Cyberprzemoc wśród młodzieży ze szkół wiejskich - Onepress
ISBN: 978-8-3801-2460-8
stron: 400, Format: ebook
Data wydania: 2015-12-22
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 42,25 zł (poprzednio: 52,16 zł)
Oszczędzasz: 19% (-9,91 zł)
Problematyka pracy koncentruje siÄ™ wokóÅ‚ szeroko pojÄ™tego zagadnienia cyberprzemocy wystÄ™pujÄ…cej wÅ›ród mÅ‚odzieży – uczniów wiejskich szkóÅ‚ gimnazjalnych. W książce scharakteryzowano problem cyberprzemocy z perspektywy teoretycznej, ale dokonano również szczegóÅ‚owej analizy zjawiska na podstawie zebranego materiaÅ‚u empirycznego. Poza aspektem naukowych interpretacji zjawiska, sformuÅ‚owano także konkretne wnioski przydatne praktyce pedagogicznej i profilaktycznej. Monografia adresowana jest do szerokiego grona odbiorców interesujÄ…cych siÄ™ problematykÄ… cyberprzemocy zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej. Książka stanowi przydatne kompendium wiedzy dla wykÅ‚adowców oraz studentów w szczególnoÅ›ci kierunków pokrewnych pedagogice i psychologii. Zakres tematyczny, jak również wnioski praktyczne zredagowane sÄ… w taki sposób, by publikacja stanowiÅ‚a źródÅ‚o wskazówek i informacji niezbÄ™dnych w pracy nauczycieli-praktyków, podejmujÄ…cych wyzwania wychowawczo-profilaktyczne, zwÅ‚aszcza na III etapie edukacyjnym. Adresatami pracy sÄ… także rodzice uczniów, w szczególnoÅ›ci dorastajÄ…cej mÅ‚odzieży, której niestety na coraz wiÄ™kszÄ… skalÄ™ problem cyberprzemocy dotyczy. LiczÄ™, że przedstawione w monografii rozważania i wnioski przysÅ‚użą siÄ™ studentom, nauczycielom oraz pracownikom nauki, jako źródÅ‚o inspiracji do dalszych dociekaÅ„ i pogÅ‚Ä™bionych studiów nad zagadnieniem cyberprzemocy.
Recenzja książki ukazaÅ‚a siÄ™ w czasopiÅ›mie „Forum Akademickie” nr 5/2016, s. 70 (Aleksandra UrbaÅ„czyk: Dziecko w sieci).
Osoby które kupowały "Cyberprzemoc wśród młodzieży ze szkół wiejskich", wybierały także:
- W komunikacyjnej przestrzeni nazw własnych i pospolitych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Robertowi Mrózkowi 57,50 zł, (6,90 zł -88%)
- Cykle 53,08 zł, (6,90 zł -87%)
- Publiczni nadawcy w regionach autonomicznych Hiszpanii. Między misją a polityką 53,08 zł, (6,90 zł -87%)
- Język w prasie. Antologia 49,29 zł, (6,90 zł -86%)
- Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji 40,59 zł, (6,90 zł -83%)
Spis treści
Cyberprzemoc wśród młodzieży ze szkół wiejskich eBook -- spis treści
Spis treści
Wstęp / 9
1. Wybrane teorie i koncepcje wyjaśniające agresję i przemoc uczniowską / 15
1.1. Wprowadzenie w problematykę agresji i przemocy. Wyjaśnienia terminologiczne / 19
1.2. Wybrane teorie psychologiczne wyjaśniające agresję i przemoc / 28
1.2.1. Teoria instynktów Zygmunta Freuda / 28
1.2.2. Teoria frustracji – agresji Johna Dollarda i Neala E. Millera / 30
1.2.3. Teorie uczenia się na przykładzie teorii wyuczonej agresji Arnolda H. Bussa / 33
1.3. Wybrane teorie socjologiczne wyjaśniające agresję i przemoc / 37
1.3.1. Teoria anomii Emila Durkheima oraz koncepcja szkolnej anomii / 38
1.3.2. Teoria uczenia się społecznego Alberta Bandury / 41
1.3.3. Teoria etykietowania Edwina Lemerta i Howarda Beckera / 44
1.4. Wybrane koncepcje integrujące wyjaśniające agresję i przemoc / 46
1.4.1. Teoria zachowaÅ„ problemowych Richarda i Shirley Jessorów / 46
1.4.2. Koncepcja socjoekologiczna / 51
1.4.3. Koncepcje dotyczÄ…ce wpÅ‚ywu mediów na zachowania agresywne / 54
2. Nowe media w komunikacji interpersonalnej dzieci i młodzieży / 59
2.1. Charakterystyka nowych mediów / 60
2.2. Wprowadzenie w problematykÄ™ oddziaÅ‚ywania mediów / 61
2.3. OddziaÅ‚ywanie mediów na przykÅ‚adzie teorii uczenia siÄ™ spoÅ‚ecznego Alberta Bandury / 62
2.4. Teorie i modele komunikacji interpersonalnej / 64
2.4.1. Pojęcie komunikacji / 66
2.4.2. Teoria komunikacji Harolda Lasswella / 69
2.4.3. Teoria systemowa w komunikowaniu / 70
2.4.4. Teorie konstruktywistyczne / 71
2.4.5. Teorie kognitywistyczne / 72
2.4.6. Teorie konektywistyczne / 74
3. Wprowadzenie do problematyki badań dotyczących zjawiska cyberprzemocy / 77
3.1. Ujęcia definicyjne zjawiska cyberprzemocy / 80
3.2. Cechy charakterystyczne zjawiska cyberprzemocy / 86
3.3. Formy cyberprzemocy / 91
3.4. Cyberprzemoc a przemoc tradycyjna / 96
3.5. Skala zjawiska / 99
3.6. Sprawcy i ofiary cyberprzemocy / 102
3.7. Konsekwencje doświadczania cyberprzemocy / 110
3.8. Wybrane przypadki doświadczania cyberprzemocy przez młodzież / 116
4. Profilaktyka cyberprzemocy wystÄ™pujÄ…cej wÅ›ród dzieci i mÅ‚odzieży / 123
4.1. Kryteria doboru oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych w odniesieniu do cyberprzemocy / 125
4.2. Szkolna polityka i infrastruktura w zakresie profilaktyki cyberprzemocy / 130
4.3. Rola rodziców w zakresie profilaktyki cyberprzemocy / 136
4.4. Kampanie i spoÅ‚eczne akcje edukacyjne podejmowane w ramach profilaktyki cyberprzemocy wystÄ™pujÄ…cej wÅ›ród dzieci i mÅ‚odzieży / 142
5. Koncepcja metodologiczna badań własnych / 149
5.1. Uzasadnienie problematyki badań własnych i ich innowacyjność / 149
5.2. Cele i przedmiot badań / 152
5.3. Problematyka badań / 153
5.4. Hipotezy badawcze / 155
5.5. Zmienne i ich wskaźniki / 156
5.6. Metody, techniki i narzędzia badawcze / 160
5.7. Charakterystyka terenu badań i badanej populacji / 165
5.7.1. Charakterystyka terenu badań / 165
5.7.2. Charakterystyka próby badawczej / 166
6. Cyberprzemoc wÅ›ród mÅ‚odzieży ze szkóÅ‚ wiejskich – analiza wyników badaÅ„ wÅ‚asnych / 185
6.1. Charakterystyka zjawiska cyberprzemocy wystÄ™pujÄ…cego wÅ›ród mÅ‚odzieży ze szkóÅ‚ wiejskich / 185
6.1.1. Skala wystÄ™powania zjawiska cyberprzemocy wÅ›ród mÅ‚odzieży uczÄ™szczajÄ…cej do szkóÅ‚ wiejskich / 185
6.1.2. Formy cyberprzemocy wystÄ™pujÄ…ce wÅ›ród mÅ‚odzieży uczÄ™szczajÄ…cej do szkóÅ‚ wiejskich / 193
6.1.3. Poczucie bezpieczeÅ„stwa w sieci mÅ‚odzieży gimnazjalnej ze szkóÅ‚ wiejskich / 204
6.1.4. WpÅ‚yw poziomu agresji uczniów wiejskich szkóÅ‚ gimnazjalnych na popeÅ‚nienie aktu cyberprzemocy / 208
6.2. Profilaktyka i interwencja w zakresie cyberprzemocy / 212
6.2.1. Znajomość zjawiska cyberprzemocy i Å›wiadomość zagrożeÅ„ w percepcji rodziców, nauczycieli i uczniów / 212
6.2.2. Profilaktyka cyberprzemocy w percepcji rodziców, nauczycieli i uczniów oraz podejmowane w tym zakresie dziaÅ‚ania / 229
6.2.3. Interwencja w zakresie cyberprzemocy w opinii rodziców, nauczycieli i uczniów / 248
6.2.4. Dokumenty szkolne zawierające treści dotyczące cyberprzemocy / 256
7. PogÅ‚Ä™biona charakterystyka sprawców i ofiar cyberprzemocy – studia indywidualnych przypadków / 275
7.1. Bartosz – sprawca cyberstalkingu wykorzystujÄ…cy telefon komórkowy / 275
7.2. Klaudia – ofiara cyberstalkingu z wykorzystaniem telefonu komórkowego / 287
7.3. Kamila – sprawczyni cyberprzemocy wykorzystujÄ…ca telefon komórkowy / 296
7.4. Monika – ofiara cyberprzemocy w filmach nagrywanych wbrew jej woli telefonem komórkowym / 305
7.5. Marcin – sprawca cyberprzemocy wykorzystujÄ…cy portal spoÅ‚ecznoÅ›ciowy / 314
7.6. Olga – ofiara cyberprzemocy na forum portalu spoÅ‚ecznoÅ›ciowego / 325
Wnioski koÅ„cowe i uogólnienia / 335
Wnioski praktyczne / 361
Bibliografia / 371
Wykaz tabel / 393
Summary / 397
Zusammenfassung / 399