Edukacja medialna a reklama. Studia teoretyczne i analizy empiryczne w kontekście środowiska szkolnego - Onepress
ISBN: 978-83-801-2216-1
stron: 196, Format: ebook
Data wydania: 2016-01-22
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 18,53 zł (poprzednio: 22,88 zł)
Oszczędzasz: 19% (-4,35 zł)
Cywilizacja medialna, zmediatyzowany Å›wiat, zapoÅ›redniczona rzeczywistość to tylko kilka okreÅ›leÅ„ wspóÅ‚czesnego Å›rodowiska życia czÅ‚owieka. Nie wydaje siÄ™ przesadÄ… stwierdzenie, że media sÄ… dziÅ› wszechobecne. Ich rozwój nigdy dotÄ…d nie przebiegaÅ‚ tak szybko, a instrumentarium nie byÅ‚o tak szerokie. Dla potencjalnego odbiorcy media sÄ… źródÅ‚em zarówno szans, jak i zagrożeÅ„. Edukacja medialna, rozumiana jako edukacja o mediach, do mediów i przez media stanowi odpowiedź na wyzwania czasu. Prezentowana książka jest próbÄ… przybliżenia czytelnikowi istoty oraz stanu edukacji medialnej w Polsce, zwÅ‚aszcza w kontekÅ›cie edukacji szkolnej. Porusza również problem reklamy jako komunikatu perswazyjnego. ZasadniczÄ… cześć pracy stanowi analiza wyników badaÅ„ dotyczÄ…cych wpÅ‚ywu warsztatów z edukacji medialnej na odbiór reklam telewizyjnych u mÅ‚odzieży licealnej. Autorka dąży również do przedstawienia opinii Å›rodowiska szkolnego na ÅšlÄ…sku na temat edukowania medialnego. Publikacja skierowana jest przede wszystkim do pracowników naukowych zainteresowanych problemem mediów w kontekÅ›cie edukacji, ale również do czynnych nauczycieli, pedagogów, studentów.
Osoby które kupowały "Edukacja medialna a reklama. Studia teoretyczne i analizy empiryczne w kontekście środowiska szkolnego", wybierały także:
- W komunikacyjnej przestrzeni nazw własnych i pospolitych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Robertowi Mrózkowi 57,50 zł, (6,90 zł -88%)
- Cykle 53,08 zł, (6,90 zł -87%)
- Publiczni nadawcy w regionach autonomicznych Hiszpanii. Między misją a polityką 53,08 zł, (6,90 zł -87%)
- Język w prasie. Antologia 49,29 zł, (6,90 zł -86%)
- Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji 40,59 zł, (6,90 zł -83%)
Spis treści
Edukacja medialna a reklama. Studia teoretyczne i analizy empiryczne w kontekście środowiska szkolnego eBook -- spis treści
SPIS TREÅšCI
Słowo wstępne / 9
Rozdział 1
Wprowadzenie w problematykÄ™ reklamy / 13
1.1. PojÄ™cie, funkcje i rodzaje przekazów reklamowych / 13
1.2. Oddziaływanie reklamy na człowieka w wybranych modelach i koncepcjach / 17
1.2.1. Wybrane modele i mechanizmy psychologiczne(go) oddziaływania reklamy / 17
1.2.2. Perswazja i manipulacja w reklamie / 23
1.2.3. Cechy sloganu reklamowego / 29
1.3. Specyfika reklamy telewizyjnej / 30
1.3.1. Reklama telewizyjna a dzieci i młodzież w świetle dotychczasowych badań i analiz / 36
Rozdział 2
Media jako przestrzeÅ„ edukacyjno-wychowawcza dzieci i mÅ‚odzieży w aspekcie wybranych problemów / 41
2.1. Znaczenie mediów we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie w wybranych teoriach / 41
2.2. Telewizja jako pozaszkolna przestrzeÅ„ życia – szanse i zagrożenia / 48
Rozdział 3
Edukacja medialna wyzwaniem społeczeństwa informacyjnego / 57
3.1. Charakterystyka edukacji medialnej i wychowania do mediów / 57
3.2. Alfabetyzacja medialna w środowisku pozaszkolnym / 63
3.3. Wybrane aspekty medialnej ścieżki edukacyjnej / 65
3.4. Edukacja medialna w kontekÅ›cie aktualnej podstawy programowej ksztaÅ‚cenia ogólnego / 70
Rozdział 4
Wprowadzenie alfabetyzacji medialnej do edukacji wybranych krajów – perspektywa globalna / 77
4.1. Postulaty, praktyka i programy nauczania / 77
4.2. Eksperymentalne projekty dydaktyczno-badawcze na przykładzie brazylijskim / 80
Rozdział 5
Podstawy teoretyczne procesu dydaktycznego w zakresie edukacji medialnej / 83
5.1. ZaÅ‚ożenia ogólne w kontekÅ›cie eksploracji wÅ‚asnych / 83
5.2. Teorie uczenia siÄ™ w nurcie konstruktywistycznym / 84
5.3. Metody nauczania mediów / 87
Rozdział 6
Reklama telewizyjna a licealiÅ›ci – próba charakterystyki wybranych aspektów zjawiska na podstawie eksploracji eksperymentalnej / 89
6.1. Recepcja reklamy – wyniki ankietowych badaÅ„ poczÄ…tkowych / 89
6.1.1. Parametr częstotliwości / 91
6.1.2. Parametr upodobań / 99
6.1.3. Parametr akceptacji / 102
6.2. Recepcja reklamy – wyniki ankietowych badaÅ„ koÅ„cowych / 110
6.2.1. Parametr częstotliwości / 111
6.2.2. Parametr upodobań / 116
6.2.3. Parametr akceptacji / 121
6.3. Analiza zmiany percepcji reklamy – próba podsumowania / 128
6.4. Typy recepcji reklamy telewizyjnej wÅ›ród badanej mÅ‚odzieży / 131
Rozdział 7
Edukacyjne warsztaty medialne a percepcja wyselekcjonowanych spotów reklamowych / 135
7.1. Analiza formy i treści eksperymentalnego bloku reklam telewizyjnych / 135
7.2. Odbiór eksperymentalnego bloku reklam – wyniki pretestu i posttestu / 140
7.2.1. Upodobania osobiste dotyczÄ…ce spotów reklamowych / 141
7.2.2. Komunikat reklamowy a dobra konsumpcyjne / 146
7.2.3. Skuteczność reklamy w ocenie uczniów / 150
7.2.4. Funkcja rozrywkowa reklamy / 154
7.3. Wpływ zajęć z edukacji medialnej na świadomość wykorzystywania technik perswazyjnych w reklamie i wiedzę na ten temat / 156
Rozdział 8
Edukacja medialna oczami uczniów, dyrektorów szkóÅ‚ i przyszÅ‚ych pedagogów / 161
Uogólnienia i wnioski koÅ„cowe – perspektywa empiryczna i praktyczna / 167
Bibliografia / 175
Literatura / 175
Zasoby internetowe / 183
Dokumenty i akty prawne / 184
Wykaz rysunków, tabel i wykresów / 187
Summary / 191
Zusammenfassung / 193