Brzmienie Holocaustu. O reprezentacjach Zagłady w sztuce radiowej - Onepress

ISBN: 978-83-814-2981-8
stron: 156, Format: ebook
Data wydania: 2020-10-26
Księgarnia: Onepress
Cena książki: 16,96 zł (poprzednio: 19,72 zł)
Oszczędzasz: 14% (-2,76 zł)
Jak pisze Jacek Leociak: „reprezentować” – to czynić na powrót obecnym. Twórcy sztuki audialnej podejmują próby uobecniania ocalałych i ofiar Szoa, a artystyczne formy dźwiękowe stanowią przestrzeń reprezentacji. Audialne opowieści podejmujące tematykę Zagłady, choć skupione wokół cierpienia i śmierci jednostek oraz całych grup, nierzadko w swej istocie są historią o ocaleniu, stawiają bowiem w swym centrum wspomnienia tych, którzy przetrwali. Specyfika wspomnień Zagłady i z Zagłady, ich fragmentaryczność – sprawiają, że praca twórców artystycznych form dźwiękowych skoncentrowana jest niejednokrotnie na rekonstruowaniu losów jednostek i ich rodzin oraz utkaniu opowieści z dostępnych i odnalezionych wspomnień, śladów, dokumentów. Dyskurs holocaustowy zapośredniczony przez medium audialne nie jest jednorodny, ale rozprzestrzeniony wskutek dyspersji zagarniającej coraz to nowe obszary budowania opowieści o Szoa. Mamy nadzieję, że niniejsza publikacja wzbogaci wiedzę o Zagładzie, a także wiedzę radioznawczą, wypełniając lukę w literaturze przedmiotu, w której ta tematyka nie była dotąd podejmowana.
Autorki
Praca pionierska w odniesieniu do zamysłu fuzji tematu traumy z techniką medium radiowego. W polskich badaniach pierwsza, choć oczywiście zainteresowanie szeroko pojmowaną literaturą w radiu nie jest nowe. Ze wszech miar warta publikacji, także dla poszerzenia dyskusji o zasadności badania aspektu artystycznego w odniesieniu do szczególnie wrażliwego dokumentu życia, jakim jest sytuacja graniczna – tu Zagłada.
Z recenzji prof. dr hab. Violetty Wejs-Milewskiej
Osoby które kupowały "Brzmienie Holocaustu. O reprezentacjach Zagłady w sztuce radiowej", wybierały także:
- Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi 53,75 zł, (12,90 zł -76%)
- Reguła 80/20. Zasada, która odmienia świat 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Laptopowy Milioner. Jak zerwać z pracą na etacie i zacząć zarabiać w sieci 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Jedna kampania do wolności. Jak stworzyć produkt online, pozyskać klientów i żyć na własnych warunkach 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Zen Steve'a Jobsa 29,67 zł, (8,90 zł -70%)
Spis treści
Brzmienie Holocaustu. O reprezentacjach Zagłady w sztuce radiowej eBook -- spis treści
Wprowadzenie 9
Rozdział I. Gdy mowa oniemia. Wiodące leitmotivy w artystycznych opowieściach radiowych 21
- Leitmotivy rodziny i współczesnej tożsamości 23
1a. Symbol matki 28
- Leitmotivy ocalałego i powrotu do przeszłości 31
3. Leitmotiv winnego 39
4. Leitmotiv miłości 46
5. Leitmotiv dziecka 49
Rozdział II. Ars poetica audialnych gatunków artystycznych o Holocauście 61
1. Gatunkowy amalgamat 63
1a. Awans dokumentalizmu 64
1b. Mozaika mikronarracji 69
1c. Kolażowość i genologiczna otwartość reportażu 72
2. Estetyka fragmentu 76
- Poetyka świadectwa i podmiotowa sygnatura 78
Rozdział III. Diegetyczna przestrzeń Zagłady. O narracji artystycznych opowieści audialnych 85
1. Homo narrans i typy narracji 86
2. Rodzaje narracji zagładowych audycji artystycznych 87
3. Małe i wielkie narracje 92
Rozdział IV. Komponenty audioscenograficzne. O ciszy, geście fonicznym i znakach muzycznych 97
1. Cisza 99
- Gesty foniczne 104
- Muzyka 108
Rozdział V. Tworzywo audialne a ślady Zagłady. O werbalno-akustycznych znakach Szoa 117
- Brama jako ślad audialny 119
- Ślad obozu w artystycznych audycjach radiowych 121
- Getto i mur jako audialne symbole 123
- Ślady wagonu/pociągu i szafy w realizacjach audialnych 127
Rozdział VI. „Absolutna przyległość”. O obrazach fotograficznych w zagładowych dziełach audialnych 133
- Fotografia jako symbol Zagłady 134
- Fotografia jako imperatyw i węzeł 135
- Imperatyw fotografii w reportażu radiowym 136
- Węzłowy charakter fotografii 139
- Audialne punctum fotografii 140
Zakończenie 147
Literatura 149
O Autorkach 155