Bez retuszu czy po liftingu? Obrazy starości i aborcji w filmie - Onepress
ISBN: 978-8-3808-8593-6
stron: 278, Format: ebook
Data wydania: 2017-10-27
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 17,90 zł (poprzednio: 22,38 zł)
Oszczędzasz: 20% (-4,48 zł)
Książka dotyczy dwóch kwestii spoÅ‚ecznych -staroÅ›ci i aborcji -omawianych z perspektywy artystycznej (filmowej) i socjologicznej. Autorka ukazaÅ‚a oba zjawiska, odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do wspóÅ‚czesnego kina amerykaÅ„skiego, europejskiego i polskiego, zwracajÄ…c uwagÄ™ na subiektywny, kulturowo uwarunkowany przekaz filmowy w odniesieniu do rzeczywistoÅ›ci. PrzedstawiÅ‚a także wyniki badaÅ„ wÅ‚asnych na temat recepcji wybranych filmów o staroÅ›ci i aborcji. Publikacja jest skierowana do szerokiego grona humanistów, miÅ‚oÅ›ników kina, w tym szczególnie do studentów socjologii, kulturoznawstwa, dziennikarstwa i kierunków filmoznawczych.
„Oryginalność książki polega na Å‚Ä…czeniu kompetencji socjologa z zainteresowaniami wspóÅ‚czesnym filmem oraz wiedzÄ… o filmie. PojÄ™cia socjologiczne i relacje o badaniach spoÅ‚ecznych odnoszone sÄ… do materii artystycznej. Badanie ma charakter krytycznej analizy wybranych filmów z perspektywy socjologii. Kiedy filmoznawstwo uprawia socjolog, spotyka siÄ™ z krytykÄ… ze strony filmoznawców, a jeÅ›li filmoznawcy analizujÄ… problemy spoÅ‚eczne w filmie, ujawnia siÄ™ brak znajomoÅ›ci badaÅ„ spoÅ‚ecznych w danej kwestii. Praca jest oryginalna i – jak każde badanie z pogranicza dyscyplin – wiąże siÄ™ z podjÄ™ciem pewnego ryzyka.”
Z recenzji prof. dr. hab. Bogusława Sułkowskiego
Osoby które kupowały "Bez retuszu czy po liftingu? Obrazy starości i aborcji w filmie", wybierały także:
- Projekty restrukturyzacyjne 0,00 zł
- Rozw 0,00 zł
- Metody ilo 0,00 zł
- ABC wsp 0,00 zł
- O współczesnych praktykach genderyzacji ciała 76,67 zł, (6,90 zł -91%)
Spis treści
Bez retuszu czy po liftingu? Obrazy starości i aborcji w filmie eBook -- spis treści
Wstęp 9
Część I. Film jako przedmiot badań socjologicznych 15
Rozdział I. Polska socjologia filmu 17
- Pionierzy socjologicznej myśli filmowej 17
- Od filmologii do socjologii filmu 21
- Od socjologii sztuki do socjologii filmu 31
- Metodologiczne wymiary analizy filmowej 37
- Podsumowanie 44
Część II. Obrazy filmowe o starości 47
Rozdział II. Starość jako problem społeczny 49
- Od definicji do problemu 49
- Starość w świetle badań empirycznych 55
- Medialny obraz ludzi starych 69
- Podsumowanie 75
Rozdział III. Kino wobec starości 79
- Starość w kinie amerykańskim 79
- Europejskie kino o starości 92
- Obrazy starości w polskim filmie 102
- Podsumowanie 116
RozdziaÅ‚ IV. Recepcja filmów o staroÅ›ci na przykÅ‚adzie filmu Tulipany Jacka Borcucha 121
- Charakterystyka grupy badanej 121
- Przeżycia filmowe a oceny filmu 125
- Filmowy obraz staroÅ›ci w relacjach widzów 143
- Odbiór filmu – miÄ™dzy identyfikacjÄ… a projekcjÄ… 146
- Podsumowanie 155
Część III. Aborcja jako temat filmowy 159
Rozdział V. Aborcja jako problem społeczny 161
- Prawne i etyczne dylematy jednostki 161
- Zjawisko aborcji w Polsce: stare i nowe problemy 165
- Aborcja w dyskursie publicznym 171
- Podsumowanie 177
Rozdział VI. Kino wobec kwestii aborcji 180
- Niechciana ciąża – uniwersalny temat filmowy 180
- Amerykańskie kino o niechcianej ciąży 183
- Obrazy aborcji w europejskim filmie 192
- Dramat niechcianej ciąży w kinie polskim 204
- Recepcja filmów o aborcji 217
- Podsumowanie 220
Zakończenie: Między obrazami filmowymi a rzeczywistością 225
- Wprowadzenie 225
- Strategie komunikacyjne w filmach 226
- Obrazy rzeczywistości 228
- Kino i rzeczywistość 228
- Realizmy w filmach 229
- Wielość prawd i zabiegi na prawdzie 230
- Filmowe obrazy starości 233
- Aborcja na ekranie 236
- O recepcji filmowej 239
- Podsumowanie 240
Bibliografia 243
Aneksy 257
Aneks A. Informacja o sposobie i prowadzeniu badań własnych 257
Załącznik 1. Dyspozycje do wywiadu swobodnego 261
Aneks B. Spis tabel, rysunków, ilustracji 263
Aneks C. Zestawienia wybranych filmów 265
Zestawienie I. Film polski – wybrane aspekty techniczne 266
Zestawienie II. Film europejski – wybrane aspekty techniczne 271
Zestawienie III. Film amerykaÅ„ski – wybrane aspekty techniczne 275
Summary 279