Opis wybranych metod i technik stosowanych w zarzÄ…dzaniu przedsiÄ™biorstwem. Autorzy prezentujÄ… je pod kÄ…tem skutecznoÅ›ci i efektywnoÅ›ci oddziaÅ‚ywania. KoncentrujÄ… siÄ™ na tych instrumentach, które majÄ… korzystny wpÅ‚yw na wyniki uzyskiwane przez firmÄ™ oraz podnoszÄ… sprawność dziaÅ‚ania menedżera. OmawiajÄ… zasady i procedury organizowania przedsiÄ™biorstwa, wykorzystywania: technik nakazowych; delegowania uprawnieÅ„; zarzÄ…dzania przez cele i przez wyjÄ…tki; zarzÄ…dzania strategicznego; sterowania czasem, zmianÄ…, konfliktami i stresem; zarzÄ…dzania procesami informacyjnymi i komunikacjÄ… miÄ™dzy ludźmi, reagowania w sytuacjach kryzysowych itp. PodajÄ… wiele przykÅ‚adów, gÅ‚ównie z polskiej praktyki gospodarczej, ukazujÄ…cych sposób zastosowania danej techniki w rzeczywistych warunkach firmy.
Jan D. Antoszkiewicz – prof. zw. dr hab., dziekan SpoÅ‚ecznej Wyższej SzkoÅ‚y PrzedsiÄ™biorczoÅ›ci i ZarzÄ…dzania (Clark University). WspóÅ‚zaÅ‚ożyciel i czÅ‚onek Rady Programowej Akademickich Inkubatorów PrzedsiÄ™biorczoÅ›ci. Prezes firmy Leo May Consulting. Doradca prezesów Wytwórni Papierów WartoÅ›ciowych, Banku PKO S.A., T.P. S.A., Petrochemii, Huty CzÄ™stochowa oraz mniejszych firm i banków. Autor wielu ekspertyz, analiz, projektów restrukturyzacji przedsiÄ™biorstw i ksztaÅ‚cenia kadr oraz kilkudziesiÄ™ciu książek z dziedziny zarzÄ…dzania.
Zbigniew Pawlak – doktor nauk ekonomicznych, pracownik SGH oraz Wyższej SzkoÅ‚y Ekologii i ZarzÄ…dzania. Autor i wspóÅ‚autor ponad 150 publikacji z zakresu organizacji i zarzÄ…dzania. Od ponad dwudziestu lat zajmuje siÄ™ doradztwem z zakresu zarzÄ…dzania dla przedsiÄ™biorstw. Prezes zarzÄ…du firmy konsultingowej Management Consulting Centre PARTNER. DoradzaÅ‚ zarzÄ…dom wielu przedsiÄ™biorstw i grup kapitaÅ‚owych. Autor i wspóÅ‚autor kilkuset opracowaÅ„: ekspertyz, opinii, projektów inwestycyjnych, strategii rozwojowych i wycen przedsiÄ™biorstw.
Coraz wiÄ™ksza profesjonalizacja zarzÄ…dzania wyraża siÄ™ w dobrej znajomoÅ›ci metod i technik menedżerskich. Posiadanie tej kompetencji legitymizuje menedżera w Å›rodowisku, podnosi jego prestiż spoÅ‚eczny, dowartoÅ›ciowuje, ale przede wszystkim zwiÄ™ksza skuteczność i efektywność kierowania zespoÅ‚ami ludzi oraz zarzÄ…dzania jednostkami organizacyjnymi. Przedstawione w książce techniki wpisujÄ… siÄ™ w nowe orientacje i koncepcje zarzÄ…dzania, takie jak: zarzÄ…dzanie zmianami, zarzÄ…dzanie procesowe, zarzÄ…dzanie wiedzÄ… w organizacji. PrzystÄ™pny, komunikatywny sposób prezentacji treÅ›ci, a także praktyczne porady Autorów, jako uznanych konsultantów, majÄ… dla Czytelników nieocenionÄ… wartość.
Spis treści
Techniki menedżerskie eBook -- spis treści
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1
Zostań menedżerem na miarę potrzeb
1.1. PamiÄ™taj, że menedżer to zawód
1.2. Menedżer jako wytrwały kolarz
1.3. Władza menedżera
1.3.1. Legalna władza menedżera
1.3.2. Siła władzy menedżerskiej
1.4. Praca zarzÄ…dzajÄ…cego w fi rmie
1.4.1. ZarzÄ…dzajÄ…cy jako wolny zawód
1.4.2. Przeciętny dzień menedżera
1.5. Menedżer jako czÅ‚owiek fi rmy
1.5.1. Umiejętności menedżera
1.5.2. Podstawowe role menedżerskie
1.5.3. Predyspozycje menedżera
1.6. Podstawowe funkcje kierownicze
1.7. Miejsce menedżera w hierarchii służbowej
1.8. Wskazania praktyczne
Rozdział 2
Wprowadzaj skutecznie techniki zarzÄ…dcze – ustawienie fi rmy
2.1. Ustal technikÄ™ wyróżnionÄ…
2.2. UkÅ‚ad rozwiÄ…zywany – ukÅ‚ad rozwiÄ…zujÄ…cy
2.3. Składowe techniki
2.4. Obszary istotne przy wprowadzaniu techniki zarzÄ…dczej
2.5. Ustawienie funkcjonowania fi rmy
2.5.1. Wizja
2.5.3. Cele i zadania
2.5.4. Pozytywna, twórcza postawa
2.6. Organizacja
2.6.1. Organizacja jako system społeczny
2.6.2. Organizacja jako system organizatorski
2.6.3. Analiza organizacyjna
2.7. Wskazania praktyczne
Rozdział 3
Ustal właściwe relacje na stanowisku kierowniczym
3.1. Wydawaj rozkazy i polecenia – zarzÄ…dzanie nakazowe
3.2. Zaufaj podwÅ‚adnym – deleguj wÅ‚adzÄ™
3.3. Ingeruj, gdy trzeba – zarzÄ…dzanie przez wyjÄ…tki
3.3.1. Z punktu widzenia menedżera
3.3.2. Kilka zasad zarzÄ…dzania przez wyjÄ…tki
3.3.3. Jak wdrożyć
3.4. Wskazania praktyczne
Rozdział 4
WÅ‚Ä…cz pracowników w okreÅ›lanie celów
4.1. Przede wszystkim zrozumieć
4.2. Kamienie milowe w wyznaczaniu celów
4.3. Wprowadzanie zmiany
4.4. Wdrażanie systemu celów
4.5. Wskazania praktyczne
Rozdział 5
ZarzÄ…dzaj strategicznie
5.1. Koncepcja zarzÄ…dzania strategicznego
5.2. Proces zarzÄ…dzania strategicznego
5.3. Analiza strategiczna
5.4. Plan strategiczny
5.5. Typowe strategie działania i rozwoju przedsiębiorstw
5.6. Wskazania praktyczne
Rozdział 6
ZarzÄ…dzaj inwestycjami
6.1. Jak rozumieć inwestycję?
6.2. Cykl inwestycyjny
6.2.1. Faza przedinwestycyjna
6.2.2. Faza realizacyjna
6.2.3. Faza operacyjna
6.3. Układ treści studium wykonalności ( feasibility study)
6.4. Wskazania praktyczne
Rozdział 7
ZarzÄ…dzaj konfl iktami
7.1. Co to jest konfl ikt społeczny?
7.2. Dynamika konfl iktu społecznego
7.3. Rodzaje konfl iktów spoÅ‚ecznych
7.4. Przyczyny konfl iktów spoÅ‚ecznych w organizacjach
7.5. Skutki konfl iktów spoÅ‚ecznych w organizacjach
7.6. Formy zarzÄ…dzania konfl iktami
7.7. Strategie pasywne wobec konfl iktów
7.8. Strategie aktywne
7.9. Zasady wyboru strategii opanowania sytuacji konfl iktowej
7.10. Wskazania praktyczne
Rozdział 8
ZarzÄ…dzaj stresem
8.1. Natura stresu
8.2. Reakcja stresowa – schemat ogólny
8.3. Stresory w pracy i życiu menedżera
8.4. Reakcje stresowe oraz negatywne skutki stresu
8.5. Sposoby postępowania wobec stresu
8.5.1. Strategie zewnętrzne postępowania ze stresem menedżerskim
8.5.2. Strategie wewnętrzne postępowania ze stresem menedżerskim
8.6. Wskazania praktyczne
Rozdział 9
ZarzÄ…dzaj swoim czasem
9.1. Przyczyny marnowania czasu
9.2. Metody badania czasu pracy menedżerów
9.3. Typowe przejawy niesprawności w gospodarowaniu
czasem menedżerów
9.4. Konsekwencje i przyczyny niesprawności
w gospodarowaniu czasem
9.5. Metody zarządzania czasem menedżera
9.6. Zasady planowania pracy własnej
9.7. Zasady organizacji pracy własnej
9.8. Zasady samokierowania Zasady kontroli pracy własnej i wykorzystania czasu pracy
9.10. Wskazania praktyczne
Rozdział 10
Zdobywaj wiedzÄ™ dla tworzenia innowacji
10.1. Gromadzenie wiedzy
10.1.1. Rozwój wiedzy przez komunikacjÄ™ miÄ™dzyludzkÄ…
10.1.2. Środki komunikacji międzyludzkiej
10.1.3. Proces komunikacji międzyludzkiej
10. 2. Modele tworzenia wiedzy – zarzÄ…dzanie wiedzÄ…
10.2.1. Wiedza ukryta/wiedza dostępna
10.2.2. Tworzenie warunków rozwoju wiedzy
10.2.3. Użyteczność wiedzy w fi rmie
10.3. Wskazania praktyczne
Bibliografia