reklama - zainteresowany?

Czarna kobieta na białym tle. Dyptyk biograficzny - Onepress

Czarna kobieta na białym tle. Dyptyk biograficzny
ebook
Autor: Anna Wieczorkiewicz
ISBN: 978-83-242-1919-3
stron: 240, Format: ebook
Data wydania: 2020-05-13
Księgarnia: Onepress

Cena książki: 14,00 zł

Dodaj do koszyka Czarna kobieta na białym tle. Dyptyk biograficzny

Tagi: Ekonomia

Saartjie Baartman i Waris Dirie to kobiety; mówiono o nich: czarne. PÅ‚eć i rasa stanowiÄ… wyznaczniki tożsamoÅ›ci tak oczywiste, że wspóÅ‚czesnym krytykom kultury zdajÄ… siÄ™ wrÄ™cz banalne. WokóÅ‚ nich  wciąż jednak osnuwajÄ… siÄ™ ekspansywne koncepcje teoretyczne.  BiorÄ… one  w posiadanie rzeczywiste jednostki; ksztaÅ‚tujÄ… ich losy, ingerujÄ… w ciaÅ‚a. WykorzystujÄ… je do wÅ‚asnych celów - naukowych, spoÅ‚ecznych, politycznych, ekonomicznych, artystycznych, rozrywkowych... Dyptyk zestawiony z biografii Saartjie Baartman i Waris Dirie pokazuje, jak abstrakcyjne pojÄ™cia i wyrafinowane teorie rozgrywane sÄ… w konkretnych okolicznoÅ›ciach, jak aktualizujÄ… siÄ™ w ludzkim życiu, ksztaÅ‚tujÄ…c jego bieg.  Przyjrzyjmy siÄ™ częściom dyptyku, z których każda ma swój wÅ‚asny sens, ale ujÄ™te razem dajÄ… siÄ™ odczytać jako caÅ‚kiem nowa opowieść. Przekazuje ona wiedzÄ™ antropologicznÄ… -  niekoniecznie  bezpoÅ›rednio, niemniej jednak dobitnie.

Dodaj do koszyka Czarna kobieta na białym tle. Dyptyk biograficzny

 

Osoby które kupowały "Czarna kobieta na białym tle. Dyptyk biograficzny", wybierały także:

  • Projekty restrukturyzacyjne
  • Rozw
  • Metody ilo
  • ABC wsp
  • Mikroekonomia dla bystrzaków

Dodaj do koszyka Czarna kobieta na białym tle. Dyptyk biograficzny

Spis treści

Czarna kobieta na białym tle. Dyptyk biograficzny eBook -- spis treści

Otwarcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7

Część pierwsza

Ucieleśnienie pewnej fantazji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16

Hotentocka skóra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  20

Tworzenie Hotentotów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23

JÄ™zyk obrazowania – narzÄ™dzie kolonizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28

Nie tylko pośladki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38

Apokryf o życiu w Afryce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42

Scena w Londynie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48

SÄ…d nad wystÄ™pem – sÄ…d nad niewolnictwem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . .51

Figura o kształcie łzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53

Scena w Paryżu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56

Między Orangutanem a Europejczykiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60

Sinus pudoris. Wstyd ciaÅ‚a – bezwstyd wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67

Nudité . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .75

Fascynacja Cuviera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . .77

Dzielenie ciaÅ‚a – tworzenie wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79

Ekspozycja wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84

Drugie życie Saartjie Baartman . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

Afrykańska kobieta i europejska prostytutka. Początek kariery

teoretycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

Sieci sÅ‚ów, pojęć, obrazów. PostÄ™p teoretycznego uwikÅ‚ania . . . . . . . . . . . . . 96

Anatomia ciała teoretycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99

Zanim staÅ‚a siÄ™ Czarna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . 104

Graniczność dyskursywna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106

Powrót do ciaÅ‚a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

Pochówek ciaÅ‚a/ożywianie znaczeÅ„ . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . .111

Utylizacja cierpienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . .113

Nicowanie historii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . .115

Krążenie znaczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .118

Niema bohaterka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121

Gest milczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

Mimesis contra mimikra . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127

Niemoc opowiadacza historii . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134

Część druga

Czarne ciaÅ‚o w dzikim taÅ„cu . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146

O sposobach posÅ‚ugiwania siÄ™ ciaÅ‚em i myÅ›lÄ… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  152

Krok żoÅ‚nierza – chód modelki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . 157

Zachodni strój – trauma i obnażenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . 160

Znak próby: wyznanie intymne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 162

Nomadyczność naznaczonego ciaÅ‚a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . 165

CiaÅ‚o: materia wyrażania – wehikuÅ‚ sensów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171

Odcinanie tego, co zbywa – rzeźbienie tego, co pÅ‚askie . . . . . . . .. . . . . . . 173

Tożsamość w garderobie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . 179

Nudité 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182

Opowieści o ranie i bliźnie . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . 184

Projektowanie waginy . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187

Zgrzyt w mechanizmie opresji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190

UwiÄ™zione w jÄ™zyku i obrazie . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192

Próba wyzwolenia . . . . . . . .. . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194

Cudze oczy do patrzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196

Czarno -biała retoryka .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198

Skóry i maski . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202

Maska zmieniona na ubranie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208

Zwodnicze opowieści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210

Miejsca dwuznaczne i rewiry porzÄ…dku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216

Kolonizacja biografii – hybrydyzacja podmiotu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  218

Zamknięcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223

Cytowana literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . 227

Indeks nazwisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235

Dodaj do koszyka Czarna kobieta na białym tle. Dyptyk biograficzny

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.