Ciało w tańcu. Analiza socjologiczna - Onepress
ISBN: 978-8-3796-9030-5
stron: 302, Format: ebook
Data wydania: 2014-06-26
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 16,97 zł (poprzednio: 18,86 zł)
Oszczędzasz: 10% (-1,89 zł)
Jedna z pierwszych polskich publikacji z zakresu socjologii taÅ„ca, a także jedna z niewielu traktujÄ…cych o socjologii ciaÅ‚a opartych na wynikach wieloletnich badaÅ„ empirycznych. W książce znajdzie Czytelnik opis etnograficzny Å›rodowiska taÅ„ca towarzyskiego, gdzie podejmowana jest m.in. tematyka rozwoju kariery tanecznej, ksztaÅ‚towania tożsamoÅ›ci, budowania pozycji w hierarchii grupowej. Autorka proponuje także interesujÄ…cÄ… koncepcjÄ™ spoÅ‚ecznego konstruowania cielesnoÅ›ci, czyli wpÅ‚ywu procesów spoÅ‚ecznych na ciaÅ‚o jednostki. Przydatny badaczom cielesnoÅ›ci z pewnoÅ›ciÄ… okaże siÄ™ zaproponowany przeglÄ…d metod i technik badawczych wykorzystywanych w badaniach socjologicznych nad taÅ„cem i ciaÅ‚em, oraz opis paradygmatu teoretycznego i koncepcji wykorzystanych do wyjaÅ›nienia zjawisk zaobserwowanych w Å›rodowisku spoÅ‚ecznym taÅ„ca towarzyskiego.
Osoby które kupowały "Ciało w tańcu. Analiza socjologiczna", wybierały także:
- Projekty restrukturyzacyjne 0,00 zł
- Rozw 0,00 zł
- Metody ilo 0,00 zł
- ABC wsp 0,00 zł
- Mikroekonomia dla bystrzaków 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
Spis treści
Ciało w tańcu. Analiza socjologiczna eBook -- spis treści
Wprowadzenie 7
1. CiaÅ‚o – taniec – metoda 13
1.1. Wstęp 15
1.2. Metodologia teorii ugruntowanej 15
1.3. Techniki zbierania danych 16
1.3.1. Wywiad 16
1.3.2. Obserwacja 19
1.3.3. Techniki zbierania danych z wykorzystaniem fotografii 20
1.3.4. Wywiad z użyciem fotografii 21
1.3.5. Wywiad z wykorzystaniem analizy wideo 22
1.4. Opis etnograficzny 26
1.5. Autoetnografia 27
1.6. Triangulacja 28
1.7. Techniki analizy danych 29
1.7.1. Kodowanie teoretyczne 32
1.8. Problemy metodologiczne w badaniu zjawiska cielesności 34
2. CiaÅ‚o – taniec – teoria 39
2.1. Wstęp 41
2.2. Perspektywa interakcjonizmu symbolicznego oraz jego podstawowe
założenia 41
2.3. Aspekty socjologiczne i psychologiczne w koncepcjach fenomenologicznych
Edmunda Husserla i Alfreda Schütza 46
2.4. PojÄ™cie cielesnoÅ›ci i fenomenologia Maurice’a Merleau-Pontiego 49
2.5. Koncepcja Å›wiatów spoÅ‚ecznych 53
2.6. Perspektywa dramaturgiczna Ervinga Goffmana 59
2.7. Socjologiczne koncepcje cielesności 61
2.8. Socjologiczne i antropologiczne koncepcje tańca 71
2.9. Zarys historii tańca towarzyskiego 78
3. CiaÅ‚o – taniec – dziaÅ‚anie 85
3.1. Wstęp 87
3.2. SubÅ›wiat spoÅ‚eczny taÅ„ca towarzyskiego – opis etnograficzny 87
3.2.1. Strategiczne wstępowanie 87
3.2.2. Rozpoczęcie kariery tanecznej 94
3.2.3. Warunki interweniujÄ…ce 96
3.2.4. Instytucjonalizacja w subświecie tańca towarzyskiego 105
3.2.5. Rywalizacja 116
3.2.6. Rola sędziego i kryteria oceny tańca 122
3.2.7. Role innych osób. Taniec jako dziaÅ‚anie spoÅ‚eczne 129
3.2.8. Proces stawania siÄ™ tancerzem 173
3.2.9. Filozofia wyjątkowości 210
3.2.10. WyglÄ…d tancerza 211
3.2.11. Aspekt estetyczny i konwencja tańca 217
3.2.12. Wyodrębniona rzeczywistość tańca 219
3.3. SpoÅ‚eczne konstruowanie cielesnoÅ›ci – analiza interakcjonistyczna 224
3.3.1. Perspektywy postrzegania ciała. Ciało jako narzędzie, aktor, materiał 224
3.3.2. Ostrzenie narzędzia 245
3.3.3. Polerowanie narzędzia 251
3.3.4. Komunikowanie cielesności 253
3.3.5. Praca nad przestrzeniÄ… 262
3.4. Wnioski 272
Podsumowanie 275
Naturalna historia badania 283
Bibliografia 287
Załączniki 297