reklama - zainteresowany?

WIELKOPOLSKIE SZKICE REGIONALISTYCZNE t. 4 - Onepress

WIELKOPOLSKIE SZKICE REGIONALISTYCZNE t. 4
ebook
Autor: Ryszard Kowalczyk
ISBN: 978-83-656-9719-6
stron: 201, Format: ebook
Data wydania: 2017-12-14
Księgarnia: Onepress

Cena książki: 16,22 zł

Dodaj do koszyka WIELKOPOLSKIE SZKICE REGIONALISTYCZNE t. 4

Tagi: Marketing

Seria Wielkopolskich Szkiców Regionalistycznych składa się z siedmiu tomów. Pierwszy tom tego opracowania zawiera rozważania nad Wielkopolską jako regionem historyczno-kulturowym. Drugi tom skupiony jest zarówno na regionalizmie wielkopolskim jako idei, jak i jej praktycznych przejawach społeczno-organizacyjnych oraz prekursorach regionalizmu wielkopolskiego. Tom trzeci natomiast stanowi kontynuację rozważań o regionalizmie wielkopolskim, widzianym jednak z innej perspektywy, a mianowicie z punktu widzenia jego przejawów społeczno-kulturalnych, politycznych i gospodarczych wraz z ich luminarzami. Na zawartość tomu czwartego składają się refleksje o etosie regionalnym Wielkopolan i towarzyszących jej ideach, a także o znaczeniu prasy w życiu regionu oraz charakterystycznych postawach i zachowaniu jego mieszkańców. Przedmiotem zainteresowania tomu piątego są wielkopolskie tradycje czasopiśmiennictwa regionalistycznego do 1939 roku. Rozwój tej kategorii prasowo-wydawniczej w Wielkopolsce po drugiej wojnie światowej scharakteryzowano w tomie szóstym. Tom siódmy zawiera próbę zdefiniowania pojęcia czasopisma regionalistycznego poprzez wprowadzenie formuły określającej pod nazwą 'cecha' - rozważania te oparte są głównie na źródłach i tradycji wielkopolskiego czasopiśmiennictwa regionalistycznego XIX/XX wieku.

Dodaj do koszyka WIELKOPOLSKIE SZKICE REGIONALISTYCZNE t. 4

 

Osoby które kupowały "WIELKOPOLSKIE SZKICE REGIONALISTYCZNE t. 4", wybierały także:

  • Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi
  • Reguła 80/20. Zasada, która odmienia świat
  • Laptopowy Milioner. Jak zerwać z pracą na etacie i zacząć zarabiać w sieci
  • Jedna kampania do wolności. Jak stworzyć produkt online, pozyskać klientów i żyć na własnych warunkach
  • Zen Steve'a Jobsa

Dodaj do koszyka WIELKOPOLSKIE SZKICE REGIONALISTYCZNE t. 4

Spis treści

WIELKOPOLSKIE SZKICE REGIONALISTYCZNE t. 4 eBook -- spis treści

Spis treści
WSTĘP.........................................................................................................................11
ROZDZIAŁ I.....................................................................................................13
REGIONALIŚCI WIELKOPOLSCY – ICH ETOS I IDEE NA TLE WARUNKÓW ZABORU PRUSKIEGO I PÓŹNIEJ....................................................13
1.1. Inteligencja, twórcy, literaci, księża, nauczyciele, dziennikarze i opinia publiczna a XIX-wieczny regionalizm wielkopolski..............................................13
1.2. Idea Polski Ludowej............................................................................................16
1.3. Rola opinii publicznej.........................................................................................18
1.4. Odwaga cywilna i poświęcenie się sprawie narodowej..................................20
ROZDZIAŁ II.............................................................................................................24
REGIONALIZM A ROLA I ZADANIA CZASOPIŚMIENNICTWA REGIONALISTYCZNEGO............................................................................................24
2.1. Tło ideowo-polityczne czasopiśmiennictwa regionalistycznego XIX/XX wieku.....................................................................................................................24
2.2. Pielęgnowanie języka polskiego i oświata ludu – zasadnicze zadania czasopiśmiennictwa regionalistycznego XIX/XX wieku.......................................34
2.3. Podtrzymanie ducha narodowego oraz idei jednej Polski i solidarności narodowej – ważnym zadaniem czasopiśmiennictwa regionalistycznego XIX/XX wieku............................................................................................................38
2.4. Regionalizm i czasopisma regionalistyczne szkołą narodową......................41
ROZDZIAŁ III............................................................................................................43
REGIONALIZM WIELKOPOLSKI A DOBRO PUBLICZNE, KWESTIA WŁOŚCIAŃSKA I WOLNOŚĆ NARODU............................................................43
3.1. Zróżnicowanie źródeł ideowych i praktyki regionalizmu wielkopolskiego .43
3.2. Regionalizm wielkopolski a dobro publiczne..................................................45
3.2.1. Niematerialne czynniki rozwoju regionu jako dobro publiczne................45
3.2.2. Dobro publiczne i jego obrońcy.....................................................................48
3.3. Regionalizm wielkopolski a kwestia włościańska...........................................51
3.3.1. Kwestia włościańska sprawą publiczną.........................................................51
3.3.2. Wielkopolskie próby rozwiązania kwestii włościańskiej............................55
3.3.3. Między uwłaszczeniem a uobywatelnieniem chłopstwa.............................57
3.3.4. Upadek państwa polskiego na tle kwestii włościańskiej.............................59
3.3.5. Reminiscencje upadku państwa polskiego a duch narodowy....................61
3.4. Regionalizm wielkopolski a wolność narodu..................................................66
ROZDZIAŁ IV............................................................................................................69
POSTAWY I ZACHOWANIE LUDZI A REGIONALIZM WIELKOPOLSKI XIX WIEKU........................................................................................................69
4.1. Przywary polskie.................................................................................................70
4.2. Wielkopolanie a kwestia szlachecka.................................................................80
4.3. Wielkopolanie a krytyka publiczna oraz jej zadania, cele i ograniczenia....84
ROZDZIAŁ V...................................................................................................89
IDEA XIX-WIECZNEGO MESJANIZMU NARODOWEGO A REGIONALIZM WIELKOPOLSKI......................................................................................89
5.1. Idea i zasady mesjanizmu narodowego............................................................89
5.2. Przedstawiciele mesjanizmu narodowego.......................................................94
5.2.1. Józef Maria Hoene-Wroński (1776-1853).....................................................94
5.2.2. Andrzej Towiański (1799-1878).....................................................................98
5.2.3. Bronisław Ferdynand Trentowski (1808-1869)..........................................101
5.2.4. August Cieszkowski (1814-1894).................................................................106
5.3. Nowe oblicze mesjanizmu narodowego w warunkach niepodległej
Polski..........................................................................................................................110
ROZDZIAŁ VI..........................................................................................................112
REGIONALIZM WIELKOPOLSKI W ODRODZONEJ POLSCE I PÓŹNIEJ.112
6.1. Etos regionalny Wielkopolan w II Rzeczypospolitej i później....................112
6.1.1. Uwagi wstępne................................................................................................112
6.1.2. Etos Wielkopolan na tle idei dzielnicowości Polski i separatyzmu dzielnicowego............................................................................................................113

6.1.2.1. Historyczne źródła dzielnicowości...........................................................113
6.1.2.2. Etos regionalny a idea dzielnicowości......................................................115
6.1.2.3. Etos regionalny a powstanie wielkopolskie 1918/1919..........................121
6.1.2.4. Polityczne i ekonomiczne aspekty dzielnicowości.................................127
6.1.2.5. Etos regionalny a zmaganie się z naporem germańskim.......................132
6.1.2.6. Dzielnicowość a praktyka administracji państwowej............................134
6.1.2.7. Dzielnicowość a idea regionalizmu..........................................................138
6.1.3. Cechy charakterystyczne etosu Wielkopolanina.......................................141
6.2. Regionalizm wielkopolski i regionaliści w warunkach II Rzeczypospolitej..............................................................................................................................144
6.3. Współcześni regionaliści wielkopolscy..........................................................150
WYKAZ ŹRÓDEŁ I LITERATURY......................................................................158
A. ŹRÓDŁA..............................................................................................................158
A1. Prawo..................................................................................................................158
A2. Albumy, analizy, dokumenty, druki i wystąpienia okolicznościowe, ekspertyzy, materiały, opracowania, prace doktorskie i magisterskie, raporty, rękopisy i maszynopisy, skorowidze, sprawozdania, starodruki, statuty, strategie......................................................................................................................158
A3. Atlasy, archiwalia, badania opinii publicznej, bibliografie, encyklopedie, informatory, katalogi, leksykony, podręczniki, poradniki, prasa, regulaminy, roczniki statystyczne, słowniki, spisy treści............................................159
A4. Internet...............................................................................................................160
A5. Artykuły w czasopiśmiennictwie naukowym, popularnonaukowym i popularnym...............................................................................................................160
B. LITERATURA......................................................................................................174
INDEKS MIEJSCOWOŚCI ....................................................................................196

 

Dodaj do koszyka WIELKOPOLSKIE SZKICE REGIONALISTYCZNE t. 4

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.