Zarządzanie publiczne w lokalnym sektorze kultury - Onepress
ISBN: 978-83-8220-380-6
stron: 178, Format: ebook
Data wydania: 2021-03-05
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 21,21 zł (poprzednio: 24,66 zł)
Oszczędzasz: 14% (-3,45 zł)
Lokalny sektor kultury to tysiące instytucji kultury (IK) w Polsce – teatrów, muzeów, domów kultury, galerii czy bibliotek. W zdecydowanej większości podmioty te są prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego (JST), z których największe znaczenie mają duże ośrodki miejskie, gdzie koncentrują się funkcje kulturalne całych regionów.
W monografii skupiono się na dwóch alternatywnych modelach zarządzania w lokalnym sektorze kultury – rynkowym i relacyjnym. Autor opisuje relację organizator (JST)-dyrektorzy IK, która odgrywa kluczową rolę w prowadzeniu lokalnej polityki rozwoju kultury. Celem książki jest rozpoznanie tej zależności w świetle dwóch teorii: agencji i stewarda. Jakościowe studia przypadków zostały oparte na wywiadach pogłębionych z kilkudziesięcioma przedstawicielami administracji samorządowej oraz niemal wszystkimi menedżerami kultury z wybranego miasta.
Badania przeprowadzono w Łodzi, która współcześnie pozycjonuje się jako miasto kultury i sztuki oraz stara się intensywnie włączać kulturę w trajektorię swojego rozwoju. Przywołane opinie środowiska menedżerów kultury jednoznacznie wskazują na potrzebę zredefiniowania popularnego w wielu polskich miastach rynkowego modelu zarządzania sektorem kultury w kierunku szerszego oparcia go na współdziałaniu i zaufaniu.
Osoby które kupowały "Zarządzanie publiczne w lokalnym sektorze kultury", wybierały także:
- Od hierarchii do turkusu, czyli jak zarządzać w XXI wieku 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Firma jako CAŁOŚĆ. Porządkowanie chaosu korporacyjnego/Corporate Global Thinking 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Szef, który myśli, bo warto i się opłaca 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Psychologia szefa 3. Zrozumieć zespół. Fenomen małej grupy 64,78 zł, (14,90 zł -77%)
- Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi 53,75 zł, (12,90 zł -76%)
Spis treści
Zarządzanie publiczne w lokalnym sektorze kultury eBook -- spis treści
Wykaz skrótów 9
Wstęp 11
Rozdział 1. Zarządzanie publiczne w obliczu wyzwań współczesności 17
-
- Zarządzanie publiczne – definiowanie i specyfika 17
- Zarządzanie publiczne – geneza pojęcia 18
- Różnice między sektorem publicznym i prywatnym – otoczenie organizacji i zarządzanie relacjami z otoczeniem 20
- Różnice między sektorem publicznym i prywatnym – cechy charakterystyczne sektorów oraz postawy i zachowania w organizacji 22
- Zarządzanie publiczne – definiowanie i specyfika 17
1.2. Modele zarządzania publicznego 25
-
-
- Tradycyjny model biurokratyczny 26
- Rynkowy model nowego zarządzania publicznego 29
- Relacyjny model nowego współrządzenia publicznego 32
- Analiza porównawcza modeli zarządzania publicznego 34
-
1.3. Zarządzanie publiczne w sektorze kultury – model rynkowy czy relacyjny? 37
Rozdział 2. Teoretyczny wymiar współczesnych modeli zarządzania publicznego 43
-
- Dotychczasowe próby powiązania modeli z koncepcjami teoretycznymi 44
- Istota nowej ekonomii instytucjonalnej 45
- Kluczowa rola instytucji w rozwoju sektora publicznego 47
- NEI a efektywność sektora publicznego 50
- Menedżer jako człowiek ekonomiczny (teoria agencji) 52
- Menedżer jako człowiek społeczny (teoria stewarda) 55
- Porównanie teorii agencji i teorii stewarda 56
- Dotychczasowe próby powiązania modeli z koncepcjami teoretycznymi 44
2.4.1. Czynniki psychologiczne 58
2.4.2. Mechanizmy sytuacyjne 59
Rozdział 3. Polityka rozwoju kultury jako kontekst zarządzania publicznego w sektorze kultury 61
3.1. Modele polityki rozwoju kultury 61
-
- Polityka kulturalna Unii Europejskiej 64
3.3. Wybrane modele narodowych polityk rozwoju kultury w Unii Europejskiej 67
-
- Polityka rozwoju kultury w Polsce – przeszłość i teraźniejszość 70
- Rola szczebla lokalnego i regionalnego w prowadzeniu polityki rozwoju kultury w mieście 78
Rozdział 4. Problem badawczy oraz metodyka badań empirycznych 85
4.1. Tło badania 85
4.2. Cele badania, pytania badawcze 87
-
- Dobór miasta do badań i jego specyfika 88
- Model badawczy i operacjonalizacja pojęć 90
4.5. Przebieg procesu badawczego 93
Rozdział 5. Rola kultury w strategicznych i operacyjnych działaniach Łodzi 101
5.1. Łódzka przygoda z kulturą 102
-
- Kultura w strategicznych i operacyjnych dokumentach rozwoju Łodzi 106
- Działania władz Łodzi i województwa w zakresie rozwoju kultury i wsparcia branż przemysłów kreatywnych 112
- Ocena oferty kulturalnej Łodzi na rynku krajowym 115
- Pozycja kulturalna Łodzi w skali międzynarodowej 126
Rozdział 6. Rezultaty badań empirycznych 129
-
- Mechanizmy związane z typem menedżera i jego postawą 129
- Mechanizmy zależne od organizatora (JST) i jego filozofii zarządzania 132
- Postulaty poprawy relacji organizator (JST) – dyrektorzy IK 142
Zakończenie 151
Bibliografia 157
Spis tabel 167
Spis schematów 169
Załącznik 1 171
Załącznik 2 175