Jakość życia dzieci a status społeczno-ekonomiczny rodziny. Teoria i badania - Onepress
ISBN: 978-8-3808-8459-5
stron: 214, Format: ebook
Data wydania: 2017-07-28
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 16,96 zł (poprzednio: 19,72 zł)
Oszczędzasz: 14% (-2,76 zł)
Publikacja ukazuje zależnoÅ›ci pomiÄ™dzy jakoÅ›ciÄ… życia dzieci a statusem spoÅ‚eczno-ekonomicznym rodziców. Przedstawia zastosowanie koncepcji jakoÅ›ci życia do badaÅ„ zróżnicowania sytuacji życiowej dzieci (na przykÅ‚adzie Å‚ódzkich szóstoklasistów) z perspektywy analiz strukturalnych. Przybliża kwestie teoretyczne zwiÄ…zane z jakoÅ›ciÄ… życia oraz jakoÅ›ciÄ… życia dzieci, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem child indicators movement. W pogÅ‚Ä™biony sposób porusza metodologiczne i etyczne kwestie badaÅ„ ankietowych z dziećmi.
Dwutorowa analiza - bazujÄ…ca na wypracowanym modelu jakoÅ›ci życia, uwzglÄ™dniajÄ…cym takie sfery, jak: relacje rówieÅ›nicze i rodzinne, sytuacja materialna, zdrowie, funkcjonowanie w szkole, subiektywny dobrostan dzieci, a także wykorzystujÄ…ca koncepcjÄ™ having, loving, being Erika Allardta - daje pogÅ‚Ä™biony obraz sytuacji życiowej najmÅ‚odszych. Zarówno poszczególne obszary życia, jak i jego jakość ujmowana caÅ‚oÅ›ciowo wiążą siÄ™ ze statusem spoÅ‚eczno-ekonomicznym rodziny, co pozwala wnioskować o nierównoÅ›ciach spoÅ‚ecznych wystÄ™pujÄ…cych w okresie dzieciÅ„stwa. Badania ujawniajÄ… wielowymiarowość i zróżnicowanie sytuacji życiowych respondentów, pozwalajÄ… też wskazać grupÄ™ dzieci doÅ›wiadczajÄ…cÄ… skumulowanej deprywacji. Zaproponowany pomiar daje możliwość sporzÄ…dzenia rzetelnej diagnozy, uwzglÄ™dniajÄ…cej różne aspekty sytuacji życiowej, w których należy podjąć interwencjÄ™.
Osoby które kupowały "Jakość życia dzieci a status społeczno-ekonomiczny rodziny. Teoria i badania", wybierały także:
- Projekty restrukturyzacyjne 0,00 zł
- Rozw 0,00 zł
- Metody ilo 0,00 zł
- ABC wsp 0,00 zł
- Mikroekonomia dla bystrzaków 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
Spis treści
Jakość życia dzieci a status społeczno-ekonomiczny rodziny. Teoria i badania eBook -- spis treści
Wstęp 7
Podziękowania 11
RozdziaÅ‚ 1. Jakość życia – perspektywa ogólna 13
-
- Geneza i rozwój 13
- Problemy definicyjne 20
- Kluczowe zagadnienia w badaniach jakości życia 22
- Podejście obiektywne i subiektywne 23
- Ujęcia globalne i cząstkowe 25
- Zmienność jakości życia w perspektywie cyklu życia 26
- Podejście integrujące 27
- Koncepcja having, loving, being E. Allardta 28
Rozdział 2. Jakość życia dzieci 31
-
- Socjologiczne spojrzenie na dzieciństwo 32
- Jakość życia dzieci – perspektywa badawcza 35
- Kwestie definicyjne 35
- Ruch wskaźników spoÅ‚ecznych dotyczÄ…cych sytuacji dzieci 37
- Podstawy teoretyczne 41
- Zagadnienia metodologiczne 46
- Aspekty aplikacyjne 49
- Badania jakości życia dzieci oparte na wskaźnikach społecznych jako nowa subdyscyplina naukowa 51
- Modele badania jakości życia dzieci 52
- Podsumowanie 57
Rozdział 3. Metodologiczne podstawy badań 59
-
- Problematyka 59
- Koncepcja jakości życia dzieci przyjęta w pracy 59
- Model jakości życia dzieci 60
- Cel badań, pytania problemowe, hipotezy 62
- Empiryczne podstawy badań 64
- Technika badawcza 64
- Przygotowanie narzędzia 65
- Dobór próby 66
- Realizacja badania 68
- Problemy metodologiczne w badaniach ankietowych z dziećmi 70
- Dylematy etyczne 77
- Problematyka 59
Rozdział 4. Determinanty jakości życia dzieci 87
-
- Status spoÅ‚eczno-ekonomiczny rodziny a funkcjonowanie dziecka – wnioski z badaÅ„ 87
- Konstrukcja wskaźnika SES rodziny dziecka w projekcie badawczym 89
- Okolica zamieszkania 99
- Podsumowanie 100
RozdziaÅ‚ 5. Jakość życia Å‚ódzkich szóstoklasistów 101
-
- Dziedzinowa jakość życia 102
- Warunki życia dziecka 102
- Relacje z rodzicami 108
- Relacje rówieÅ›nicze 112
- Funkcjonowanie w szkole 115
- Zdrowie 132
- Dobrostan psychiczny 138
- Wymiary jakoÅ›ci życia dzieci – podsumowanie 151
- Globalna jakość życia 156
- Wzory jakości życia dzieci 158
- Wzory jakości życia dzieci pochodzących z rodzin o niskim i wysokim statusie 162
- Analizy na podstawie koncepcji having, loving, being 166
- Wymiary having, loving, being a status społeczno-ekonomiczny rodziny dziecka 169
- Wzory jakość życia na podstawie koncepcji E. Allardta 172
- Podsumowanie 173
- Dziedzinowa jakość życia 102
Zakończenie 177
Bibliografia 183
Spis tabel 195
Spis diagramów 197
Spis wykresów 198
Aneks. Kwestionariusz ankiety audytoryjnej 201