reklama - zainteresowany?

Jakość życia przedsiębiorców. Między dobrobytem a dobrostanem - Onepress

Jakość życia przedsiębiorców. Między dobrobytem a dobrostanem
ebook
Autor: Katarzyna Biegańska
ISBN: 978-83-8142-499-8
stron: 382, Format: ebook
Data wydania: 2019-11-27
Księgarnia: Onepress

Cena książki: 21,21 zł (poprzednio: 24,66 zł)
Oszczędzasz: 14% (-3,45 zł)

Dodaj do koszyka Jakość życia przedsiębiorców. Między dobrobytem a dobrostanem

Tagi: Ekonomia

Autorka rozszerza badania nad przedsiÄ™biorczoÅ›ciÄ… o dobrostan i zdrowie przedsiÄ™biorców. Dowodzi, że wyznaczniki sukcesu zależą nie tylko od ekonomii podejmowanych dziaÅ‚aÅ„, lecz także od psychologii w aspekcie doÅ›wiadczania jakoÅ›ci życia. W tym kontekÅ›cie Å‚Ä…czy ekonomiÄ™ z psychologiÄ…, co wpisuje siÄ™ w obecnie rozwijany nurt badaÅ„ tzw. ekonomii behawioralnej. W publikacji wskazano różnice miÄ™dzy przedsiÄ™biorcami a innymi grupami spoÅ‚eczno-zawodowymi w zakresie jakoÅ›ci życia, zanalizowano wewnÄ™trznÄ… strukturÄ™ jakoÅ›ci życia oraz przedyskutowano podmiotowe i pozapodmiotowe uwarunkowania dobrobytu i dobrostanu przedsiÄ™biorców.

Na gruncie polskim nie prowadzono dotÄ…d badaÅ„ poÅ›wiÄ™conych jakoÅ›ci życia przedsiÄ™biorców, uwzglÄ™dniajÄ…cych tak szeroki zestaw zmiennych objaÅ›niajÄ…cych. […] IstotnÄ… zaletÄ… monografii Katarzyny BiegaÅ„skiej jest to, że pokazuje ona psychologiczny mechanizm poziomu dobrostanu i w zwiÄ…zku z tym wskazuje na jego przyczyny. Jest to ważne, ponieważ zastosowana koncepcja badaÅ„ i otrzymane wyniki dostarczajÄ… konkretnych narzÄ™dzi, pokazujÄ…c sposób, w jaki można kontrolować jakość życia i ewentualnie zapobiegać nadmiernemu jego spadkowi, co wcale nierzadko dotyczy przedsiÄ™biorców.

Z recenzji prof. dr. hab. Andrzeja Falkowskiego
SWPS w Warszawie

Dodaj do koszyka Jakość życia przedsiębiorców. Między dobrobytem a dobrostanem

 

Osoby które kupowały "Jakość życia przedsiębiorców. Między dobrobytem a dobrostanem", wybierały także:

  • Projekty restrukturyzacyjne
  • Rozw
  • Metody ilo
  • ABC wsp
  • Mikroekonomia dla bystrzaków

Dodaj do koszyka Jakość życia przedsiębiorców. Między dobrobytem a dobrostanem

Spis treści

Jakość życia przedsiębiorców. Między dobrobytem a dobrostanem eBook -- spis treści

Wstęp 9

 

RozdziaÅ‚ 1. PrzedsiÄ™biorczość i przedsiÄ™biorca – na styku ekonomii i psychologii          15

1.1. PrzedsiÄ™biorczość w ekonomii i zarzÄ…dzaniu. Od Richarda Cantillona po Petera E. Druckera               17

1.1.1. PrzedsiÄ™biorczość a intraprzedsiÄ™biorczość            20

1.2. Badania nad przedsiÄ™biorczoÅ›ciÄ… – perspektywa psychologiczna     22

1.2.1. Definicje i koncepcje psychologiczne – osobowość, dziaÅ‚anie i myÅ›lenie przedsiÄ™biorcze                22

1.2.1.1. OsobowoÅ›ciowe dopasowanie do Å›rodowiska pracy a efektywność i dobrostan przedsiÄ™biorców          31

1.3. Wybrane aspekty funkcjonowania przedsiÄ™biorców             34

1.3.1. Proces przedsiÄ™biorczy wedÅ‚ug Global Entrepreneurship Polska                 34

1.3.2. PrzedsiÄ™biorczość z wyboru i z koniecznoÅ›ci – motywacja w inicjowaniu dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej            36

1.3.3. Strach przed porażkÄ… w biznesie – pÅ‚eć przedsiÄ™biorcy     38

1.3.4. Obiektywne i subiektywne aspekty sukcesu przedsiÄ™biorczego – satysfakcja przedsiÄ™biorcza     39

1.4. Podsumowanie i inspiracje do badaÅ„ wÅ‚asnych       43

 

RozdziaÅ‚ 2. Jakość życia – różne perspektywy teoretyczne i badawcze                 45

2.1. Jakość życia jako problematyka badaÅ„ naukowych                46

2.1.1. Jakość życia na gruncie różnych nauk        47

2.1.2. Filozoficzne doktryny szczęścia    52

2.1.3. Jak psychologia czerpie z tradycji filozoficznej – hedonizm i eudajmonizm             55

2.2. Jakość życia w psychologii – szczęście, dobrostan, zadowolenie      56

2.2.1. Typologia jakoÅ›ci życia i satysfakcji Ruuta Veenhovena    57

2.2.2. Subiektywne i obiektywne tendencje w ujmowaniu jakoÅ›ci życia. Dobrostan subiektywny, psychologiczny i spoÅ‚eczny                 59

2.2.3. Poznawczy i emocjonalny aspekt zadowolenia z życia – wybrane problemy operacjonalizacji i pomiaru   66

2.3. Uwarunkowania dobrostanu – wybrane modele, teorie i badania 70

2.3.1. Dwa podstawowe modele szczęścia: „dóÅ‚ – góra” i „góra – dóÅ‚”   71

2.3.2. OsobowoÅ›ciowe uwarunkowania dobrostanu      72

2.3.2.1. Wielka PiÄ…tka cech osobowoÅ›ci a dobrostan      73

2.3.2.2. Nadzieja na sukces, samoocena i poczucie wÅ‚asnej skutecznoÅ›ci             78

2.3.3. Dobrobyt a dobrostan      82

2.3.3.1. Pozytywne i negatywne aspekty zarabiania i posiadania pieniÄ™dzy         83

2.3.3.2. Teoria potrzeb Ruuta Veenhovena kontra paradoks Richarda Easterlina              87

2.3.3.3. Aspiracje finansowe – teoria porównaÅ„ Alexa C. Michalosa i Ronalda Ingleharta             89

2.3.3.4. Dobrostan jako przyczyna sukcesu finansowego             91

2.3.4. Dobrostan a subiektywne zdrowie i stres               93

2.3.4.1. Zdrowie fizyczne i psychiczne a dobrostan          94

2.3.4.2. Stres a satysfakcja życiowa         97

2.3.5. Realizacja celów osobistych, autodeterminacja i zaangażowanie – motywacyjne teorie dobrostanu         99

2.3.6. Wybrane mechanizmy sprzyjajÄ…ce dobrostanowi – adaptacja, dyspozycje biologiczne, szczęśliwy atraktor           103

2.4. Podsumowanie. PrzyjÄ™te definicje i inspiracje do badaÅ„ wÅ‚asnych                106

 

RozdziaÅ‚ 3. Psychologiczne i finansowe aspekty funkcjonowania przedsiÄ™biorców – miÄ™dzy dobrobytem a dobrostanem                 111

3.1. Zdrowie i stres ludzi biznesu             111

3.1.1. Czynniki uciążliwoÅ›ci pracy w biznesie       111

3.1.2. Czy przedsiÄ™biorcy doÅ›wiadczajÄ… stresu w wiÄ™kszym stopniu niż inni pracownicy?             114

3.1.3. Dobrostan, zdrowie psychiczne i fizyczne przedsiÄ™biorców – przeglÄ…d wybranych badaÅ„                116

3.1.3.1. Dobrostan przedsiÄ™biorców w kontekÅ›cie ich predyspozycji psychologicznych i cech Å›rodowiska biznesowego                 116

3.1.3.2. DoÅ›wiadczanie afektu negatywnego i pozytywnego a prowadzenie firmy          118

3.1.3.3. PrzedsiÄ™biorcy a pracownicy najemni    119

3.1.3.4. Samozatrudnieni przedsiÄ™biorcy a pracownicy najemni               122

3.2. Finanse przedsiÄ™biorców a dobrostan i stres             124

3.2.1. Dochód i jego zmiany a satysfakcja finansowa przedsiÄ™biorców. Funkcja użytecznoÅ›ci pieniÄ…dza – od Eugene’a Galantera po Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego               124

3.2.2. Aspiracje finansowe przedsiÄ™biorców w kontekÅ›cie wewnÄ™trznej i zewnÄ™trznej motywacji a dobrostan. Teoria autodeterminacji Richarda M. Ryana i Edwarda L. Deciego oraz badania T. Kassera i R. Ryana    126

3.2.3. TrudnoÅ›ci finansowe przedsiÄ™biorców a dobrostan – wzajemne relacje 131

3.3. Jakość życia przedsiÄ™biorców polskich w Å›wietle raportu GEM, Diagnozy SpoÅ‚ecznej i badaÅ„ wÅ‚asnych        134

3.4. Podsumowanie. Inspiracje do badania jakoÅ›ci życia przedsiÄ™biorców           139

 

RozdziaÅ‚ 4. Metodologia badaÅ„ wÅ‚asnych           141

4.1. Model teoretyczny, ogólne i szczegóÅ‚owe zaÅ‚ożenia badawcze       142

4.2. Hipotezy i pytania badawcze             145

4.3. Metody pomiaru i wskaźniki zmiennych      161

4.3.1. Ankieta wÅ‚asna    162

4.3.2. Skala Satysfakcji z Å»ycia (SWLS) E. Dienera, R. A. Emmonsa, R. J. Larsena i S. Griffina          164

4.3.3. Skala Afektywnego Bilansu DoÅ›wiadczeÅ„ N. Bradburna   164

4.3.4. Kwestionariusz Ogólnego Stanu Zdrowia GHQ-28 D. Goldberga   164

4.3.5. Inwentarz OsobowoÅ›ci NEO-FFI P. T. Costy i R. R. McCrae              166

4.3.6. Skala Samooceny SES M. Rosenberga       166

4.3.7. Skala Uogólnionej WÅ‚asnej SkutecznoÅ›ci GSES R. Schwarzera i M. Jerusalema      167

4.3.8. Kwestionariusz Nadziei na Sukces KNS C. R. Snydera         167

4.3.9. Skala Odczuwanego Stresu PSS-10 S. Cohena, T. Kamarcka i R. Mermeinsteina    168

4.4. Procedura badaÅ„ i charakterystyka osób badanych               168

4.5. Statystyczne opracowanie wyników             170

 

RozdziaÅ‚ 5. Psychologiczny portret przedsiÄ™biorcy w Å›wietle badaÅ„ wÅ‚asnych                 171

5.1. Wprowadzenie – charakterystyka badanych grup 171

5.2. Cechy demograficzne badanych przedsiÄ™biorców 172

5.3. Wybrane charakterystyki dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej              175

5.4. Psychologiczny portret przedsiÄ™biorców     177

5.4.1. Cechy podmiotowe           177

5.4.2. Bilans korzyÅ›ci i ocena swojego poÅ‚ożenia w biznesie        185

 

RozdziaÅ‚ 6. Jakość życia przedsiÄ™biorców – jej wymiary i wzajemne relacje miÄ™dzy nimi           195

6.1. Jakość życia przedsiÄ™biorców w porównaniu z innymi grupami         195

6.1.1. Ocena dobrostanu             195

6.1.2. Ocena dobrobytu               198

6.2. Relacje miÄ™dzy różnymi aspektami dobrobytu i dobrostanu – przedsiÄ™biorcy versus inne grupy     202

6.3. Relacje miÄ™dzy różnymi aspektami dobrobytu i dobrostanu ogólnego a dobrostanem fizycznym i psychicznym przedsiÄ™biorców             207

 

RozdziaÅ‚ 7. Podmiotowe uwarunkowania jakoÅ›ci życia przedsiÄ™biorców            221

7.1. Uwarunkowania dobrostanu poznawczego i emocjonalnego przedsiÄ™biorców        221

7.1.1. Czynniki Wielkiej PiÄ…tki a dobrostan poznawczy i emocjonalny     222

7.1.2. Przekonania na wÅ‚asny temat a dobrostan poznawczy i emocjonalny       227

7.2. Uwarunkowania dobrostanu psychicznego i fizycznego przedsiÄ™biorców   229

7.2.1. Czynniki Wielkiej PiÄ…tki a dobrostan psychiczny i fizyczny                229

7.2.2. Przekonania na własny temat a dobrostan psychiczny i fizyczny 231

7.3. Cechy podmiotowe a dobrostan poznawczy, emocjonalny oraz psychiczny i fizyczny przedsiÄ™biorców – modele dobrostanu przedsiÄ™biorców    232

7.4. Uwarunkowania dobrobytu przedsiÄ™biorców           238

7.4.1. Czynniki Wielkiej PiÄ…tki a dobrobyt             238

7.4.2. Przekonania na wÅ‚asny temat a dobrobyt               241

 

RozdziaÅ‚ 8. Bilans korzyÅ›ci i ocena swojego poÅ‚ożenia w biznesie a jakość życia przedsiÄ™biorców          245

8.1. Stres zwiÄ…zany z aktywnoÅ›ciÄ… zawodowÄ… i strach przed porażkÄ… a dobrostan i dobrobyt      245

8.2. Aspiracje finansowe a jakość życia przedsiÄ™biorców              254

8.3. Poczucie odniesienia sukcesu w biznesie a dobrostan, dobrobyt i wybrane miary powodzenia firmy            259

8.4. Funkcjonowanie w biznesie a jakość życia przedsiÄ™biorców              262

8.5. Zaangażowanie w prowadzenie firmy a jakość życia przedsiÄ™biorców           265

8.6. PrzedsiÄ™biorczość z wyboru i z koniecznoÅ›ci oraz posiadanie wspólnika a jakość życia przedsiÄ™biorców       266

 

RozdziaÅ‚ 9. Uwarunkowania dobrostanu i dobrobytu przedsiÄ™biorców – synteza           273

9.1. Czynniki podmiotowe oraz bilans korzyÅ›ci w biznesie jako uwarunkowania dobrostanu – ujÄ™cie integralne              273

9.2. Dobrostan jako uwarunkowanie dobrobytu przedsiÄ™biorców (na tle innych czynników)     281

 

RozdziaÅ‚ 10. Podsumowanie i dyskusja                285

10.1. Psychologiczny portret przedsiÄ™biorcy na tle pozostaÅ‚ych grup      287

10.2. Bilans korzyÅ›ci i ocena swojego poÅ‚ożenia w biznesie         288

10.3. Jakość życia przedsiÄ™biorców w porównaniu do innych grup spoÅ‚eczno-zawodowych        294

10.4. Relacje miÄ™dzy różnymi aspektami dobrobytu i dobrostanu           297

10.5. Podmiotowe uwarunkowania jakoÅ›ci życia przedsiÄ™biorców          301

10.5.1. Uwarunkowania dobrostanu      301

10.5.2. Uwarunkowania dobrobytu        307

10.6. Bilans korzyÅ›ci i ocena swojego poÅ‚ożenia w biznesie a jakość życia przedsiÄ™biorców         309

10.7. Podsumowanie. Wybrane wyniki                 318

10.8. Uwagi koÅ„cowe    320

 

Bibliografia        325

Spis tabel           351

Spis rysunków 355

Aneks   357

Ankieta               373

Summary            377

Dodaj do koszyka Jakość życia przedsiębiorców. Między dobrobytem a dobrostanem

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.