Potencjał innowacyjny firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Przykład województwa łódzkiego - Onepress
ISBN: 978-8-3796-9996-4
stron: 300, Format: ebook
Data wydania: 2016-08-11
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 20,36 zł (poprzednio: 23,67 zł)
Oszczędzasz: 14% (-3,31 zł)
W dobie globalizacji innowacje stały się dla przedsiębiorstw podstawowym sposobem na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej i poprawę efektywności działania. Wprowadzanie innowacji zatem to warunek konieczny dla rozwoju każdego przedsiębiorstwa, jednak w przypadku małych i średnich podmiotów wdrażanie nowych rozwiązań jest nierzadko warunkiem na ich przetrwanie. O skali prowadzonej działalności innowacyjnej decyduje potencjał innowacyjny przedsiębiorstwa, rozumiany jako zdolność do efektywnego wprowadzania innowacji. Zarówno poziom, jak i stopień wykorzystania owego potencjału uzależniony jest od wielu determinant, zlokalizowanych w otoczeniu podmiotu (zarówno dalszym, jak i bliższym), a także w jego wnętrzu (wiedza, zasoby ludzkie, finansowe i rzeczowe). W literaturze przedmiotu wielokrotnie zajmowano się problematyką potencjału innowacyjnego podmiotów, jednakże brakowało analiz potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw z sektora MŚP, a szczególnie tych działających na terenie województwa łódzkiego. Autorka opisuje ważny problem wykorzystania potencjału innowacyjnego podmiotów z sektora MŚP w województwie łódzkim oraz poddaje ocenie zdolności tych podmiotów do działalności innowacyjnej. W książce w pełni zidentyfikowano czynniki kreujące potencjał innowacyjny małych i średnich przedsiębiorstw w województwie łódzkim oraz oceniono zdolności tych podmiotów do działalności innowacyjnej na tle innych podmiotów w Polsce.
Osoby które kupowały "Potencjał innowacyjny firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Przykład województwa łódzkiego", wybierały także:
- Projekty restrukturyzacyjne 0,00 zł
- Rozw 0,00 zł
- Metody ilo 0,00 zł
- ABC wsp 0,00 zł
- O współczesnych praktykach genderyzacji ciała 76,67 zł, (6,90 zł -91%)
Spis treści
Potencjał innowacyjny firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Przykład województwa łódzkiego eBook -- spis treści
Wstęp 9
Rozdział 1. Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce 17
1.1. Definicja i klasyfikacja podmiotów należących do sektora MSP 17
1.1.1. Kryterium ilościowe klasyfikacji małych i średnich przedsiębiorstw 18
1.1.2. Kryterium jakościowe klasyfikacji małych i średnich przedsiębiorstw 22
1.1.3. Kryterium ilościowo-jakościowe klasyfikacji małych i średnich przedsiębiorstw 23
1.2. Specyfika przedsiębiorstw należących do sektora MSP 23
1.3. Rozwój sektora MSP w Polsce 28
1.3.1. Przedtransformacyjna (wstępna) faza rozwoju MSP 28
1.3.2. Faza eksplozji przedsiÄ™biorczoÅ›ci (1990−1993) 30
1.3.3. Faza stabilizacji iloÅ›ciowej i wzrostu znaczenia sektora MSP w gospodarce (1994−1997) 31
1.3.4. Faza spowolnionego wzrostu i przygotowaÅ„ do integracji z UniÄ… EuropejskÄ… (1998−2002) 33
1.3.5. Faza rozkwitu sektora MSP w następstwie pomocy z Unii Europejskiej
(od 2003 r.) 34
1.4. Rola małych i średnich przedsiębiorstw w polskiej gospodarce 36
1.5. Cykl życia podmiotów z sektora MSP 42
1.5.1. Cykl życia przedsiębiorstw 42
1.5.2. Cykl życia małych przedsiębiorstw 46
1.5.3. Droga rozwoju przedsiębiorstw 52
1.5.4. Momenty krytyczne w rozwoju przedsiębiorstw 56
1.6. Bariery rozwoju podmiotów maÅ‚ej i Å›redniej skali dziaÅ‚ania 59
Rozdział 2. Innowacje w sektorze MSP 65
2.1. Innowacje w przedsiębiorstwach 65
2.1.1. Definicje innowacji 66
2.1.2. Klasyfikacja innowacji 73
2.1.3. ŹródÅ‚a innowacji 78
2.2. DziaÅ‚alność innowacyjna podmiotów z sektora MSP 83
2.2.1. Istota i modele działalności innowacyjnej 84
2.2.2. Bariery dziaÅ‚alnoÅ›ci innowacyjnej podmiotów z sektora MSP 89
2.3. Polityka wspierania działalności innowacyjnej małych i średnich przedsiębiorstw 92
2.3.1. Pojęcia, cele i typy polityki innowacyjnej 92
2.3.2. Instrumenty polityki innowacyjnej 98
2.3.3. Polityka innowacyjna w Polsce – ewolucja, organizacja, instrumenty 100
RozdziaÅ‚ 3. PotencjaÅ‚ innowacyjny podmiotów z sektora MSP 107
3.1. Uwarunkowania działalności innowacyjnej 107
3.1.1. Pojęcie potencjału innowacyjnego 108
3.1.2. Znaczenie potencjału innowacyjnego dla rozwoju przedsiębiorstw 115
3.2. Zewnętrzny potencjał innowacyjny 117
3.2.1. Otoczenie dalsze przedsiębiorstwa 119
3.2.2. Otoczenie bliższe przedsiębiorstwa 125
3.3. Wewnętrzny potencjał innowacyjny 132
3.3.1. Potencjał finansowy 135
3.3.2. Potencjał ludzki 143
3.3.3. Potencjał rzeczowy 148
3.3.4. Wiedza 150
RozdziaÅ‚ 4. Analiza uwarunkowaÅ„ potencjaÅ‚u innowacyjnego maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw w województwie Å‚ódzkim 157
4.1. Organizacja i metodologia badania 157
4.1.1. Badanie kwestionariuszowe CAWI 158
4.1.2. Indywidualne wywiady pogłębione 160
4.1.3. Wskaźnik potencjaÅ‚u innowacyjnego regionu Å‚ódzkiego 160
4.1.4. Charakterystyka badanej populacji 161
4.1.5. Charakterystyka próby badawczej 163
4.2. Analiza zewnÄ™trznych uwarunkowaÅ„ tworzenia potencjaÅ‚u innowacyjnego w maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstwach w województwie Å‚ódzkim 167
4.2.1. Otoczenie dalsze 167
4.2.2. Otoczenie bliższe 174
4.3. Analiza wewnÄ™trznych uwarunkowaÅ„ tworzenia potencjaÅ‚u innowacyjnego w maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstwach w województwie Å‚ódzkim 187
4.3.1. Zasoby finansowe 187
4.3.2. Zasoby ludzkie 192
4.3.3. Zasoby rzeczowe 197
4.3.4. Wiedza 202
4.4. Analiza uwarunkowaÅ„ potencjaÅ‚u innowacyjnego − podsumowanie 209
RozdziaÅ‚ 5. Ocena potencjaÅ‚u innowacyjnego maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw w województwie Å‚ódzkim 211
5.1. Analiza potencjaÅ‚u innowacyjnego podmiotów z sektora MSP w województwie Å‚ódzkim 211
5.1.1. Analiza wykorzystania potencjaÅ‚u innowacyjnego maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw w województwie Å‚ódzkim 211
5.1.1.1. Analiza wykorzystania zasobów finansowych 212
5.1.1.2. Analiza wykorzystania zasobów ludzkich 216
5.1.1.3. Analiza wykorzystania zasobów rzeczowych 226
5.1.1.4. Analiza wykorzystania wiedzy 229
5.1.2. Analiza skÅ‚onnoÅ›ci podmiotów z sektora MSP w województwie Å‚ódzkim do podejmowania dziaÅ‚alnoÅ›ci innowacyjnej 239
5.1.3. Analiza barier działalności innowacyjnej małych i średnich przedsiębiorstw 246
5.2. Analiza potencjaÅ‚u innowacyjnego podmiotów z sektora MSP w województwie Å‚ódzkim na tle Polski 248
5.2.1. Wskaźnik zdolności innowacyjnej regionu 249
5.2.2. Analiza porównawcza potencjaÅ‚u innowacyjnego w województwie Å‚ódzkim na tle Polski 252
5.3. Wnioski 256
5.4. Rekomendacje odnoÅ›nie do zwiÄ™kszenia potencjaÅ‚u innowacyjnego podmiotów z sektora MSP w województwie Å‚ódzkim 260
5.4.1. Rekomendacje dla podmiotów z sektora MSP w województwie Å‚ódzkim 260
5.4.2. Rekomendacje dla instytucji otoczenia biznesu 261
5.4.3. Rekomendacje dla instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie polityki innowacyjnej na szczeblu województwa Å‚ódzkiego 262
Zakończenie 265
Bibliografia 269
Spis rysunków 295
Spis tabel 299