy wybór czy ekonomiczny determinizm?   (16)
 - 1.2. Działalność gospodarcza - początek czy zwieńczenie kariery zawodowej?   (20)
 - 1.3. Ułańska fantazja - romantyczny element naszej historii, ale niekoniecznie wartość własnej firmy   (24)
 - 1.4. Czy naprawdę zawsze pierwszy milion trzeba ukraść? - czyli o etyce w biznesie (28)
 
Rozdział 2. Między marzeniami a rzeczywistością - przesłanki wyboru rodzaju działalności gospodarczej   (33)
 
- 2.1. Czy warto startować, jeżeli nie jesteś Steve'em Jobsem - czyli od rzemieślniczej solidności do wyróżniającej innowacyjności   (34)
 - 2.2. Oceń realnie swoje predyspozycje, kompetencje i zasoby, rzetelnie scharakteryzuj otoczenie - lepszy jest bolesny szacunek szans niż kosztowna diagnoza przyczyn porażek   (36)
 - 2.3. Bądź realistą: jeżeli nie potrafisz kreować nowych potrzeb, skoncentruj się na zaspokajaniu już istniejących   (43)
 - 2.4. Nie musisz być omnibusem - gdzie szukać wsparcia (47)
 
Rozdział 3. Nazwa, logotyp, przedmiot działania, siedziba - pierwsze kluczowe decyzje   (51)
 
- 3.1. Tożsamość wizualna firmy - bądź kreatywny, ale nie pozwalaj sobie na amatorstwo   (52)
 - 3.2. Siedziba firmy a miejsce wykonywania działalności - optymalna lokalizacja działalności gospodarczej   (55)
 - 3.3. Co robisz, co zamierzasz robić, a czego na pewno nie będziesz robił - podejście do przedmiotu działalności (61)
 
Rozdział 4. Kto jest moim klientem, kształt mojej oferty, gdzie jest moja konkurencja - czyli zręby strategii   (67)
 
- 4.1. Segmentacja klientów - uniwersalny patent na biznes?   (68)
 - 4.2. Oferta handlowa i usługowa - czy można ignorować zasadę Pareto?   (73)
 - 4.3. Produkty oraz usługi substytutywne i komplementarne - zlokalizuj i zdefiniuj konkurencję   (78)
 - 4.4. W czym muszę być lepszy? - poszukiwanie źródeł przewagi konkurencyjnej (83)
 
Rozdział 5. Intuicja to nie wszystko, czyli podstawy planowania biznesu   (87)
 
- 5.1. Poznaj swoją firmę, zwłaszcza strukturę przychodów i kosztów, oraz określ "wąskie gardła"   (88)
 - 5.2. Uwzględnij wszystkie czynniki wpływające na Twój biznes   (90)
 - 5.3. Rozmawiaj ze swoimi odbiorcami i dostawcami   (94)
 - 5.4. Biznesplan (plan prowadzenia biznesu) - uniwersalne, sprawdzone narzędzie czy jedynie przejaw ulegania ogólnym tendencjom?   (99)
 - 5.5. Monitoruj wykonanie założeń i koryguj je w zależności od wyników i rozwoju sytuacji (101)
 
Rozdział 6. Etapy rozwoju firmy a decyzje właścicielskie   (105)
 
- 6.1. Koncepcyjne narodziny firmy - dominacja właścicielskiej kreatywności   (107)
 - 6.2. Pozytywistyczna praca u podstaw - konieczna formalizacja   (109)
 - 6.3. Kres spontanicznego rozwoju - początki struktury organizacyjnej   (112)
 - 6.4. Korekta "błędów młodości" przedsiębiorstwa - ewolucja czy rewolucja?   (114)
 - 6.5. Mikroprzedsiębiorstwo czy mała firma - dylematy wyboru skali działania   (116)
 - 6.6. Czas profesjonalizacji: autonomia - delegowanie - kontrola - biurokracja   (119)
 - 6.7. Strategiczne dylematy - czy już czas na ład korporacyjny?   (120)
 - 6.8. Jeszcze mała, średnia czy już duża firma - czy dalszy rozwój wart jest ryzyka, które trzeba podjąć? (123)
 
Rozdział 7. Nie myl przychodów z kosztami - o właścicielskich priorytetach   (125)
 
- 7.1. Przychody - marże - koszty: w żelaznym uścisku "świętej" triady   (126)
 - 7.2. Dochody a konsumpcja i inwestycje: w poszukiwaniu "złotego środka"   (131)
 - 7.3. Racjonalnie buduj reputację i prestiż   (135)
 - 7.4. Jesteś przedsiębiorcą, a nie feudałem! (137)
 
Rozdział 8. Konkurencja - kooperacja - konsolidacja, czyli jak egzystować z rywalami rynkowymi   (141)
 
- 8.1. Konkurencja - trwały element rynkowej egzystencji Twojej firmy   (142)
 - 8.2. Nadużywanie pozycji rynkowej - groźny i kosztowny w skutkach proceder   (144)
 - 8.3. Zabronione praktyki nie dotyczą tylko wielkich - zmowy cenowe   (146)
 - 8.4. Pokojowe współistnienie czy technologiczny wyścig - granice i płaszczyzny walki konkurencyjnej (150)
 
Rozdział 9. Delegowanie kompetencji - bolesny wymóg, znak czasu czy naturalna kolej rzeczy?   (157)
 
- 9.1. Jeżeli nie potrafisz zaufać, musisz zbankrutować!   (158)
 - 9.2. Buduj priorytety i strategię, to powinna być Twoja domena!   (163)
 - 9.3. Delegujesz kompetencje czy tylko odpowiedzialność?   (165)
 - 9.4. Pańskie oko konia tuczy - czy aby na pewno w biznesie jest to uniwersalna zasada? (168)
 
Rozdział 10. Właściciel przedsiębiorstwa w życiu lokalnej społeczności - społeczna percepcja przedsiębiorcy   (171)
 
- 10.1. Przedsiębiorca jako pracodawca   (173)
 - 10.2. Właściciel jako klient: zamawiający, usługobiorca   (176)
 - 10.3. Przedsiębiorca jako członek lokalnej społeczności   (178)
 - 10.4. Polityczne preferencje przedsiębiorcy a bierne i czynne prawo wyborcze (182)
 
Rozdział 11. Efektywna, czyli jaka? Praktyczne metody oceny, monitorowania oraz podnoszenia skuteczności biznesowej i bezpieczeństwa rynkowego firmy   (185)
 
- 11.1. Efektywność przez pryzmat finansów   (187)
 - 11.2. Efektywność w aspekcie otoczenia rynkowego   (202)
 - 11.3. Efektywność w odniesieniu do organizacji i kształtu oraz przebiegu procesów biznesowych   (207)
 - 11.4. Efektywność a zasoby ludzkie przedsiębiorstwa   (215)
 - 11.5. Efektywność przez pryzmat jakości, innowacyjności i rozwoju   (221)
 - 11.6. Benchmarking - czyli popatrz i podpatrz, jak funkcjonuje Twoja konkurencja (224)
 
Rozdział 12. Jak kupić/sprzedać firmę i nie dać się oszukać   (227)
 
- 12.1. Kryteria atrakcyjności inwestycji kapitałowych   (229)
 - 12.2. Uwaga na "okazje" - faktyczne motywy zmian właścicielskich   (231)
 - 12.3. Nie aspiruj do roli omnibusa - proces kupna/sprzedaży firmy a doradcy i konsultanci   (233)
 - 12.4. Wycena firmy - podstawowe metody   (235)
 - 12.5. Due diligence - formalność czy próba minimalizacji ryzyka?   (239)
 - 12.6. Umowa inwestycyjna - baza konsensusu i potencjalnych roszczeń   (242)
 - 12.7. Zasady współpracy z byłym właścicielem   (245)
 - 12.8. Kupujesz firmę, czyli żywy organizm - kadra zarządzająca i pracownicy w procesie zmian właścicielskich   (248)
 - 12.9. Budowa synergii - czy jako kupujący masz wymagane zasoby i doświadczenie?   (250)
 - 12.10. Zmiany właścicielskie a relacje z otoczeniem (253)
 
Zakończenie   (257)
 
Bibliografia   (261)
    





