reklama - zainteresowany?

Jakość życia przedsiębiorców. Między dobrobytem a dobrostanem - Onepress

Jakość życia przedsiębiorców. Między dobrobytem a dobrostanem
ebook
Autor: Katarzyna Biegańska
ISBN: 978-83-8142-499-8
stron: 382, Format: ebook
Data wydania: 2019-11-27
Księgarnia: Onepress

Cena książki: 20,19 zł (poprzednio: 24,93 zł)
Oszczędzasz: 19% (-4,74 zł)

Dodaj do koszyka Jakość życia przedsiębiorców. Między dobrobytem a dobrostanem

Tagi: Ekonomia

Autorka rozszerza badania nad przedsiębiorczością o dobrostan i zdrowie przedsiębiorców. Dowodzi, że wyznaczniki sukcesu zależą nie tylko od ekonomii podejmowanych działań, lecz także od psychologii w aspekcie doświadczania jakości życia. W tym kontekście łączy ekonomię z psychologią, co wpisuje się w obecnie rozwijany nurt badań tzw. ekonomii behawioralnej. W publikacji wskazano różnice między przedsiębiorcami a innymi grupami społeczno-zawodowymi w zakresie jakości życia, zanalizowano wewnętrzną strukturę jakości życia oraz przedyskutowano podmiotowe i pozapodmiotowe uwarunkowania dobrobytu i dobrostanu przedsiębiorców.

Na gruncie polskim nie prowadzono dotąd badań poświęconych jakości życia przedsiębiorców, uwzględniających tak szeroki zestaw zmiennych objaśniających. […] Istotną zaletą monografii Katarzyny Biegańskiej jest to, że pokazuje ona psychologiczny mechanizm poziomu dobrostanu i w związku z tym wskazuje na jego przyczyny. Jest to ważne, ponieważ zastosowana koncepcja badań i otrzymane wyniki dostarczają konkretnych narzędzi, pokazując sposób, w jaki można kontrolować jakość życia i ewentualnie zapobiegać nadmiernemu jego spadkowi, co wcale nierzadko dotyczy przedsiębiorców.

Z recenzji prof. dr. hab. Andrzeja Falkowskiego
SWPS w Warszawie

Dodaj do koszyka Jakość życia przedsiębiorców. Między dobrobytem a dobrostanem

 

Osoby które kupowały "Jakość życia przedsiębiorców. Między dobrobytem a dobrostanem", wybierały także:

  • Projekty restrukturyzacyjne
  • Rozw
  • Metody ilo
  • ABC wsp
  • Mikroekonomia dla bystrzaków

Dodaj do koszyka Jakość życia przedsiębiorców. Między dobrobytem a dobrostanem

Spis treści

Jakość życia przedsiębiorców. Między dobrobytem a dobrostanem eBook -- spis treści

Wstęp 9

 

Rozdział 1. Przedsiębiorczość i przedsiębiorca – na styku ekonomii i psychologii          15

1.1. Przedsiębiorczość w ekonomii i zarządzaniu. Od Richarda Cantillona po Petera E. Druckera               17

1.1.1. Przedsiębiorczość a intraprzedsiębiorczość            20

1.2. Badania nad przedsiębiorczością – perspektywa psychologiczna     22

1.2.1. Definicje i koncepcje psychologiczne – osobowość, działanie i myślenie przedsiębiorcze                22

1.2.1.1. Osobowościowe dopasowanie do środowiska pracy a efektywność i dobrostan przedsiębiorców          31

1.3. Wybrane aspekty funkcjonowania przedsiębiorców             34

1.3.1. Proces przedsiębiorczy według Global Entrepreneurship Polska                 34

1.3.2. Przedsiębiorczość z wyboru i z konieczności – motywacja w inicjowaniu działalności gospodarczej            36

1.3.3. Strach przed porażką w biznesie – płeć przedsiębiorcy     38

1.3.4. Obiektywne i subiektywne aspekty sukcesu przedsiębiorczego – satysfakcja przedsiębiorcza     39

1.4. Podsumowanie i inspiracje do badań własnych       43

 

Rozdział 2. Jakość życia – różne perspektywy teoretyczne i badawcze                 45

2.1. Jakość życia jako problematyka badań naukowych                46

2.1.1. Jakość życia na gruncie różnych nauk        47

2.1.2. Filozoficzne doktryny szczęścia    52

2.1.3. Jak psychologia czerpie z tradycji filozoficznej – hedonizm i eudajmonizm             55

2.2. Jakość życia w psychologii – szczęście, dobrostan, zadowolenie      56

2.2.1. Typologia jakości życia i satysfakcji Ruuta Veenhovena    57

2.2.2. Subiektywne i obiektywne tendencje w ujmowaniu jakości życia. Dobrostan subiektywny, psychologiczny i społeczny                 59

2.2.3. Poznawczy i emocjonalny aspekt zadowolenia z życia – wybrane problemy operacjonalizacji i pomiaru   66

2.3. Uwarunkowania dobrostanu – wybrane modele, teorie i badania 70

2.3.1. Dwa podstawowe modele szczęścia: „dół – góra” i „góra – dół”   71

2.3.2. Osobowościowe uwarunkowania dobrostanu      72

2.3.2.1. Wielka Piątka cech osobowości a dobrostan      73

2.3.2.2. Nadzieja na sukces, samoocena i poczucie własnej skuteczności             78

2.3.3. Dobrobyt a dobrostan      82

2.3.3.1. Pozytywne i negatywne aspekty zarabiania i posiadania pieniędzy         83

2.3.3.2. Teoria potrzeb Ruuta Veenhovena kontra paradoks Richarda Easterlina              87

2.3.3.3. Aspiracje finansowe – teoria porównań Alexa C. Michalosa i Ronalda Ingleharta             89

2.3.3.4. Dobrostan jako przyczyna sukcesu finansowego             91

2.3.4. Dobrostan a subiektywne zdrowie i stres               93

2.3.4.1. Zdrowie fizyczne i psychiczne a dobrostan          94

2.3.4.2. Stres a satysfakcja życiowa         97

2.3.5. Realizacja celów osobistych, autodeterminacja i zaangażowanie – motywacyjne teorie dobrostanu         99

2.3.6. Wybrane mechanizmy sprzyjające dobrostanowi – adaptacja, dyspozycje biologiczne, szczęśliwy atraktor           103

2.4. Podsumowanie. Przyjęte definicje i inspiracje do badań własnych                106

 

Rozdział 3. Psychologiczne i finansowe aspekty funkcjonowania przedsiębiorców – między dobrobytem a dobrostanem                 111

3.1. Zdrowie i stres ludzi biznesu             111

3.1.1. Czynniki uciążliwości pracy w biznesie       111

3.1.2. Czy przedsiębiorcy doświadczają stresu w większym stopniu niż inni pracownicy?             114

3.1.3. Dobrostan, zdrowie psychiczne i fizyczne przedsiębiorców – przegląd wybranych badań                116

3.1.3.1. Dobrostan przedsiębiorców w kontekście ich predyspozycji psychologicznych i cech środowiska biznesowego                 116

3.1.3.2. Doświadczanie afektu negatywnego i pozytywnego a prowadzenie firmy          118

3.1.3.3. Przedsiębiorcy a pracownicy najemni    119

3.1.3.4. Samozatrudnieni przedsiębiorcy a pracownicy najemni               122

3.2. Finanse przedsiębiorców a dobrostan i stres             124

3.2.1. Dochód i jego zmiany a satysfakcja finansowa przedsiębiorców. Funkcja użyteczności pieniądza – od Eugene’a Galantera po Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego               124

3.2.2. Aspiracje finansowe przedsiębiorców w kontekście wewnętrznej i zewnętrznej motywacji a dobrostan. Teoria autodeterminacji Richarda M. Ryana i Edwarda L. Deciego oraz badania T. Kassera i R. Ryana    126

3.2.3. Trudności finansowe przedsiębiorców a dobrostan – wzajemne relacje 131

3.3. Jakość życia przedsiębiorców polskich w świetle raportu GEM, Diagnozy Społecznej i badań własnych        134

3.4. Podsumowanie. Inspiracje do badania jakości życia przedsiębiorców           139

 

Rozdział 4. Metodologia badań własnych           141

4.1. Model teoretyczny, ogólne i szczegółowe założenia badawcze       142

4.2. Hipotezy i pytania badawcze             145

4.3. Metody pomiaru i wskaźniki zmiennych      161

4.3.1. Ankieta własna    162

4.3.2. Skala Satysfakcji z Życia (SWLS) E. Dienera, R. A. Emmonsa, R. J. Larsena i S. Griffina          164

4.3.3. Skala Afektywnego Bilansu Doświadczeń N. Bradburna   164

4.3.4. Kwestionariusz Ogólnego Stanu Zdrowia GHQ-28 D. Goldberga   164

4.3.5. Inwentarz Osobowości NEO-FFI P. T. Costy i R. R. McCrae              166

4.3.6. Skala Samooceny SES M. Rosenberga       166

4.3.7. Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności GSES R. Schwarzera i M. Jerusalema      167

4.3.8. Kwestionariusz Nadziei na Sukces KNS C. R. Snydera         167

4.3.9. Skala Odczuwanego Stresu PSS-10 S. Cohena, T. Kamarcka i R. Mermeinsteina    168

4.4. Procedura badań i charakterystyka osób badanych               168

4.5. Statystyczne opracowanie wyników             170

 

Rozdział 5. Psychologiczny portret przedsiębiorcy w świetle badań własnych                 171

5.1. Wprowadzenie – charakterystyka badanych grup 171

5.2. Cechy demograficzne badanych przedsiębiorców 172

5.3. Wybrane charakterystyki działalności gospodarczej              175

5.4. Psychologiczny portret przedsiębiorców     177

5.4.1. Cechy podmiotowe           177

5.4.2. Bilans korzyści i ocena swojego położenia w biznesie        185

 

Rozdział 6. Jakość życia przedsiębiorców – jej wymiary i wzajemne relacje między nimi           195

6.1. Jakość życia przedsiębiorców w porównaniu z innymi grupami         195

6.1.1. Ocena dobrostanu             195

6.1.2. Ocena dobrobytu               198

6.2. Relacje między różnymi aspektami dobrobytu i dobrostanu – przedsiębiorcy versus inne grupy     202

6.3. Relacje między różnymi aspektami dobrobytu i dobrostanu ogólnego a dobrostanem fizycznym i psychicznym przedsiębiorców             207

 

Rozdział 7. Podmiotowe uwarunkowania jakości życia przedsiębiorców            221

7.1. Uwarunkowania dobrostanu poznawczego i emocjonalnego przedsiębiorców        221

7.1.1. Czynniki Wielkiej Piątki a dobrostan poznawczy i emocjonalny     222

7.1.2. Przekonania na własny temat a dobrostan poznawczy i emocjonalny       227

7.2. Uwarunkowania dobrostanu psychicznego i fizycznego przedsiębiorców   229

7.2.1. Czynniki Wielkiej Piątki a dobrostan psychiczny i fizyczny                229

7.2.2. Przekonania na własny temat a dobrostan psychiczny i fizyczny 231

7.3. Cechy podmiotowe a dobrostan poznawczy, emocjonalny oraz psychiczny i fizyczny przedsiębiorców – modele dobrostanu przedsiębiorców    232

7.4. Uwarunkowania dobrobytu przedsiębiorców           238

7.4.1. Czynniki Wielkiej Piątki a dobrobyt             238

7.4.2. Przekonania na własny temat a dobrobyt               241

 

Rozdział 8. Bilans korzyści i ocena swojego położenia w biznesie a jakość życia przedsiębiorców          245

8.1. Stres związany z aktywnością zawodową i strach przed porażką a dobrostan i dobrobyt      245

8.2. Aspiracje finansowe a jakość życia przedsiębiorców              254

8.3. Poczucie odniesienia sukcesu w biznesie a dobrostan, dobrobyt i wybrane miary powodzenia firmy            259

8.4. Funkcjonowanie w biznesie a jakość życia przedsiębiorców              262

8.5. Zaangażowanie w prowadzenie firmy a jakość życia przedsiębiorców           265

8.6. Przedsiębiorczość z wyboru i z konieczności oraz posiadanie wspólnika a jakość życia przedsiębiorców       266

 

Rozdział 9. Uwarunkowania dobrostanu i dobrobytu przedsiębiorców – synteza           273

9.1. Czynniki podmiotowe oraz bilans korzyści w biznesie jako uwarunkowania dobrostanu – ujęcie integralne              273

9.2. Dobrostan jako uwarunkowanie dobrobytu przedsiębiorców (na tle innych czynników)     281

 

Rozdział 10. Podsumowanie i dyskusja                285

10.1. Psychologiczny portret przedsiębiorcy na tle pozostałych grup      287

10.2. Bilans korzyści i ocena swojego położenia w biznesie         288

10.3. Jakość życia przedsiębiorców w porównaniu do innych grup społeczno-zawodowych        294

10.4. Relacje między różnymi aspektami dobrobytu i dobrostanu           297

10.5. Podmiotowe uwarunkowania jakości życia przedsiębiorców          301

10.5.1. Uwarunkowania dobrostanu      301

10.5.2. Uwarunkowania dobrobytu        307

10.6. Bilans korzyści i ocena swojego położenia w biznesie a jakość życia przedsiębiorców         309

10.7. Podsumowanie. Wybrane wyniki                 318

10.8. Uwagi końcowe    320

 

Bibliografia        325

Spis tabel           351

Spis rysunków 355

Aneks   357

Ankieta               373

Summary            377

Dodaj do koszyka Jakość życia przedsiębiorców. Między dobrobytem a dobrostanem

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2025 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.