Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej. Proces konsolidacji systemu - Onepress
ebook
Autor: Urszula KurczewskaISBN: 978-83-012-0653-6
stron: 504, Format: ebook
Data wydania: 2019-09-12
Ksi臋garnia: Onepress
Cena ksi膮偶ki: 47,20 z艂 (poprzednio: 58,27 z艂)
Oszcz臋dzasz: 19% (-11,07 z艂)
Tagi: Ekonomia
Osoby kt贸re kupowa艂y "Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej. Proces konsolidacji systemu", wybiera艂y tak偶e:
- Projekty restrukturyzacyjne 0,00 z艂
- Rozw 0,00 z艂
- Metody ilo 0,00 z艂
- ABC wsp 0,00 z艂
- O wsp贸艂czesnych praktykach genderyzacji cia艂a 76,67 z艂, (6,90 z艂 -91%)
Spis tre艣ci
Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej. Proces konsolidacji systemu eBook -- spis tre艣ci
- Ok艂adka
- Strona tytu艂owa
- Strona redakcyjna
- Spis tre艣ci
- Wprowadzenie
- Cz臋艣膰 I. Lobbing i grupy interesu w perspektywie teoretycznej
- Rozdzia艂 1. Teorie integracji mi臋dzynarodowej wobec reprezentacji interes贸w grupowych neofunkcjonalizm
- Wielkie teorie integracji europejskiej
- Funkcjonalizm i neofunkcjonalizm
- Neofunkcjonalistyczna wizja spo艂ecze艅stwa jako gry sprzecznych interes贸w
- Za艂o偶enie o kluczowej roli grup interesu w procesie integracji europejskiej
- Rozdzia艂 2. Neoinstytucjonalizm w badaniach reprezentacji interes贸w w Unii Europejskiej
- Formalne i nieformalne wymiary instytucji i instytucjonalizacji
- Dominacja perspektywy neoinstytucjonalnej w badaniach grup interesu w UE
- Relacje grup interesu z organami UE jako g艂贸wny temat bada艅
- Inne w膮tki w analizach neoinstytucjonalnych nad grupami interesu
- Rozdzia艂 3. Teoria racjonalnego wyboru i dzia艂a艅 kolektywnych w badaniach grup interesu
- Dzia艂ania kolektywne na poziomie Unii Europejskiej
- Struktury motywacji w dzia艂aniach kolektywnych europejskich interesariuszy
- Rozdzia艂 4. Rzecznictwo interes贸w w perspektywie teorii wymiany i dost臋pu
- Teoria wymiany i model zale偶no艣ci od zasob贸w
- Dobra dost臋pu w wymianie mi臋dzyorganizacyjnej
- Rozdzia艂 5. Poza klasyczn膮 o艣 neokorporatyzmu i pluralizmu
- Typy polityki grup interesu podstawowe ustalenia
- W poszukiwaniu europejskiego modelu zapo艣redniczania interes贸w
- Rozdzia艂 6. Koncepcja zarz膮dzania wielopoziomowego w Unii Europejskiej
- Nowe podej艣cie wobec procesu rozpraszania w艂adzy w UE
- Grupy interesu w UE w teorii zarz膮dzania wielopoziomowego
- Rozdzia艂 7. Reprezentacja interes贸w w teorii demokracji deliberatywnej
- Mo偶liwo艣ci oferowane przez teori臋 demokracji deliberatywnej
- Teoria deliberacji w badaniach grup interesu w UE
- Rozdzia艂 1. Teorie integracji mi臋dzynarodowej wobec reprezentacji interes贸w grupowych neofunkcjonalizm
- Cz臋艣膰 II. Proces formowania si臋 systemu reprezentacji interes贸w w Unii Europejskiej
- Rozdzia艂 8. Ewolucja rzecznictwa interes贸w na szczeblu ponadnarodowym
- Ekspansja europejskiego lobbingu
- Wsp贸艂ewolucja instytucji UE i grup interesu
- Ewolucja europejskich organizacji sektorowych
- Zr贸偶nicowanie europejskich interesariuszy
- Rozdzia艂 9. Liczba interesariuszy i struktura reprezentacji interes贸w w Unii Europejskiej
- Og贸lna liczba grup interesu
- Grupy interes贸w ekonomicznych
- Organizacje pozarz膮dowe i zespo艂y ekspert贸w
- Interesariusze prowadz膮cy zawodow膮 dzia艂alno艣膰 lobbingow膮
- Reprezentacje interes贸w rozproszonych
- Rozdzia艂 10. Uwarunkowania mobilizacji spo艂ecznej na poziomie Unii Europejskiej
- Od logiki cz艂onkostwa do logiki koszt贸w niecz艂onkostwa
- Uwarunkowania zewn臋trzne mobilizacji spo艂ecznej na poziomie UE
- Rozdzia艂 8. Ewolucja rzecznictwa interes贸w na szczeblu ponadnarodowym
- Cz臋艣膰 III. Formy, konfiguracje i struktury reprezentacji interes贸w grupowych w Unii Europejskiej
- Rozdzia艂 11. Interesy ekonomiczne: organizacje, koalicje, platformy
- Europejskie organizacje biznesu wielo艣膰 i r贸偶norodno艣膰
- Europejskie federacje interes贸w ponadsektorowych
- BusinessEurope
- Europejski Okr膮g艂y St贸艂 Przemys艂owc贸w ERT
- EUROCHAMBRES
- Europejska Unia Rzemie艣lnik贸w oraz Ma艂ych i 艢rednich Przedsi臋biorstw UEAPME
- AmCham EU
- Europejskie stowarzyszenia sektorowe proces fragmentaryzacji
- Charakterystyka europejskich stowarzysze艅 sektorowych
- Fragmentaryzacja interes贸w sektorowych
- Platformy i sojusze nowe formy reprezentacji interes贸w biznesu
- Rozdzia艂 12. Rola biznesu w procesie tworzenia polityk europejskich ERT jako generator idei
- Wp艂yw ERT na tworzenie programu jednolitego rynku europejskiego
- Elity gospodarcze liderzy w tworzeniu programu jednolitego rynku
- Dylemat ERT: wizjoner gospodarki europejskiej czy manager polityczny?
- ERT jako promotor rozwoju gospodarki europejskiej
- ERT jako manager polityczny
- Rozdzia艂 13. Europejskie organizacje ekologiczne i polityka ochrony 艣rodowiska w Unii Europejskiej
- Ewolucja polityki ochrony 艣rodowiska i dyskursu na temat ekologii
- Proces konsolidacji organizacji ekologicznych: od ruch贸w spo艂ecznych do instytucjonalizacji
- Punkty dost臋pu w procesie formu艂owania polityki ochrony 艣rodowiska
- Ekologiczni interesariusze typy, profile, atrybuty
- Green 10 wzrastaj膮ca si艂a
- Mocne strony koalicji Green 10
- Finansowanie dzia艂alno艣ci europejskich organizacji ekologicznych
- Rozdzia艂 14. Zielone sojusze partnerstwo biznesu i ekologii
- Od konfrontacji do tworzenia zielonych sojuszy
- Dlaczego tworzone s膮 zielone sojusze? System d贸br i zach臋t cz艂onkostwa
- Elementy sk艂adowe partnerstwa i ewolucja relacji
- Typy partnerstwa
- Ewolucja relacji mi臋dzy partnerami
- Odmienno艣ci i r贸偶nice mi臋dzy partnerami
- Rozdzia艂 15. Organizacje interes贸w spo艂ecznych i publicznych instytucjonalizacja odg贸rna
- Spo艂ecze艅stwo obywatelskie jako ideologia
- Instytucjonalizacja odg贸rna ramy prawne w艂膮czenia spo艂ecze艅stwa obywatelskiego w kszta艂towanie polityk publicznych UE
- Specyfika grup interes贸w spo艂ecznych i publicznych
- Uwarunkowania rozwoju europejskich grup interes贸w spo艂ecznych i publicznych
- Rodzaje organizacji interes贸w publicznych i spo艂ecznych
- Ocena polityki Komisji Europejskiej wobec interes贸w spo艂ecznych i publicznych
- Rozdzia艂 16. Europejskie organizacje zwi膮zk贸w zawodowych mi臋dzy logik膮 cz艂onkostwa a logik膮 wp艂ywu
- Europejskie federacje bran偶owe
- ETUC gigant uwi臋ziony mi臋dzy logik膮 cz艂onkostwa a logik膮 wp艂ywu
- Heterogeniczny charakter ETUC
- Etapy i uwarunkowania rozwoju ETUC
- Rozszerzenie UE jako szansa wzmocnienia pozycji ETUC
- ETUC jako lider polityczny?
- Od logiki cz艂onkostwa do logiki wp艂ywu
- Jaka b臋dzie przysz艂o艣膰 ETUC?
- Europejski dialog spo艂eczny jako zinstytucjonalizowana forma wp艂ywu partner贸w spo艂ecznych
- Uczestnicy europejskiego dialogu spo艂ecznego
- Formy prowadzenia europejskiego dialogu spo艂ecznego
- Etapy w procesie instytucjonalizacji europejskiego dialogu spo艂ecznego
- Europejski dialog spo艂eczny stracone nadzieje mimo instytucjonalizacji?
- Rozdzia艂 17. Interesy terytorialne/regionalne od mobilizacji do instytucjonalizacji
- Regiony w zarz膮dzaniu wielopoziomowym
- Formy reprezentacji interes贸w terytorialnych mobilizacja i r贸偶norodno艣膰
- Przedstawicielstwa interes贸w terytorialnych
- Przedstawicielstwa region贸w i w艂adz lokalnych z nowych pa艅stw cz艂onkowskich UE
- Europejskie stowarzyszenia interes贸w terytorialnych
- Reprezentacja interes贸w terytorialnych w instytucjach UE
- Rozdzia艂 11. Interesy ekonomiczne: organizacje, koalicje, platformy
- Cz臋艣膰 IV. Loci et arenae instytucje i procedury dost臋pu dla grup interesu
- Rozdzia艂 18. Komisja Europejska bierny uczestnik czy aktywny kreator europejskiego systemu zapo艣redniczania interes贸w?
- Kompetencje Komisji Europejskiej i ich znaczenie dla grup interesu
- Relacje mi臋dzy Komisj膮 Europejsk膮 i grupami interesu
- Stosunki grup interesu z Komisj膮 Europejsk膮 ze wzgl臋du na jej zr贸偶nicowanie funkcjonalne i hierarchiczne
- Polityka Komisji Europejskiej wobec grup interesu
- Rozdzia艂 19. Parlament Europejski obro艅ca interes贸w spo艂ecznych czy biznesu?
- Relacje Parlamentu Europejskiego z grupami interesu
- Znaczenie procedury wsp贸艂decydowania dla grup interesu
- Rozdzia艂 20. Konsultacje spo艂eczne, czyli deliberacja w praktyce
- Deliberacja alternatyw膮 dla w膮t艂ej demokracji przedstawicielskiej w UE
- Instytucjonalna struktura konsultacji w UE
- Pe艂zaj膮ca instytucjonalizacja polityki deliberatywnej Komisji Europejskiej
- Narz臋dzia i instrumenty deliberacji Komisji Europejskiej
- Otwarte konsultacje spo艂eczne
- Konsultacje on-line
- Rozdzia艂 21. Wp艂yw grup interesu na kszta艂towanie polityk publicznych w Unii Europejskiej
- Jak oszacowa膰 wp艂yw grup interesu w skali mikro?
- Wska藕nik presti偶u i reputacji w ocenie wp艂ywu grup interesu
- Ocena wp艂ywu w kategoriach dost臋pu, wymiany i zale偶no艣ci od zasob贸w
- Jaka jest poda偶 d贸br dost臋pu?
- Zapotrzebowanie na dobra dost臋pu
- Czym jest dost臋p?
- Rozdzia艂 22. Kampanie lobbingowe w sprawie pakietu energetyczno-klimatycznego czy starcie wszystkich ze wszystkimi?
- Istota sporu
- Konsultacje spo艂eczne jako g艂贸wne narz臋dzie w艂膮czenia interesariuszy w proces legislacyjny
- Grupy interesu uczestnicz膮ce w konsultacjach Komisji Europejskiej
- Typy interesariuszy i ich interesy
- Przedstawiciele producent贸w energii elektrycznej
- Interesariusze reprezentuj膮cy interesy odbiorc贸w energii
- Stowarzyszenia ekologiczne
- Osobliwo艣ci procesu uchwalania pakietu energetyczno-klimatycznego
- Kontekst polityczny negocjacji
- Nadzwyczajne modyfikacje procedury wsp贸艂decydowania
- R贸偶nice w strategiach lobbingowych organizacji biznesu i stowarzysze艅 ekologicznych w sprawie pakietu energetyczno-klimatycznego
- Strategie d艂ugoterminowe organizacji biznesu
- Strategie kr贸tkoterminowe stowarzysze艅 ekologicznych
- Lobbing polskich organizacji sektorowych w sprawie pakietu energetyczno-klimatycznego
- Kampania lobbingowa Green Effort Group (Grupa G-6) w sprawie uchwalenia dyrektywy o systemie ETS[614]
- Lobbing na poziomie krajowym
- Lobbing na poziomie UE
- Lobbing wobec prezydencji w UE
- Dzia艂ania lobbystyczne wobec pa艅stw cz艂onkowskich UE
- Wsp贸艂praca z mediami
- Strategia argumentacyjna
- Sukces lobbingu Grupy G-6
- Rozdzia艂 23. Kampania lobbingowa w sprawie rozporz膮dzenia spirytusowego czy pora偶ka polskich organizacji sektorowych?
- Przedmiot sporu
- Analiza sytuacji wyj艣ciowej
- Nowa regulacja
- Strony konfliktu
- Zwolennicy przyj臋cia w rozporz膮dzeniu w膮skiej definicji w贸dki
- Zwolennicy przyj臋cia w rozporz膮dzeniu szerokiej definicji w贸dki
- Analiza procesu politycznego 艣cie偶ki i punkty dost臋pu dla interesariuszy
- Etap ustalania agendy politycznej
- Etap formu艂owania polityki/rozporz膮dzenia
- Lobbing ekspercki i polityczny
- Rozporz膮dzenie nr 110/2008 jako katalizator mobilizacji spo艂ecznej
- Wzorce neokorporatystyczne w reprezentacji polskich organizacji biznesu na poziomie UE
- Przedmiot sporu
- Rozdzia艂 24. Kampania w sprawie dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady zwi膮zki zawodowe jako ruch spo艂eczny
- Przebieg procesu tworzenia podstaw dyrektywy us艂ugowej
- Dyrektywa jako pocz膮tek rewolucji na rynku us艂ug w UE
- Mobilizacja organizacji biznesowych, zwi膮zk贸w zawodowych i organizacji pozarz膮dowych
- Organizacje biznesu jako adwokaci uchwalenia dyrektywy
- Ugrupowania interes贸w spo艂ecznych jako kontestatorzy
- Przebieg kampanii proces legislacyjny jako arena 艣cierania si臋 odmiennych interes贸w
- Rezultaty kampanii czyj sukces, czyja pora偶ka?
- Rozdzia艂 18. Komisja Europejska bierny uczestnik czy aktywny kreator europejskiego systemu zapo艣redniczania interes贸w?
- Cz臋艣膰 V. Instytucjonalizacja zaawansowana, czyli w stron臋 regulacji prawnych i etycznych lobbingu w Unii Europejskiej
- Rozdzia艂 25. C贸偶 po regulacjach prawnych i etycznych lobbingu?
- Rozdzia艂 26. Komisja Europejska ewolucja od koncepcji otwartego dost臋pu do formalnej instytucjonalizacji
- Etapy procesu instytucjonalizacji polityki Komisji Europejskiej wobec grup interesu
- Obecna polityka Komisji Europejskiej wobec grup interesu
- Rejestr dla reprezentacji interes贸w
- Kodeks post臋powania
- System kontroli i sankcji
- Prawa i obowi膮zki pracownik贸w Komisji Europejskiej
- Rejestr jako kamie艅 milowy w procesie instytucjonalizacji kontakt贸w Komisji Europejskiej z grupami interesu
- Grupy interesu i etyka pojawiaj膮ce si臋 pytania i w膮tpliwo艣ci
- Standardy przejrzysto艣ci w sferze publicznej jako czynnik r贸偶nicuj膮cy
- Rozdzia艂 27. Parlament Europejski i grupy interesu wczesna, ale p艂ytka instytucjonalizacja
- Pierwsze uregulowania prawne i etyczne Parlamentu Europejskiego pora偶ki i sukcesy
- Kierunki debaty w Parlamencie Europejskim na temat prawnych i etycznych regulacji lobbingu
- Intergrupy w Parlamencie Europejskim poza zasad膮 przejrzysto艣ci?
- Obecnie obowi膮zuj膮ce uregulowania lobbingu w Parlamencie Europejskim
- Rozdzia艂 28. Debata publiczna na temat uregulowania dzia艂alno艣ci lobbingowej na szczeblu Unii Europejskiej
- Europejska inicjatywa na rzecz przejrzysto艣ci jako katalizator debaty publicznej na temat uregulowania lobbingu
- Mobilizacja 艣rodowisk zwolennik贸w i przeciwnik贸w ETI
- Odpowied藕 innych instytucji UE na europejsk膮 inicjatyw臋 na rzecz przejrzysto艣ci
- Niedoko艅czona batalia, czyli wi臋cej pyta艅 ni偶 odpowiedzi
- Rozdzia艂 29. Czy mo偶liwa jest jedna sp贸jna polityka instytucji Unii Europejskiej wobec grup interesu?
- Odmienno艣膰 r贸l i zada艅 g艂贸wnych instytucji UE
- R贸偶nice w podej艣ciach do problemu legitymizacji instytucji UE
- Autonomia instytucji UE w regulowaniu spraw wewn臋trznych wynikaj膮ca z postanowie艅 traktatowych
- Odmienne oczekiwania wobec zasady jawno艣ci i przejrzysto艣ci w kontaktach z grupami interesu
- Rozdzia艂 30. Lobbing w sprawie lobbingu
- Komisja Europejska i ALTER-EU jako kreatorzy debaty i strategii regulacji lobbingu
- Mobilizacja przeciwnik贸w regulacji, czyli jak lobbing rodzi wi臋cej lobbingu
- Efekty lobbingu na rzecz regulacji lobbingu
- Rozdzia艂 31. Normy etyczne dzia艂alno艣ci lobbingowej w Unii Europejskiej
- Regulacje etyczne w instytucjach UE
- Regulacje organizacji dzia艂aj膮cych w UE
- Kodeks post臋powania SEAP
- Kodeks post臋powania AALEP
- Kodeks post臋powania EPACA
- Zako艅czenie
- Bibliografia
- Przypisy