Innowacje technologiczne i społeczne w rozwoju społeczno-gospodarczym - wybrane aspekty - Onepress

ISBN: 978-83-620-6261-4
stron: 227, Format: ebook
Data wydania: 2016-10-14
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 15,36 zł
Zmiany występujące w otoczeniu w sposób zasadniczy i dynamiczny oddziałują na warunki, w jakich żyje i gospodaruje człowiek. Współczesny świat i jego struktury są zdeterminowane przede wszystkim przez obecne oraz przyszłe tendencje rozwojowe w zakresie nauki i techniki. Pod wpływem osiągnięć naukowo-technicznych i dokonującego się postępu technologicznego pojawia się konieczność szerszego podejścia do kwestii kreowania trwałego oraz zrównoważonego rozwoju w oparciu o innowacyjność. Oznacza to niespotykany dotąd wzrost roli wiedzy i innowacji w rozwoju różnorodnych systemów rozpatrywanych w układzie mikro-, mezo- i makroekonomicznym.
Tytuł monografii naukowej: Innowacje technologiczne i społeczne w rozwoju społeczno-gospodarczym – wybrane aspekty
Redakcja naukowa: Joanna Wiśniewska, Arkadiusz Świadek
Autorzy: Justyna Kozłowska, Anna Tychanicz, Piotr Dzikowski, Arkadiusz Świadek, Alicja Majewska, Anna Mercik, Katarzyna Kozioł-Nadolna, Mirosław Kowalczyk, Anna Bielawa, Anna Suchocka
Recenzent naukowy: Prof. dr hab. Władysław Janasz Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytet Szczeciński
Komitet Naukowy: Prof. UG dr hab. Sylwia Pangsy-Kania, Prof. dr hab. Włodzimierz Szpringer, Prof. zw. dr hab. Jerzy Kisielnicki, Prof. UW dr hab. Grzegorz Karasiewicz, Prof. UZ dr hab. Arkadiusz Świadek
Miejsce i data wydania: Szczecin 2015
Wydawca: Naukowe Wydawnictwo IVG
Spis treści: Innowacje technologiczne i społeczne w rozwoju społeczno-gospodarczym – wybrane aspekty
Wstęp
Zmiany występujące w otoczeniu w sposób zasadniczy i dynamiczny oddziałują na warunki, w jakich żyje i gospodaruje człowiek. Współczesny świat i jego struktury są zdeterminowane przede wszystkim przez obecne oraz przyszłe tendencje rozwojowe w zakresie nauki i techniki. Pod wpływem osiągnięć naukowo-technicznych i dokonującego się postępu technologicznego pojawia się konieczność szerszego podejścia do kwestii kreowania trwałego oraz zrównoważonego rozwoju w oparciu o innowacyjność. Oznacza to niespotykany dotąd wzrost roli wiedzy i innowacji w rozwoju różnorodnych systemów rozpatrywanych w układzie mikro-, mezo- i makroekonomicznym. Podstawowym czynnikiem wytwórczym współcześnie stała się wiedza. Zauważyć należy również istotne przeobrażenia strukturalne jakim uległ rynek oraz pojawienie się nowych form instytucji. W takiej sytuacji osiągnięcie celów, jakie stoją przed poszczególnymi podmiotami czy gospodarkami, musi odbywać się z istotnym naciskiem na innowacje, które w różnym zakresie i na odpowiednich płaszczyznach powinny zostać włączone w tworzone i realizowane koncepcje rozwoju. O dostrzeganiu roli i znaczenia innowacji dla współczesnego rozwoju społeczno-gospodarczego większości rozwiniętych krajów na świecie, świadczą przyjęte i od lat realizowane koncepcje strategiczne. Stany Zjednoczone doskonalą opracowany i wdrożony w 2009 r. plan Strategy for American Innovation. Z kolei Unia Europejska realizuje aktualnie strategię Europa 2020, na bazie której przygotowane i wdrożone zostały strategiczne plany rozwoju poszczególnych krajów - członków UE. Japonia chcąc aktywnie wykorzystywać potencjał jaki niosą ze sobą innowacje i dążąc do zachowania swojej doskonałej pozycji na świecie pod względem innowacyjności, opracowała w 2013 r. zaawansowany plan rozwoju w obszarze Nauka-Technika-Innowacje (Comprehensive Strategy on STI). Na świecie podejmowanych jest szereg różnorodnych inicjatyw na rzecz międzynarodowej współpracy w zakresie szeroko pojmowanej działalności innowacyjnej i transferu techniki. Wszystkie te działania utwierdzają w przekonaniu, że świadomość roli innowacji we współczesnym świecie jest coraz większa, a w ślad za tym powinny być podejmowane odpowiednie działania prowadzące do intensyfikacji procesów innowacyjnych. Chodzi zatem o tworzenie i upowszechnianie nowych produktów, technologii, koncepcji działania, sposobów organizacji, modeli biznesu, czyli dokonywanie różnych rodzajów innowacji w systemie społeczno-gospodarczym. Powszechnie podkreślana jest potrzeba dążenia do innowacyjności przedsiębiorstwa (organizacji), jako podstawowego wymogu sprawnego funkcjonowania oraz rozwoju w niepewnym i zmiennym otoczeniu. Tu szczególną rolę odgrywają zwłaszcza: innowacje technologiczne, organizacyjne, marketingowe. Jednak zauważyć należy, że innowacje są ważne nie tylko z punktu widzenia funkcjonowania podmiotów gospodarczych, ale również środowiska naturalnego czy społeczeństwa. Coraz powszechniej głoszony i akceptowany jest pogląd, że należy unikać rozdzielania celów gospodarczych od długookresowych wyzwań zrównoważonego rozwoju, uznając iż podejmowane działania mogą mieć wzajemnie stymulujący wpływ. Sprostanie tym wyzwaniom jest możliwe dzięki zintegrowaniu polityki środowiskowej, gospodarczej i społecznej. W każdym ze wspomnianych wymiarów istotne miejsce odnajdują innowacje. Procesy innowacyjne zachodzą w społeczeństwie, którego poszczególni członkowie tworzą innowacje i z nich korzystają. Stąd też potrzeba zwrócenia uwagi na innowacje społeczne, których rolą jest nie tylko, jak to wynika z opracowanych dokumentów strategicznych, podnoszenie jakości życia społeczeństwa, jakości środowiska naturalnego, jakości kapitału ludzkiego, ale które jednocześnie przyczynić się mogą do spełnienia szeregu różnych wyzwań (społecznych, gospodarczych). Pełnią one ważną rolę w rozwoju krajów, ich gospodarek, a w szczególności rynków, w tym rynku pracy. Celem niniejszego opracowania jest próba teoretycznej i empirycznej analizy wybranych aspektów związanych z istotą, kreowaniem oraz determinantami innowacji technologicznych i społecznych oraz identyfikacja ich wpływu na rozwój określonych struktur, tj. podmiotów, gospodarki, społeczeństwa. Badania i analizy, podjęte przez zespół autorski, w szczególności służyły osiągnię- ciu następujących celów cząstkowych, obejmujących: · określenie roli innowacji w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej podmiotów i gospodarki, · prezentację innowacji w sektorze bankowym, · analizę wpływu wielkości przedsiębiorstwa oraz charakteru własności na działania innowacyjne podejmowane w sektorze wysokiej techniki, · ocenę wpływu zasięgu sprzedaży przedsiębiorstw na aktywność innowacyjną, · analizę studium przypadku wybranej innowacji finansowej o charakterze technologicznym zastosowanej w specyficznym systemie, jaki tworzy samorząd regionalny, · identyfikację miejsca i roli innowacji społecznych na rynku pracy, · identyfikację podobieństw i różnic występujących w obrębie innowacji społecznych oraz koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu, przedstawienie możliwości wykorzystania innowacji w działaniach promocyjnych organizacji. Wspomnianą problematykę w zaprojektowanym zakresie przedmiotowym, podmiotowym, czasowym i przestrzennym podjął zespół autorów, mając na uwadze przekonanie, że dynamiczny i zrównoważony rozwój gospodarki, społeczeństwa czy poszczególnych organizacji wymaga odpowiedniego potencjału innowacyjnego, pozwalającego na skuteczne wdrażanie różnorodnych innowacji (np. technologicznych, społecznych). Z tego względu permanentne myślenie i analizowanie w różnych wymiarach, problemów związanych z innowacjami jest współcześnie koniecznością. Przesądza to o stałym zainteresowaniu tą problematyką zarówno ze strony badaczy, jak i praktyków, co z kolei znajduje swoje odzwierciedlenie w opracowaniach naukowych powstających w wyniku badań prowadzonych w tym zakresie. Podstawową hipotezą badawczą jest twierdzenie, że współcześnie kreowanie trwałego i zrównoważonego rozwoju wymaga odpowiedniego zakresu działań innowacyjnych realizowanych w różnych obszarach, które stanowią strategiczną determinantę funkcjonowania systemu. Do oceny zjawisk poddanych badaniu wykorzystano różnorodne źródła informacji, posłużono się danymi statystycznymi pochodzącymi z wyspecjalizowanych krajowych i międzynarodowych instytucji badawczych, GUS, a także zebranych indywidualnie przez autorów bezpośrednio w analizowanych podmiotach. Zasadniczemu celowi i zakresowi prowadzonych analiz podporządkowano określony układ pracy, która obejmuje łącznie dziewięć rozdziałów o zróżnicowanym charakterze, tj. teoretycznym i empirycznym, skupionych w dwóch blokach problemowych. W pierwszym zaprezentowano wybrane zagadnienia związane z wdrażaniem innowacji o charakterze technologicznym. W drugim z kolei uwaga skupiona została na określonych aspektach dotyczących innowacji społecznych. W rozdziale pierwszym skupiono uwagę na innowacyjności jako podstawowym czynniku kreowania konkurencyjności przedsiębiorstw. Na tym tle dokonano analizy uwarunkowań działalności innowacyjnej oraz oceny poziomu innowacyjności przedsiębiorstw w Polsce na tle innych krajów UE. Rozdział drugi poświęcono prezentacji różnych rodzajów innowacji wdrażanych w sektorze usług bankowych w Polsce. W rozdziale trzecim uwagę skupiono na innowacjach w sektorze przemysłu wysokiej techniki. Tę część opracowania poświęcono prezentacji wyników badań empirycznych mających na celu ocenę wpływu wielkości i charakteru własności przedsiębiorstwa na podejmowaną aktywność innowacyjną. W rozdziale czwartym autorzy dokonali analizy wpływu zasięgu sprzedaży na działalność innowacyjną przedsiębiorstw. Badania empiryczne przeprowadzono wśród podmiotów gospodarczych funkcjonujących w lubuskim regionalnym systemie innowacyjnym. Rozważania prowadzone w rozdziale piątym doskonale dowodzą jak dalece umowny i często subiektywny charakter mają próby klasyfikowania innowacji. W tej części zaprezentowana została bowiem jedna z innowacji finansowych (pieniądz elektroniczny w postaci karty usług publicznych), której istota oparta została na wykorzystaniu nowoczesnych technologii w przestrzeni publicznej (samorządzie regionalnym). W rozdziałach szóstym i siódmym autorzy główną uwagę skupiają na innowacjach społecznych i ich szczególnym miejscu na rynku pracy. Rozdział szósty przedstawia istotę innowacji społecznych oraz politykę państwa jako determinantę stymulowania tego rodzaju innowacji na rynku pracy. Ponadto autorka omawia wybrane przykłady innowacji społecznych na rynku pracy w Polsce oraz wybranych krajach UE. W kolejnym, tj. siódmym rozdziale, zaprezentowany został problem innowacyjnych metod aktywizacji zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem matrycy CMP jako narzędzia wsparcia tego typu procesów. W rozdziale ósmym dokonano porównania innowacji społecznych z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu, wskazując na występujące w tym zakresie podobieństwa i różnice. Rozdział dziewiąty poświęcono omówieniu praktyki w wykorzystaniu innowacyjnych metod promocji zastosowanych w organizacji publicznej, o szczególnej funkcji w zakresie zaspokajania potrzeb społecznych, jaką jest Muzeum Narodowe w Szczecinie. Zaprezentowany zakres problemowy oraz postawione cele badawcze współokreśliły zastosowane, wielopłaszczyznowe podejście badawcze. W warstwie konceptualnej pracy wykorzystano głównie metodę wnioskowania dedukcyjnego oraz analizę porównawczą, natomiast na poziomie obserwacyjno-empirycznym poza wnioskowaniem indukcyjno-dedukcyjnym, posłużono się wybranymi metodami statystyczno-ekonometrycznymi (tj. rozbiór strukturalny czy modelowanie z wykorzystaniem zmiennych dychotomicznych typu probit), a także analizami studium przypadku. Książka przygotowana została z myślą o słuchaczach studiów ekonomicznych różnych typów, na osobach podnoszących kwalifikacje z tego zakresu, decydentach odpowiedzialnych za tworzenie i realizację krajowej, a także regionalnej polityki innowacyjnej oraz menedżerach zarządzających różnymi organizacjami (prywatnymi i publicznymi), którzy odpowiadają za kształt realizowanej strategii rozwoju. Redaktorzy pozostają w nadziei, że zaprezentowany zakres merytoryczny i zastosowane podejście metodyczne, pozwolą wzbogacić wiedzę Czytelników na temat rozpatrywanych kategorii innowacji i wybranych problemów im towarzyszących.
Osoby które kupowały "Innowacje technologiczne i społeczne w rozwoju społeczno-gospodarczym - wybrane aspekty ", wybierały także:
- Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi 53,75 zł, (12,90 zł -76%)
- Reguła 80/20. Zasada, która odmienia świat 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Laptopowy Milioner. Jak zerwać z pracą na etacie i zacząć zarabiać w sieci 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Blitzscaling. Ścieżka błyskawicznej ekspansji firm 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Jedna kampania do wolności. Jak stworzyć produkt online, pozyskać klientów i żyć na własnych warunkach 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
Spis treści
Innowacje technologiczne i społeczne w rozwoju społeczno-gospodarczym - wybrane aspekty eBook -- spis treści
Wstęp
Rozdział I Innowacje jako konieczność we współczesnej organizacji
Wprowadzenie
1.1. Innowacje i innowacyjność w organizacji
1.2. Proces wdrażania innowacji w organizacji
1.3. Psychospołeczne konsekwencje wprowadzania zmian i innowacji
1.4. Opór wobec zmian organizacyjnych
Podsumowanie
Bibliografia
Informacje o autorze
Rozdział II Kluczowe znaczenie wiedzy w procesie innowacji
Wprowadzenie
2.1. Wiedza jako zasób kluczowy
2.2. Istota innowacji
2.3. Transfer wiedzy oraz znaczenie ochrony wiedzy i rozwiązań innowacyjnych w przedsiębiorstwach
Podsumowanie
The Key Importance of Knowledge in the Innovation Process
Summary
Bibliografia
Informacje o autorze
Rozdział III Organizacje uczące się w modelu otwartej innowacji
Wprowadzenie
3.1. Istota organizacji uczących się
3.2. Znaczenie koncepcji Open Innovation dla współczesnych organizacji
3.3. Funkcjonowanie organizacji uczących się w warunkach otwartego modelu innowacji
Podsumowanie
Learning organization in open innovation model
Summary
Bibliografia
Informacje o autorze
Rozdział IV Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych w organizacji
Wprowadzenie
4.1. Proces zarządzania ryzykiem w projektach a strategia innowacyjna organizacji
4.2. Fazy i metody zarządzania ryzykiem w projekcie innowacyjnym
4.3. Analiza ryzyka projektu innowacyjnego
Zakończenie
Risk management of innovation projects in the organisation
Summary
Bibliografia
Informacje o autorze
Rozdział V Innowacyjny menedżer- ewaluacja pojęcia w latach 2012-2014
Abstrakt
Wprowadzenie
5.1. Pojęcie menedżera bankowego
5.2.Wsparcie Unii Europejskiej w kreowaniu innowacyjnego menedżera
5.3. Najnowsze określenia innowacyjnego menadżera
5.4. Analiza ewaluacji cech innowacyjnego menadżera w latach 2012-2014
Bibliografia
Informacje o autorze
Rozdział VI Innowacje i innowacyjność w polskiej gospodarce
Wprowadzenie
6.1. Innowacje w strategii rozwoju Unii Europejskiej
6.2. Instrumenty wspierania przedsiębiorców w zakresie innowacji w Polsce
Zakończenie
Innovation and innovativeness in the polish economy
Summary
Bibliografia
Informacje o autorze
Rozdział VII Polityka innowacyjna w krajach rozwijających się - Przypadek Chin i Indii
Wstęp
7.1. Innowacje i innowacyjność we współczesnej gospodarce
7.2. India i Chiny w gospodarce światowej – wybrane aspekty
7.3. Polityka innowacyjna Indii i Chin
7.4. Polityka innowacyjna Indii
7.5. Polityka innowacyjna Chin
Podsumowanie
Innovation Policy In developing countries: case of India and China
Summary
Bibliografia
Informacje o autorze
Rozdział VIII Bariery aktywności innowacyjnej przemysłu wysokiej techniki w Polsce
Streszczenie
Wprowadzenie
8.1. Działalność innowacyjna przedsiębiorstwa
8.2. Bariery dla aktywności innowacyjnej
8.3. Metodyka badania
8.3.1. Charakterystyka próby badawczej
8.4. Bariery działalności innowacyjnej przedsiębiorstw
Podsumowanie
Innovation activity barriers in high technology manufacturers sector in Poland
Summary
Bibliografia
Informacje o autorze
Rozdział IX Przedsiębiorczość technologiczna w ujęciu konfiguracyjnym
Streszczenie
Wstęp
9.1.Konfiguracyjne ujęcie w naukach o zarządzaniu
9.2.Przedsiębiorczość technologiczna
9.3. Analiza przedsiębiorczości technologicznej zgodnie z podejściem konfiguracyjnym
Zakończenie Bibliografia
Informacje o autorze
Rozdział X Implementacja nowych technologii a skłonność do współpracy innowacyjnej przedsiębiorstw przemysłowych
Wstęp
10.1. Metodyczne aspekty prowadzonych badań
10.2. Charakterystyka grupy badawczej
10.3. Wpływ aspektu finansowego aktywności innowacyjnej na kooperację innowacyjną
10.3.1. Wpływ form finansowania aktywności innowacyjnej na kooperację innowacyjną
10.3.2. Wpływ aspektu rzeczowego finansowania aktywności innowacyjnej na kooperację innowacyjną
10.4. Wpływ aspektu implementacyjnego aktywności innowacyjnej na kooperację innowacyjną
Zakończenie
Bibliografia
Informacje o autorze
Rozdział XI Rola dyfuzji innowacji w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw we wzroście gospodarczym kraju
Wprowadzenie
11.1. Innowacje i dyfuzja innowacji – ujęcie teoretyczne
11.2. Innowacje w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (MSP)
11.3. Rola małych i średnich przedsiębiorstw oraz innowacji we wzroście gospodarczym kraju
Podsumowanie
Die Rolle der Diffuzion die Innovationen im der kleinen und mittleren Unternehmen in dem Wirtschaftswachstum des Landes
Zusammenfassung
Bibliografia
Informacje o autorze
Rozdział XII Pasywny transfer technologii a działalność B+R w przedsiębiorstwach przemysłowych województwa zachodniopomorskiego
Wprowadzenie
12.1. Istota działalności B+R
12.2. Pasywny transfer technologii
12.3. Dynamika działalności innowacyjnej przedsiębiorstw przemysłowych regionu zachodniopomorskiego
12.4. Metodyka prowadzonych badań i charakterystyka próby
12.5. Determinanty pasywnego i aktywnego transferu technologii w przedsiębiorstwach z województwa zachodniopomorskiego
Podsumowanie
Passive technology transfer and R&D activities in industrial establishments of West Pomeranian voivodeship
Summary
Bibliografia
Informacje o autorze
Rozdział XIII Instytucje wsparcia biznesu a aktywność innowacyjna przemysłu w Wielkopolsce - analiza porównawcza
Wprowadzenie
13.1. Struktura przedsiębiorstw przemysłowych w województwie wielkopolskim
13.2. Aktywność innowacyjna w przedsiębiorstwach przemysłowych kooperujących i nie kooperujących z instytucjami wsparcia biznesu w województwie wielkopolskim
13.3. Współpraca w obszarze nowych rozwiązań w przedsiębiorstwach przemysłowych kooperujących i nie kooperujących z instytucjami wsparcia biznesu w województwie wielkopolskim w latach 2010-2012
13.4. Źródła i ograniczenia aktywności innowacyjnej przedsiębiorstw przemysłowych kooperujących i nie kooperujących z instytucjami wsparcia biznesu w województwie wielkopolskim w latach 2010-2012
Podsumowanie
Wirtschaftsförderunginstitutionen (Business Support Organisations) und Innovationsaktivität in Industrie in Großpolen – Vergleichanalyse
Bibliografia
Informacje o autorze
Rozdział XIV Lokalizacja konkurenta a aktywność innowacyjna w lubuskim regionalnym systemie przemysłowym
Wstęp
14.1. Metodyczne uwarunkowania prowadzonych badań
14.2. Lokalna odległość konkurenta
14.3. Regionalna odległość konkurenta
14.4. Krajowa odległość konkurenta
14.5. Międzynarodowa odległość konkurenta
Podsumowanie
Streszczenie
Competitor localization and innovation activity of lubuskie industrial systems
Summary
Bibliografia
Informacje o autorze
Rozdział XV Działalność parków technologicznych w Polsce
Wprowadzenie
15.1. Podstawy funkcjonowania parków technologicznych w Polsce
15.2. Charakterystyka parków technologicznych
15.3. Charakterystyka lokatorów w parkach technologicznych
Podsumowanie
Activity of technology parks in Poland
Summary
Bibliografia
Informacje o autorze
Rozdział XVI Wzorowy system motywowania strategicznym elementem innowacyjnego zarządzania w organizacji bankowej
Abstrakt
Wstęp
16.1. Pojęcie motywacji w bankowości
16.2. Analiza pozapłacowych systemów motywowania w przedsiębiorstwie
bankowym w latach 2009-2014 - Studium przypadku
Podsumowanie
Bibliografia
Informacje o autorze
Rozdział XVII Wskaźniki wyprzedzające dla cen metali szlachetnych
Streszczenie
Wprowadzenie
17.1. Cykle koniunkturalne i makroekonomiczne czynniki wpływające na rynek metali szlachetnych
17.2. Wyznaczanie wskaźników koniunktury rynku metali szlachetnych
17.3. Analiza empiryczna
Zakończenie
Leading indicators for price of precious metals
Summary
Bibliografia
Informacje o autorze
Rozdział XVIII Innowacyjna propozycja opracowania metodyki analizy oceny pozycji rynkowej przedsiębiorstwa
Wstęp
18.1. Zasoby organizacji
18.2. Wybrane metody oceny pozycji badanej przedsiębiorstwa
18.2.1. Charakterystyka macierzy BCG
18.2.2. Charakterystyka macierzy ADL
18.2.3. Charakterystyka macierzy Hofera
18.3. Propozycja opracowania macierzy oceny pozycji rynkowej przedsiębiorstwa powstała w wyniku połączenia i modyfikacji macierz BCG, ADL i Hofera
Podsumowanie
Bibliografia
Informacje o autorze
Wykaz bibliografii