Edukacja finansowa i inkluzja bankowa w realizacji koncepcji Silver Economy - Onepress
ISBN: 978-8-3796-9774-8
stron: 347, Format: ebook
Data wydania: 2015-07-13
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 30,88 zł (poprzednio: 37,66 zł)
Oszczędzasz: 18% (-6,78 zł)
Książka dotyczy najważniejszych mechanizmów i uwarunkowaÅ„ procesu wÅ‚Ä…czania w system bankowy poprzez podnoszenie Å›wiadomoÅ›ci finansowej spoÅ‚eczeÅ„stwa. Ze wzglÄ™du na prognozowane trendy demograficzne, prowadzÄ…ce do zjawiska starzenia siÄ™ caÅ‚ego spoÅ‚eczeÅ„stwa, w książce opisano wybrany element koncepcji silver economy, jakim jest aktywne uczestnictwo osób w wieku powyżej 50. roku życia w życiu spoÅ‚ecznym, warunkowane Å›wiadomym i odpowiedzialnym korzystaniem z dostÄ™pnych produktów i usÅ‚ug finansowych. Diagnoza skali wykluczenia finansowego i poziomu wiedzy finansowej pozwoliÅ‚a na wskazanie zależnoÅ›ci miÄ™dzy posiadanÄ… wiedzÄ… (zarówno teoretycznÄ…, jak i praktycznÄ…) a zakresem wÅ‚Ä…czenia w system finansowy (w tym zwÅ‚aszcza bankowy). Analiza dostÄ™pnoÅ›ci i atrakcyjnoÅ›ci ofert bankowych dedykowanych osobom z segmentu 50+ oraz przeglÄ…d i ocena dziaÅ‚aÅ„ prowadzonych na rzecz zwiÄ™kszenia wiedzy finansowej byÅ‚y podstawÄ… do sformuÅ‚owania rekomendacji pod adresem instytucji sektora bankowego oraz organizacji rzÄ…dowych i pozarzÄ…dowych, które mogÄ… przyczynić siÄ™ do wzmacniania kompetencji finansowych konsumentów powyżej 50. roku życia. Monografia jest efektem badaÅ„ prowadzonych w ramach dziaÅ‚alnoÅ›ci statutowej oraz projektu „«WÅ‚Ä…czenie bankowe» jako kluczowy standard w realizacji koncepcji silver economy w województwie Å‚ódzkim”, finansowanego przez Bank Zachodni WBK w ramach programu „Santander Universidades”.
Osoby które kupowały "Edukacja finansowa i inkluzja bankowa w realizacji koncepcji Silver Economy", wybierały także:
- Projekty restrukturyzacyjne 0,00 zł
- Rozw 0,00 zł
- Metody ilo 0,00 zł
- ABC wsp 0,00 zł
- O współczesnych praktykach genderyzacji ciała 76,67 zł, (6,90 zł -91%)
Spis treści
Edukacja finansowa i inkluzja bankowa w realizacji koncepcji Silver Economy eBook -- spis treści
Wstęp 7
RozdziaÅ‚ I. Koncepcja „srebrnej gospodarki” i problemy wykluczenia 11
1.1. „Srebrna gospodarka” na szczeblu krajowym i miÄ™dzynarodowym 11
1.1.1. Silver economy w polityce społecznej i dokumentach Unii Europejskiej 12
1. 1.2. Lokalna polityka na rzecz osób starszych 18
1.1.3. Trendy demograficzne w Polsce na tle krajów Unii Europejskiej 21
1.2. Wykluczenie społeczne jako problem społeczno-gospodarczy 27
1.2.1. Identyfikacja pojęcia wykluczenia społecznego 27
1.2.2. Determinanty wykluczenia społecznego 33
1.2.3. Konsekwencje wykluczenia społecznego 38
1.2.4. Skala wykluczenia spoÅ‚ecznego osób w wieku 50+ na tle pozostaÅ‚ych grup wiekowych 40
1.3. Wykluczenie bankowe jako obszar wykluczenia społecznego 46
1.3.1. Wykluczenie finansowe a wykluczenie bankowe 46
1.3.2. Determinanty wykluczenia bankowego 55
1.3.3. Skala wykluczenia finansowego i bankowego osób w wieku 50+ 61
1.3.4. Skutki wykluczenia bankowego 68
1.3.5. Wykluczenie bankowe a wykluczenie społeczne 69
1.3.6. Zadłużenie i niewypłacalność gospodarstw domowych a wykluczenie finansowe i społeczne 73
1.4. Kierunki interwencji na rzecz zwiÄ™kszania aktywnoÅ›ci spoÅ‚ecznej osób starszych 83
RozdziaÅ‚ II. Ocena dostÄ™pnoÅ›ci i atrakcyjnoÅ›ci usÅ‚ug bankowych dla osób w wieku 50+ 89
2.1. Potrzeby i zachowania finansowe gospodarstw domowych 89
2.1.1. Typologia i determinanty potrzeb i zachowaÅ„ finansowych gospodarstw domowych ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem osób z segmentu 50+ 89
2.1.2. ZarzÄ…dzanie finansami gospodarstw domowych - zapotrzebowanie na produkty bankowe 101
2.2. Ocena dostępności i atrakcyjności oferty bankowej dedykowanej dla segmentu 50+ 116
2.2.1. DostÄ™pność podstawowych usÅ‚ug bankowych i ich zróżnicowanie 116
2.2.2. Ocena atrakcyjnoÅ›ci oferty rachunków oszczÄ™dnoÅ›ciowo-rozliczeniowych dla segmentu 50+ 118
2.2.3. Ocena atrakcyjności oferty lokat bankowych dedykowanych seniorom 127
2.2.4. Ocena atrakcyjnoÅ›ci oferty kredytów dedykowanych seniorom 134
2.2.5. Podsumowanie 142
RozdziaÅ‚ III. Edukacja finansowa w podnoszeniu aktywnoÅ›ci spoÅ‚ecznej osób 50+ 147
3.1. Definicyjne ujęcie edukacji finansowej 147
3.2. Ekonomiczne i społeczne korzyści edukacji finansowej 162
3.3. Specyfika badań nad poziomem świadomości finansowej 166
3.4. Socjalizacja ekonomiczna pierwotna i wtórna 172
3.5. Edukacja finansowa w Polsce 175
3.5.1. Problem edukacji finansowej w Polsce 175
3.5.2. Stan Å›wiadomoÅ›ci finansowej w Polsce na tle krajów UE w Å›wietle badaÅ„ wtórnych 190
Rozdział IV. Świadomość finansowa gospodarstw domowych w świetle badań pierwotnych 197
4.1. Tendencje demograficzne w województwie Å‚ódzkim i ich konsekwencje w dziedzinie zaspokajania potrzeb osób 50+ 197
4.2. Metodyka badań w zakresie ekskluzji bankowej 201
4.3. Analiza struktury na podstawie przeprowadzonych badań pierwotnych 205
4.3.1. Struktura demograficzna próby 205
4.3.2. Stosunek do pieniędzy 211
4.3.3. Subiektywna wiedza finansowa 215
4.3.4. Zakres i czÄ™stotliwość korzystania z produktów bankowych 217
4.4. Identyfikacja zależnoÅ›ci miÄ™dzy poszczególnymi determinantami wykluczenia bankowego w wiedzÄ… finansowÄ… 230
4.4.1. Wskaźnik wiedzy finansowej teoretycznej 230
4.4.2. Wskaźnik wiedzy finansowej praktycznej 235
4.4.3. Aktualne posiadanie produktów finansowych 240
4.4.4. Posiadane produkty finansowe w ciÄ…gu 2 ostatnich lat 248
4.5. Wiedza finansowa teoretyczna a aktualne posiadanie produktów finansowych 256
4.6. Podsumowanie 261
RozdziaÅ‚ V. Program wyrównywania szans w dostÄ™pie do wiedzy finansowej osób 50+ 267
5.1. Rekomendacje dedykowane instytucjom bankowym w zakresie działań stymulujących ograniczanie zjawiska wykluczenia bankowego i podnoszenie świadomości finansowej 267
5.1.1. Przegląd i ocena działań prowadzonych przez instytucje sektora bankowego w Polsce na rzecz podnoszenia wiedzy finansowej 267
5.1.2. Przykłady dobrych praktyk podejmowanych przez banki za granicą 284
5.1.3. Rekomendacje rozwiÄ…zaÅ„ na rzecz osób w wieku 50+ na podstawie przykÅ‚adów dobrych praktyk 292
5.2. Rekomendacje dla podmiotów dziaÅ‚ajÄ…cych na rzecz osób 50+ na poziomie lokalnym w obszarze ksztaÅ‚towania Å›wiadomoÅ›ci finansowej 304
5.2.1. PrzeglÄ…d doÅ›wiadczeÅ„ zagranicznych w obszarze edukacji i wÅ‚Ä…czenia w sektor bankowy osób 50+ 304
5.2.2. Zidentyfikowanie rozwiÄ…zaÅ„ na rzecz osób w wieku 50+ jako przykÅ‚adów dobrych praktyk 309
5.2.3. Rekomendacje rozwiÄ…zaÅ„ na rzecz osób w wieku 50+ na podstawie przykÅ‚adów dobrych praktyk 312
Zakończenie 317
Bibliografia 323
Spis rysunków 339
Spis tablic 343
O autorach 347