Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe - Onepress
ISBN: 978-8-3796-9084-8
stron: 286, Format: ebook
Data wydania: 2014-06-27
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 15,79 zł (poprzednio: 19,74 zł)
Oszczędzasz: 20% (-3,95 zł)
Lojalność pracowników należy do zagadnień w znacznej mierze pozostających jeszcze poza obszarem współczesnej refleksji naukowej. Dotyczy to zwłaszcza opracowań w formie zwartej na temat jej istoty, genezy, ewolucji, mechanizmów, wymiarów i modeli. Przedstawiona monografia ma istotne znaczenie dla wypełnienia tej luki informacyjnej. Autorka charakteryzuje lojalność pracowników nie tylko jako ich zachowania i postawy, ale także odkrywa jej ścisłe powiązania z wartościami zatrudnionych jako uczestników organizacji. Ukazuje również oddziaływanie otoczenia organizacyjnego na lojalność pracowników współczesnych organizacji.
Jak zmieniała się istota lojalności pracowniczej w pespektywie czasu? Jaki jest jej współczesny obraz w teorii i w praktyce? I wreszcie, w jakim kierunku będzie przekształcać się lojalność pracownicza w organizacjach przyszłości? – to podstawowe pytania, na które odpowiada Autorka w niniejszej publikacji.
O wartości poznawczej monografii świadczą również badania empiryczne, które pozwoliły na zidentyfikowanie elementów współczesnej lojalności oraz zbudowanie modelu proponowanego do stosowania w przestrzeni organizacji.
Usytuowanie rozważań o lojalności pracowników na gruncie dyskusji dotyczącej zasobów ludzkich organizacji stworzyło podstawy do przełamania, dominującego dotychczas w literaturze naukowej i badaniach empirycznych, podejścia do lojalności pracowniczej opartego na lojalności klientów. Oba ujęcia są bowiem odmienne, choć równie istotne dla organizacji funkcjonujących w konkurencyjnym otoczeniu.
Osoby które kupowały "Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe", wybierały także:
- Firma jako CAŁOŚĆ. Porządkowanie chaosu korporacyjnego/Corporate Global Thinking 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi 53,75 zł, (12,90 zł -76%)
- Rozmowa kwalifikacyjna. O czym nie wiedz 46,07 zł, (12,90 zł -72%)
- Psychologia szefa 2. Coaching narzędziowy 46,07 zł, (12,90 zł -72%)
- Efektywne zarządzanie rozwojem pracowników w firmie. Rezultaty przede wszystkim 38,39 zł, (11,90 zł -69%)
Spis treści
Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe eBook -- spis treści
Wstęp 7
Rozdział 1. INTERPRETACJA POJĘCIA „LOJALNOŚĆ PRACOWNIKÓW” NA GRUNCIE TEORETYCZNYM 19
1.1. Istota lojalności pracowników – przegląd definicji 19
1.2. Koncepcje opisu lojalności pracowników 26
1.2.1. Lojalność pracowników jako postawa i zachowanie 27
1.2.2. Lojalność pracowników jako relacja pracodawca–pracownik 34
1.2.3. Bierność i aktywność zachowań jako przejawy lojalności pracowni- ków 38
1.3. Lojalność pracowników jako prawne zobowiązanie 42
1.3.1. Odpowiedzialność odszkodowawcza pracowników 42
1.3.2. Zakaz konkurencji jako podstawa lojalności pracowników 44
Rozdział 2. LOJALNOŚĆ PRACOWNIKÓW W PRZESTRZENI ORGANIZACJI 47
2.1. Adresaci lojalności pracowników 47
2.1.l. Lojalność wobec organizacji 47
2.1.2. Lojalność wobec członków organizacji 54
2.1.3. Lojalność wobec wartości 57
2.1.4. Lojalność wobec zawodu 60
2.2. Klasyfikacje lojalności pracowników 63
2.3. Znaczenie lojalności pracowników w funkcjonowaniu współczesnych organizacji 69
2.3.1. Lojalność pracowników w nowym modelu biznesu 69
2.3.2. Lojalność pracowników jako element systemu wartości organizacji . 75
2.3.3. Lojalność jako charakterystyka zachowań pracowniczych 82
Rozdział 3. ŹRÓDŁA EWOLUCJI LOJALNOŚCI PRACOWNIKÓW 87
3.1. Lojalność w zarysie historycznym 87
3.2. Ewolucja charakteru relacji pracownik–organizacja 91
3.2.1. Percepcja roli pracownika w organizacji 92
3.2.2. Relacja cele pracownika – cele organizacji 98
3.2.3. Kontrakt psychologiczny 100
3.2.4. Realizacja funkcji personalnej 107
3.3. Zmiany w funkcjonowaniu organizacji 113
3.3.1. Globalizacja otoczenia współczesnych organizacji 113
3.3.2. Kluczowa rola wiedzy w zarządzaniu organizacjami 116
3.3.3. Elastyczność jako odpowiedź organizacji na wyzwania otoczenia 122
3.4. Lojalność pracownicza a stabilność zatrudnienia w zmieniających się organizacjach 128
Rozdział 4. LOJALNOŚĆ PRACOWNIKÓW WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZA- CJI W ŚWIETLE BADAŃ WŁASNYCH 143
4.1. Metodyka badań własnych 143
4.2. Wyniki badań lojalności pracowników – etap diagnostyczny 150
4.2.1. Lojalność pracowników z perspektywy organizacji 150
4.2.2. Lojalność pracownicza z perspektywy zatrudnionych 154
4.3. Analiza lojalności pracowników – wyniki badań pogłębionych 158
4.3.1. Charakter relacji pracowników z firmą 158
4.3.2. Aktywność zachowań jako charakterystyka współczesnej lojalności pracowniczej 162
4.4. Elementy lojalności pracowników współczesnych organizacji 171
4.4.1. Zaangażowanie jako składowa modelu lojalności pracowników 173
4.4.2. Identyfikacja z firmą jako składowa modelu lojalności pracowni- czej 177
4.4.3. Uczciwość jako składowa modelu lojalności 180
4.4.4. Uczestnictwo w organizacji jako składowa modelu lojalności pra- cowników 184
4.5. Tolerancja niepewności a znaczenie składowych modelu lojalności pra- cowników 188
Rozdział 5. LOJALNOŚĆ PRACOWNIKÓW W XXI WIEKU 193
5.1. Koncepcja modelu lojalności pracowników współczesnych organizacji 193
5.2. Model lojalności a cechy społeczno-demograficzne pracowników 201
5.3. Zastosowanie modelu lojalności pracowników współczesnych organizacji
w praktyce gospodarczej 203
5.4. Kierunki zmian lojalności pracowników 209
ZAKOŃCZENIE 219
ZAŁĄCZNIKI 223
LITERATURA 265
SPIS RYSUNKÓW I TABEL 281
OD REDAKCJI 285