Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju - Onepress
ISBN: 978-8-3808-8672-8
stron: 528, Format: ebook
Data wydania: 2017-09-15
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 20,41 zł (poprzednio: 24,89 zł)
Oszczędzasz: 18% (-4,48 zł)
InspiracjÄ… do powstania książki byÅ‚a potrzeba podzielenia siÄ™ z Czytelnikiem obserwacjami oraz naukowÄ… refleksjÄ… nad wspóÅ‚czesnÄ… wielokulturowÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ… spoÅ‚ecznÄ… i wspóÅ‚tworzÄ…cym jÄ… czÅ‚owiekiem. Autorka Å‚Ä…czy prezentowanÄ… problematykÄ™ z postulatem naprawy relacji miÄ™dzyludzkich i miÄ™dzykulturowych poprzez zgodÄ™ na powszechnÄ… realizacjÄ™ idei zrównoważonego rozwoju, którÄ… postrzega jako niezbÄ™dny dziÅ› cel aktywnoÅ›ci spoÅ‚ecznoÅ›ci globalnej. Sugeruje wykorzystanie edukacji miÄ™dzykulturowej, dostrzegajÄ…c w niej najbardziej uzasadnione narzÄ™dzie wychowawcze, aby wielokulturowa spoÅ‚eczność globu dokonaÅ‚a zmiany swoich postaw i wybraÅ‚a odbudowÄ™ podstawowych Å›rodowisk życia ludzi (przyrodniczego, kulturowego, spoÅ‚ecznego i gospodarczego) na zasadach harmonii i wspóÅ‚bycia, z odrzuceniem narracji zysku, rabunkowej gospodarki, przymusu rywalizacji oraz niechÄ™ci wobec drugiego czÅ‚owieka. ZnaczÄ…cym i nowatorskim spojrzeniem na wyzwania zrównoważonego rozwoju jest odwoÅ‚anie siÄ™ do obszaru kultury, który jest jednym z gÅ‚ównych, a zarazem najczęściej pomijanych filarów koncepcji zrównoważenia.
Osoby które kupowały "Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju", wybierały także:
- Projekty restrukturyzacyjne 0,00 zł
- Rozw 0,00 zł
- Metody ilo 0,00 zł
- ABC wsp 0,00 zł
- O współczesnych praktykach genderyzacji ciała 76,67 zł, (6,90 zł -91%)
Spis treści
Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju eBook -- spis treści
Wstęp 9
RozdziaÅ‚ I. Diagnoza rozchwianego Å›wiata w Å›wietle wybranych gÅ‚osów intelektualistów 19
Wprowadzenie 19
-
- Niezrównoważony styl życia wspóÅ‚czesnego czÅ‚owieka 21
- Patologiczny model transformacji spoÅ‚eczeÅ„stw i narodów po II wojnie Å›wiatowej 22
- Cnoty neoliberalizmu a chaos życia społecznego 24
- Kryzys jednostronnie kształtowanego człowieka XXI wieku 35
- Człowiek wobec oczekiwań społecznych i gospodarczych 39
- Człowiek masowy u schyłku cywilizacji technokratycznej 41
- Samotny konsument w zmerkantylizowanym społeczeństwie 48
- Aktywność zawodowa jednostki a neoliberalny rynek pracy 55
- Natura i kultura podstawowymi środowiskami życia człowieka 62
- Mechanicystyczny optymizm człowieka w relacji do natury 64
- Przedmiotowy stosunek człowieka Zachodu do świata przyrody 71
- Ponadczasowa rola kultury w harmonizowaniu życia człowieka 85
- Niezrównoważony styl życia wspóÅ‚czesnego czÅ‚owieka 21
RozdziaÅ‚ II. Idea zrównoważonego rozwoju w spoÅ‚eczeÅ„stwach wielokulturowych 107
Wprowadzenie 107
-
- Teoretyczne podejÅ›cia do zrównoważonego wspóÅ‚istnienia wielokulturowych spoÅ‚eczeÅ„stw w perspektywie tworzenia siÄ™ nowego paradygmatu spoÅ‚ecznego 109
- „Estetyczna gra” czÅ‚owieka drogÄ… do harmonizowania jego podstawowych natur wedÅ‚ug Fryderyka Schillera 115
- Antropologia strukturalna w ujÄ™ciu Claude’a Levi-Straussa strategiÄ… rozwijania szacunku wobec Innych 123
- Szanse na zrównoważone wspóÅ‚istnienie wielokulturowej spoÅ‚ecznoÅ›ci globu w koncepcji Ernesto Laclau 134
- Etapy ksztaÅ‚towania siÄ™ idei zrównoważonego rozwoju w perspektywie kulturowej 143
- Skromna pozycja kultury w Å›wietle ksztaÅ‚towania siÄ™ filarów zrównoważonego rozwoju 144
- Nowe podejÅ›cie do roli kultury w realizacji zrównoważonego rozwoju wraz z nastaniem nowego tysiÄ…clecia 163
- NieustajÄ…ca debata o relacji kultura–zrównoważony rozwój w drugiej dekadzie XXI wieku 174
- Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w podejÅ›ciu teoretycznym i w Å›wietle dotychczasowych doÅ›wiadczeÅ„ 195
- Paradygmat edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju 196
- Dekada Edukacji na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (2005–2014) 211
- Globalny Program DziaÅ‚aÅ„ na rzecz zrównoważonego rozwoju i wizja edukacji do 2030 roku 227
- Teoretyczne podejÅ›cia do zrównoważonego wspóÅ‚istnienia wielokulturowych spoÅ‚eczeÅ„stw w perspektywie tworzenia siÄ™ nowego paradygmatu spoÅ‚ecznego 109
RozdziaÅ‚ III. MiÄ™dzykulturowość w edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju 245
Wprowadzenie 245
-
- Aksjologiczne fundamenty edukacji miÄ™dzykulturowej i edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju 248
- Hermeneutyczny wymiar edukacji międzykulturowej 251
- Aktualność pedagogiki kultury wobec potrzeby wychowania ku miÄ™dzykulturowoÅ›ci i zrównoważonemu rozwojowi 260
- Humanistyczna wizja czÅ‚owieka gotowego na miÄ™dzykulturowe poznanie i zrównoważonÄ… zmianÄ™ 274
- WspóÅ‚czesne rozumienie edukacji miÄ™dzykulturowej 304
- Podejścia do wielokulturowości dzisiejszych społeczeństw 307
- Oczekiwania wobec edukacji międzykulturowej 322
- Przesłanki na rzecz realizacji edukacji międzykulturowej 339
- Budowanie zrównoważonego spoÅ‚eczeÅ„stwa w oparciu o edukacjÄ™ miÄ™dzykulturowÄ… w polskiej szkole 365
- Kompetencja miÄ™dzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju w pracy wspóÅ‚czesnego nauczyciela 366
- Kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczyciela na rzecz wzajemnego zrozumienia 395
- Prawo ucznia do wspóÅ‚tworzenia wielokulturowego i zrównoważonego spoÅ‚eczeÅ„stwa 427
- Aksjologiczne fundamenty edukacji miÄ™dzykulturowej i edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju 248
Zakończenie 445
Bibliografia 451
Aneksy 485
Summary 523
Od Redakcji 527