Fonetyka i ortografia dźwięku języka francuskiego. Od teorii językoznawczych do praktyki glottodydaktycznej - Onepress
ISBN: 978-83-8142-695-4
stron: 228, Format: ebook
Data wydania: 2020-02-19
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 16,04 zł (poprzednio: 19,80 zł)
Oszczędzasz: 19% (-3,76 zł)
Język francuski jest postrzegany jako trudny ze względu na różnice występujące pomiędzy wymową a pisownią. Słyszymy [boku], a widzimy beaucoup. Piszemy femme, a czytamy [fam]. Systematyczne prześledzenie reguł przejścia od języka mówionego do języka pisanego pozwala jednak dostrzec, że istnieją ścisłe relacje między głoskami języka francuskiego a literami, czy grupami liter, których używamy do ich zapisu. Optymalne opanowanie systemu fonetycznego języka obcego oraz jego systemu ortograficznego sprzyja efektywnej komunikacji w mowie i piśmie. Warto więc sięgnąć po tę książkę i przekonać się, że uczenie się relacji fonogramicznych może być tak samo przyjemne, jak rozwiązywanie krzyżówek.
Publikacja zawiera przystępny opis funkcjonowania podsystemów fonicznego i ortograficznego we współczesnej francuszczyźnie. Autor proponuje także konkretne rozwiązania metodyczne ułatwiające nauczanie oraz uczenie się fonetyki i ortografii języka obcego.
*
Monografia prof. Mieczysława Gajosa stanowi wartościowe kompendium wiedzy na temat podsystemu fonetycznego i ortografii dźwięku języka francuskiego oraz sposobów ich nauczania, korygowania i rozwijania w nauce języka francuskiego jako obcego.
Wartość tej publikacji na rynku wydawniczym jest bardzo wysoka z następujących powodów: stanowi całościowe opracowanie o charakterze naukowym z wartościowymi implikacjami dydaktycznymi; wywodzi podejścia dydaktyczne z opisu badań językoznawczych oraz doświadczeń glottodydaktycznych; część praktyczna opiera się na autorskich rozwiązaniach dydaktycznych; łączy dwa systemy – fonetykę i ortografię dźwięku – w aspekcie zarówno rozważań naukowych, jak i zastosowań w nauczaniu i uczeniu się języka, co jest prekursorskie w literaturze glottodydaktycznej w obszarze języka francuskiego jako obcego.
prof. Katarzyna Karpińska-Szaj, UAM w Poznaniu
Osoby które kupowały "Fonetyka i ortografia dźwięku języka francuskiego. Od teorii językoznawczych do praktyki glottodydaktycznej", wybierały także:
- Rozmówki francuskie dla bystrzaków 19,55 zł, (10,95 zł -44%)
- Pustelnia parme 18,00 zł, (11,70 zł -35%)
- Iliada 15,00 zł, (9,75 zł -35%)
- Trzej muszkieterowie - Les Trois Mousquetaires - The Three Musketeers 17,79 zł, (11,74 zł -34%)
- Francuski. Superkurs (kurs + rozmówki) 16,96 zł, (11,70 zł -31%)
Spis treści
Fonetyka i ortografia dĹşwiÄku jÄzyka francuskiego. Od teorii jÄzykoznawczych do praktyki glottodydaktycznej eBook -- spis treĹci
WstÄp 7
1. JÄzykoznawcze podstawy fonetyki jÄzyka francuskiego 11
1.1. Podsystem wokaliczny 13
1.2. Podsystem konsonantyczny 16
1.3. Podsystem póĹspóĹgĹosek 20
1.4. Wybrane problemy i zjawiska fonetyczne 20
1.4.1. Elizja 20
1.4.2. Struktura sylabiczna 21
1.4.3. PĹynne ĹÄ czenie samogĹoskowe i spóĹgĹoskowe 24
1.4.4. ĹÄ czenie miÄdzywyrazowe 25
1.4.5. Francuskie R 32
1.4.6. H nieme i h przydechowe 33
1.4.7. Wymowa francuskich liczebników 35
1.4.8. Wymowa nazw wĹasnych i wyrazów obcego pochodzenia 40
1.5. Elementy prozodyczne 42
1.5.1. Akcent 42
1.5.2. Intonacja 43
1.5.3. Rytm 45
Wnioski 46
2. Programowanie kursu fonetyki jÄzyka obcego 49
2.1. Cele kursu fonetyki jÄzyka obcego 49
2.2. Progresja w programie kursu fonetyki 51
2.3. Dobór treĹci nauczania w zakresie fonetyki jÄzyka francuskiego 52
Podsumowanie 65
3. TrudnoĹci i niepowodzenia w nauce fonetyki jÄzyka obcego 67
3.1. BĹÄdy w obrÄbie francuskiego wokalizmu 68
3.2. BĹÄdy w obrÄbie francuskiego konsonantyzmu 71
3.3. BĹÄdy w obrÄbie francuskich póĹspóĹgĹosek 73
3.4. BĹÄdy w obrÄbie elementów prozodycznych 73
Wnioski 75
4. Podstawy fonetyki korektywnej 77
4.1. Procedura analizy fizjologicznej gĹosek 81
4.1.1. SamogĹoski przednie 85
4.1.2. SamogĹoski tylne 90
4.1.3. SamogĹoski nosowe 91
4.1.4. PóĹspóĹgĹoska [ч] 93
4.1.5. SpóĹgĹoska [R] 93
4.2. Procedura werbo-tonalna 94
4.3. Procedura tzw. par minimalnych 97
4.4. Procedura sĹuchowo-imitacyjna 98
4.5. Procedura porównawcza 99
4.6. Procedura skojarzeniowo-ruchowa 100
Podsumowanie 102
5. Typologia ÄwiczeĹ fonetycznych 103
5.1. Metodologia opracowywania ÄwiczeĹ fonacyjnych i fonetycznych 103
5.2 Äwiczenia fonacyjne 106
5.3. Äwiczenia ksztaĹtujÄ ce sĹuch fonematyczny 113
5.4. Äwiczenia artykulacyjne 125
6. Od fonemu do grafemu – podstawy ortografii francuskiej 155
6.1. Czym jest kompetencja ortograficzna? 156
6.2. JÄzyk mówiony a jÄzyk pisany 157
6.2.1. PojÄcie grafemu 159
6.2.2. Struktura i natura grafemów w jÄzyku francuskim 160
6.2.3. System fonogramiczny wspóĹczesnego jÄzyka francuskiego 166
6.2.3.1. Fonogramy samogĹoskowe 169
6.2.3.2. Fonogramy póĹsamogĹoskowe 183
6.2.3.3. Fonogramy spóĹgĹoskowe 186
6.3. Graficzne kodowanie komunikatów w komunikacji wirtualnej 202
7. Dydaktyka ortografii na lekcjach jÄzyka obcego 205
7.1. Cele nauczania ortografii 205
7.2. Programowanie kursu ortografii 207
7.3. Metodologia i typologia ÄwiczeĹ ortograficznych 212
7.3.1. Äwiczenia konfrontacyjne 213
7.3.2. Äwiczenia identyfikacyjne 215
7.3.3. Äwiczenia klasyfikacyjne 219
ZakoĹczenie 223
Bibliografia 225