reklama - zainteresowany?

Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego - Onepress

Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego
ebook
Autor: Marcin Kalinowski
ISBN: 978-8-3808-8298-0
stron: 220, Format: ebook
Data wydania: 2017-03-27
Księgarnia: Onepress

Cena książki: 19,08 zł (poprzednio: 22,45 zł)
Oszczędzasz: 15% (-3,37 zł)

Dodaj do koszyka Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego

Tagi: Ekonomia | Przywództwo

Lobbing jest integralnÄ… częściÄ… procesu podejmowania decyzji publicznych w systemie przedstawicielskim. UdziaÅ‚ podmiotów zewnÄ™trznych w procesie stanowienia prawa budzi jednak wÅ›ród komentatorów sceny publicznej nieustanne spory i kontrowersje.

Praktyka lobbingu podważa tezÄ™, że instytucjonalizacja „wywierania wpÅ‚ywu na wÅ‚adzÄ™” w bezpoÅ›redni sposób redukuje negatywne efekty spoÅ‚eczne tego zjawiska. Niniejsza publikacja stanowi próbÄ™ wyjÅ›cia poza obszar badaÅ„ porównawczych w kierunku spojrzenia na zjawisko lobbingu poprzez cele, motywacje i reguÅ‚y zachowaÅ„ podmiotów wspóÅ‚uczestniczÄ…cych w procesie dochodzenia do decyzji publicznych.

Podstawowym celem książki jest zobrazowanie mechanizmu lobbingu, który funkcjonuje w oparciu o wybory dokonywane przez poszczególnych uczestników procesu politycznego, zasoby, jakimi dysponujÄ…, ich wzajemne relacje oraz wewnÄ™trzne uwarunkowania systemu przedstawicielskiego - wspólne dla paÅ„stw zachodnich demokracji.

ZaÅ‚ożona przez autora konwencja redukcjonistyczna zrodziÅ‚a potrzebÄ™ odwoÅ‚ania siÄ™ do teorii, która umożliwia badanie uwarunkowaÅ„ systemowych demokracji jako wyniku Å‚Ä…cznych skutków zachowania na poziomie jednostki lub grupy. Takie zaÅ‚ożenia wyjÅ›ciowe speÅ‚nia teoria wyboru publicznego (public choice theory), która powstaÅ‚a na gruncie amerykaÅ„skim na przeÅ‚omie lat 50. i 60. XX wieku. Wykorzystuje ona klasyczne instrumentarium badawcze ekonomii do objaÅ›niania meandrów procesu politycznego.

Dodaj do koszyka Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego

 

Osoby które kupowały "Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego", wybierały także:

  • Projekty restrukturyzacyjne
  • Rozw
  • Metody ilo
  • ABC wsp
  • Mikroekonomia dla bystrzaków

Dodaj do koszyka Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego

Spis treści

Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego eBook -- spis treści

Wstęp 11

Rozdział I. Zakres pojęciowy i podmioty lobbingu 19

1. Uwagi wprowadzajÄ…ce 19

2. Anglosaskie korzenie lobbingu 20

3. Pierwsze próby uregulowaÅ„ prawnych 25

4. Czym jest wspóÅ‚czesny lobbing? 27

4.1. PrzeglÄ…d definicji politologicznych i socjologicznych 30

4.2. Lobbing a public relations 34

5. Strategie, metody i formy lobbingu 39

5.1. Partycypacja ustawodawcza 39

5.2. Przetargi polityczne 40

5.3. Patronat polityczny 42

5.4. Lobbing a korupcja 45

6. Działania lobbingowe w ujęciu podmiotowym 47

6.1. Klasyfikacja 47

6.2. Dylematy terminologiczne 50

7. Podsumowanie 55

RozdziaÅ‚ II. Program badawczy public choice – implikacje dla analizy sfery publicznej wspóÅ‚czesnych demokracji 57

1. Uwagi wprowadzajÄ…ce 57

2. Geneza i rozwój szkoÅ‚y wyboru publicznego 58

2.1. Echo recepty Keynesa 58

2.2. Spór wokóÅ‚ idei welfare state 64

2.3. Istota public choice 73

3. Podstawy metodologiczne 76

3.1. Indywidualizm metodologiczny 77

3.2. Homo oeconomicus w polityce 78

3.3. Polityka a wymiana rynkowa 82

4. Lobbing jako przedmiot badań szkoły wyboru publicznego 83

5. Podsumowanie 87

Rozdział III. Formowanie i organizacja grup nacisku 89

1. Uwagi wprowadzajÄ…ce 89

2. Rynkowy wymiar systemu przedstawicielskiego 90

3. Polityka gospodarcza rzÄ…du a formowanie grup nacisku 96

3.1. „Interwencyjny” obszar zainteresowania lobbystów 96

3.2. Quasi-publiczny charakter instrumentów polityki sektorowej 101

4. Zbieżność interesów jednostkowych w kontekÅ›cie organizacji grupy nacisku 105

4.1. Pluralistyczne rozumienie wspóÅ‚dziaÅ‚ania wewnÄ…trz grupy 105

4.2. Logika działania kolektywnego - implikacje postawy free rider 107

5. Podsumowanie 119

Rozdział IV. Grupy nacisku w strukturze demokratycznego rynku politycznego 121

1. Uwagi wprowadzajÄ…ce 121

2. Niedoskonałości rynku wyborczego 122

2.1. Model Schumpetera 122

2.2. Model Downsa 128

2.2.1. Informacja a wybory publiczne 129

2.2.2. Przesłanki działań rządu 135

2.2.3. Przesłanki działań opozycyjnych partii politycznych 136

2.3. Implikacje demokratycznej konkurencji 139

3. Sfera relacji grup nacisku z administracjÄ… publicznÄ… 145

3.1. Ekonomiczna teoria regulacji 145

3.2. Sygnalizacyjne modele lobbingu 151

3.3. Przesłanki kooperacji z biurokracją 154

3.4. Od artykulacji preferencji do transakcji - czym jest lobbing na płaszczyźnie konstruowania polityk sektorowych? 158

4. Podsumowanie 161

RozdziaÅ‚ V. Lobbing w funkcji dobrobytu ogólnospoÅ‚ecznego 163

1. Uwagi wprowadzajÄ…ce 163

2. Grupy nacisku w pluralistycznej koncepcji „przeciwwagi siÅ‚” 164

2.1. Klasyczne podejście pluralistyczne 164

2.2. Synteza teorii pluralistycznych na gruncie nauki ekonomii - model Gary’ego Beckera 168

2.3. Korporatywizm 173

2.4. Klientelizm 176

2.5. Próba analizy krytycznej176

3. Koszty lobbingu w koncepcji rent-seeking 188

4. Uwagi końcowe 194

Zakończenie 197

Bibliografia 203

Spis schematów, rysunków i wykresów 217

Dodaj do koszyka Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.