reklama - zainteresowany?

Instytucjonalna Teoria Przedsi - Onepress

Instytucjonalna Teoria Przedsi
ebook
Autor: Wojciech Misi
ISBN: 978-83-7695-881-1
stron: 290, Format: ebook
Data wydania: 2022-01-24
Księgarnia: Onepress

Cena książki: 47,00 zł

Dodaj do koszyka Instytucjonalna Teoria Przedsi

Tagi: Ekonomia

Autor podj

Dodaj do koszyka Instytucjonalna Teoria Przedsi

 

Osoby które kupowały "Instytucjonalna Teoria Przedsi", wybierały także:

  • Projekty restrukturyzacyjne
  • Rozw
  • Metody ilo
  • ABC wsp
  • Mikroekonomia dla bystrzaków

Dodaj do koszyka Instytucjonalna Teoria Przedsi

Spis treści

Instytucjonalna Teoria Przedsiębiorstw(a). Paradygmat (?) czy Wstęp (?) do Instytucjonalnej(?) Teorii(?) Przedsiębiorstw(a)(?) eBook -- spis treści

Wprowadzenie, czyli o pytaniach i metaforach badawczych 13
1. Znaki zapytania w podtytule książki jako ukryte pytania badawcze 13
2. Perspektywy (metafory) badawcze 17
Rozdział 1
PrzedsiÄ™biorstwo (?) – Teoria (?) – Instytucjonalna (?). Zarys problematyki 31
1.1. Nauka o przedsiębiorstwie a nauki ekonomiczne 31
1.1.1. Przedsiębiorstwo a ekonomia 32
1.1.2. Przedsiębiorstwo a nauki o zarządzaniu 33
1.1.3. Przedsiębiorstwo a mikroekonomia i zarządzanie strategiczne 34
1.1.4. Nauki o zarządzaniu a nauka o przedsiębiorstwie 35
1.1.5. Czas i granice pól badawczych 35
1.2. Czym jest i czym powinna być instytucjonalna teoria przedsiębiorstw(a)? 37
1.2.1. Czy potrzebna jest instytucjonalna (?) teoria (?) przedsiębiorstw(a)? 37
1.2.2. Czym jest i dlaczego istnieje przedsiębiorstwo? 39
1.2.3. Granice i cele przedsiębiorstwa 44
1.2.4. Czym jest teoria naukowa? 48
1.2.5. Teorie wchodzące w skład podejścia instytucjonalnego 50
Rozdział 2
Paradygmat nowej ekonomii instytucjonalnej, czyli o idealnych i nie zawsze idealnych ludziach 53
2.1. Weryfikowalność hipotez, tez, twierdzeń i teorii 53
2.2. Podejście pozytywne i normatywne a obiektywizm procesu badawczego 55
2.3. ZaÅ‚ożenia ekonomii gÅ‚ównego nurtu 57
2.4. Założenia nowej ekonomii instytucjonalnej 60
2.5. Åšwiat oczami ekonomisty ekonomii gÅ‚ównego nurtu i nowej ekonomii instytucjonalnej 66
Rozdział 3
Metafora systemu, czyli o miejscu teorii wyboru publicznego w nowej ekonomii instytucjonalnej 73
3.1. „CegÅ‚y” i „spoiwa” metafory systemu 73
3.2. Ewolucja instytucjonalizmu 75
3.3. Teoria wyboru publicznego, czyli o możliwościach i ograniczeniach jej wykorzystania w metaforze systemu 77
3.4. Instytucje, czyli o różnicach w ich interpretacji i definiowaniu 79
3.5. Sfera instytucjonalna, czyli o wpływie otoczenia instytucjonalnego na strukturę instytucjonalną 84
Rozdział 4
Metafora teatru/dramatu – pierwsza odsÅ‚ona – teoria praw wÅ‚asnoÅ›ci 101
4.1. „CegÅ‚y” i „spoiwa” teorii praw wÅ‚asnoÅ›ci 101
4.2. Znaczenie („odczuwanie”) wÅ‚asnoÅ›ci 102
4.3. Narodziny i ewolucja teorii praw własności 103
4.4. Ewolucja własności 109
4.5. Własność a prawa własności 112
4.6. Atrybuty (praw) własności 115
4.7. Ewolucja struktur wÅ‚asnoÅ›ciowych spóÅ‚ek kapitaÅ‚owych 117
4.7.1. Etap „zamkniÄ™tych” spóÅ‚ek kapitaÅ‚owych – okres pierwotnego oddzielenia wÅ‚asnoÅ›ci od zarzÄ…dzania 118
4.7.2. Etap „otwartych” spóÅ‚ek kapitaÅ‚owych – okres pogÅ‚Ä™bienia spersonalizowanego oddzielenia wÅ‚asnoÅ›ci od zarzÄ…dzania 119
4.7.3. Etap wÅ‚asnoÅ›ci osób prawnych – okres odpersonalizowania wÅ‚asnoÅ›ci 120
4.7.4. Etap prostej i zÅ‚ożonej wymiany krzyżowej praw wÅ‚asnoÅ›ci – okres przechodzenia od wÅ‚asnoÅ›ci do apropriacji 121
4.8. Prawa wÅ‚asnoÅ›ci (property law) a prawa dziaÅ‚ania (uprawnienia decyzyjne – property rights) 123
4.9. Kwadrat Friedmana jako podstawa analizy metodologicznej efektywności struktur (wiązek) praw własności 126
4.10. Rynek w teorii praw własności 134
4.11. GÅ‚ówne twierdzenia teorii praw wÅ‚asnoÅ›ci 141
4.12. Prawo popytu i podaży w kontekÅ›cie gÅ‚ównego twierdzenia teorii praw wÅ‚asnoÅ›ci 144
4.12.1. Założenie ceteris paribus 144
4.12.2. Własność i prawa własności do przedmiotu i finansowego ekwiwalentu transakcji 145
4.12.3. Wielowymiarowość transakcji niekompletnymi i niewyłącznymi prawami własności 146
Rozdział 5
Metafora dramatu/teatru – druga odsÅ‚ona – teoria agencji 159
5.1. Biznes jako sztuka dramatu na deskach teatru 159
5.2. Geneza, ewolucja i przedmiot badawczy teorii agencji 161
5.3. Racjonalność decyzji w teorii agencji 167
5.4. Proces badawczy teorii agencji 178
Rozdział 6
Metafora mechanizmu – teoria kosztów transakcyjnych 187
6.1. Przedsiębiorstwo jako mechanizm prowadzenia działalności gospodarczej 187
6.2. Ewolucja kategorii kosztów transakcyjnych 189
6.3. Znaczenie pojÄ™cia („podkategorii”) „transakcji” w procesie zdefiniowania kosztów transakcyjnych 194
6.4. Dekompozycja kosztów transakcyjnych 197
6.5. Próba operacjonalizacji kosztów transakcyjnych 206
Rozdział 7
Możliwości integracji instytucjonalnej teorii przedsiębiorstw(a) z alternatywnymi teoriami przedsiębiorstw(a) 217
7.1. Metaforyczna i badawcza konfrontacja alternatywnych teorii przedsiębiorstw(
a) z instytucjonalną teorią przedsiębiorstw(a) 217
7.2. Proces integracji alternatywnych teorii przedsiębiorstw(a) z instytucjonalną teorią przedsiębiorstw(a) 225
Zamiast zakończenia, czyli o metodologicznych rekomendacjach budowy oraz teoretycznej i aplikacyjnej sile instytucjonalnej teorii przedsiębiorstwa 239
1. Poznanie czy(i) zmiana rzeczywistości? 239
2. Rekomendacje dla budowy instytucjonalnej teorii przedsiębiorstwa 242
2.1. Uwagi wstępne 242
2.2. Rekomendacje 244
2.2.1. Teoria przedsiębiorstw(a) sensu largo i sensu stricto 245
2.2.2. Proces wyodrębnienia (sub)teorii przedsiębiorstw(a) 248
2.2.3. Kolejność metafor w procesie budowy instytucjonalnej teorii przedsiębiorstwa 250
2.2.4. Obszar badawczy „cegieÅ‚” i „spoiw” w poszczególnych metaforach 251
2.2.5. Internalizacja alternatywnych teorii przedsiębiorstwa 253
3. Addenda empiryczna, czyli o aplikacyjnej (normatywnej) sile poznania (pozytywnej) instytucjonalnej teorii przedsiębiorstwa 254
3.1. „Odwrócone” podejÅ›cie normatywne 255
3.2. Jak zrobić dobry interes, niczego nie sprzedając? 257
3.3. Jak zarobić, nic nie robiąc? 259
3.4. Czy każdy może być rolnikiem? 260
3.5. Kto ma ponieść koszty negatywnych efektów zewnÄ™trznych? 262
3.6. Kto straciÅ‚, a kto zarobiÅ‚ na „czarnym Å‚abÄ™dziu” – 2008/2009? 267
4. To naprawdę już koniec, a właściwie dopiero początek 276
Bibliografia 279
Spis rysunków 286
Spis tabel 287
Summary 288

Dodaj do koszyka Instytucjonalna Teoria Przedsi

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.