Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju - Onepress

ISBN: 978-8-3808-8672-8
stron: 528, Format: ebook
Data wydania: 2017-09-15
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 20,41 zł (poprzednio: 24,89 zł)
Oszczędzasz: 18% (-4,48 zł)
Inspiracją do powstania książki była potrzeba podzielenia się z Czytelnikiem obserwacjami oraz naukową refleksją nad współczesną wielokulturową rzeczywistością społeczną i współtworzącym ją człowiekiem. Autorka łączy prezentowaną problematykę z postulatem naprawy relacji międzyludzkich i międzykulturowych poprzez zgodę na powszechną realizację idei zrównoważonego rozwoju, którą postrzega jako niezbędny dziś cel aktywności społeczności globalnej. Sugeruje wykorzystanie edukacji międzykulturowej, dostrzegając w niej najbardziej uzasadnione narzędzie wychowawcze, aby wielokulturowa społeczność globu dokonała zmiany swoich postaw i wybrała odbudowę podstawowych środowisk życia ludzi (przyrodniczego, kulturowego, społecznego i gospodarczego) na zasadach harmonii i współbycia, z odrzuceniem narracji zysku, rabunkowej gospodarki, przymusu rywalizacji oraz niechęci wobec drugiego człowieka. Znaczącym i nowatorskim spojrzeniem na wyzwania zrównoważonego rozwoju jest odwołanie się do obszaru kultury, który jest jednym z głównych, a zarazem najczęściej pomijanych filarów koncepcji zrównoważenia.
Osoby które kupowały "Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju", wybierały także:
- Projekty restrukturyzacyjne 0,00 zł
- Rozw 0,00 zł
- Metody ilo 0,00 zł
- ABC wsp 0,00 zł
- Mikroekonomia dla bystrzaków 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
Spis treści
Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju eBook -- spis treści
Wstęp 9
Rozdział I. Diagnoza rozchwianego świata w świetle wybranych głosów intelektualistów 19
Wprowadzenie 19
-
- Niezrównoważony styl życia współczesnego człowieka 21
- Patologiczny model transformacji społeczeństw i narodów po II wojnie światowej 22
- Cnoty neoliberalizmu a chaos życia społecznego 24
- Kryzys jednostronnie kształtowanego człowieka XXI wieku 35
- Człowiek wobec oczekiwań społecznych i gospodarczych 39
- Człowiek masowy u schyłku cywilizacji technokratycznej 41
- Samotny konsument w zmerkantylizowanym społeczeństwie 48
- Aktywność zawodowa jednostki a neoliberalny rynek pracy 55
- Natura i kultura podstawowymi środowiskami życia człowieka 62
- Mechanicystyczny optymizm człowieka w relacji do natury 64
- Przedmiotowy stosunek człowieka Zachodu do świata przyrody 71
- Ponadczasowa rola kultury w harmonizowaniu życia człowieka 85
- Niezrównoważony styl życia współczesnego człowieka 21
Rozdział II. Idea zrównoważonego rozwoju w społeczeństwach wielokulturowych 107
Wprowadzenie 107
-
- Teoretyczne podejścia do zrównoważonego współistnienia wielokulturowych społeczeństw w perspektywie tworzenia się nowego paradygmatu społecznego 109
- „Estetyczna gra” człowieka drogą do harmonizowania jego podstawowych natur według Fryderyka Schillera 115
- Antropologia strukturalna w ujęciu Claude’a Levi-Straussa strategią rozwijania szacunku wobec Innych 123
- Szanse na zrównoważone współistnienie wielokulturowej społeczności globu w koncepcji Ernesto Laclau 134
- Etapy kształtowania się idei zrównoważonego rozwoju w perspektywie kulturowej 143
- Skromna pozycja kultury w świetle kształtowania się filarów zrównoważonego rozwoju 144
- Nowe podejście do roli kultury w realizacji zrównoważonego rozwoju wraz z nastaniem nowego tysiąclecia 163
- Nieustająca debata o relacji kultura–zrównoważony rozwój w drugiej dekadzie XXI wieku 174
- Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w podejściu teoretycznym i w świetle dotychczasowych doświadczeń 195
- Paradygmat edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju 196
- Dekada Edukacji na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (2005–2014) 211
- Globalny Program Działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i wizja edukacji do 2030 roku 227
- Teoretyczne podejścia do zrównoważonego współistnienia wielokulturowych społeczeństw w perspektywie tworzenia się nowego paradygmatu społecznego 109
Rozdział III. Międzykulturowość w edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju 245
Wprowadzenie 245
-
- Aksjologiczne fundamenty edukacji międzykulturowej i edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju 248
- Hermeneutyczny wymiar edukacji międzykulturowej 251
- Aktualność pedagogiki kultury wobec potrzeby wychowania ku międzykulturowości i zrównoważonemu rozwojowi 260
- Humanistyczna wizja człowieka gotowego na międzykulturowe poznanie i zrównoważoną zmianę 274
- Współczesne rozumienie edukacji międzykulturowej 304
- Podejścia do wielokulturowości dzisiejszych społeczeństw 307
- Oczekiwania wobec edukacji międzykulturowej 322
- Przesłanki na rzecz realizacji edukacji międzykulturowej 339
- Budowanie zrównoważonego społeczeństwa w oparciu o edukację międzykulturową w polskiej szkole 365
- Kompetencja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju w pracy współczesnego nauczyciela 366
- Kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczyciela na rzecz wzajemnego zrozumienia 395
- Prawo ucznia do współtworzenia wielokulturowego i zrównoważonego społeczeństwa 427
- Aksjologiczne fundamenty edukacji międzykulturowej i edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju 248
Zakończenie 445
Bibliografia 451
Aneksy 485
Summary 523
Od Redakcji 527