reklama - zainteresowany?

WIELKOPOLSKIE SZKICE REGIONALISTYCZNE t. 3 - Onepress

WIELKOPOLSKIE SZKICE REGIONALISTYCZNE t. 3
ebook
Autor: Ryszard Kowalczyk
ISBN: 978-83-656-9717-2
stron: 116, Format: ebook
Data wydania: 2017-12-14
Księgarnia: Onepress

Cena książki: 12,12 zł (poprzednio: 16,16 zł)
Oszczędzasz: 25% (-4,04 zł)

Dodaj do koszyka WIELKOPOLSKIE SZKICE REGIONALISTYCZNE t. 3

Tagi: Marketing

Niniejsza publikacja, trzecia z serii „Wielkopolskich Szkiców Regionalistycznych”, jest próbą scharakteryzowania niektórych ideowych i praktycznych przejawów społeczno-kulturalnych, politycznych i gospodarczych regionalizmu wielkopolskiego, a także ich luminarzy.
Zawartość książki podzielono na trzy rozdziały. W pierwszym rozdziale skupiono się na pracy organicznej jako zbiorowym przejawie regionalizmu wielkopolskiego, którego ważnym fragmentem jest regionalizm gospodarczy – w naturalny sposób silnie ujawnił się on w okresie porozbiorowym. Scharakteryzowano ideę i założenia pracy organicznej w warunkach zaboru pruskiego, zwracając uwagę na rzadko podnoszoną postać pseudo pracy organicznej. Podkreślono, iż harmonijna współpraca społeczeństwa stanowiła istotę pracy organicznej. Wyrażając się w postawie indywiduum składała się też na charakterystyczną właściwość życia społecznego.
Na treść rozdziału drugiego składają się rozważania na temat politycznych aspektów pracy organicznej i regionalizmu wielkopolskiego. Odniesiono się w nim do swoistej apolityczności pracy organicznej, która w warunkach zaboru pruskiego nie mogła się uzewnętrzniać w postaci aktywności ściśle politycznej, aczkolwiek z natury rzeczy praca organiczna miała charakter polityczny. Ujawniły się w niej również mechanizmy, które zwykło się określać pojęciem partyjniactwa. Mają one staropolską jeszcze tradycję, do której również się odniesiono. Zawartość rozdziału drugiego zamykają refleksje nad relacją między dziennikarstwem jako służbą publiczną i jednocześnie dobrem publicznym
a wspomnianą wyżej ideą partyjniactwa.
Rozdział trzeci zawiera szkice o społeczno-kulturalnych i gospodarczych następstwach pracy organicznej i regionalizmu wielkopolskiego. Należał do nich niewątpliwie wielkopolski patriotyzm. Pozytywną implikacją pracy organicznej i regionalizmu wielkopolskiego był także wzmożony ruch prasowo-wydawniczy i literacki oraz aktywność w obszarze gospodarki regionu. Wszystkie te następstwa ujawniały się nie tylko na obszarze Wielkopolski, lecz także w specyficznych postaciach w innych zaborach, czego dowodem jest udział Wielkopolan we wszystkich XIX-wiecznych czynach zbrojnych, które miały na celu odbudowę utraconej niepodległości Polski. Na zakończenie rozdziału wskazano najwybitniejsze osobistości uosabiające idee pracy organicznej i regionalizmu wielkopolskiego.

Dodaj do koszyka WIELKOPOLSKIE SZKICE REGIONALISTYCZNE t. 3

Spis treści

WIELKOPOLSKIE SZKICE REGIONALISTYCZNE t. 3 eBook -- spis treści

Spis treści
WSTĘP................................................................................................................9
ROZDZIAŁ I....................................................................................................10
PRACA ORGANICZNA JAKO ZBIOROWY PRZEJAW REGIONALIZMU WIELKOPOLSKIEGO...........................................................................10
1.1. Praca organiczna i regionalizm gospodarczy ............................................10
1.2. Założenia pracy organicznej w warunkach zaborów.................................12
1.3. Pseudo praca organiczna............................................................................15
1.4. Idea pracy organicznej w zaborze pruskim................................................17
1.5. Harmonijna współpraca społeczeństwa istotą pracy organicznej..............22
1.6. Pracy organiczna jako postawa indywiduum i właściwość życia społecznego............................................................................................................25
ROZDZIAŁ II...................................................................................................29
POLITYCZNE ASPEKTY PRACY ORGANICZNEJ I REGIONALIZMU WIELKOPOLSKIEGO...........................................................................29
2.1. Swoista apolityczność pracy organicznej a partyjniactwo.........................29
2.2. Istota i konsekwencje partyjniactwa..........................................................35
2.3. Tradycja partyjniactwa w Polsce...............................................................43
2.4. Dziennikarze a partyjniactwo....................................................................45
ROZDZIAŁ III..................................................................................................51
SPOŁECZNO-KULTURALNE I GOSPODARCZE NASTĘPSTWA PRACY ORGANICZNEJ I REGIONALIZMU WIELKOPOLSKIEGO........51
3.1. Patriotyzm regionalny owocem pracy organicznej....................................51
3.1.1. Wielkopolski patriotyzm.........................................................................52
3.2. Wzmożony ruch prasowo-wydawniczy i literacki następstwem pracy organicznej........................................................................................................64
WSR

3.3. Praca organiczna a regionalizm gospodarczy............................................70
3.4. Stosunek Wielkopolan do czynu zbrojnego...............................................78
3.5. Wybitni przedstawiciele pracy organicznej i regionalizmu gospodarczego XIX wieku..............................................................................................83
WYKAZ ŹRÓDEŁ I LITERATURY...............................................................91
A. ŹRÓDŁA......................................................................................................91
B. LITERATURA.............................................................................................98
INDEKS MIEJSCOWOŚCI...........................................................................114

Dodaj do koszyka WIELKOPOLSKIE SZKICE REGIONALISTYCZNE t. 3

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.