Marketing regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych. Perspektywa sprzedawcy i konsumenta - Onepress
ISBN: 978-8-3796-9751-9
stron: 441, Format: ebook
Data wydania: 2015-09-22
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 24,86 zł (poprzednio: 29,25 zł)
Oszczędzasz: 15% (-4,39 zł)
Książka dotyczy marketingu produktów żywnoÅ›ciowych, w tym wzrostu znaczenia obszaru pochodzenia, tradycyjnych metod wytwarzania i ekologicznego charakteru produktu, czyli wyróżników oferty. W procesie budowania przekonania konsumentów o atrakcyjnoÅ›ci oferty istotnÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… instrumenty gwarantowania wysokiej jakoÅ›ci produktu, w szczególnoÅ›ci oznaczenia jakoÅ›ci i systemy certyfikacji. PrzyjmujÄ… cechy tzw. marek kolektywnych. Marketingowy proces konstruowania jakoÅ›ci produktów regionalnych i ekologicznych ma uwarunkowania systemowe, gdyż zależy od poziomu wspóÅ‚pracy w kanale dystrybucji. Tożsamość obszaru pochodzenia i wymiar ekologiczny nawiÄ…zujÄ… do potrzeb wspóÅ‚czesnego konsumenta, jego systemu wartoÅ›ci i preferencji.
Praca skÅ‚ada siÄ™ z trzech rozdziaÅ‚ów. Pierwszy dotyczy terminologii oraz stanu wiedzy na podstawie literatury przedmiotu. Ma charakter teoretyczny i stanowi kontekst problemu, drugi - wÅ‚asnych badaÅ„ empirycznych obejmujÄ…cych sprzedawców produktów regionalnych i ekologicznych. PosÅ‚użono siÄ™ dwoma próbami, obejmujÄ…cymi kierowników sklepów spożywczych w Polsce i przedstawicieli specjalistycznych punktów sprzedaży detalicznej we Francji. Ukazano studia przypadku czterech firm, specjalizujÄ…cych siÄ™ w dystrybucji produktów regionalnych i ekologicznych we Francji na podstawie wywiadów pogÅ‚Ä™bionych i analizy zawartoÅ›ci ich stron internetowych. Ostatni rozdziaÅ‚ jest poÅ›wiÄ™cony wynikom badaÅ„ wÅ‚asnych na dwu próbach konsumentów: reprezentatywnej dla dorosÅ‚ych mieszkaÅ„ców Polski i zÅ‚ożonej z mÅ‚odych i wyksztaÅ‚conych konsumentów. Na podstawie analizy danych uzyskanych w pierwszej z nich przeprowadzono weryfikacjÄ™ hipotez badawczych na temat zależnoÅ›ci miÄ™dzy kluczowymi zmiennymi. W aneksie omówiono europejskie oznaczenia jakoÅ›ci produktów regionalnych i ekologicznych, a także wybrane oznaczenia nadawane przez instytucje krajowe, szczególnie w Polsce i we Francji.
Osoby które kupowały "Marketing regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych. Perspektywa sprzedawcy i konsumenta", wybierały także:
- W komunikacyjnej przestrzeni nazw własnych i pospolitych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Robertowi Mrózkowi 57,50 zł, (6,90 zł -88%)
- Cykle 53,08 zł, (6,90 zł -87%)
- Publiczni nadawcy w regionach autonomicznych Hiszpanii. Między misją a polityką 53,08 zł, (6,90 zł -87%)
- Język w prasie. Antologia 49,29 zł, (6,90 zł -86%)
- Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji 40,59 zł, (6,90 zł -83%)
Spis treści
Marketing regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych. Perspektywa sprzedawcy i konsumenta eBook -- spis treści
Wstęp 9
RozdziaÅ‚ 1. Koncepcja i uwarunkowania marketingu produktów regionalnych i ekologicznych 17
1.1. Strategia wyróżniania siÄ™ wedÅ‚ug tożsamoÅ›ci regionalnej na rynku produktów żywnoÅ›ciowych 18
1.1.1. Strategia dyferencjacji 18
1.1.2. Charakterystyka rynku produktów regionalnych 23
1.1.3. Specyfika i typologia lokalnych produktów żywnoÅ›ciowych 34
1.1.4. Znaczenie typowoÅ›ci i unikatowoÅ›ci na rynku produktów żywnoÅ›ciowych 41
1.2. Budowanie jakości na podstawie tradycji, autentyczności i ekologicznego charakteru produktu 47
1.2.1. Atrybuty i oznaczenia jakoÅ›ci stosowane w marketingu regionalnych i ekologicznych produktów żywnoÅ›ciowych 47
1.2.2. Wykorzystanie czynnika tradycji w marketingu produktów żywnoÅ›ciowych 75
1.2.3. Postrzeganie autentycznoÅ›ci produktów i marek 86
1.2.4. Ekologizacja konsumpcji na rynku żywności 93
1.3. Preferencje i zachowania nabywców oraz charakterystyka kanaÅ‚ów dystrybucji produktów regionalnych i ekologicznych 114
1.3.1. Mechanizm i przesÅ‚anki formowania preferencji nabywców 114
1.3.2. Rola poÅ›redników w kanaÅ‚ach dystrybucji w rozwoju rynku produktów regionalnych i ekologicznych 129
RozdziaÅ‚ 2. Marketing regionalnych i ekologicznych produktów żywnoÅ›ciowych w Å›wietle opinii uczestników kanaÅ‚ów dystrybucji w Polsce i we Francji 151
2.1. Cele, zakres i metody badań 151
2.2. Uwarunkowania dystrybucji regionalnych i ekologicznych produktów żywnoÅ›ciowych 164
2.2.1. Sprzedaż produktów regionalnych i ekologicznych 164
2.2.2. Åšwiadomość sprzedawców w zakresie oznaczeÅ„ jakoÅ›ci produktów regionalnych i ekologicznych 178
2.2.3. Percepcja autentycznoÅ›ci produktów regionalnych i ekologicznych 186
2.2.4. Bariery rozwoju rynku i determinanty wyboru produktów regionalnych i ekologicznych 195
2.2.5. Efekt obszaru pochodzenia i integracja kanaÅ‚u dystrybucji na rynku produktów regionalnych i ekologicznych 215
2.3. PrzykÅ‚ady strategii marketingowych firm wyspecjalizowanych w dystrybucji regionalnych lub ekologicznych produktów żywnoÅ›ciowych (studia przypadku) 219
2.3.1. Bio c’Bon 220
2.3.1.1. Charakterystyka firmy i rozmówcy 220
2.3.1.2. Konkurenci 225
2.3.1.3. Klienci 226
2.3.1.4. Etnocentryzm 227
2.3.1.5. Asortyment 228
2.3.1.6. Oznaczenia jakości 230
2.3.1.7. Cena 233
2.3.1.8. E-commerce 233
2.3.1.9. Komunikacja marketingowa 233
2.3.1.10. Podsumowanie 239
2.3.2. Terroir & Nature 240
2.3.2.1. Charakterystyka firmy i rozmówcy 240
2.3.2.2. Konkurenci 242
2.3.2.3. Klienci 243
2.3.2.4. Etnocentryzm 243
2.3.2.5. Asortyment 243
2.3.2.6. Oznaczenia jakości 246
2.3.2.7. Cena 247
2.3.2.8. E-commerce 248
2.3.2.9. Komunikacja marketingowa 249
2.3.2.10. Podsumowanie 250
2.3.3. La Vie Claire 251
2.3.3.1. Charakterystyka firmy i rozmówcy 251
2.3.3.2. Konkurenci 255
2.3.3.3. Klienci 256
2.3.3.4. Etnocentryzm 257
2.3.3.5. Asortyment 257
2.3.3.6. Oznaczenia jakości 260
2.3.3.7. Cena 263
2.3.3.8. E-commerce 264
2.3.3.9. Komunikacja marketingowa 264
2.3.3.10. Podsumowanie 273
2.3.4. Boutique des Saveurs 274
2.3.4.1. Charakterystyka firmy i rozmówcy 274
2.3.4.2. Konkurenci 274
2.3.4.3. Klienci 274
2.3.4.4. Etnocentryzm 275
2.3.4.5. Asortyment 275
2.3.4.6. Oznaczenia jakości 276
2.3.4.7. Cena 277
2.3.4.8. E-commerce 278
2.3.4.9. Komunikacja marketingowa 278
2.3.4.10. Podsumowanie 281
2.3.5. Synteza wyników autorskich badaÅ„ jakoÅ›ciowych 281
RozdziaÅ‚ 3. Postawy i zachowania konsumentów na rynku regionalnych i ekologicznych produktów żywnoÅ›ciowych w Å›wietle badaÅ„ ankietowych 287
3.1. Cele, zakres i metody badań 287
3.2. Uwarunkowania decyzji nabywczych na rynku regionalnych i ekologicznych produktów żywnoÅ›ciowych 298
3.2.1. Produkty regionalne i ekologiczne w strukturze konsumpcji polskich gospodarstw domowych 298
3.2.2. Åšwiadomość konsumentów w zakresie oznaczeÅ„ jakoÅ›ci produktów regionalnych i ekologicznych 313
3.2.3. Percepcja autentycznoÅ›ci produktów regionalnych i ekologicznych 319
3.2.4. Bariery rozwoju rynku i determinanty wyboru produktów regionalnych i ekologicznych 327
3.2.5. KanaÅ‚y dystrybucji i efekt obszaru pochodzenia na rynku produktów regionalnych i ekologicznych 346
3.2.6. Typologia konsumentów produktów regionalnych i ekologicznych 354
3.3. Weryfikacja hipotez badawczych 359
3.3.1. WpÅ‚yw wybranych czynników demograficznych i dochodów na konsumpcjÄ™ produktów regionalnych i ekologicznych 359
3.3.2. WpÅ‚yw wybranych postaw konsumentów na czÄ™stość zakupu produktów regionalnych i ekologicznych 365
Zakończenie 379
Bibliografia 387
Spis tabel 409
Spis rysunków 413
Aneks. Charakterystyka wybranych oznaczeÅ„ jakoÅ›ci produktów regionalnych i ekologicznych 417
A.1. Oznaczenia europejskie 417
A.2. Oznaczenia krajowe stosowane w Polsce 423
A.3. Oznaczenia stosowane w innych krajach 432