Dyskursywny obraz Łodzi w mediach - Onepress
ISBN: 978-83-8142-582-7
stron: 346, Format: ebook
Data wydania: 2020-02-19
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 17,65 zł (poprzednio: 21,79 zł)
Oszczędzasz: 19% (-4,14 zł)
Publikacja zawiera odpowiedź na pytanie, czy media wzmacniają i/lub wyciszają stereotypy o Łodzi. Przystępując do badania, określono następujące problemy poznawcze: co pisze się o Łodzi, jak się pisze oraz czy to, jak się pisze, podlega refleksji samych dziennikarzy, a zatem, czy możliwe jest zbadanie metadyskursu. Już na etapie wyboru tematu czy selekcji materiału dziennikarz dokonuje subiektywnego przedstawienia wybranych elementów Łodzi. Z lingwistycznego punktu widzenia istotny jest proces, podczas którego na bazie zebranych materiałów i opinii dziennikarz tworzy tekst, nadając mu konkretną strukturę językową. Dobiera odpowiednie środki językowe, by osiągnąć określone wcześniej intencje.
Celem monografii jest analiza wizerunku Łodzi w różnych typach mediów (prasa, internet, telewizja). Źródła dobrano tak, by wychwycić różnice między wizerunkiem Łodzi w mediach o zasięgu ogólnopolskim a wizerunkiem w mediach o zasięgu lokalnym.
Ze Wstępu
Niezwykle ciekawym dopełnieniem analiz jest rozdział poświęcony metadyskursowi na temat wizerunku Łodzi w mediach. Jest to próba zarejestrowania i zdemaskowania praktyk dziennikarskich, które wpływają na opinię publiczną poprzez kreowanie określonej wizji Łodzi. Rozdział ten świadczy o dociekliwości badawczej Autora, który podjął trud wielostronnego oglądu badanego materiału.
Z recenzji dr hab. Magdaleny Trysińskiej (UW)
Osoby które kupowały "Dyskursywny obraz Łodzi w mediach", wybierały także:
- W komunikacyjnej przestrzeni nazw własnych i pospolitych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Robertowi Mrózkowi 57,50 zł, (6,90 zł -88%)
- Cykle 53,08 zł, (6,90 zł -87%)
- Publiczni nadawcy w regionach autonomicznych Hiszpanii. Między misją a polityką 53,08 zł, (6,90 zł -87%)
- Język w prasie. Antologia 49,29 zł, (6,90 zł -86%)
- Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji 40,59 zł, (6,90 zł -83%)
Spis treści
Dyskursywny obraz Łodzi w mediach eBook -- spis treści
Wstęp 11
Charakterystyka materiału 16
Problem gatunku analizowanych tekstów 19
Językowy i dyskursywny obraz świata. Ustalenia terminologiczne 20
Rola mediów w przedstawianiu rzeczywistości 27
Stan badań nad Łodzią 31
Rozdział I. Analiza tematyczna tekstów medialnych o Łodzi 35
Metoda badawcza 35
- Infrastruktura i gospodarka 40
- Infrastruktura transportowa 41
1.1.1. Drogi 41
-
-
- Kolej 46
- Lotnisko i połączenia lotnicze 49
- Komunikacja miejska (autobusowa, tramwajowa i transportowa) 51
- Transport rowerowy 54
- Infrastruktura społeczna 57
- Szpitale 57
- Dworzec Łódź Fabryczna 60
- Nowe Centrum Łodzi 62
- Ulica Piotrkowska 66
- Kamienice 70
- Mieszkania 73
- Infrastruktura sportowa 75
- Szkoły 76
- Pomniki 78
- Pozostałe elementy zabudowy miejskiej 79
- Infrastruktura techniczna 86
- Administracja 89
- Gospodarka i finanse 94
-
- Wydarzenia 99
- Kultura 99
- Działalność muzeów 99
- Działalność teatrów 101
- Filmy i kina 102
- Murale 105
- Festiwale 106
- Koncerty 109
- Wystawy 111
- Pozostałe imprezy 113
- Targi 115
- Konferencje i kongresy 116
- Akcje społeczne 118
- Rocznice i święta 121
- Sport i imprezy sportowe 123
- Wydarzenia religijne 127
- Pozostałe inicjatywy 129
- Nauka 132
- Kultura 99
- Ludzie 138
- Populacja Łodzi 138
- Demografia 139
- Rodzina 140
- Alkoholizm 141
- Grupy społeczne 143
- Znane postacie 145
- Zdarzenia losowe 146
- Wypadki komunikacyjne 146
- Pożary i inne zdarzenia 149
- Wykroczenia i przestępstwa 150
- Pobicia i napady 150
- Zabójstwa i zgony 152
- Kradzieże 155
- Przestępczość zorganizowana 156
- Przestępstwa finansowe 158
- Przemoc wobec zwierząt 159
- Inne 160
- Populacja Łodzi 138
- Podsumowanie 162
Rozdział II. Ukształtowanie warstwy językowej 169
- Środki systemowe w jawnych aktach mowy 172
- Leksyka 173
- Leksemy określające 174
- Określenia w stopniu równym 174
- Stopień wyższy przymiotników i przysłówków 180
- Stopień najwyższy przymiotników i przysłówków 184
- Leksemy nazywające 187
- Leksemy określające 174
- Peryfrazy 189
- Związki frazeologiczne 196
- Metafory 206
- Leksyka 173
- Treści niejawne 227
- Presupozycje 227
- Presupozycje generowane przez operatory presupozycji 229
- Presupozycje generowane przez operatory powtórzeń 238
- Presupozycje generowane przez określenia czasowe 240
- Presupozycje generowane przez czasowniki zmiany stanu 241
- Presupozycje generowane przez czasowniki i konstrukcje faktywne 245
- Presupozycje generowane przez odpowiedniki nieidentyfikujących zdań względnych w języku polskim 246
- Presupozycje generowane przez odpowiedniki deskrypcji określonych w języku polskim 249
- Presupozycje generowane przez nierzeczywisty tryb przypuszczający 252
- Presupozycje generowane przez pytania retoryczne 256
- Implikatury 260
- Implikatury generowane przez naruszenie maksymy ilości 261
- Implikatury generowane przez naruszenie maksymy jakości 266
- Określenie skali i znaczenia zjawiska 266
- Odwołanie do stereotypu 273
- Orzekanie o cudzych stanach, czynnościach mentalnych i doznaniach 276
- Użycie strony biernej i konstrukcji bezosobowych 281
- Prognozy 284
- Nagromadzenie 288
- Presupozycje 227
- Podsumowanie 291
Rozdział III. Metadyskurs na temat wizerunku Łodzi w mediach 299
Zakończenie 325
Bibliografia 335
Spis ilustracji i tabel 345