Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego - Onepress
ISBN: 978-8-3808-8298-0
stron: 220, Format: ebook
Data wydania: 2017-03-27
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 19,08 zł (poprzednio: 22,45 zł)
Oszczędzasz: 15% (-3,37 zł)
Lobbing jest integralnÄ… częściÄ… procesu podejmowania decyzji publicznych w systemie przedstawicielskim. UdziaÅ‚ podmiotów zewnÄ™trznych w procesie stanowienia prawa budzi jednak wÅ›ród komentatorów sceny publicznej nieustanne spory i kontrowersje.
Praktyka lobbingu podważa tezÄ™, że instytucjonalizacja „wywierania wpÅ‚ywu na wÅ‚adzÄ™” w bezpoÅ›redni sposób redukuje negatywne efekty spoÅ‚eczne tego zjawiska. Niniejsza publikacja stanowi próbÄ™ wyjÅ›cia poza obszar badaÅ„ porównawczych w kierunku spojrzenia na zjawisko lobbingu poprzez cele, motywacje i reguÅ‚y zachowaÅ„ podmiotów wspóÅ‚uczestniczÄ…cych w procesie dochodzenia do decyzji publicznych.
Podstawowym celem książki jest zobrazowanie mechanizmu lobbingu, który funkcjonuje w oparciu o wybory dokonywane przez poszczególnych uczestników procesu politycznego, zasoby, jakimi dysponujÄ…, ich wzajemne relacje oraz wewnÄ™trzne uwarunkowania systemu przedstawicielskiego - wspólne dla paÅ„stw zachodnich demokracji.
ZaÅ‚ożona przez autora konwencja redukcjonistyczna zrodziÅ‚a potrzebÄ™ odwoÅ‚ania siÄ™ do teorii, która umożliwia badanie uwarunkowaÅ„ systemowych demokracji jako wyniku Å‚Ä…cznych skutków zachowania na poziomie jednostki lub grupy. Takie zaÅ‚ożenia wyjÅ›ciowe speÅ‚nia teoria wyboru publicznego (public choice theory), która powstaÅ‚a na gruncie amerykaÅ„skim na przeÅ‚omie lat 50. i 60. XX wieku. Wykorzystuje ona klasyczne instrumentarium badawcze ekonomii do objaÅ›niania meandrów procesu politycznego.
Osoby które kupowały "Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego", wybierały także:
- Projekty restrukturyzacyjne 0,00 zł
- Rozw 0,00 zł
- Metody ilo 0,00 zł
- ABC wsp 0,00 zł
- Mikroekonomia dla bystrzaków 39,67 zł, (11,90 zł -70%)