Datafikacja. Gospodarka oparta na danych. Konkurencja a regulacja - Onepress
ISBN: 978-83-8175-409-5
stron: 374, Format: ebook
Data wydania: 2022-10-24
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 63,92 zł (poprzednio: 79,90 zł)
Oszczędzasz: 20% (-15,98 zł)
Osoby które kupowały "Datafikacja. Gospodarka oparta na danych. Konkurencja a regulacja", wybierały także:
- Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi 53,75 zł, (12,90 zł -76%)
- Reguła 80/20. Zasada, która odmienia świat 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Laptopowy Milioner. Jak zerwać z pracą na etacie i zacząć zarabiać w sieci 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Blitzscaling. Ścieżka błyskawicznej ekspansji firm 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Jedna kampania do wolności. Jak stworzyć produkt online, pozyskać klientów i żyć na własnych warunkach 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
Spis treści
Datafikacja. Gospodarka oparta na danych. Konkurencja a regulacja eBook -- spis treści
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
1. Od własności danych do Data Commons
1.1. Proste reguÅ‚y w zÅ‚ożonym Å›wiecie – fi lozofi a regulacji
1.2. Inspiracje z gÅ‚ównych modeli zarzÄ…dzania danymi
1.3. Datafi kacja – koncepcja regulacji Data Commons jako ekosystemu zaufania
1.4. DostÄ™p do danych zamiast wÅ‚asnoÅ›ci danych – w centrum debaty
1.5. Problem szerszego udostępniania danych
1.6. Trendy rozwoju ruchu otwartych danych
1.7. Ekosystem otwartych danych publicznych w Polsce – kierunki rozwoju
1.8. Otwarte dane w sektorze fi nansowym – w kierunku otwartej bankowoÅ›ci
2. Ochrona danych a dostÄ™p do danych – dylematy regulacji
2.1. Metody kontroli algorytmów
2.2. Rola interoperacyjności w gospodarce opartej na danych
2.3. Profi lowanie – kluczowe problemy regulacji
2.4. W kierunku godnej zaufania i wyjaśnialnej sztucznejninteligencji
2.5. Indywidualne a społeczne aspekty ochrony danych osobowych (RODO a inne systemy regulacji)
2.6. Problem przeciwdziaÅ‚ania uprzedzeniom – oceny wpÅ‚ywu a odpowiedzialność algorytmiczna
3. Nowe koncepcje regulacji zarzÄ…dzania datafikacjÄ…
3.1. Ochrona danych a zarzÄ…dzanie datafikacjÄ…
3.2. Modele zarzÄ…dzania datafikacjÄ… a problem regulacji
3.3. Koncepcja regulacji zarzÄ…dzania datafikacjÄ… (kwestie szczegóÅ‚owe)
3.4. Projekt e-Privacy a regulacja gospodarki opartej na danych
3.5. Kierunki regulacji sztucznej inteligencji – kontekst datafikacji
3.6. Metaverse – nowe wyzwania dla zarzÄ…dzania datafikacjÄ…
3.7. Kierunki regulacji metaverse – miÄ™dzy grÄ… i zabawÄ… a pracÄ… i biznesem
4. Systemy zarzÄ…dzania datafikacjÄ… a platformy cyfrowe
4.1. Problemy zarządzania danymi w przedsiębiorstwie
4.2. Problem regulacji konkurencji platform cyfrowych (BigTechów)
4.3. Ekosystemy w gospodarce opartej na danych – dylematy regulacji
4.4. Modele biznesowe oparte na danych
4.5. Problem odmowy dostÄ™pu do danych – kontekst prawa
konkurencji
4.6. Platformy cyfrowe – w kierunku regulacji opartej na dowodach
5. Regulacja datafikacji z perspektywy konkurencji
5.1. Regulacja datafikacji a promocja konkurencji
5.2. Regulacja datafikacji a nowe technologie (5G)
5.3. Prawo konkurencji, regulacje sektorowe a innowacje
5.4. Datafikacja – źródÅ‚em wÅ‚adzy (dominacji) rynkowej?
5.5. Czy dane osobowe mogą być wykorzystywane w definiowaniu pozycji dominującej?
5.6. Nowe ramy oceny porozumieÅ„ ograniczajÄ…cychkonkurencjÄ™ dotyczÄ…cych zrównoważonego rozwoju
5.7. Próby krajowej regulacji konkurencji z uwzglÄ™dnieniem datafikacji
6. ZarzÄ…dzanie datafikacjÄ… a DLT blockchain
6.1. Kryptoekonomia – datafikacja a DLT blockchain
6.2. Cechy DLT blockchain a możliwości zarządzania datafikacją
6.3. Możliwości wykorzystania DLT blockchain na rzecz Data Commons
6.4. DLT blockchain w zarzÄ…dzaniu dobrami wspólnymi
6.5. Blockchain – problem bezpieczeÅ„stwa danych i baz danych
6.6. Projekt Libra (Diem) – nowa wizja datafikacji za poÅ›rednictwem pieniÄ…dza?
6.7. Koncepcja cyfrowej tożsamości suwerennej
6.8. Diem, stablecoiny, CBDC, systemy pÅ‚atnoÅ›ci – czy nowe zagrożenia dla prywatnoÅ›ci?
Podsumowanie i wnioski
Bibliografia