Transport morski kontenerów. Rola i znaczenie intermodalnych terminali przeładunkowych - Onepress
ISBN: 978-83-8142-876-7
stron: 276, Format: ebook
Data wydania: 2020-06-29
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 29,95 zł
Morskie terminale kontenerowe zajmują kluczową pozycję w światowej sieci transportowej. Ze względu na konieczność skracania czasu postoju statków w porcie i minimalizację kosztów transportowo-przeładunkowych terminale te stają się coraz bardziej wydajne, a operacje przeładunkowe wzdłuż nabrzeża i składowanie pojemników na placach składowych bądź w magazynach muszą odbywać się sprawnie i szybko.
W publikacji podjęto próbę kompleksowego zbadania procesów związanych z transportem i obsługą kontenerów przewożonych drogą morską. Przedstawiono morskie terminale kontenerowe jako problem kombinatoryczny o charakterze kolejkowym, a także omówiono wyniki analizy wielokryterialnej, dokonując oceny potencjału konkurencyjnego baz przeładunkowo-składowych kontenerów w Regionie Morza Bałtyckiego.
Osoby które kupowały "Transport morski kontenerów. Rola i znaczenie intermodalnych terminali przeładunkowych", wybierały także:
- W transie inwestowania. Podbij rynek pewnością siebie, żelazną dyscypliną i postawą zwycięzcy 44,48 zł, (12,90 zł -71%)
- Rajmund Rembieliński. Wizjoner i menedżer Łodzi przemysłowej. Raporty z lat 1824-1830 22,44 zł, (10,10 zł -55%)
- Analiza techniczna dla bystrzaków 59,00 zł, (26,55 zł -55%)
- Jak wynająć mieszkanie i osiągać dochód pasywny. Praktyczny poradnik dla początkującego właściciela 34,90 zł, (17,45 zł -50%)
- Analiza techniczna w praktyce. ErgoTrader, czyli zero psychologii 89,00 zł, (44,50 zł -50%)
Spis treści
Transport morski kontenerów. Rola i znaczenie intermodalnych terminali przeładunkowych eBook -- spis treści
Wprowadzenie 9
Rozdział 1. Historia i organizacja morskich przewozów kontenerowych na świecie 15
1.1. Geneza i rozwój morskich przewozów kontenerowych 15
1.2. Rozwój konteneryzacji od końca XIX w. do czasów współczesnych 17
1.2.1. Rozwój konteneryzacji do roku 1955 17
1.2.2. Konteneryzacja w latach 1956–1966 20
1.2.3. Rozwój konteneryzacji od roku 1967 do końca lat 80. XX w. 22
1.2.4. Konteneryzacja od początku lat 90. XX w. do czasów współczesnych 27
1.3. Transport intermodalny kontenerów 33
1.3.1. Międzynarodowe systemy transportowe a przewóz kontenerów 33
1.3.2. Przyczyny rozwoju przewozów intermodalnych 35
1.3.3. Podział transportu intermodalnego i podstawowe techniki załadunku w przewozach intermodalnych 36
1.3.4. Bariery rozwoju intermodalnych przewozów kontenerowych 39
Rozdział 2. Charakterystyka, przewóz i formowanie kontenerowej jednostki ładunkowej 41
2.1. Charakterystyka kontenerowej jednostki ładunkowej 41
2.1.1. Ładunki i ich podatność transportowa 41
2.1.2. Pojęcie i podstawowe rodzaje jednostek ładunkowych 43
2.1.3. Kontenerowe jednostki ładunkowe i ich oznakowanie 45
2.1.3.1. Definicja i podstawowe rodzaje kontenerów 45
2.1.3.2. Oznakowanie kontenerowych jednostek ładunkowych 53
2.1.3.3. Pakowanie i znakowanie ładunków przewożonych w kontenerach 62
2.2. Przewóz kontenerowej jednostki ładunkowej 65
2.2.1. Morskie statki transportowe przystosowane do obsługi kontenerów 65
2.3. Formowanie kontenerowej jednostki ładunkowej 69
2.3.1. Zabezpieczenie ładunków w kontenerach 69
2.3.1.1. Podstawowe techniki pakowania ładunków do kontenerów 70
2.3.1.2. Podstawowe zasady stosowane przy pakowaniu ładunków 74
2.3.2. Sztauowanie kontenerów na statku 75
Rozdział 3. Morskie węzły transportowe i terminale kontenerowe 81
3.1. Charakterystyka portów morskich 81
3.1.1. Definicja, organizacja i podstawowe funkcje portów morskich 81
3.1.2. Konkurencyjność portów morskich na rynku usług portowych 85
3.1.3. Systemy transportowe w obsłudze obrotu portowego 87
3.2. Morskie bazy przeładunkowo-składowe kontenerów 88
3.2.1. Opis i funkcjonowanie morskich terminali kontenerowych 88
3.2.2. Urządzenia przeładunkowe i transport wewnętrzny kontenerów 91
3.2.3. Logistyczny model morskiego terminalu kontenerowego 106
3.2.3.1. Model identyfikacyjny morskiego terminalu kontenerowego 107
3.2.3.2. Model decyzyjny morskiego terminalu kontenerowego 114
Rozdział 4. Morski terminal kontenerowy jako system masowej obsługi 123
4.1. Dotychczasowy stan badań 123
4.2. Teoria masowej obsługi 125
4.3. Analiza sieciowa – metoda PERT 127
4.4. Szczegółowy opis funkcjonowania morskiego terminalu kontenerowego 130
4.4.1. Przebieg i organizacja operacji statkowych 132
4.4.2. Przebieg i organizacja operacji na placu składowym 133
4.4.2.1. Podstawowe systemy organizacji prac przeładunkowo-składowych 134
4.4.3. Przebieg i organizacja operacji bramowych 136
4.4.4. Przebieg i organizacja operacji kolejowych 138
4.5. Zadanie przeładunku jako problem kombinatoryczny o charakterze kolejkowym 139
4.5.1. Założenia modelu 140
4.5.2. Budowa modelu 146
4.5.3. Otrzymane rezultaty 158
Rozdział 5. Nadbałtyckie terminale kontenerowe i ich konkurencyjność 171
5.1. Dotychczasowy stan wiedzy 171
5.2. Przegląd i charakterystyka nadbałtyckich terminali kontenerowych 172
5.3. Wybrane metody analizy wielokryterialnej 187
5.3.1. Opis i charakterystyka metody AHP 188
5.3.2. Opis i charakterystyka metody PROMETHEE II 193
5.4. Badanie konkurencyjności nadbałtyckich terminali kontenerowych 197
5.4.1. Ogólna analiza konkurencyjności nadbałtyckich terminali kontenerowych 201
5.4.2. Analiza wielokryterialna – metoda AHP 217
5.4.3. Analiza wielokryterialna – metoda PROMETHEE II 226
5.4.4. Wnioski końcowe 231
Zakończenie 239
Bibliografia 243
Spis rysunków 267
Spis tabel 269
Spis wykresów 273