reklama - zainteresowany?

Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych - Onepress

Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych
ebook
Autor: Piotr Wróblewski
ISBN: 978-83-283-7212-2
stron: 376, Format: ebook
Data wydania: 2020-06-01
Księgarnia: Onepress

Cena książki: 44,50 zł (poprzednio: 89,00 zł)
Oszczędzasz: 50% (-44,50 zł)

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych

Tagi: ZarzÄ…dzanie projektami

Poznaj najskuteczniejsze metody zarzÄ…dzania projektami

  • Dowiedz siÄ™, na czym polega project management
  • Opanuj zwinne metodyki zarzÄ…dzania projektami
  • Naucz siÄ™ zarzÄ…dzać wymaganiami, zmianami, budżetem i ryzykiem
  • SiÄ™gnij po najlepsze narzÄ™dzia wspomagajÄ…ce pracÄ™ PM-a

ZarzÄ…dzanie projektami to rozlegÅ‚a i skomplikowana dziedzina wiedzy. Dobry kierownik projektu powinien być osobÄ… kompetentnÄ…, komunikatywnÄ…, zdyscyplinowanÄ…, wszechstronnÄ… i doÅ›wiadczonÄ…, Å‚Ä…czÄ…cÄ… zdolnoÅ›ci techniczne z marketingowymi, a nawet psychologicznymi. Dobry PM to zdolny dyrygent, pod którego kierunkiem zespóÅ‚ deweloperski sprawnie osiÄ…ga wyznaczone cele i szybko realizuje powierzone mu zadania - gra bez faÅ‚szu, niczym Å›wietnie zestrojona orkiestra.

W ostatnich latach metodyki zwinne przebojem wkroczyÅ‚y do firm informatycznych. Rewolucyjnie zmieniÅ‚y sposób wytwarzania oprogramowania, przenoszÄ…c akcent z planowania i budżetowania na dostarczanie wartoÅ›ci biznesowej oraz zaspokajanie biznesowych potrzeb klienta. Rewolucja ta sprawiÅ‚a, że deweloperzy nie sÄ… już postrzegani wyÅ‚Ä…cznie w kategorii kosztów, zespoÅ‚om oddaje siÄ™ wiÄ™cej inicjatywy, a efekty ich pracy można znacznie szybciej skonfrontować z oczekiwaniami.

Nie każdy Å‚atwo odnajduje siÄ™ w tej nowej rzeczywistoÅ›ci. Pomoże w tym praktyczny poradnik napisany przez doÅ›wiadczonego kierownika projektów. Krótko, zwięźle i rzeczowo, bez nudnej teorii, krok po kroku wprowadzi CiÄ™ we wspóÅ‚czesny Å›wiat zarzÄ…dzania projektami i pokaże, jak radzić sobie z codziennymi wyzwaniami. JeÅ›li chcesz zacząć przygodÄ™ z project managementem, chcesz odÅ›wieżyć swojÄ… wiedzÄ™ lub wzbogacić jÄ… o znajomość metodyk Agile, jesteÅ› na wÅ‚aÅ›ciwym tropie!

  • Koncepcje zarzÄ…dzania projektami
  • WÅ‚aÅ›ciwe uruchamianie projektu
  • ZarzÄ…dzanie zespoÅ‚em i komunikacja
  • Planowanie i tworzenie harmonogramów
  • Zbieranie wymagaÅ„ użytkownika
  • Realizacja i metody kontroli prac
  • ZarzÄ…dzanie ryzykiem i zmianami
  • ZarzÄ…dzanie jakoÅ›ciÄ… i budżetem
  • Dokumentacja projektowa i raportowanie
  • Profesjonalne koÅ„czenie projektu
  • Zwinne metodyki wytwarzania oprogramowania
  • Darmowe oprogramowanie do zarzÄ…dzania projektami

Zostań takim kierownikiem projektu, z jakim zawsze chciałeś pracować!

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych

 

Osoby które kupowały "Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych", wybierały także:

  • Scrum. O zwinnym zarzÄ…dzaniu projektami. Wydanie II rozszerzone
  • Oprogramowanie szyte na miarÄ™. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce. Wydanie II rozszerzone
  • Laptopowy Milioner. Jak zerwać z pracÄ… na etacie i zacząć zarabiać w sieci
  • Szef, którego szukamy. Rzecz o odpowiedzialnoÅ›ci
  • Stwórz jednorożca. Od idei po startup wart miliony. Wydanie II rozszerzone

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych

Spis treści

Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych eBook -- spis treści


Wstęp 11

CZĘŚĆ I. NIEZBĘDNIK KIEROWNIKA PROJEKTU 17

Rozdział 1. Pojęcia podstawowe 19

  • Czym jest, a czym NIE JEST projekt? 21
    • Realia organizacyjne 23
    • W stronÄ™ organizacji zorientowanej projektowo 26
    • Portfele i programy 27
  • Ewolucja project managementu 28
  • Cykl życia projektu 28
  • Zróbmy to po swojemu 30
  • NarzÄ™dzia 30
  • NieÅ‚atwa ocena sukcesu projektu 31
    • Triada projektowa 31
    • Zgubne dziedzictwo bÅ‚Ä™dów planowania 32
    • ByÅ‚ sukces czy nie? 33
  • ZarzÄ…dzanie i zespóÅ‚ 34
  • Zastosowanie zarzÄ…dzania projektami 35
  • Pytania kontrolne 37

Rozdział 2. Uruchamianie projektu 39

  • Proste trudnego poczÄ…tki 39
  • Karta projektu 40
  • Jak dobrze zainicjować projekt? 42
  • Plan projektu: budowa i utrzymanie 45
    • Zakres prac 46
    • Uczestnicy projektu 48
    • Struktury pozaprojektowe 49
    • Procedury 50
    • Szkolenia 52
    • Infrastruktura 52
    • Harmonogram prac 52
    • Budżet 53
  • Plan projektu zmienia siÄ™ w czasie! 53
  • Pytania kontrolne 53

RozdziaÅ‚ 3. ZespóÅ‚... mitów i zalet 55

  • Praktyki budowania zespoÅ‚ów projektowych 55
    • Pozyskiwanie zasobów osobowych 56
    • Razem czy osobno? 58
    • Utrzymanie zespoÅ‚u 59
  • Budowanie autorytetu kierownika 63
  • Role w zespole, czyli optymalne ludzi dopasowanie 65
    • Klasyfikacja dr. Belbina 65
    • Typologia MTR-i(tm) 66
  • Ludzie sÄ… różni, czyli model typów osobowoÅ›ci Myers-Briggs 67
    • PojÄ™cia podstawowe 68
    • Typy Myers-Briggs w piguÅ‚ce 69
  • Role i typy osobowoÅ›ci - konkluzja 70
  • ZarzÄ…dzanie konfliktami 71
  • Pytania kontrolne 72

Rozdział 4. Od WBS do harmonogramu 73

  • Dualizm projektowy 73
  • Struktura podziaÅ‚u prac (WBS) 74
  • Tworzenie WBS 78
  • Rola WBS w kontroli zakresu projektu 80
  • Pytania kontrolne 81

Rozdział 5. Zarządzanie zmianami 83

  • Proces zarzÄ…dzania zmianami 83
  • Role w procesie zarzÄ…dzania zmianami 85
  • WpÅ‚yw zmian na tzw. wydania produktu 86
  • Pytania kontrolne (bardzo trudne!) 88

Rozdział 6. Sztuka zarządzania wymaganiami użytkownika 89

  • Użytkownicy i udziaÅ‚owcy 90
    • Niezrozumienie wymagaÅ„ użytkownika 90
    • Åšrodowisko "upolitycznione" 91
    • Niestabilne wymagania użytkownika 92
    • Mapa polityczna projektu 93
  • Specyfika wymagaÅ„ informatycznych 94
    • Typologia wymagaÅ„ informatycznych 95
    • Jakość wymagaÅ„ 99
  • Skuteczne zbieranie wymagaÅ„ 100
    • Standardy i specyfikacje branżowe jako źródÅ‚o wymagaÅ„ 100
    • Identyfikacja uczestników procesu zbierania wymagaÅ„ 101
    • Praca z klientem 104
    • Wizualizacja wymagaÅ„ 104
    • Praca z przyszÅ‚ymi użytkownikami 106
    • Wzorce WBS i rejestry produktów 107
    • Joint Application Design 107
  • Pytania kontrolne 109

Rozdział 7. Zarządzanie ryzykiem 111

  • PojÄ™cia podstawowe 112
  • Odkrywanie ryzyk projektowych 115
  • Rodzaje ryzyka 116
    • PodziaÅ‚ wedÅ‚ug pochodzenia 117
    • PodziaÅ‚ wedÅ‚ug natury ryzyka 117
  • Materializacja ryzyka i jego wpÅ‚yw na projekt 119
  • Szablon dokumentowania ryzyka 120
  • Mapa ryzyka 121
  • Pytania kontrolne 121

Rozdział 8. Harmonogram doskonały, czyli jak planować, aby się udało 123

  • Planowanie kontra chaos 123
  • ZależnoÅ›ci pomiÄ™dzy zadaniami 125
    • ZwiÄ…zek "zakoÅ„cz - rozpocznij" (ang. Finish-Start) 126
    • ZwiÄ…zek "zakoÅ„cz - zakoÅ„cz" (ang. Finish-Finish) 126
    • Relacja "rozpocznij - rozpocznij" (ang. Start-Start) 127
    • Relacja "rozpocznij - zakoÅ„cz" (ang. Start-Finish) 127
    • Wprowadzanie opóźnieÅ„ lub przyspieszeÅ„ zadaÅ„ 127
  • Åšcieżka krytyczna 128
  • Szacowanie pracochÅ‚onnoÅ›ci i kosztów prac 129
  • Przypisywanie zasobów zadaniom 131
    • Planowanie zadaÅ„ w trybie "effort-driven" 131
    • Planowanie zadaÅ„ z wyÅ‚Ä…czonym trybem "effort-driven" 136
  • Sztuka wymyÅ›lania i ukÅ‚adania zadaÅ„ 136
  • Optymalizacja obciążenia zasobów projektowych 137
  • Przekazywanie zadaÅ„ czÅ‚onkom zespoÅ‚u 139
  • Kompresja harmonogramu 141
  • Pytania kontrolne 142

Rozdział 9. Zarządzanie budżetem w projekcie informatycznym 143

  • OpÅ‚acalność projektu w kontekÅ›cie organizacji 144
  • Elementy analizy budżetowej w projekcie 145
  • Koszty wÅ‚asne w projekcie 147
  • Koszty zewnÄ™trzne w projekcie 148
  • Planowanie wykorzystania zasobów 149
  • Kontrolowanie czy raportowanie czasu pracy? 150
  • Pytania kontrolne 151

RozdziaÅ‚ 10. Åšledzenie postÄ™pów i metoda Earned Value 153

  • PojÄ™cie wersji bazowej harmonogramu 153
  • Rejestrowanie danych o postÄ™pie prac 155
    • Uproszczone odznaczanie realizacji zadaÅ„ 155
    • PeÅ‚na rejestracja stanu realizacji prac 156
  • Metoda wartoÅ›ci wypracowanej (Earned Value) 158
    • BAC - budżet 159
    • BCWS - planowany koszt planowanej pracy 159
    • BCWP - planowany koszt wykonanej pracy (Earned Value) 159
    • ACWP- rzeczywisty koszt wykonanej pracy 159
    • EAC - przewidywany budżet caÅ‚kowity 160
    • Wskaźniki wydajnoÅ›ci i realizacji 160
  • Earned Value na przykÅ‚adach 161
    • Porównanie metody klasycznej z Earned Value 161
    • Praca z harmonogramem 164
    • Symulowanie postÄ™pu prac 165
  • Pytania kontrolne 166

RozdziaÅ‚ 11. Dokumentacja projektowa w fazie wytwórczej 167

  • Raportowanie stanu projektu 167
  • Dziennik projektu 169
    • ZespóÅ‚ projektowy 170
    • Produkty 170
    • Åšrodowisko sprzÄ™towe i programowe 171
    • Nota wydania (ang. Release notes) 172
    • Baza wiedzy 172
    • Lista ryzyk projektowych 173
    • Sprawy bieżące, problemy 173
    • Zdarzenia projektowe 174
    • Historia zmian w wymaganiach 174
  • Dokumentowanie spotkaÅ„ 175
  • Pytania kontrolne 176

Rozdział 12. Skuteczna komunikacja 177

  • Sztuka sprawnej komunikacji 177
    • Komunikacja elektroniczna 180
    • Poufność i ochrona informacji projektowej 180
    • Wymiana informacji w projektach 181
    • Spotkania, czyli jak siÄ™ nie zagadać na Å›mierć 182
  • Pytania kontrolne 184

Rozdział 13. Zarządzanie jakością w projekcie informatycznym 185

  • Normy ISO serii 9001 186
  • Model CMM 189
  • Testowanie oprogramowania 190
    • Ogólne rodzaje testów 191
    • Testy niefunkcjonalne 192
    • Testy z zakresu bezpieczeÅ„stwa 192
    • Organizacja metod testowania 193
  • CiÄ…gÅ‚a integracja i kontrola konfiguracji 195
  • Pytania kontrolne 197

Rozdział 14. Dostawa i zamknięcie projektu 199

  • Dostawa produktu 199
  • Strategie wdrażania zÅ‚ożonych systemów informatycznych 201
  • Szkolenia użytkowników 201
  • ZamkniÄ™cie prac w projekcie 202
  • Gwarancja i konserwacja 204
  • Pytania kontrolne 205

Rozdział 15. Podwykonawstwo i używanie darmowego oprogramowania 207

  • Outsourcing, czyli kupujemy zamiast wytwarzać 207
    • Proces nabywania usÅ‚ug lub towarów 208
  • Modele OEM i ODM 212
    • Zabezpieczenia depozytowe (ang. escrow agreement) 214
  • Jak siÄ™ odnaleźć w gÄ…szczu open source 214
    • Prawa wÅ‚asnoÅ›ci intelektualnej 214
    • Klasyfikacja licencji FOSS 215
  • Pytania kontrolne 217

Rozdział 16. Certyfikacja project management 219

  • Certyfikacje PMI 220
    • PMBOK (Project Management Body of Knowledge) 220
    • PMP (Project Management Professional) 220
    • PMI-ACP (PMI Agile Certified Practitioner) 223
  • Metodyka i certyfikacja PRINCE2 224
    • Co wyróżnia PRINCE2? 224
  • Szkolenia i certyfikacja PRINCE2 226
    • PRINCE2 Foundation 227
    • PRINCE2 Practitioner 227
    • PRINCE2 Agile Foundation 227
    • PRINCE2 Agile Practitioner 228
  • AgilePM (Agile Project Management) 228
    • AgilePM Foundation 228
    • AgilePM Practitioner 229
  • Pytania kontrolne 229

CZĘŚĆ II. ZWINNE REWOLUCJE I PRAKTYKI PM 231

RozdziaÅ‚ 17. W kierunku zwinnych metod wytwórczych 233

  • Proces ex machina, czyli próby uporzÄ…dkowania rzeczywistoÅ›ci 233
    • Radosna twórczość 234
    • Normy i standardy 234
    • Nowoczesne praktyki zarzÄ…dzania 236
  • A może zróbmy to inaczej? 236
    • Crystal Clear 236
    • Programowanie ekstremalne (XP) 238
    • Feature-Driven Development (FDD) 240
  • Pytania kontrolne 242

Rozdział 18. Usprawnić produkcję! 243

  • Lean Manufacturing, czyli eliminacja strat 243
  • Lean Software Development 247
    • Odwzorowanie pojęć Lean Manufacturing 247
    • Zasady Lean czy zasady Agile? 249
    • Praktyczne zasady Lean Software Development 250
  • Cykl Deminga (PDCA) 253

Rozdział 19. Kanban, czyli zrozumieć i ujarzmić flow 255

  • Kanban w systemach produkcji klasycznej 255
  • Tablice Kanban 258
    • Struktura tablicy Kanban 259
    • Limity WIP 261
    • Kanban w Agile 261

Rozdział 20. Od iteracji do Agile 263

  • Zaplanujmy lepsze jutro! 263
  • (Nieco) lepszy rodzaj planowania 264
  • 35 lat minęło jak jeden dzieÅ„... 266
  • ZÅ‚ożone systemy adaptacyjne 269
  • Manifest Agile, czyli "przykazania" ogólne 271
  • Zasady Agile, czyli "katechizm" na co dzieÅ„ 272
  • Rodzina metodyk Agile 273

Rozdział 21. Agile w wydaniu DSDM 275

  • Geneza DSDM 275
  • Cykl życia projektu w DSDM 279
  • ZespóÅ‚ i role w DSDM 281
  • MoSCoW, czyli zarzÄ…dzanie priorytetami 283
  • Demonstracja wykonanej pracy 284
  • Komunikacja 285
    • UmiejÄ™tnoÅ›ci miÄ™kkie 285
    • Nienadużywanie komunikacji elektronicznej 285
    • Praktyka wymiany informacji 286
  • Sztuka definiowania wymagaÅ„ 287
  • Rola Kierownika Projektu w DSDM 288
  • Planowanie i Å›ledzenie postÄ™pu 288
  • Podsumowanie 289

Rozdział 22. Scrum w pigułce 291

  • Zasady gry Scrum 292
  • Flow sterowany wymaganiami 293
  • Organizacja pracy 294
  • Spotkania w Scrumie 295
    • Planowanie sprintu 295
    • Codzienny Scrum, czyli tzw. daily scrum 295
    • Backlog grooming 295
    • PrzeglÄ…d sprintu 296
    • Retrospekcja sprintu 296
  • PostÄ™p prac w Scrumie 296

RozdziaÅ‚ 23. Porównanie Agile z metodami tradycyjnymi 297

  • Triada projektowa raz jeszcze 297
  • WedÅ‚ug planu czy na luzie? 299
  • Dokumentacja i zarzÄ…dzanie wiedzÄ… 302
  • Metody szacowania Agile 304
    • A może nie szacujmy? 304
  • Planning Poker 304

Rozdział 24. Jak raportować postęp projektu zwinnego? 307

  • Kanban w Agile 307
  • Rejestr Sprintu 308
  • Wykresy spalania 309
  • Kumulacyjny diagram przepÅ‚ywu 311
  • Earned Value w Agile 314

Rozdział 25. Wdrażanie Agile 317

  • Pierwsze koty za pÅ‚oty 317
  • Wymagania użytkownika 319
    • Historyjki użytkownika, czyli eliminacja rzeczy zbÄ™dnych 319
    • Mapowanie historyjek użytkownika, czyli punkt widzenia użytkownika 321
  • Użycie WBS w metodach zwinnych? 322
  • Jaki Agile? 323
    • SAFe(r), czyli skalowalny Agile 323
    • Large-scale Scrum (LeSS) 326
    • Disciplined Agile Delivery (DAD) 328
    • Nexus 330
  • Pytania kontrolne 330

CZĘŚĆ III. DARMOWE OPROGRAMOWANIE DO ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI 331

Rozdział 26. Przegląd darmowego oprogramowania do zarządzania projektami 333

  • Projekty pominiÄ™te w książce 334
    • dotproject 334
    • Maven 335
    • Odoo 336
    • Planner 336
    • RT: Request Tracker 336
    • Trac 337
    • Wekan 337
    • ZenTao 338

Rozdział 27. GanttProject, czyli proste harmonogramowanie 339

  • Rozpoczynamy nowy projekt 340
    • WBS 341
    • Szybkie wprowadzanie parametrów zadaÅ„ 343
    • Praca przy użyciu myszy 343
  • ZależnoÅ›ci i inne atrybuty zadaÅ„ 344
  • Zaawansowane atrybuty zadaÅ„ 345
  • Zasoby 346
  • WyglÄ…d wykresu 347
  • Analiza projektu 348
  • Zaawansowane opcje programu 348

Rozdział 28. ProjectLibre, czyli prawie jak Microsoft Project 349

  • Rozpoczynamy nowy projekt 350
    • WBS 352
    • Tworzenie i edycja parametrów zadaÅ„ 353
    • ZależnoÅ›ci i inne atrybuty zadaÅ„ 355
  • Zasoby 356
  • WyglÄ…d wykresu 357
  • Widoki 359
  • Kalendarze niestandardowe 363
  • Analiza i raportowanie projektu 364

Literatura 367

Spis rysunków 369

Spis tabel 373

Skorowidz 375

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.