Krajobraz po odwil - Onepress
ISBN: 97883-242-3364-9
stron: 476, Format: ebook
Data wydania: 2022-08-03
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 22,00 zł
Osoby które kupowały "Krajobraz po odwil", wybierały także:
- Projekty restrukturyzacyjne 0,00 zł
- Rozw 0,00 zł
- Metody ilo 0,00 zł
- ABC wsp 0,00 zł
- Mikroekonomia dla bystrzaków 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
Spis treści
Krajobraz po odwilży. Poradziecka tożsamość religijna mieszkańców współczesnych miast syberyjskich eBook -- spis treści
Przedmowa
Część I – teoretyczna
RozdziaÅ‚ 1. Religia jako zjawisko spoÅ‚eczno-kulturowe – ujÄ™cia teoretyczne
a operacjonalizacja
Analiza historyczna a wskaźniki jakościowe w wywiadach biograficznych
Specyfika przedmiotu badaÅ„: socjalizacja religijna „pokolenia przeÅ‚omu” i krajobraz niedokoÅ„czonego raju po „Å›mierci religii” w miastach wybranych do pracy terenowej
Opisy sekularyzacyjne i desekularyzacyjne: konieczność ponownej analizy dwudziestowiecznej dynamiki socjokulturowej
Teoria „krachu moralnego”, „konsensus proprawosÅ‚awny”, syndrom neo sovieticus
a próby rekonstrukcji Å›wiata religijnego
Religia jako zjawisko socjokulturowe: indywidualna konceptualizacja uniwersum
a instytucjonalna legitymizacja duchowości
Agenci socjalizacji religijnej i „krzywa U” w wywiadach „pokolenia przeÅ‚omu”
Poradzieckie kompleksy identyfikacyjne
Operacyjna typologia konwersji
Inicjacja i kontynuacja poszukiwań duchowych w krajobrazie radzieckim i poradzieckim
Ateizm metodologiczny, operacyjna wiara i neutralizacja światopoglądowa
Rozdział 2. Zagłada w miejsce renesansu. Grupy religijne w Rosji po rewolucji
październikowej (1917–1953)
Religijny renesans – nadzieje rewolucji lutowej
Pierwsze antyreligijne dekrety wÅ‚adzy radzieckiej, poczÄ…tek spirali terroru (1917–1918)
Drugi etap represji: eksterminacja duchowieÅ„stwa prawosÅ‚awnego, kurs antykatolicki, niespeÅ‚nione nadzieje NEP-u dla mniejszoÅ›ci religijnych (1919–1922)
KlÄ™ska gÅ‚odowa, kampania konfiskat, procesy duchowieÅ„stwa, ruchy „odnowieÅ„cze” w RCP
Intensyfikacja produkcji ateistycznej i pierwsze próby wdrażania obrzÄ™dowoÅ›ci
komsomolskiej
Stalinowska propaganda antyklerykalna, rozbicie RCP po Å›mierci patriarchy Tichona, deklaracja lojalnoÅ›ci metropolity Siergija, miÄ™dzynarodowa konferencja prasowa RCP/OGPU (1923–1931)
PoczÄ…tek trzeciej fali represji religijnych: kampania bezbożników, zmiany prawne 1929 roku, powstanie NKWD, walka z „kontrrewolucjÄ…”
„PiÄ™ciolatka bez Boga”, „konstytucja stalinowska”, kategoria „zdrajcy ojczyzny” i szpiegomania, „operacja polska” oraz inne czystki etniczne (1932–1940)
Industrializacja Syberii, stachanowcy, przemysł łagrowy
Wojenna mobilizacja i modyfikacja polityki antyreligijnej (1941–1945)
Integrowanie Cerkwi w system paÅ„stwowo-polityczny, represje wobec katolików,
nowe parafie na przyÅ‚Ä…czonych terenach, likwidacja KoÅ›cioÅ‚a unickiego, kolejna kampania propagandy antyreligijnej (1946–1953)
RozdziaÅ‚ 3. „Å»yjemy tu, nie czujÄ…c pod stopami ziemi”. Religijność w ZSRR po Å›mierci Józefa Stalina (1953–1964)
Åšmierć Stalina, „kampania studniowa”, rozbudzenie pielgrzymkowe, nielegalne msze, wzrost dochodów cerkwi prawosÅ‚awnych (1953–1956)
XX Zjazd KPZR, „samizdat”, otwieranie domów modlitewnych, poczÄ…tek fali represji Chruszczowa (1956–1960)
Centralizacja polityki antyreligijnej, zwiÄ™kszenie roli KGB, rajdy „drużynników” i milicji, likwidacja koÅ›cioÅ‚ów, monasterów i miejsc modlitewnych, zmiany w Kodeksie Karnym (1961–1964)
Nowa propaganda antyreligijna i druga próba wdrożenia „czerwonej obrzÄ™dowoÅ›ci”
RozdziaÅ‚ 4. Rzeczywistość „po terrorze”? Modyfi kacja polityki antyreligijnej
i sytuacja grup wyznaniowych w ZSRR po odejściu Nikity Chruszczowa
(1964–1990)
Rewizja polityki antyreligijnej po Chruszczowie, Rada do Spraw Religii (fuzja RdSRCP oraz RdSKR), restrukturyzacja KGB oraz pierwsze formy oporu (1964–1970)
Radykalizacja polityki antyreligijnej na poczÄ…tku lat 70., zmiany w prawie cywilnym, religijny „samizdat” i ruchy dysydenckie baptystów, doniesienia mediów zza żelaznej kurtyny, wydalenie Aleksandra Sołżenicyna (1971–1974)
Podpisanie przez ZSRR Aktu KoÅ„cowego KBWE, Moskiewska Grupa HelsiÅ„ska, ChrzeÅ›cijaÅ„ski Komitet Obrony Praw WierzÄ…cych w ZSRR, aresztowania religijnych dysydentów, pierwsza Biblia w ZSRR (1975–1979)
OdmÅ‚odzenie parafii i kolonie prawosÅ‚awne, „komfortowe chrzeÅ›cijaÅ„stwo” a „szataÅ„skie dobro”, cena kompromisu RCP
PrzeÅ›ladowania religijne przeÅ‚omu lat 70. i 80., postulat „nowego czÅ‚owieka radzieckiego”, kryzys ekonomiczny i liberalizacja reżimu (1979–1987)
Amnestia dysydentów religijnych i zÅ‚agodzenie polityki rejestracyjnej, odkrycie „użytecznoÅ›ci opium” (1987–1990)
Likwidacja RdSR, boom czytelniczy na literaturÄ™ religijnÄ… i ezoterycznÄ…,
Ustawa „O wolnoÅ›ci WyznaÅ„” z 1990 roku, nowa Konstytucja Federacji Rosyjskiej z 1993, wyjÅ›cie z „legalnego rezerwatu wierzÄ…cej Rosji”
RozdziaÅ‚ 5. „SpoÅ‚eczna tabula rasa” – nadzieje i krach iluzji. Religie w Rosji po upadku ZSRR (1990–2012)
„Drugi Chrzest Rusi”, „kwiecisty sad rosyjskiej duchowoÅ›ci” czy iluzja spoÅ‚ecznej próżni?
Ustawa „O wolnoÅ›ci sumienia i zwiÄ…zkach wyznaniowych” oraz inne uwarunkowania prawne
„Podstawy spoÅ‚ecznej koncepcji Rosyjskiej Cerkwi PrawosÅ‚awnej” i ideologema „samobytnej cywilizacji rosyjskiej”
Modele sÄ…siedztwa Borysa Knorre i pięć obszarów religijnych Siergieja FiÅ‚atowa
Część II – praktyczna
RozdziaÅ‚ 6. Pokolenie przeÅ‚omu – poradziecka tożsamość religijna
w wywiadach autobiograficznych
Struktury kanoniczne, waloryzacja i wskaźniki jakościowe w wywiadach
PoczÄ…tkowe sekwencje relacji biograficznej: Syberia a „gÅ‚ubinka”
jako dwa obrazy domu
Typy poczÄ…tkowych sekwencji biograficznych
Pierwotna socjalizacja religijna w rodzinie
SzkoÅ‚a jako pierwszy oÅ›rodek socjalizacji wtórnej
Pionierzy – pierwsze wzruszenia duchowe, erozja ideologiczna i kontestacja
Demontaż sceny, sekwencja „rewolucji”, szok niezrozumiaÅ‚ej transformacji
Choroby, nieszczęścia, osobiste niepowodzenia jako katalizator poszukiwań duchowych i religijnych
„Kniżnost’” – inicjacja poszukiwaÅ„ duchowych poprzez literaturÄ™ piÄ™knÄ…
Poszukiwania duchowe a literatura religijna i „ezoteryczna”
Literatura religijna a konwersje
Inne determinanty poszukiwań duchowych
Pozareligijne totalne ośrodki socjalizacji
Lata 90. raz jeszcze – recepcja pozareligijnych elementów procesu transformacji
Renesans sakralnej scenografii, „rzeka proroków”, „fala chrztów”
Przeżycia mistyczne, „poÅ‚awianie znaków”, strach przed utratÄ… spoistoÅ›ci wymiaru fizycznego
Autoperiodyzacja biografii i recepcja zmiennych historycznych
Rozdział 7. Religia w działaniu. Konflikty tożsamościowe, komunikacja
miÄ™dzyreligijna, negocjowanie pozycji z oÅ›rodkami wÅ‚adzy politycznej –
zmienne globalne a kontekst regionalny we wspóÅ‚czesnych miastach Syberii
Obrazy rodzinnego miasta
Åšwiat po konwersji
Katolicyzm – stygmatyzacja i autostygmatyzacja
Konwersja i konflikt w rodzinie – katolicyzm a szamanizm
Konwersja i konflikt w pracy – katolicy a inne konfesje
Polska jako obszar odniesienia normatywnego u katolików
Krytyka prawosÅ‚awia jako gÅ‚ównego gracza na scenie konfesyjnej
Relacje prawosÅ‚awie–katolicyzm w komunikacji formalnej i nieformalnej
Interakcje wspólnot rzymskokatolickich z instytucjami Å›wieckimi
Strategie budowania wizerunku mniejszości religijnych
Uniwersalizm, synkretyzm, ekumenizm i dialog religijny
Podsumowanie
Bibliografia
Indeks skrótów i akronimów
Indeks nazwisk