Jakość życia dzieci a status społeczno-ekonomiczny rodziny. Teoria i badania - Onepress

ISBN: 978-8-3808-8459-5
stron: 214, Format: ebook
Data wydania: 2017-07-28
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 16,96 zł (poprzednio: 19,72 zł)
Oszczędzasz: 14% (-2,76 zł)
Publikacja ukazuje zależności pomiędzy jakością życia dzieci a statusem społeczno-ekonomicznym rodziców. Przedstawia zastosowanie koncepcji jakości życia do badań zróżnicowania sytuacji życiowej dzieci (na przykładzie łódzkich szóstoklasistów) z perspektywy analiz strukturalnych. Przybliża kwestie teoretyczne związane z jakością życia oraz jakością życia dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem child indicators movement. W pogłębiony sposób porusza metodologiczne i etyczne kwestie badań ankietowych z dziećmi.
Dwutorowa analiza - bazująca na wypracowanym modelu jakości życia, uwzględniającym takie sfery, jak: relacje rówieśnicze i rodzinne, sytuacja materialna, zdrowie, funkcjonowanie w szkole, subiektywny dobrostan dzieci, a także wykorzystująca koncepcję having, loving, being Erika Allardta - daje pogłębiony obraz sytuacji życiowej najmłodszych. Zarówno poszczególne obszary życia, jak i jego jakość ujmowana całościowo wiążą się ze statusem społeczno-ekonomicznym rodziny, co pozwala wnioskować o nierównościach społecznych występujących w okresie dzieciństwa. Badania ujawniają wielowymiarowość i zróżnicowanie sytuacji życiowych respondentów, pozwalają też wskazać grupę dzieci doświadczającą skumulowanej deprywacji. Zaproponowany pomiar daje możliwość sporządzenia rzetelnej diagnozy, uwzględniającej różne aspekty sytuacji życiowej, w których należy podjąć interwencję.
Osoby które kupowały "Jakość życia dzieci a status społeczno-ekonomiczny rodziny. Teoria i badania", wybierały także:
- Projekty restrukturyzacyjne 0,00 zł
- Rozw 0,00 zł
- Metody ilo 0,00 zł
- ABC wsp 0,00 zł
- Mikroekonomia dla bystrzaków 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
Spis treści
Jakość życia dzieci a status społeczno-ekonomiczny rodziny. Teoria i badania eBook -- spis treści
Wstęp 7
Podziękowania 11
Rozdział 1. Jakość życia – perspektywa ogólna 13
-
- Geneza i rozwój 13
- Problemy definicyjne 20
- Kluczowe zagadnienia w badaniach jakości życia 22
- Podejście obiektywne i subiektywne 23
- Ujęcia globalne i cząstkowe 25
- Zmienność jakości życia w perspektywie cyklu życia 26
- Podejście integrujące 27
- Koncepcja having, loving, being E. Allardta 28
Rozdział 2. Jakość życia dzieci 31
-
- Socjologiczne spojrzenie na dzieciństwo 32
- Jakość życia dzieci – perspektywa badawcza 35
- Kwestie definicyjne 35
- Ruch wskaźników społecznych dotyczących sytuacji dzieci 37
- Podstawy teoretyczne 41
- Zagadnienia metodologiczne 46
- Aspekty aplikacyjne 49
- Badania jakości życia dzieci oparte na wskaźnikach społecznych jako nowa subdyscyplina naukowa 51
- Modele badania jakości życia dzieci 52
- Podsumowanie 57
Rozdział 3. Metodologiczne podstawy badań 59
-
- Problematyka 59
- Koncepcja jakości życia dzieci przyjęta w pracy 59
- Model jakości życia dzieci 60
- Cel badań, pytania problemowe, hipotezy 62
- Empiryczne podstawy badań 64
- Technika badawcza 64
- Przygotowanie narzędzia 65
- Dobór próby 66
- Realizacja badania 68
- Problemy metodologiczne w badaniach ankietowych z dziećmi 70
- Dylematy etyczne 77
- Problematyka 59
Rozdział 4. Determinanty jakości życia dzieci 87
-
- Status społeczno-ekonomiczny rodziny a funkcjonowanie dziecka – wnioski z badań 87
- Konstrukcja wskaźnika SES rodziny dziecka w projekcie badawczym 89
- Okolica zamieszkania 99
- Podsumowanie 100
Rozdział 5. Jakość życia łódzkich szóstoklasistów 101
-
- Dziedzinowa jakość życia 102
- Warunki życia dziecka 102
- Relacje z rodzicami 108
- Relacje rówieśnicze 112
- Funkcjonowanie w szkole 115
- Zdrowie 132
- Dobrostan psychiczny 138
- Wymiary jakości życia dzieci – podsumowanie 151
- Globalna jakość życia 156
- Wzory jakości życia dzieci 158
- Wzory jakości życia dzieci pochodzących z rodzin o niskim i wysokim statusie 162
- Analizy na podstawie koncepcji having, loving, being 166
- Wymiary having, loving, being a status społeczno-ekonomiczny rodziny dziecka 169
- Wzory jakość życia na podstawie koncepcji E. Allardta 172
- Podsumowanie 173
- Dziedzinowa jakość życia 102
Zakończenie 177
Bibliografia 183
Spis tabel 195
Spis diagramów 197
Spis wykresów 198
Aneks. Kwestionariusz ankiety audytoryjnej 201