Nowe media, technologie i trendy w edukacji - Onepress
ISBN: 978-83-809-5383-3
stron: 158, Format: ebook
Data wydania: 2018-05-02
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 25,61 zł
Czy edukacja – jej istota, cele, proces – wymaga dzisiaj redefinicji? Czy jesteÅ›my Å›wiadkami kolejnych etapów ewolucji, czy też można mówić o bardziej gwaÅ‚townych zmianach rewolucyjnych? Czy, myÅ›lÄ…c o edukacji, trzeba pójść za gÅ‚osami, że system wymaga zrównania z ziemiÄ… i wybudowania wszystkiego na nowo, albo za tymi, że trzeba trwać przy tradycyjnym modelu, bo tylko on jest naprawdÄ™ wartoÅ›ciowy?
Publikacja Moniki Frani nie stanowi zbioru kompletnych odpowiedzi na powyżej sformuÅ‚owane pytania. Jest ona raczej wynikiem zatrzymania siÄ™ w dzisiejszym, szybko pÄ™dzÄ…cym Å›wiecie oraz próbÄ… spojrzenia na trendy i zjawiska dotyczÄ…ce edukacji i szeroko rozumianych mediów i technologii w poÅ‚owie drugiej dekady XXI wieku. Dynamika zjawisk w opisywanym obszarze jest tak duża, że eksploracje w tej problematyce sÄ… potrzebne caÅ‚y czas.
Książka ma charakter naukowo-badawczy. Opiera siÄ™ na wynikach kilkuletnich badaÅ„ i analiz, jednak można w niej znaleźć również fragmenty o charakterze bardziej popularnonaukowym. ZostaÅ‚a przygotowana z myÅ›lÄ… zarówno o teoretykach, jak i praktykach edukacji. Publikacja rozpoczyna siÄ™ od rozważaÅ„ na temat zachodzÄ…cych zmian, ich potrzebie i przesÅ‚ankach do nich prowadzÄ…cych, a dotyczÄ…cych instytucji szkoÅ‚y, wspóÅ‚czesnego edukatora i nowoczesnej edukacji. OdnoszÄ… siÄ™ one przede wszystkim do wybranego obszaru, który takie metamorfozy może powodować, a mianowicie mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Choć wiele treÅ›ci w niniejszej książce dotyczy mediów, samo pojÄ™cie jest bardzo szerokie, a czasem niejednoznaczne. Media sÄ… dzisiaj wciąż definiowane na nowo w odniesieniu do pÅ‚ynnych kontekstów. WspóÅ‚czeÅ›nie żyjÄ…ca jednostka funkcjonuje w Å›wiecie nowych mediów. Jako osoba uczÄ…ca siÄ™ może korzystać z wielu narzÄ™dzi, które pojawiÅ‚y siÄ™ w ostatnich latach, takich jak: blogi, edublogi, webinaria, masowe otwarte kursy online (MOOC), filmy instruktażowe i tutoriale internetowe, gadżety wearable technology, drony, drukarki 3D itd. Rzeczywistość edukacyjna może być wzbogacona tÄ… wirtualnÄ… (VR) i rozszerzonÄ… (AR), które mogÄ… wspóÅ‚grać w narracji transmedialnej.
Coraz częściej opisuje siÄ™ i stosuje w praktyce ideÄ™ Bring Your Own Device, edurozrywkÄ™ i grywalizacjÄ™, a także social media w uczeniu siÄ™ kolaboracyjnym i mobilnym. Futurystycznym pomysÅ‚em przestaje być chociażby nauczanie z udziaÅ‚em robotów. PoszukujÄ…c nowych Å›cieżek dla nowoczesnej edukacji, coraz bardziej widoczna staje siÄ™ potrzeba znalezienia nowych metod prowadzenia lekcji, edukacji formalnej i nieformalnej. E learning, m-learning czy blended learning to tylko niektóre propozycje. W kontekÅ›cie wyrównywania szans edukacyjnych znaczÄ…cÄ… rolÄ™ może odegrać otwarte i wolne ksztaÅ‚cenie. NarzÄ™dzia technologiczne i media wpierajÄ… i modyfikujÄ… dobrze znane metody, czego przykÅ‚adem mogÄ… być time-spaced learning czy e-tutoring i e-coaching.
InteresujÄ…co przedstawiajÄ… siÄ™ wyniki badaÅ„ wÅ‚asnych autorki, które zaprojektowane zostaÅ‚y w ten sposób, aby wpisywaÅ‚y siÄ™ w zasady mobilnej edukacji hybrydowej. Czytelnik znajdzie tam opis procedury metodologicznej oraz praktycznej póÅ‚rocznego cyklu zajęć tradycyjnych w stacjonarnym laboratorium, wspomaganych komplementarnie przez użytkowanie aplikacji mobilnej, sÅ‚użącej powtórkom materiaÅ‚u i przyswajaniu informacji.
PublikacjÄ™ zamyka wizja edukatora przyszÅ‚oÅ›ci oraz edukacji medialno-cyfrowej – aspektów dotykajÄ…cych obecnych oraz tworzÄ…cych siÄ™ potrzeb i wzywaÅ„. Autorka ma nadziejÄ™, że lektura książki zainspiruje Czytelników do poszukiwania wÅ‚asnej Å›cieżki edukacyjnej w Å›wiecie nowych mediów i technologii.
Osoby które kupowały "Nowe media, technologie i trendy w edukacji", wybierały także:
- Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi 53,75 zł, (12,90 zł -76%)
- Reguła 80/20. Zasada, która odmienia świat 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Laptopowy Milioner. Jak zerwać z pracą na etacie i zacząć zarabiać w sieci 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Jedna kampania do wolności. Jak stworzyć produkt online, pozyskać klientów i żyć na własnych warunkach 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Wstawaj i walcz. Sprawdzone strategie, techniki i nawyki produktywności ludzi sukcesu 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
Spis treści
Nowe media, technologie i trendy w edukacji eBook -- spis treści
Od autorki
1. Edukacja w kryzysie czy rozkwicie?
2. Edukacja jutra a kontekst behawiorystyczny, konstruktywistyczny, kognitywistyczny i konektywistyczny
3. „Media” – pojÄ™cie definiowane wciąż od nowa
4. Nowe narzędzia i przestrzenie w edukacji
4.1. Blogi, edublogi, mikroblogi i vlogi
4.2. Webinarium – internetowe seminarium
4.3. Massive Open Online Courses (MOOC) – masowe otwarte kursy online
4.4. Filmy instruktażowe, samouczki, tutoriale internetowe
4.5. Narracja transmedialna i gry alternatywnej rzeczywistości
4.6. Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona
4.7. Gadżety typu wearable technology, drony, drukarki 3D
4.8. Open Badges, Learning Analytics, Collaborative Assessment – odznaki, analiza danych i ocena we wspóÅ‚pracy
5. Nowe trendy, metody i zjawiska w edukacji społeczeństwa zmediatyzowanego
5.1. Idea Bring Your Own Device (BYOD) – „PrzynieÅ› wÅ‚asny sprzÄ™t do szkoÅ‚y!”
5.2. Edutainment i gamification – edurozrywka i grywalizacja
5.3. Uczenie siÄ™ w Second Life – przykÅ‚ad edukacji w wirtualnym Å›wiecie
5.4. Social media – media spoÅ‚eczne czy spoÅ‚ecznoÅ›ciowe?
5.5. Roboty w dydaktyce
6. Ku nowym modelom czy redefinicji starych?
6.1. Flipped classroom, Jigsaw i LdL jako metody prowadzenia lekcji – odwrócona klasa, klasa-ukÅ‚adanka
i uczenie siÄ™ poprzez nauczanie
6.2. E-learning – edukacja na odlegÅ‚ość z wykorzystaniem internetu i urzÄ…dzeÅ„ elektronicznych
6.3. M-learning – krok w kierunku mobilnoÅ›ci
6.4. Blended learning – edukacja komplementarna, hybrydowa, mieszana
6.5. Neurodydaktyka i brain-based learning – wykorzystanie wiedzy o prawidÅ‚owoÅ›ciach funkcjonowania mózgu
6.6. E-tutoring i e-coaching – nowe oblicza samorozwoju i samodoskonalenia siÄ™ pod okiem nowoczesnego edukatora
6.7. Metody time-spaced learning i spaced repetition wspomagane komputerowo – uczenie siÄ™ interwaÅ‚owe
i planowe powtarzanie
6.8. Open education – edukacja otwarta: zasoby i wolne licencje
7. Metodologiczne ramy badań własnych
8. Wyniki badań własnych
8.1. Korzystanie z aplikacji mobilnej a efekty zapamiętywania informacji
8.2. Korzystanie z aplikacji mobilnej a efekty kształcenia w zakresie wiedzy
8.3. Skuteczność i przydatność aplikacji mobilnej w opinii użytkowników
8.4. KsztaÅ‚cenie hybrydowe i edukacja mobilna w opinii studentów w dÅ‚uższej perspektywie czasu
8.5. Przydatność edukacji hybrydowej i mobilnej w pracy przyszłych nauczycieli
9. Wnioski z badań własnych i dalsze implikacje
10. Wizja edukatora w cywilizacji technologicznej i rozwój edukacji medialno-cyfrowej – potrzeba, realizacja, zmiana
Bibliografia
Podziękowania