Definicje deiktyczne a pojęcia. Badania z pogranicza filozofii języka i psychologii kognitywnej - Onepress

ISBN: 978-83-801-2648-0
stron: 232, Format: ebook
Data wydania: 2015-10-28
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 18,48 zł (poprzednio: 23,10 zł)
Oszczędzasz: 20% (-4,62 zł)
Publikacja dotyczy uczenia pojęć oraz jÄ™zyka. Nauka ta odbywa siÄ™ czÄ™sto w kontekÅ›cie ostensywnym, w którym szczególnÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… definicje deiktyczne. Autor skupia siÄ™ na czterech czynnikach, które speÅ‚niajÄ… istotnÄ… funkcjÄ™ podczas nauki jÄ™zyka – chodzi tu o czynniki fizjologiczne, kulturowe, psychologiczne oraz filozoficzne. UzasadniajÄ…c, iż poczÄ…tkowo podczas nauki jÄ™zyka uczÄ…cy siÄ™ wykorzystuje podobieÅ„stwo ogólne, spróbowano rozwiÄ…zać także inne kwestie: niemożliwoÅ›ci ustalenia cech przed ustaleniem elementów zbioru, niemożliwoÅ›ci ustalenia elementów zbioru przed ustaleniem cech, nieskoÅ„czonego porównania przedmiotów w celu ustalenia cech. Autor wyodrÄ™bnia i opisuje cztery rodzaje pojęć: podstawowe, prototypowe, klasyczne, egzemplarzowe, zaznaczajÄ…c, że szczególnÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… pojÄ™cia budowane najwczeÅ›niej – pojÄ™cia podstawowe. Aby uczÄ…cy siÄ™ mógÅ‚ posÅ‚ugiwać siÄ™ nazwami ogólnymi, wczeÅ›niej musi opanować zdolność budowania pojęć podstawowych, prototypowych i klasycznych. Natomiast opanowanie zdolnoÅ›ci budowania pojęć egzemplarzowych jest mu potrzebne do posÅ‚ugiwania siÄ™ nazwami jednostkowymi, w szczególnoÅ›ci imionami wÅ‚asnymi. Autor dowodzi, iż zarówno nazwy ogólne, jak i nazwy jednostkowe sÄ… wprowadzane do jÄ™zyka za pomocÄ… aktów nazywania (definicje ostensywne proste), a nastÄ™pnie na podstawie definicji deiktycznych zÅ‚ożonych budowane sÄ… dla nich umysÅ‚owe reprezentacje (pojÄ™cia). W tym ostatnim przypadku definicje ostensywne przyjmujÄ… schemat definicji indukcyjnych.
Autor w swej pracy wykorzystaÅ‚ nie tylko wyniki badaÅ„ filozofów, gÅ‚ównie te dotyczÄ…ce definicji deiktycznych, ale także czerpaÅ‚ z wyników badaÅ„ psychologów kognitywnych, zwÅ‚aszcza tych dotyczÄ…cych pojęć.
Osoby które kupowały "Definicje deiktyczne a pojęcia. Badania z pogranicza filozofii języka i psychologii kognitywnej", wybierały także:
- Prawa ludzkiej natury 74,50 zł, (14,90 zł -80%)
- Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi 53,75 zł, (12,90 zł -76%)
- Strategia marki krok po kroku, czyli jak z marek ma 59,60 zł, (14,90 zł -75%)
- Twoja firma w social mediach. Podr 57,31 zł, (14,90 zł -74%)
- Stw 57,31 zł, (14,90 zł -74%)