Zarządzanie wynikiem finansowym w przedsiębiorstwie. Wymiary - modele - ocena - Onepress

ISBN: 978-83-8220-076-8
stron: 172, Format: ebook
Data wydania: 2020-09-15
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 15,99 zł (poprzednio: 19,74 zł)
Oszczędzasz: 19% (-3,75 zł)
W publikacji zaprezentowano dwuwymiarowe podejście do analizy i oceny zjawiska earnings management w przemysłowych spółkach akcyjnych. Z jednej strony nawiązuje ono do koncepcji księgowego kształtowania wyniku finansowego oraz związanego z nim postulatu twórczej i niestandardowej interpretacji obowiązujących zasad rachunkowości wraz z podniesionymi obawami naruszenia standardów sprawozdawczości finansowej w procesach przetwarzania i prezentacji zdarzeń gospodarczych. Z drugiej strony zaś dotyka ono zagadnień z zakresu problematyki realnego (rzeczowego) zarządzania zyskiem, która znajduje swoje odzwierciedlenie m.in. w ingerencjach w wartość raportowanego wyniku finansowego poprzez przeprowadzanie operacji gospodarczych nakierowanych na ponadprzeciętną akcelerację bądź spowalnianie sprzedaży lub też nienaturalne kształtowanie kosztów produkcyjnych i kosztów uznaniowych. W szerokim spektrum dokonanej analizy znalazły się ponadto kwestie wzajemnych zależności pomiędzy obiema strategiami kreowania wyniku finansowego. Warto dodać, że omawiany segment studiów teoretyczno-empirycznych nie doczekał się dotychczas pełniejszych badań naukowych w Polsce.
W świetle skandali księgowych ostatnich lat praktyki zarządzania zyskiem stały się szczególnie istotne z perspektywy dyskusji dotyczących jakości sprawozdań finansowych, transparentności informacji przekazywanych interesariuszom jednostek gospodarczych czy charakteru podejmowanych decyzji w aspekcie wzrostu wartości przedsiębiorstwa. Monografia adresowana jest zatem przede wszystkim do analityków finansowych, inwestorów giełdowych, audytorów, specjalistów z zakresu rachunkowości i finansów przedsiębiorstw, a także wszystkich osób zainteresowanych problematyką intencjonalnego kształtowania wyniku finansowego podmiotów gospodarczych.
Osoby które kupowały "Zarządzanie wynikiem finansowym w przedsiębiorstwie. Wymiary - modele - ocena", wybierały także:
- Kapitalizm interesariuszy. Globalna gospodarka a post 67,42 zł, (20,90 zł -69%)
- Pieniądze płyną z duszy. Odzyskaj swoje wewnętrzne bogactwo 39,09 zł, (12,90 zł -67%)
- Zarabiaj na nieruchomościach. Praktyczny poradnik, jak kupić, wyremontować i wynająć mieszkanie 39,09 zł, (12,90 zł -67%)
- B 49,89 zł, (22,45 zł -55%)
- Jak inwestowa 67,00 zł, (30,15 zł -55%)
Spis treści
Zarządzanie wynikiem finansowym w przedsiębiorstwie. Wymiary - modele - ocena eBook -- spis treści
Prolegomena 7
Rozdział I. Perspektywy badawcze i aplikacyjne wyniku finansowego przedsiębiorstw 11
- Treść i zakres znaczeniowy wyniku finansowego przedsiębiorstwa 11
- Istota i przesłanki intencjonalnego kształtowania wyniku finansowego przedsiębiorstwa 18
- Dualny wymiar koncepcji intencjonalnego kształtowania wyniku finansowego przedsiębiorstwa 22
- Techniki i sposoby rachunkowych i rzeczowych metod kształtowania wyniku finansowego przedsiębiorstwa 31
- Rachunkowe metody zarządzania wynikiem finansowym przedsiębiorstwa 31
- Realne (rzeczowe) metody zarządzania wynikiem finansowym przedsiębiorstwa 40
Rozdział II. Analiza dyskrecjonalnych różnic memoriałowych jako narzędzie kształtowania wyniku finansowego przedsiębiorstwa 47
- Charakterystyka i sposoby wyodrębniania dyskrecjonalnych różnic memoriałowych 47
- Międzysektorowa analiza kształtowania dyskrecjonalnych różnic memoriałowych w przemysłowych spółkach giełdowych 54
- Weryfikacja modelu Jones w analizie dyskrecjonalnych różnic memoriałowych 55
- Wykorzystanie modelu Dechow–Dichev w ocenie dyskrecjonalnych bieżących różnic memoriałowych 61
- Zastosowanie modelu Kang–Sivaramakrishnan w detekcji dyskrecjonalnych różnic memoriałowych 68
- Ocena związków korelacyjnych między poszczególnymi kategoriami dyskrecjonalnych różnic memoriałowych w przemysłowych spółkach giełdowych 75
- Analiza przekrojowa stopnia wrażliwości i dopasowania określonych modeli różnic memoriałowych w ocenie kształtowania wyniku finansowego typu rachunkowego 79
Rozdział III. Trójwymiarowa analiza realnego zarządzania wynikiem finansowym w przedsiębiorstwach 85
- Estymacja realnego zarządzania zyskiem w spółkach publicznych – podstawowe modele i refleksja metodologiczna 85
- Międzysektorowa analiza współczynników realnego zarządzania zyskiem w przemysłowych spółkach giełdowych 90
- Zastosowanie współczynnika ponadprzeciętnego poziomu operacyjnych przepływów pieniężnych w ocenie realnego kształtowania wyniku finansowego 90
- Analiza pozytywnego i negatywnego ponadprzeciętnego poziomu kosztów produkcji 96
- Analiza pozytywnego i negatywnego ponadprzeciętnego poziomu kosztów uznaniowych 103
- Ocena związków korelacyjnych między poszczególnymi wyznacznikami realnego zarządzania zyskiem 109
- Międzysektorowa analiza całkowitego realnego zarządzania zyskiem w przemysłowych spółkach giełdowych 113
Rozdział IV. Relacje między rachunkowym i realnym zarządzaniem zyskiem w przedsiębiorstwach 119
- Charakter księgowego i rzeczowego kształtowania wyniku finansowego 119
- Ocena międzysektorowych zależności między księgowym a realnym zarządzaniem zyskiem w spółkach przemysłowych z zastosowaniem korelacji liniowej Pearsona 123
- Estymacja międzysektorowych zależności między księgowym a realnym zarządzaniem zyskiem w spółkach przemysłowych z zastosowaniem regresji liniowej 126
- Ocena związku rachunkowego i rzeczowego zarządzania zyskiem z rentownością i wystarczalnością gotówkową przedsiębiorstw przemysłowych 130
- Analiza związków między rachunkowym i rzeczowym zarządzaniem zyskiem a operacyjnym bezpieczeństwem finansowym publicznych spółek przemysłowych 137
Zakończenie 147
Bibliografia 155
Spis rysunków 163
Spis tabel 167
Spis równań 171