Czarna kobieta na białym tle. Dyptyk biograficzny - Onepress
ISBN: 978-83-242-1919-3
stron: 240, Format: ebook
Data wydania: 2020-05-13
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 14,00 zł
Saartjie Baartman i Waris Dirie to kobiety; mówiono o nich: czarne. PÅ‚eć i rasa stanowiÄ… wyznaczniki tożsamoÅ›ci tak oczywiste, że wspóÅ‚czesnym krytykom kultury zdajÄ… siÄ™ wrÄ™cz banalne. WokóÅ‚ nich wciąż jednak osnuwajÄ… siÄ™ ekspansywne koncepcje teoretyczne. BiorÄ… one w posiadanie rzeczywiste jednostki; ksztaÅ‚tujÄ… ich losy, ingerujÄ… w ciaÅ‚a. WykorzystujÄ… je do wÅ‚asnych celów - naukowych, spoÅ‚ecznych, politycznych, ekonomicznych, artystycznych, rozrywkowych... Dyptyk zestawiony z biografii Saartjie Baartman i Waris Dirie pokazuje, jak abstrakcyjne pojÄ™cia i wyrafinowane teorie rozgrywane sÄ… w konkretnych okolicznoÅ›ciach, jak aktualizujÄ… siÄ™ w ludzkim życiu, ksztaÅ‚tujÄ…c jego bieg. Przyjrzyjmy siÄ™ częściom dyptyku, z których każda ma swój wÅ‚asny sens, ale ujÄ™te razem dajÄ… siÄ™ odczytać jako caÅ‚kiem nowa opowieść. Przekazuje ona wiedzÄ™ antropologicznÄ… - niekoniecznie bezpoÅ›rednio, niemniej jednak dobitnie.
Osoby które kupowały "Czarna kobieta na białym tle. Dyptyk biograficzny", wybierały także:
- Projekty restrukturyzacyjne 0,00 zł
- Rozw 0,00 zł
- Metody ilo 0,00 zł
- ABC wsp 0,00 zł
- Mikroekonomia dla bystrzaków 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
Spis treści
Czarna kobieta na białym tle. Dyptyk biograficzny eBook -- spis treści
Otwarcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Część pierwsza
Ucieleśnienie pewnej fantazji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Hotentocka skóra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Tworzenie Hotentotów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
JÄ™zyk obrazowania – narzÄ™dzie kolonizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Nie tylko pośladki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
Apokryf o życiu w Afryce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
Scena w Londynie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
SÄ…d nad wystÄ™pem – sÄ…d nad niewolnictwem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
Figura o kształcie łzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
Scena w Paryżu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56
Między Orangutanem a Europejczykiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
Sinus pudoris. Wstyd ciaÅ‚a – bezwstyd wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
Nudité . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .75
Fascynacja Cuviera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77
Dzielenie ciaÅ‚a – tworzenie wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79
Ekspozycja wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84
Drugie życie Saartjie Baartman . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Afrykańska kobieta i europejska prostytutka. Początek kariery
teoretycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Sieci sÅ‚ów, pojęć, obrazów. PostÄ™p teoretycznego uwikÅ‚ania . . . . . . . . . . . . . 96
Anatomia ciała teoretycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Zanim stała się Czarna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Graniczność dyskursywna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Powrót do ciaÅ‚a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Pochówek ciaÅ‚a/ożywianie znaczeÅ„ . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . .111
Utylizacja cierpienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Nicowanie historii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . .115
Krążenie znaczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .118
Niema bohaterka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Gest milczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Mimesis contra mimikra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Niemoc opowiadacza historii . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Część druga
Czarne ciało w dzikim tańcu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
O sposobach posługiwania się ciałem i myślą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Krok żoÅ‚nierza – chód modelki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . 157
Zachodni strój – trauma i obnażenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Znak próby: wyznanie intymne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 162
Nomadyczność naznaczonego ciała . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
CiaÅ‚o: materia wyrażania – wehikuÅ‚ sensów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
Odcinanie tego, co zbywa – rzeźbienie tego, co pÅ‚askie . . . . . . . .. . . . . . . 173
Tożsamość w garderobie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
Nudité 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
Opowieści o ranie i bliźnie . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
Projektowanie waginy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Zgrzyt w mechanizmie opresji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Uwięzione w języku i obrazie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
Próba wyzwolenia . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Cudze oczy do patrzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
Czarno -biała retoryka .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
Skóry i maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
Maska zmieniona na ubranie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
Zwodnicze opowieści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
Miejsca dwuznaczne i rewiry porzÄ…dku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
Kolonizacja biografii – hybrydyzacja podmiotu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
Zamknięcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Cytowana literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . 227
Indeks nazwisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235